Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:15

Royaltjuh schreef:
@ Paars: Na 5 meter is paard 1 nog niet op de hoefslag, dan issie nog 5 meter verwijderd van de hoefslag. Paard 1 en 2 kunnen beide wel even scherp wijken, maar paard 1 stopt dan na 5 meter, en paard 2 wijkt door tot aan de hoefslag. Zo wordt het bedoelt.
okee, thanks voor de uitleg. In tegenstelling tot een aantal van jullie heb ik de inhoud van de nieuwe proeven nog niet gezien, maar hoorde dat je bij sommige oefeningen zelf de plek mag bepalen, dus ik dacht: als je 5 meter wilt wijken, ga je dus 5 meter voorbij A of C de wending in. Wil je 10 meter wijken, dan wend je wel bij A of C.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:38

Ik ben net terug van de bijeenkomst...
Eerlijk gezegd heb ik er weinig aan gehad, alle dingen die ik gezien/gehoord heb waren me al bekend, hetzij hier van Bokt, hetzij uit Paard&Sport. Jammer... Opzich wel leuk ff de filmpjes erbij te zien, dat wel.
Ik ben ook heel benieuwd of dit een positieve verandering wordt, ik vind het namelijk ook allemaal makkelijker gemaakt. Je krijgt meer ruimte om een oefening uit te voeren enzo, en er zitten minder oefeningen in de proef. Bij de B en de L vind ik het erg raar dat het groeten eruit gaat, ik had bij de 1e proef geeneens door dat ze al begonnen was!
Naja, we zien het wel. Het wordt gewoon in januari dat boekje kopen en oefenen Wat ik wel een goeie verandering is is dat je nu door mag rijden tot de 30 wp... Want als je paard er ngo niet aan toe is, kan je moeilijk over naar een andere klasse, of gewoon geenw edstrijden meer rijden. Want dat krijg je natuurlijk sneller als je nu de proeven gaat versimpelen.
We wachten af!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 01:03

en uit de M2 proeven is bijna alle verzamling gehaald, alleen een stukje stap nog erin. Dus als je de M2 hebt gereden, zonder verzameling, moetje in het Z opeens binnenkomen in verzamelde galop, behoorlijke overgang denk ik zo.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:06

Michele, ze zeggen niets voor niets dat de Z de Grand Prix van de basis wordt.

Dat betekend dus even een tijdje trainen voordat je voor de Z in de ring verschijnt.

Geldt ook als je de overstap van LT naar GP maakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:16

Verandert er aan de Z zelf nog veel? Ben wel benieuwd, maar ga pas 1 dec. naar de vergadering.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:48

Over de Z kan ik weinig zeggen, zit zelf niet ecth in de Z-proeven van nu, dus heb geen verschillen gezien tijdens de filmpjes van de nieuwe proeven. Het bijbehorende commentaar heb ik ook niet echt onthouden (het was al laat )

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:43

missmiekie schreef:
tja opzich is het wel een goede regel, maar zo verzinnen ze steeds meer dingen, over 5 jaar mag je met een 6 jarige nog niet eens B starten :S

Stel je voor dat de verjaarsdatum ook nog eens straks op 1 april gezet wordt ipv 1 januari . Zijn ze dadelijk echt 6 jaar als ze in het Z mogen worden uitgebracht ipv 4,5 jaar nu. voor deze nieuwe regel.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:35

haike schreef:
Verandert er aan de Z zelf nog veel? Ben wel benieuwd, maar ga pas 1 dec. naar de vergadering.

In het Z1 vooral meer nadruk op de eenvoudige galopwisselingen, er komen er hiervan meer in de proef. En dit gaat ten koste van de zijgangen, hiervan hoef je minder te laten zien.
Voor het Z2 geldt eigenlijk hetzelfde, meer vliegende galopwisselingen, minder zijgangen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:40

frunnik schreef:
haike schreef:

In het Z1 vooral meer nadruk op de eenvoudige galopwisselingen, er komen er hiervan meer in de proef. En dit gaat ten koste van de zijgangen, hiervan hoef je minder te laten zien.
Voor het Z2 geldt eigenlijk hetzelfde, meer vliegende galopwisselingen, minder zijgangen

Ok, dankje wel. Vind wel jammer, scoor over algemeen wel goed op zijgangen. Flink gaan oefenen dan maar op de wissels.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:42

Ja het idee is, dat je door 6 vliegende wissels in een proef te doen iedereen hier wat harder op gaat oefenen en de overgang naar het ZZ-L daardoor wat makkelijker wordt.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:03

Tyrza schreef:
Michele, ze zeggen niets voor niets dat de Z de Grand Prix van de basis wordt.

Dat betekend dus even een tijdje trainen voordat je voor de Z in de ring verschijnt.

Geldt ook als je de overstap van LT naar GP maakt

Dat wil ik ook best geloven, maar wat ik dan raar vind, eerst worden een aantal jaar geleden de proeven aangepast en de M2 zwaarder gemaakt, echt als voorportaal voor het Z,(tenminste zo had ik het begrepen) vind ik prima, zo kun je een gedeelte "slechte" ruiters er al voor het Z uithalen.

Als ze nu de M2 weer eenvoudiger maken (en zo zie ik het, ik vind het M2 met de verzameling erin best te doen, nu mn paard nog haha) stromen er weer veel meer mensen door naar het Z, die dan met S&T verder aan gaan kloten, om op deze manier hun paard maar in de verzameling te trekken. Dat zie je nu ook al genoeg gebeuren, helaas. Je ziet maar weinig mensen die met juist S&T gebruik hun paard rond sturen.

