Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:48

EK, jij leest echt alleen wat je wilt lezen. Om zo iedereen hier die jouw volstrekt ongenuanceerde visie niet deelt, uit te kunnen maken voor dierenmishandelaar.
Ik vraag me werkelijk waar af wat je hier nou eigenlijk mee denkt te bereiken. Netjes vind ik het niet, en dat is nog heel zacht uitgedrukt.

Ik heb overigens hierop getemd.

Popstra

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:57

Vind zowiezo dat alles maar dan ook alles in het land met zulke temperatuur aangepast zou moeten worden. In zuidelijke landen hebben ze ook niet voor niks ,,siësta,, wij rennen allemaal maar door...

Hier in Duitsland word het vandaag ook 38 graden. We trainen dus vannacht. We kwamen hier vanmorgen rond half 7 aan en toen was het hier 18 graden dus goed te doen..je moet je gezonde verstand gebruiken. Ook als je je hond uit laat of je paarden op de wei hebt. Thuis in NL staan de achterblijvers nu overdag binnen en Snachts buiten. Hebben ze ook geen last van irritante vliegen. Nog even door bijten.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:58

Askja schreef:
EK, jij leest echt alleen wat je wilt lezen. Om zo iedereen hier die jouw volstrekt ongenuanceerde visie niet deelt, uit te kunnen maken voor dierenmishandelaar.
Ik vraag me werkelijk waar af wat je hier nou eigenlijk mee denkt te bereiken. Netjes vind ik het niet, en dat is nog heel zacht uitgedrukt.

Jammer maar dat is dan jouw mening.
En wat ik hiermee hoop te bereiken? Dat jullie ogen eens open gaan dat er niets mis mee is om eens je paard vrijaf te gunnen in deze bloedhitte en dat het welzijn van je paard boven de leuke setjes, wedstrijdjes, trainingen daarvoor gaat. Omdat je je paard graag gezond oud wilt laten worden.

Toch wel raar dat je je wel als beest laat uitmaken ...
Maar mijn woorden er weer uit pikt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:03

Iemand had het over mensen die vandaag/komende dagen op wedstrijd zouden gaan. Dat doe ik niet, ik start niet boven 28 graden, en vind het volstrekt onverantwoord om nu te starten, en als je mijn posts zorgvuldig gelezen had, dan wist je dat. Ik voelde mij dus niet aangesproken.
Look before you leap.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:08

Popstra schreef:
Vind zowiezo dat alles maar dan ook alles in het land met zulke temperatuur aangepast zou moeten worden. In zuidelijke landen hebben ze ook niet voor niks ,,siësta,, wij rennen allemaal maar door...
Mee eens. We zullen eraan moeten wennen dat we vaker met dit soort temperaturen te maken krijgen. Daar moeten we ons leven, en daarmee ook dat van onze dieren, op in gaan richten.
Dus idd, de vroege ochtenden en/of de late avonden benutten, en midden op de dag siësta houden. En sowieso alles in een lager tempo doen. Doe ik nu ook (maar niet iedereen heeft die keuze uiteraard).

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:12

ElviraKelan schreef:
Kajo omdat er in mijn artikel al duidelijk genoemd word het fenomeen luchtvochtigheid wat we in NL kennen en dat deze temperaturen voor paarden echt te warm is buiten deze luchtvochtigheid om of je moet je paard een keer onnodig hittestress willen bezorgen. Terwijl hij overdag al hittestress heeft.
Want het is een gegeven dat hittestress ook varianten in ernst kent.
Het is mi gewoon van de zotte om je paard met deze temp koste wat het kost in je eigen belang aan het werk te willen zetten. Dit is een mening net als onderstaande maar niet van de hittestress door temperaturen en luchtvochtigheid dat is een feit.
Een feit waar aan voorbij wordt gegaan door bijna enkel pure egoïstische redenen.
En mij werden gisteren deze woorden in de mond gelegd maar ik benoem het nu wel want dan had het maar niet in mijn mond gelegd moeten worden...
Het is gewoon dierenmishandeling om nu nog te rijden zonder gegronde reden
Het is me niet geheel duidelijk waar je precies op reageert naar mij toe.
Jouw post is geheel en al jouw mening, summier gebaseerd op wat feiten. Het artikel dat jij aanhaalt is ook een mening maar dan gefundeerd op feiten. Net zoals Albert van Unen een mening heeft die gefundeerd is op feiten. Ik wil wedden dat wanneer je die drie dierenartsen bijelkaar zet er ook wel een leuke discussie komt, maar dat ze het ook met elkaar eens zijn. Het hoeft elkaar namelijk niet te bijten zoals Askja al aangaf.
Wat jij Askja overigens verwijt doe je zelf ook. Woorden verdraaien zodat het in je straatje past. En geloof me, het heeft echt geen zin om zoals oa Shenaville en jij proberen door zogenaamd lief tot zelfs respectloos, bokkers te bewegen de ogen te openen. Bespaar je de moeite met dit warme weer. Dat anderen niet in de door jouw gewenste richting kijken wil niet zeggen dat hun ogen niet open zijn. Ik geef je overigens in bepaalde punten gelijk maar deel jouw mening niet dat mensen die nu met hun paard aan de slag gaan zich schuldig maken aan dierenmishandeling.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:13

hafjelinger schreef:
Ik zou niet gaan met dergelijke temperaturen...

