Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:12

Oh dat scheelt heel flink kosten.

De eners zijn super moeilijk. Maargoed we puzzelen lekker door. Volgende maand ga ik weer een keer starten. Gewoon om weer even van huis te zijn

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 21:23

cocktailtime schreef:
Nou wij zijn op ons L2 debuut echt af gegaan.
Moest gewoon huilen van de spanning, kreeg m niet eens rond in de bak… 152.5 en 154 |(

Oh dat is balen zeg!

Jammer dat het bij de meesten niet zo super ging dit weekend, ik denk dat het weer niet helpt? Geen idee hoe het op andere plekken eruit ziet maar bij ons aan de kust was het vandaag en gisteren windkracht 5 of 6 met flinke onweersbuien, niet exact optimaal wedstrijdweer :')

We zijn gisteren ook wezen dressuren, door het weer allebei veel spanning en slecht losgereden omdat ik niet verder in de losrijbaan kwam dan een grote volte in het midden :') Beide proeven op een traag, kijkend paard gereden en ook nog te terughoudend van mijn kant, daardoor maar teleurstellende 2x 182,5.

Ik vond het losgezien van de uitslagen ook geen bijzonder interessante protocollen, van boven tot onder vooral 6.0 zonder commentaar + paar keer 5 en 6.5 met commentaar in de trant van beter voorbereiden / netter afwerken / let op je takt, ik snap de achterliggende gedachte maar alles bij elkaar komt voor mij een beetje over als "ga gewoon beter je best doen" ;) :=

We hebben iig punten voor L1 binnen en volgende week eindelijk op springwedstrijd :D *\o/*

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:37

Hier de hele week al niet fit, en dus niet gereden :( Manlief had wel weer wedstrijd. di in Tolbert, 2 e prijs in het L, en Balkje in hun M debuut, en vandaag in Heeten een 3 e plaats in het L.
Leuk om te zien hoe een paard van onwillig projectiel veranderd in een paard wat mee wil denken, en het echt leuk vind om op ch te gaan.. Ze gaat bijna in galop ri de vrachtwagen, terwijl we ook echt laadproblemen hebben gehad.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:59

Zonde van de spanning bij sommige, maar inderdaad, even balen en dan weer door!

@Flyhigh: Jee dat is ook wel zo’n neutraal staatje dan he.. Vraag mij soms af waarom jury’s dat doen, zet er dan even bij waarom een 6 en waarom niet meer of minder.

@Robbie: Awh beterschap! Wat fijn dat je een paard zo kan zien veranderen. Klinkt alsof ze jullie blind vertrouwt! :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 00:17

@DiscoDipp ja ik vond het vooral best nutteloos, want wat voor conclusie moet ik trekken op basis van telkens 6 zonder commentaar? Of "probeer je oefeningen netter te rijden", nou thanks Sherlock dat had ik zelf nooit kunnen bedenken :=

We lopen iig vast op spanning die wel bij mijn paard begint maar welke ik heel graag overneem van hem :n daar wordt Henkie weer enorm traag van, binnenvetter die hij is, en ik ga hem vaak te hard pushen waardoor het geheel slordig en gehaast wordt, beetje valse impuls erin proberen te rijden terwijl het gewoon niet van harte gaat. Of ik durf juist niet te rijden waardoor het allemaal beetje met handrem erop lijkt. Vandaar even pauze en lekker ongecompliceerd werk voorlopig :o

Ik hoop weer die leuke, voorwaartse vibe te vinden door meer te gaan springen, daar leeft Henk altijd enorm van op :j

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:07

Nou mijn wedstrijd gisteren was echt een teleurstelling -O-

Ik heb bij mezelf de lat omlaag gezet, want de lol ging er beetje vanaf en mijn paard ging op wedstrijd (waarschijnlijk door mij) helemaal op de rem en tegen de hand.

Dus doelstelling, lekker rijden, voorwaarts houden, niet dwingen/gespannen gaan rijden en weer even lol met je knol ipv stress.

Ze was fantastisch **\O/**
Ze was met losrijden mega mega mega fijn! Ik zat helemaal op mijn rose wolkje en had er alle vertrouwen in :)F

Helaas zat ik er iets te vroeg op door een inschattingsfoutje en dan raakt ze snel haar impuls kwijt.
Voor de proef mocht ik nog even bij de baan in zo klein stukje rijden en ze was opeens helemaal vertrokken, gespannen en weer op de rem...

