Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:29

ShannaY schreef:
Dat was jij toch?

Nee hoor, ik ben geen jurylid dus al helemaal geen goede en ik rijd ook niet dus dat kan ik ook niet goed doen. CGJ vindt zichzelf echter wel fantastisch en sowieso altijd beter dan anderen, dus als goed jurylid kan hij vast wel oordelen waarom alle anderen niet zulke goede juryleden zijn.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:46

En jij zegt dat je al genoeg gelezen hebt om te temmen??
Volgens mij heb je al geschreven

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:55

Hoezo Lachmar, ik geef aan dat iemand vreselijk goed is en dat ik zelf heel slecht ben... volgens mij val ik daarmee vooral mezelf aan en niemand anders

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:25

Ik heb alleen de eerste paar pagina's gelezen (mijn excuses daarvoor heb op het moment me bril niet op )

Ik weet ook niet of het al genoemd is, maar als dit idee van jullie ooit werkelijkheid zal worden begin ik toch heel erg medelijden te krijgen met ukkiepuk die met haar shet tussen de paarden start..

Veel mensen praten hier makkelijk, hoeft niet met je eigen paard, maar als jij de mogelijkheid niet hebt om een ander paard te starten dan houdt het dus op..

Het is een beetje een egoistisch idee er zijn zoveel mensen die maar weinig middelen hebben en toch graag wedstrijden willen rijden (zoals ik bijv.) ik heb geen eigen trailer en kan dus amper uitwedstrijden rijden, laat staan springwedstrijden want die zijn hier in de omgeving bijna niet (ik kan eigenlijk gewoon zeggen niet.. alleen in de zomer enkele..) Dat zou dus inhouden voor mij dat ik er misschien 5 jaar over zou doen ofzo om een klasse hoger te gaan.. Gezellig..

Mensen praten hier altijd zo makeklijk, maar dat zijn vaak mensen die over alle middelen beschikken, maar ze beseffen niet dat er een hoop mensen zijn die niet alle middelen hebben en dan maar makkelijk zeggen dan moeten ze geen wedstrijden rijden!

Maar als die mensen er lol in hebben, wat is er dan zo erg aan.. Daar hebben jullie toch geen last van..
Ik ken mensen die bijv. altijd in de 140 rijden en bijna nooit een wp halen, maar die hebben er wel lol in en hoor je ook nooit miepen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:34

Citaat:
Mensen praten hier altijd zo makeklijk, maar dat zijn vaak mensen die over alle middelen beschikken, maar ze beseffen niet dat er een hoop mensen zijn die niet alle middelen hebben en dan maar makkelijk zeggen dan moeten ze geen wedstrijden rijden

misschien werken die mensen wel enorm hard voor een trailertje en een auto
Dus of het makkelijk praten is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:38

En de mensen die het niet hebben werken niet hard om dat paard te onderhouden wil je dan zeggen RK?

Als ze het konden, hadden die mensen toch ook allang een trailer gekocht? Wat een kwetsende opmerking dat zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:44

Als je het zo opvat wel ja *zucht*
Maar je kunt ook ff vragen wat iemand bedoeld voordat je een hoop interptereert, niet?

Maar doelen stellen we allemaal ja
En de ene zal zijn doel op perse die trailer zetten om wedstrijden te rijden, de ander zal zijn doel ergens anders op hebben.
Maar om maar simpel te zeggen dat ze egoistisch zijn, gaat me te ver.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:46

runningkawa schreef:
Citaat:
Mensen praten hier altijd zo makeklijk, maar dat zijn vaak mensen die over alle middelen beschikken, maar ze beseffen niet dat er een hoop mensen zijn die niet alle middelen hebben en dan maar makkelijk zeggen dan moeten ze geen wedstrijden rijden

misschien werken die mensen wel enorm hard voor een trailertje en een auto
Dus of het makkelijk praten is?