Dit

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:16

Kajo de laatste post ben ik onrespectvol geweest. Maar deze woorden werden mijzelf in de mond gelegd door een aantal.
De rest ben ik gewoon respectvol geweest.

Mijn mening baseer ik op feiten. Iets wat bij degene die nu lekker aangepast doortrainen blijft ontbreken.

Daarnaast verdraai ik geen woorden. Iets wat de “doortrainers” wel doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:17

Ik ben ook voorstander van wat maatschappelijke aanpassingen ivm de bloedhete zomers.
Maar ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen, ik zie ze hier nog geen siësta houden.
Het verbaast me ook iedere keer weer dat er zoveel winkels gewoon 9-18 open zijn met 40 graden.

Maar in Spanje zijn de winkels wel tot 21:00 savonds geopend. Dus dat is dan wel weer een puntje. Meeste zijn van 08:00 tot 14:00 open, dan sluiten ze tot 17:00. Dan van 17:00 - 21:00 weer open.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:24

Shaggy09 schreef:
Ik ben ook voorstander van wat maatschappelijke aanpassingen ivm de bloedhete zomers.
Maar ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen, ik zie ze hier nog geen siësta houden.
Het verbaast me ook iedere keer weer dat er zoveel winkels gewoon 9-18 open zijn met 40 graden.

Maar in Spanje zijn de winkels wel tot 21:00 savonds geopend. Dus dat is dan wel weer een puntje. Meeste zijn van 08:00 tot 14:00 open, dan sluiten ze tot 17:00. Dan van 17:00 - 21:00 weer open.

Siësta gaan ze hier nooit door voeren.
En ook ik ben er wel voorstander van maar zolang een aantal nog zo denken als in dit topic blijft door schemeren zal er ook geen maatschappelijke aanpassingen komen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:29

ElviraKelan schreef:
Askja schreef:

Jammer maar dat is dan jouw mening.
En wat ik hiermee hoop te bereiken? Dat jullie ogen eens open gaan dat er niets mis mee is om eens je paard vrijaf te gunnen in deze bloedhitte en dat het welzijn van je paard boven de leuke setjes, wedstrijdjes, trainingen daarvoor gaat. Omdat je je paard graag gezond oud wilt laten worden.

Je haalt er echt van alles bij wat niet gezegd is, tevens niet relevant is en daarbij negeer je hele berichten van mensen, alleen om te kunnen schreeuwen hoe dom mensen zijn en dat ze hun dieren mishandelen. Helaas voor jou kom je zo niet erg volwassen over en al helemaal niet als iemand om wat van op te steken.

Daarnaast. Kom nou eens met voorbeelden van paarden die niet gezond oud zijn geworden door 's ochtends vroeg of 's avonds laat getraind te zijn geweest op warme dagen. Je beweert een hoop, maar met aantoonbare feiten kom je niet. Ik weet wel dat degene waarbij mijn eerste pony op stal stond al tientallen jaren 's ochtends om 6 uur ging trainen tijdens een hittegolf. Haar wedstrijdpony werd gezond 37, haar wedstrijdpaarden werden op een na allemaal ouder dan 20. Die ene is op een winterdag met kapotte knieën van de wei gekomen dus dat is hier ook weinig relevant. Maargoed zij zal ook wel haar paarden kapot gereden hebben, geen verstand van paarden hebben gehad en ze was het ook niet waard om paarden te houden. Dierenmishandeling noem je het zelfs. Nou als het dierenmishandeling is om paarden zo lang goed te houden dan doe ik daar graag aan mee.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:29

ElviraKelan schreef:
Kajo de laatste post ben ik onrespectvol geweest. Maar deze woorden werden mijzelf in de mond gelegd door een aantal.

Mijn mening baseer ik op feiten. Iets wat bij degene die nu lekker aangepast doortrainen blijft ontbreken.

Benoem die dan eens, als je wilt. En geef vervolgens eens aan hoe en waar deze 'doortrainers' (wat een woord) jouw woorden verdraaien. Want je blijft maar doorgaan met je stemmingmakerij. Wees dan ook zo stoer om je beschuldigingen eens heel concreet te maken en te onderbouwen. Ik begrijp dat dit ondrrwerp je na aan het hart gaat (wat op zich voor je pleit hoor) en dan kan de emotie weleens de boventoon gaan voeren.
Het zotte is dat ik, net als Kajo, denk dat wij op bepaalde vlakken niet van mening verschillen, maar dat wil jij niet zien/lezen, het is voor jou allemaal zwart-wit.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:30

ElviraKelan schreef:

Grappig dat degene die je verwijt dat ze woorden verdraait geen doortrainer is. Haar paarden hebben namelijk vrij.
Maar goed, net zoals het geen zin heeft dat je probeert mij te overtuigen (wiens paard overigens ook vrij heeft en ik duim dat dat zijn 'revalidatie' niet in de weg staat), heeft het ook geen zin om jou te overtuigen dat jouw mening geen feit is waar je een waardeoordeel aan kunt ophangen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:32