Ik heb haar stil gezet en lekker naar de voorganger laten koekeloeren met losse teugels en toen wij aan de buurt waren was ze er gelukkig weer!!

Ik heb voor mijn gevoel in tijden niet zo lekkere proef gereden, ze was zo fijn!!

We hadden wel 3x een foutje, waardoor ik zelf een magere 180 verwacht had.
1x sprong ze in verkeerde galop
Met wijken ging ze 1x naar stap (waar die vandaan kwam snap ik nogsteeds njet :'))
En met van hand veranderen in stap zwaaide ze mega uit mef haar hanetred achterbeen en toen dacht oeiiiii dat word een 4 _O- ivm. Tactfout.

Nougoed, die dingen waren dus idd ook laag, waarvan 2x een 5 en die tactfout idd een 4, dus vond het nog mild.

Maar ze Vond de hele proef de impuls niet voldoende :n waardoor ik naar huis ging met een 166.

Die deed echt zeer.. Had hem zo niet verwacht |( was, nee ben! Zo trots op mijn paard! <3

En ik kan het wel verklaren hoor, te lang losgereden, doorzitten nadat ze zich afgesloten had waren niet de beste keuzes.. En impuls is ook echt iets waar we heel hard aan werken en we niet cadeau krijgen.

Heb naderhand nog even met de jury gepraat en kan mij er achteraf wel in vinden.

Maar dat losrijden!! Mennn..

Gewoon, auw. #)
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 16-01-23 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:09

Wat balen dan! Maar wel positief dat je het hebt weten te draaien, anders ben je sowieso nergens toch?

Ik heb voor over 2 weken weer ingeschreven op een wat grotere locatie, even wat meer ruimte en een fijne losrijdomgeving hoop ik.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:34

Wat balen van de punten! Ik durf nu bijna niet over mijn wedstrijd gister te vertellen :')

Zaterdag ook hier de zadelmaker langsgeweest, ook ik moest een boommaat groter! Ik wist al wel dat 'ie enorm in spier aan was gekomen, m'n martingaal die ik voor buitenrijden gebruik (die ik niet nodig heb maar ik blijf een dressuurmuts) pas al bijna niet meer, ik moest er 3 gaten bijmaken met de gaatjestang. Maar een hele boommaat... En de zadelmaker vorig jaar rond deze tijd nog mooi zeggen "ja mensen willen vaak zadels met een verwisselbare boom maar dat is eigenlijk alleen nodig als je een paard hebt die jong is"... Gelukkig had ik bij toeval wel een zadel met verwisselbare boom dus dat was zo vervangen :)

Toen zondag wedstrijd, de 3e selectie bij ons. Bij invlechten wilde meneer al niet stilstaan, toen dacht ik al dit wordt wat. Vervolgens was het losrijden in zo'n vierkante bak, meneer wilde geen enkele hoek in dus dat ging niet veel beter. Stelling, wat is dat? M'n neus op de loodlijn? Liever recht omhoog. Lekker om zo los te rijden tussen die professionele ruiters.... Dus ik kon wel huilen voordat ik gereden had :+
Maar gelukkig was mijn moeder daar met de opmerking "elke keer als het losrijden goed gaat gaat het proefje slecht dus dat draaien we nu om"
Gelukkig kon ik toen mijn gedachte iets omzetten, dus de bak in en rijden. Bij de jury was het eng maar dat genegeerd en dan maar niet recht over de hoefslag....

Ik dacht net een winstpunt, uiteindelijk 194 punten! Dus super blij, maar stiekem dan toch balen over die ene 5 voor het halsstrekken..... was dat maar een 6 geweest :\

Met de opmerking: "ondanks de 'enge' hoek je paard netjes voorgesteld.