Vanuit die redenering vind ik het jammer dat de M2 zoveel eenvoudiger wordt.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:07

Ik ben het met Michelle eens. Het wordt alleen maar makkelijker om in het Z te komen. En het niveau in het Z is nu af en toe al om te huilen.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:33

frunnik schreef:
haike schreef:

:S lekker doelloos* sorry * wat ik net hier voorbij zag komen was deze opmerking:
het Z2 wordt een betere voorbereiding voor het zz-licht, daar ben ik niet mee eens, want de meeste zijgangen gaan eruit-> zz-licht zit vol met zijgangen, appuyementen in draf en galop, qua wissels klopt het wel ben toch wel benieuwd naar die nieuwe Z2 proeven

Alanta

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:25

Ik ben ook naar Bedum geweest gisteravond, ook niet zoveel nieuws gehoord, had al een boel gelezen op Bokt en inderdaad in de Paard en Sport. Wat mij nog wel opviel (nog niet eerder gehoord) is de overgang galop/stap die getoond moet worden in de M2, volgens mij zat dat er niet in. Verder denk ik inderdaad dat de mensen die hun wissels nog niet in orde hebben, nix te zoeken hebben in het Z, er worden veel wissels gevraagd, eenvoudige en vliegende. Verzameling wordt pas vanaf de M2 gevraagd en niet alle onderdelen zitten in een proef, bijvoorbeeld, de ene keer zit er SB in en de andere keer travers, wel afwisselend dus.
Nou, we zien het allemaal wel en ben benieuwd naar de bijscholing

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:48

Er zit nu ook al een overgang van galop naar stap en van stap naar galop in het M2

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:48

Dus in feite wordt er pas in de M2 een beetje verzameling gevraagd terwijl er in de Z1 meerdere eenvoudige wissels komen?
Beetje krom aangezien je toch flink moet kunnen verzamelen voor een correcte eenvoudige wissel.

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:19

ik ben gister naar de informatieavond geweest..ik heb alleen de informatie over de b en l gevolgd omdat ik daarna ziek zwak en misselijk naar huis toe ben gegaan..(30 stappen en ik ben thuis) m'n moeder heeft toen voor mij geluisterd en zei dat de z2 niet zo veel veranderde(PONY'S!)
de landelijke proeven blijven zo. alleen voor de 20x40 rijbaan worden nieuwe proeven gemaakt. maar zullen niet veel anders zijn.

k ben geab nog tegengekomen..niet gesproken..k denk dat ze wel weet wie ik was.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:31

Alanta schreef:
Ik ben ook naar Bedum geweest gisteravond,

Haha, wie weet heb ik je dan nog wel gezien Was er ook...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:11

Als er in de Z2 proeven meer wissels komen, moeten er dan ook meer wissels in de kur op muziek zitten vanaf 1 april, of blijft dat ongewijzigd?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:33

Toch weet ik niet of ik wel zo blij ben met die nieuwe leeftijdsgrenzen. Als je een jong paard start dat weinig moeite heeft met het gevraagde werk en je bent al Z-klaar voor hij 6 is, moet je dan maar thuis gaan zitten wachten?
Ook ik weet dat veel paarden té jong té hoog worden uitgebracht. Maar wat té jong is, verschilt per paard. Als een paard het werk van een niveau hoger nog niet aankan, mag hij (we gaan even uit van goed geschoolde juryleden) toch niet aan de punten komen om te promoveren?
Een 5-jarige die M2 loopt en te jong is voor het Z haalt zijn winstpunten in het M2 toch niet? Of krijgen ze vaak teveel punten toegekend? Als dat zo is, kun je aan de leeftijdsgrenzen gaan sjorren tot je een ons weegt, maar liever zou ik het systeem van de jury (bij-)scholing onder de loep gaan nemen...

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:52

Om even op Sanne in te haken, is er al iemand achter wat je moet doen als je met een 5 jarige in de M2 30 wp hebt? Doorrijden of stoppen en wachtten tot hij 6 is.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:28

Gjilke schreef:
Om even op Sanne in te haken, is er al iemand achter wat je moet doen als je met een 5 jarige in de M2 30 wp hebt? Doorrijden of stoppen en wachtten tot hij 6 is.

Als ruiter weet je toch waar je aan toe bent en ben je toch niet meer dan genoodzaakt om minder wedstrijden in te schrijven? De limieten mogen nooit worden overschreven , dus wanneer de grens van 30 winstpunten bereikt is heb je weinig keus: thuis blijven dus! Dat is met een vierjarig paard die nu M loopt ook het geval: de grens bereikt = thuisblijven!

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:02

Gjilke schreef:

Doorrijden in de M2 totdat hij 6 is. (zie artikel 120 disciplinereglement dressuur)

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:09

frunnik schreef:
Er zit nu ook al een overgang van galop naar stap en van stap naar galop in het M2

volgens mij alleen overgang stap-galop en niet andersom

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:34

talented schreef:
Gjilke schreef:

Als ruiter weet je toch waar je aan toe bent en ben je toch niet meer dan genoodzaakt om minder wedstrijden in te schrijven? De limieten mogen nooit worden overschreven , dus wanneer de grens van 30 winstpunten bereikt is heb je weinig keus: thuis blijven dus! Dat is met een vierjarig paard die nu M loopt ook het geval: de grens bereikt = thuisblijven!

Haha rustig maar, mijn paard en ik zijn lang niet getalenteerd genoeg om dit te bereiken. Vroeg het me alleen af.

Maar bedankt voor je antwoord