Ik werk ook keihard om mijn pony te onderhouden en om af en toe een wedstrijdje te kunnen rijden, maar het is voor mij (als net 18 jarige student) niet mogelijk om nog harder te werken.. Ik werk al vanaf mijn 13e en heb op het moment meerdere bijbaantjes en moet ik ook nog naar school en stage lopen tot half 6 (wat een uur reizen is..) dus is 24 uur helaas te kort voor mij en die 7 dagen per week..
En ook al zou ik een trailer kunnen kopen, wie gaat die dan trekken, daar hoort ook nog een auto bij (en ik ben net pas 18, dus heb ook geen rijbewijs)
+ dat als je een beetje wilt presteren ook nog 's springlessen zou moeten volgen.. Ik kan al nauwelijks 1 dressuurles bij elkaar sprokkelen laat staan dat ik en dressuur en springles zou moeten gaan nemen..

Ik vind het gewoon erg kort door de bocht.. Als minderjarige is het gewoon heel moeilijk als je naar school gaat om dan ook nog 's een trailer enz. te moeten betalen dat is eigenlijk bijna onmogelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:49

dan kun je vragen of iemand je tegen vergoeding wegbrengt

Verder maak jezelf de keuzes in je leven student te zijn of niet (Ik werkte toen meer dan fulltime)
Keuzes die jij belangrijk vind.

Maar val dan andere niet aan dat ze kansen hebben en jezelf niet
Zeg dan niet dat andere egoistisch zijn omdat ze andere doelen hebben.
Dat zijn de keues in het leven

Daar ging het me om, niet meer, niet minder.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:02

Als ik nu fulltime ga werken, kan ik over een paar jaar helemaal gedag zeggen tegen de paarden.. Ik weet niet of je regelmatig het nieuws kijkt enz. maar het gaat behoorlijk achteruit ik probeer nu een toekomst op te bouwen zodat ik het later makkelijker heb en misschien een leuk huisje enz. kan kopen..
Tegenwoordig moet je toch wel meer dan VMBO diploma hebben om een redelijke baan te krijgen..

Dat doe ik nu al, tegen vergoeding naar wedstrijden, maar helaas is het voor mij al een klus om de stalling te kunnen betalen dus kan ik niet zo vaak op wedstrijd.. + dat hier bijna geen springwedstrijden zijn dus dan gaat het erg moeizaam en dan zou ik ook nog 's een ander paard moeten zoeken want mijn pony vindt springen tot op zekere hoogte leuk.. dus af en toe een sprongetje of klein parcours..

En ik stel mijn sociale leven ook erg op prijs, dus ik vind het ook leuk om wel 's een uitstapje te maken enz. waarom zou je dan perse keuzes moeten maken en ergens helemaal voor gaan en daarvoor de rest laten..
Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin.. Iedereen moet toch zelf bepalen wat ze leuk vinden, waarom zou je dan perse moeten!
Mijn vriendin houdt ook niet van springen, maar ze is echt niet bang als haar pony opzij springt of ervandoor gaat of om buiten lekker te crossen..

Paardrijden (en ook wedstrijden) hoor je gewoon voor je plezier te doen, wat is er nou leuk aan als je allemaal verplichtingen hebt?

De mensen die dit een goed idee vinden zouden toch voor zichzelf die regel kunnen stellen, op zich is het een leuk idee alleen niet voor iedereen haalbaar.

Bijv. bij ons op de manege rijden veel mensen met manege paarden KNHS, maar die mogen niet op uitwedstrijd, dus kunnen ook niet springen.. 1 van die manege paarden is al over de 30 en loopt momenteel M1 die zou ook geen M parcous meer kunnen springen..