Dus ik heb gelukkig uiteindelijk toch een goede wedstrijd gehad. Niet geselecteerd maar mijn doel was ook mee te kunnen komen en dat is me toch aardig gelukt :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:24

Fly_High, DiscoDipp en Enzo_Ollie gefeliciteerd met de punten :-)

Ook helaas wat lage punten gereden zo te lezen, wat jammer :\ . Het scheelt wel als je achteraf kunt verklaren waar het door komt of zoals Nadiine nog even met de jury hebt kunnen praten zodat je uitleg krijgt.
Ik ben nu wel benieuwd naar de erg kijkerige bak waar Cocktailtime en Robijntjuh zoveel last van hadden :))

De wederhelft is zondag voor de tweede keer L1 gestart. Eerste proef ging nog wat 'onstuimig' (171,5). Laat ik het zo zeggen, na de eerste keer 'enkele passen verruimen in de galop' stond er op het protocol ietwat eufemistisch 'ook de overgang terug laten zien' en bij de overgang terug naar draf stond 'te laat'. Het viel me nog mee dat hij uberhaubt terug ging naar draf :') .
De tweede proef ging een stuk netter, een 7 voor 'enkele passen verruimen in de galop' en uiteindelijk 180 punten. Het eerste winstpunt in de L1 is binnen :-)

Nu ga ik zelf ook in het zomerseizoen L1 starten, maar ik heb nog wel wat werk te doen. Goed de hoeken door is een dingetje net als 'meer controle in de galop'. Ik ben zelf een vrij talentloze ruiter en het hele concept van 'onafhankelijke zit' lijkt ook nog niet echt te werken. Er beweegt over het algemeen te veel. Het helpt ook niet dat ik ook niet erg streng ben voor mijzelf en het nogal snel goed vindt, we hebben dus een uitdaging voor ons :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:27

Hahaha een lekker fris paard dus apple!

Ah joh, plezier staat boven presteren toch!

Gefeliciteerd enzo_ollie!

Mijn 7 jarige is vorig jaar ook nog een boommaat gegroeid en zou me niet verbazen als ze eind januari weer 1 omhoog mag.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 11:56

@Enzo_Ollie wat leuk dat je het wel een positieve draai kon geven, mooie punten :)

@Apple ook gefeliciteerd met winstpuntje!

Ik ben ook een talentloze ruiter := en ook nog opgegroeid in de wereld waar dressuur simpelweg niet bestond dus mijn houding laat heel wat te wensen over, het is functioneel en ik blijf over het algemeen aan de juiste kant van het paard maar that's it. Hoeken inrijden en controle in galop lukken hier wel best prima, maar verruimen in stap en draf, nou waarom moeten we verruimen als we gewoon kunnen aangalopperen? :? Ook zonder verruimen probeert mijn slimme paard in ALLLE overgangen stap - draf er galop van te maken, draven is voor sukkels joh :=

Anyhow, ik zat L1 proefjes te lezen en snap niet helemaal wat de bedoeling is in proef 23 in dat stukje afwenden bij E - X volte linksom 10-12 meter - X volte rechtsom 10-12 meter - B rechts :? Beide voltes beginnen dan bij X, moet ik ze vanuit X richting respectievelijk E en B rijden (2x volte halve baan, elke exact 10m dan omdat ik ander niet meer bij X uitkom toch) of richting C en A? Is dat achtje van twee voltes aan elkaar horizontaal of verticaal zeg maar? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:58

richting c en a. dus echt vanaf x naar x en dan nog een keer de andere kant op.

Leuke oefening!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:02

Het is afwenden bij E, dan bij X een halve volte linksom 10-12m, dus ongeveer naar D en dan op X weer de andere kant op dus naar G.
Inderdaad een achtje, in het midden van de bak! (snap niet helemaal wat je bedoelt met horizontaal of verticaal dus daar zeg ik even niks over om je niet in verwarring te brengen :o )

en die galop, ik ken het... Nu 1x in galop aangesprongen waar het niet moest maar dat was voor het eerst mijn schuld omdat ik iets te enthousiast been gaf in een hoek :+
De A kwamen we "gewoon" voor bij zonder in galop aan te willen springen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 12:07

Thanks dames, het is helemaal duidelijk nu :j

Het wordt wel een vrij uitdagende oefening voor ons qua vlot wisselen van buiging denk ik, daar blinken we niet zo in uit. Maar wel leuk dat er iets meer te doen is dan in de B :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:10

Fly_high schreef:

Het wordt wel een vrij uitdagende oefening voor ons qua vlot wisselen van buiging denk ik, daar blinken we niet zo in uit. Maar wel leuk dat er iets meer te doen is dan in de B :)

Je hebt van de knhs ook een app waar alle proeven in staan. Zowel de protocollen, maar ook video's waar de proeven gereden worden en een jurylid uitlegt waar je op moet letten. Ik kijk die altijd als ik nieuw niveau of proef moet rijden. Is wat makkelijker dan alleen lezen.