Ik ga hier totaal niet meer op reageren

Doe vooral je eigen gang

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:36

Las zojuist op RTV Drenthe over een concours in De Wolden. Bericht ging over de sproeiers die ze hadden geïnstalleerd ('wasstraat') om de paarden te koelen. Tja heel mooi hoor, maar waarom ueberhaupt een concours met deze hitte? Vond de reacties van sommige deelnemers ook nogal dubieus: 'Je moet een beetje gek zijn om dit te doen'. Nou, inderdaad ... Programma was wel aangepast, dwz 's middags een pauze, maar om 18.00 starten ze weer. Dan is het nog snoeiheet, zeker 35 graden ... Echt onverantwoord.

Goed idee trouwens, Elvira. Maak je niet te druk met deze hitte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:54

18.00 weer beginnen heeft inderdaad geen zin, zelfs hier aan de kust voorspellen ze dan nog 35 graden...
Dan zou ik niet op mijn paard willen zitten...

Heb ze hier net binnen gezet, merk vandaag voor het eerst dat ze er last van hebben, is ook warmer dan voorgaande dagen.
Die van ons beide onder de spuit gezet en daarna op stal.
Kijken of ze er eind van de dag weer uit kunnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:57

ElviraKelan schreef:

In de tijd dat ik dagelijks reed werkte ik op een manege. Ik liep dus van 's ochtends 7.30 op stal te zwoegen, uitmesten, strobalen kruien, opstrooien, hooi voeren de hele stal vegen etc. Of het nu min 10 was of +35, dat werk ging gewoon door. In die tijd kon ik dat aan als jonge gezonde fitte meid dus als ik zin en fut had om voor of na dat werk een uurtje te gaan hobbelen in 't bos, dan deed ik dat. M'n paard was ook namelijk ook fit en altijd voorwaarts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:10

Ik heb niks tegen op mensen die rustig trainen voor of na de hitte. Doe het zelf niet in verband met eerdere ziekte bij warmte.

Maar ik zie nu dat de marathon tijdens de paarden dagen gewoon doorgaat...
Ik heb amper nog een organisatie gezien die NIET aflast... En zoiets is in mijn ogen toch wel knap zwaarder dan een parcoursje springen of een proefje rijden...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:34

Askja schreef:
Goed idee trouwens, Elvira. Maak je niet te druk met deze hitte.

Was ik ook niet van plan :D
Heeft niemand wat aan

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:42

Janine1990 schreef:
Ik heb niks tegen op mensen die rustig trainen voor of na de hitte. Doe het zelf niet in verband met eerdere ziekte bij warmte.

Ik heb amper nog een organisatie gezien die NIET aflast... En zoiets is in mijn ogen toch wel knap zwaarder dan een parcoursje springen of een proefje rijden...

En veel hindernissen ook nog in het dorp zelf!!
Dus ook geen wind.
Menners die hier aan mee gaan doen sporen niet helemaal in mijn ogen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:45

loriene schreef:
Janine1990 schreef:

En veel hindernissen ook nog in het dorp zelf!!
Dus ook geen wind.
Menners die hier aan mee gaan doen sporen niet helemaal in mijn ogen!

Sowieso weinig open vlaktes op de route meen ik mij te herinneren. Ooit een keer achterop gestaan, is vele malen pittiger dan gewoon sgmw...

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:46

We hebben onze trainingsklanten mail/app gestuurd dat we vandaag tot en met zaterdag geen trainingen met hun paard doen vanwege de hitte, die dagen berekenen we vanzelfsprekend ook niet. Paarden staan op wei met bomen en kunnen in onze eb en vloed bak die we onder water hebben laten lopen, (vinden ze prachtig!).
En wat denk je...? Twee boze eigenaren omdat hun paard niet getraind wordt deze week ;(
Het is hier tegen de veertig graden, je snapt sommige mensen toch echt niet :(

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:47

Je vraagt je echt af hoe sommige mensen het in hun hoofd halen. Deze temperaturen zijn toch ook niet lekker voor jezelf? :n

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:48

Janine1990 schreef:

Kwalijke zaak. Het dierenwelzijn staat duidelijk niet voorop. Ik denk dat de KNHS zich echt achter de oren moet krabben. Wat een slappe hap op de site: 'We adviseren organisaties om maatregelen te treffen'. De insteek zou moeten zijn om zo veel mogelijk af te gelasten. Men laat het nu te veel liggen bij de wedstrijdorganisaties zelf.
Dit is koren op de molen van mensen die toch al vinden dat paardensport (of zelfs paardrijden überhaupt) verboden moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:49

Shaggy09 schreef:

mee eens.
ik zie hele rare dingen gebeuren. er is hier vandaag een braderie en het is gewoon doorgegaan. inclusief warme wafel en oliebollen kraam.
ik snap niet dat mensen zich niet (willen) aanpassen aan de temperaturen.