Het is een leuk idee, maar gewoon niet voor iedereen haalbaar en tuurlijk alles is mogelijk als je alles opzij zet en heel de dag gaat werken niet meer naar school gaat en er als een sloeber bij gaat lopen.. Maar niet iedereen heeft er dan nog plezier in! En niet iedereen rijdt wedstrijden puur om te presteren..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:10

Andere doelen RK?
Ik denk dat iedereen het doel heeft om van het geld dat (maandelijks) ter beschikking is
a) een dak boven het hoofd te betalen
b) eten te kopen
c) in ieder geval de noodzakelijke kleding te kopen
d) verzekeringen en dergelijke vaste lasten af te dragen
Van het geld dat er meer is dan dat, kunnen nevenactiviteiten worden gedaan. Bijvoorbeeld paardrijden. Ik denk dat heel veel mensen er niet bij stil staan dat er in Nederland toch echt mensen niet genoeg kunnen verdienen om een paard inclusief alle kosten voor bijvoorbeeld wedstrijden te betalen naast de vaste lasten. Dat heeft niets met doelen te maken, het heeft pas met doelen te maken als iemand genoeg verdient maar het geld liever uitgeeft aan bijvoorbeeld luxe kleding, liever boodschappen doet bij de AH dan bij de Lidl, liever z'n paard in Anky setjes hult dan eens een fatsoenlijke trailer te kopen. Dát zijn keuzes, het is geen keuze om überhaupt geen geld te hebben om andere dingen te doen dan wat essentieel is om te leven.
Als iemand zich geen (grote) auto kan permiteren om een trailer te trekken, is het niet zo simpel dat er dan wel geld is om iemand anders tegen vergoeding te laten rijden.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:15

En het ligt er natuurlijk ook aan in welke omgeving je woont.. Ik woon in Rotterdam en hier is de stalling gewoon verdomd duur.. Het zou natuurlijk al een hoop schelen als ik in brabant of weet ik het waar zou wonen waar je al stalling hebt voor 150 euro ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:19

Er zijn ook mensen die er in het dagelijks leven ook normaal leuk uit willen zien, en niet als een slons erbij lopen om simpelweg op de manege wel in een pikeur broek te lopen ipv een global. Nu heb ik het allemaal daar niet van, maar ik ken Mies persoonlijk, en die kan dat nu eenmaal niet allemaal opbrengen. Als ik wedstrijd heb, mag ze gratis met mij mee, dat gun ik haar ter harte.
Niet iedereen wil nu eenmaal op zijn 30e nog vakken vullen of dergelijk ander werk waar geen hersens voor nodig zijn. Ik betaal ook al alles zelf vanaf mijn 13e, en ik zit nog op school en ik werk, ik wil carriere maken, ik wil niet een simpele baan hebben om mijn paard te kunnen betalen. Nu leef ik rond en om de paarden best in luxe ik heb niks te klagen, trailer, goede stalling, goede les, mooie spullen en een auto om een trailer te trekken, maar dat heb ik zelf bij elkaar gesprokkeld. Mensen die dit niet kunnen betalen zouden wel willen, maar kunnen nu niet eenmaal 24 uur per dag gaan werken.

Je kiest er inderdaad zelf voor of je student bent of niet, ik zou zeggen ja student, en nee tegen leeghoofd die vakken vult.

Ze valt overigens geen mensen aan die de kansen wel hebben, want ik voel me niet aangevallen en ik heb die kansen wel. Het gaat hier niet om doelen of keuzes, het gaat om de mogelijkheid die veel mensen ontnomen word als er zo'n dergelijke regel word ingevoerd. Waar jij het nu over hebt is totaal onrelevant hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:44

anydale schreef:
Ik vind het een goed plan, door dressuur leer je netjes te springen (nette lijnen rijden, netjes op het midden van de hindernis) en door het springen leer je voorwaarts rijden, terugrijden enzo. Veel paarden vinden springen ook erg leuk. Ruiters worden zo veel veelzijdiger denk ik.