Niet het beste weekend voor iedereen dus, jammer maar volgende keer beter!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:34

Leuk, mag ik hier mee praten. :-)

@fly, geloof dat wij in zelfde regio starten en zelfs vorige week bij elkaar op de startlijst stonden :+

Hier dit weekend ook op pad geweest, ik heb een vlotte pony dus op al mijn protocollen staat altijd “te snel, te gehaast” :o wij werken echt aan ontspanning en rust.

Zaterdagavond eerste proef echt ruk, linker stelling wat is dat, waarom heb je dat nodig? :+ Jury kwam zelfs uit hokje om tips te geven ( dan voel je eigenlijk gewoon voor schut staan }> ) maar gelijk had ze. Dus dat leverde 174 punten op. Tweede proef aanzienlijk beter en 184.

Zondag herkansing en pony was echt super braaf en heel fijn te rijden. Maar punten wat nergens op sloeg. 180 en 176. Zie ik net de uitslag lijst en hebben er maar 4 combinaties vanaf B tot Z maar 1 winstpuntje. En dan staan er punten tussen van 155 etc. Ik denk dat deze jury maar moet stoppen :+

Jammer dat er toch heel veel mensen stress hebben op wedstrijd. Eigenlijk maakt het de wedstrijdsport helemaal niet leuk! Haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 13:06

Spaansepony schreef:

@fly, geloof dat wij in zelfde regio starten en zelfs vorige week bij elkaar op de startlijst stonden :+

Ik weet best zeker dat we in dezelfde regio starten haha, maar met vorige week bedoel je dan Nieuw-Vennep? Als er een paard genaamd Henk op de lijst staat met mijn vreemde buitenlandse achternaam erbij dan gaat het in ieder geval om ons, zulke bijzondere combinatie is er maar 1 :P

Ik heb helemaal geen idee wie er toen op de lijst stond moet ik zeggen, ik was er alleen ff om snel mijn proefjes te rijden en zo weer weg.

Welke klasse rijden jullie eigenlijk? :)

MyWishMax schreef:
Fly_high schreef:

Je hebt van de knhs ook een app waar alle proeven in staan. Zowel de protocollen, maar ook video's waar de proeven gereden worden en een jurylid uitlegt waar je op moet letten. Ik kijk die altijd als ik nieuw niveau of proef moet rijden. Is wat makkelijker dan alleen lezen.

Niet het beste weekend voor iedereen dus, jammer maar volgende keer beter!

Thanks voor de tip, ik ga zo kijken :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:20

Fly_High en Spaansepony, dan zitten jullie ook in mijn regio :-)

Wij starten altijd graag in Nieuwe Wetering, Hillegom en Lisse :-)

Ik weet ook al waar Fly_High dit weekend geweest is. Daar zijn wij ook 1 keer geweest en toen was het erg krap parkeren tussen de geparkeerde trailers (losgekoppelde trailers) dus dat is bij 1 keer gebleven.

Hazerswoude-Dorp vond ik ook altijd fijn. Erg jammer dat die locatie er niet meer is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:21

Dat vind ik ook jammer, Apple. Daar stond ik en dat is toch makkelijker dan altijd maar met trailer weg. Startte toen ook sneller :') Op onze nieuwe locatie van vereniging nog niet gestart.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:24

Met wedstrijden op eigen locatie lijkt me dat helemaal gemakkelijk :-) Je paard moet toch gereden worden, dus als je dan van te voren even de vlechtjes er in zet maakt dan toch niet uit :-)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:25

Haha dan zitten jullie 3 ook in mijn regio :) Nieuwe Wetering laatst nog geweest met mijn zusje, verder gaan we eigenlijk overal wel heen binnen een half uur rijden ongeveer (vanaf Ter Aar).

Wat jammer dat veel een slecht weekend hebben gehad, het was ook wel behoorlijk winderig weer. Gefeliciteerd voor de mensen die puntjes hebben gehaald.

Ik hoor overigens ook bij de talentloze ruiters, totaal geen aanleg en had ook nooit motivatie tot vorig jaar. Nu wel lekker aan het lessen en oefenen en we zien wel hoe ver we komen. Een keer Z starten lijkt me echt onwijs tof, voor meer heb ik sowieso het talent (en geld) niet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:26

Precies. En het kost minder tijd en energie en dat is voor mij wel groot deel wat me nu nog tegenhoud. Zo zonde van de weinige energie die ik al heb om weg te gaan als het nog niet naar mijn zin gaat.
Als je niet weg hoeft is het maar iets langer als normaal ipv al snel paar uur meer.

Net als dat ik geen zin heb om L2 te starten. Kost geld en energie voor iets waar we al 'klaar' mee waren en daarna alsnog thuis moeten blijven tot we thuis verder zijn. Dan wacht ik liever nog wat langer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 13:39

Lisse en Hillegom vind ik ook enorm fijne wedstrijdlocaties! Alleen Lisse wil ons dit seizoen echt niet lukken, een keer door de organisatie geweigerd omdat ze al vol zaten en daarna bewust super vroeg ingeschreven en vervolgens ook zelf afgezegd vanwege gladheid op de weg. Maar driemaal is scheepsrecht toch ;) als het goed is rijden we namelijk volgende maand ons L1 debuut in Lisse.

Ik heb overigens motivatie zat op het moment, alleen is het hele dressuren zo moeilijk zeg :') als een fatsoenlijke volte mij zoveel moeite en oefenen kost dan wil ik niet eens denken aan hoeveel tijd en werk ik in daadwerkelijk moeilijke oefeningen zou moeten steken :=

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:44

Spaansepony schreef:

Hier dit weekend ook op pad geweest, ik heb een vlotte pony dus op al mijn protocollen staat altijd “te snel, te gehaast” :o wij werken echt aan ontspanning en rust.

Zaterdagavond eerste proef echt ruk, linker stelling wat is dat, waarom heb je dat nodig? :+ Jury kwam zelfs uit hokje om tips te geven ( dan voel je eigenlijk gewoon voor schut staan }> ) maar gelijk had ze. Dus dat leverde 174 punten op. Tweede proef aanzienlijk beter en 184.

Zondag herkansing en pony was echt super braaf en heel fijn te rijden. Maar punten wat nergens op sloeg. 180 en 176. Zie ik net de uitslag lijst en hebben er maar 4 combinaties vanaf B tot Z maar 1 winstpuntje. En dan staan er punten tussen van 155 etc. Ik denk dat deze jury maar moet stoppen :+

Jammer dat er toch heel veel mensen stress hebben op wedstrijd. Eigenlijk maakt het de wedstrijdsport helemaal niet leuk! Haha

Jammer van de zaterdag! Maar ik had laatst ook een jury die na de 2e proef uit het hokje om tips te geven terwijl ik 1e en 2e was met 2x 2 winstpunten, dus hoeft zeker niet altijd slecht te zijn hoor. Hoewel ik toen ook zeker dacht dat, nou, dat zal wel niet hoog zijn dan.

Die punten zondag klinken wel treurig, zulke jury's wordt je niet blij van. Maar als je zelf maar fijn hebt kunnen rijden!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:04

@fly, ja nieuw Vennep moesten tegen elkaar. Maar paard was niet fijn dus was kansloos om te starten. Ik start nu ook nog B moet nog 1 winstpunt en dan snel de B uit :+

Waar ben jij dit weekend gestart?

@ Apple en norway grappig allemaal zelfde regio.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik alle terreinen ken maar deze eigenlijk ontloop. Moet ik daar tussen met mijn E pony tussen alle dure dressuurpaardjes, voel me dan altijd zo min.
Nog nooit op nieuwe wetering gestart daardoor of op Lisse.
Ik pak vaak de kleintjes eruit, bakker, Rijpwetering, nieuw Vennep en dan aankomend weekend kleihoeve maar eens proberen.