Hmmz ik heb geen verstand van springen maar leer je van dressuren niet dat voorwaarts rijden en weer terug wat je in het parcours kan gebruiken? Ik ben zelf voor mijn dressuurtraining grotendeels bezig met schakelen en overgangen. Ik weet alleen nog steeds niet wat ik van springen leer behalve dat ik het fun vind als je ff je angst opzij kunt zetten. Hier werd gesteld voor je zit, maar ik vind het grote gros van de springruiters gruwelijk op zijn paard zitten. Voor de reflexen is al genoemd en dat kan ik me voorstellen. Ik heb dan het geluk dat ik verschillende paarden rijd en dat die niet allemaal even leuk zijn zodat ik mijn reflexen ook onderhoud. Waarvoor zou ik springen, behalve voor de fun?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:46

Zoals ik al eerder zei, ik heb mijn opgetrokken beentjes overgehouden aan het springen. Toen ik dressuur ging rijden ben ik veel rechter en netter gaan zitten.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:53

Die regel zal nooit ingevoerd kunnen worden. Dat weten we allemaal wel. Waar het vooral om gaat is dat veel dressuurruiters de voordelen van het springen niet weten. (of wel weten, maar het alsnog nooit doen)

Zoals bijna altijd zitten er 2 kanten aan het verhaal:

Springen is inderdaad een goede manier om te testen of er genoeg controle is. Maar er zijn genoeg paarden die prima onder controle zijn tijdens de dressuur, maar in een springparcours helemaal gek worden. En je hebt natuurlijk ook genoeg paarden die echt totaal niet kunnen springen. En ja, daar heb ik ook een voorbeeld van op stal. Een heel parcours zal met zo'n paard nooit lukken, maar toch merk ik dat dit paard het wel heel leuk vind om te springen. Dus huppel ik af en toe eens met dat dier over 40cm. (om er dan achter te komen dat er nogal wat schort aan de controle)

kortom: een perfecte test voor ruiter en paard, en vaak genoeg nog leuk om te doen ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:47

Tja jullie zien maar zoals jullie willen, maar mensen egoist noemen gaat mij veel te ver...
Ja er zijn mensen die alles opzij zetten voor een paar wedstrijden te kunnen rijden (daaronder val ik ook)
want we hebben echt niet allemaal rijke ouders, mocht je dat wel denken bij de mensen die wedstrijden rijden.

En ik zeg niet dat je dom bent als je keuzes maakt voor de toekomst, maar leuter dan niet ik kan dit niet, ik wil ook dat nog
ja, dat zijn wel keuzes
En de 1 wil dit, de ander dat, prima toch

en kun je net je dak boven je hoofd betalen, maak je de keuze geen wedstrijden te starten of erg minimaal.
wat is daar erg aan?
Of je gaat voor andere mensen rijden, dan heb je zelf geen paard nodig.

en totaal wel relevant, want idd wedstrijdrijden is enorm duur
En de een koopt liever de piekeur broek, ik ga liever op wedstrijd
De ander kleurt liever zijn haren, ik gebruik het aan coupons
De ander wil op vakantie, ik wil een trailer

Maar dat gezever over ik kan niet
Ik kan niet ligt op het kerkhof en ik wil niet ernaast
Keuzes, het hele leven zit er vol van
maar ben dan niet afgunstig op wat een ander doet, zonder dat je weet wat die er voor doet

Citaat:
Niet iedereen wil nu eenmaal op zijn 30e nog vakken vullen of dergelijk ander werk waar geen hersens voor nodig zijn

lekker denigrerend trouwens
Vele betalen zo hun paard en wedstrijden, wat is daar mis mee
Over kwetsende opmerkingen gesproken

je hebt maar wat graag je vakjes gevuld, of niet...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:57

Ik heb toevallig gisteren mijn haar laten kleuren en ook coupons besteld

(Ik schrok me overigens wel kapot toen ik de rekening bij de kapper zag...maar m'n haar is wel leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:57

Ja kijk je hebt altijd mensen die alles kunnen hè

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:01

runningkawa schreef:
Ja kijk je hebt altijd mensen die alles kunnen hè

toch hou ik altijd veel maand over aan het eind van m'n geld >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:02

Daar is niks mis mee, maar daarvoor hoef je niet te zeuren dat je dan maar geen student moet worden. Juist omdat je nu student bent, kun je het je later wel allemaal veroorloven.

Met totaal irrelevant bedoel ik dat dit helemaal niks hiermee te maken heeft. Zoals het nu geregeld is kan vrijwel iedere paardeneigenaar die daar behoefte aan heeft mee doen aan wedstrijden, zonder alle poeha.

Ga je echter springen en dressuur samenstellen word dat een heel ander verhaal. Of moet dan iedere paardeneigenaar ineens vanalles gaan aanschaffen en het luxe leven zelf stil laten liggen? Ik vind paarden heel leuk, maar om nu mijn hele leven in Nederland te blijven, nee sorry.

Bovendien heeft niemand hier iemand egoistisch genoemd dacht ik hoor. Er werd alleen gezegd dat er nogal makkelijk gedacht word af en toe. Misschien voel jij je iets te persoonlijk aangesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:04

En ook ik knip en verf mijn haar elke maand, en ook ik koop kleding elke maand, en ook ik ga elke maand op wedstrijd. En ik ga elk jaar op vakantie.Ik laat mijn eigen luxe leventje echt niet stilliggen voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:08

ShannaY schreef:
Daar is niks mis mee, maar daarvoor hoef je niet te zeuren dat je dan maar geen student moet worden. Juist omdat je nu student bent, kun je het je later wel allemaal veroorloven.

Met totaal irrelevant bedoel ik dat dit helemaal niks hiermee te maken heeft. Zoals het nu geregeld is kan vrijwel iedere paardeneigenaar die daar behoefte aan heeft mee doen aan wedstrijden, zonder alle poeha.

Ga je echter springen en dressuur samenstellen word dat een heel ander verhaal. Of moet dan iedere paardeneigenaar ineens vanalles gaan aanschaffen en het luxe leven zelf stil laten liggen? Ik vind paarden heel leuk, maar om nu mijn hele leven in Nederland te blijven, nee sorry.

Bovendien heeft niemand hier iemand egoistisch genoemd dacht ik hoor. Er werd alleen gezegd dat er nogal makkelijk gedacht word af en toe. Misschien voel jij je iets te persoonlijk aangesproken?

Ook niet studenten kunnen het verooloven
Niet iedereen vind leren leuk

Ik denk dat het helemaal niet zo'n ander verhaal gaat worden, want ook dan worden er in elke regio's meer springwedstrijden georganiseerd omdat er dan meer vraag naar is
En dresuuren en springen kan met 1 zadel, dus meer kosten heb je daar niet mee.

Citaat:
Het is een beetje een
egoistisch

idee er zijn zoveel mensen....enz

Ik zie dus het beetje egoistisch niet..keuzes noem ik dat gewoon

En ik voelde me niet persoonlijk aangesproken, dat waren juist de reaties volgend op mijn post, die ik behoorlijk overtrokken vond, zoals ik aluitlegde dat je het meteen allemaal verkeerd interpreteerd.

De kwetsende opmerkingen kwamen pas toen het nodig was mensen zonder een studie leeghoofden te nomen
Of alle studenten zo slim zijn en veel gaan verdienen...

Om hoog werken bestaat ook nog

Dus ik blijf erbij, iedereen kan wedstrijden rijden, is maar wat je kiest
en daar is geen goed of fout aan, omdat het persoonlijk is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:15

is idd een keuze, ik ben na de HAVO gaan werken, heb een paard gekocht en concoursen gereden. Kwam erachter dat dat het ook niet was en heb paard verkocht en ben gaan studeren. Nu rijd ik voor anderen. Moet wel zeggen dat ik dit volgens mij niet had gekund als ik eerder geen paard had gekocht.
En mijn vakantie zet ik graag opzij maar vriend wil ook weleens weg. Maar nu sparen we voor een nieuw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:18

Juist Urielle dat bedoel ik

maar er word meteen zo'n drama van gemaakt...