Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:39

wwillemijn schreef:
Myler correctiebit

Dat bit is wel of niet gebroken? iemand zei dat het Myler bit eigenlijk ook ongebroken is in deze vorm. Ik kwam het tegen en dacht, he, misschien is dat wat voor de nu correctiebitrijders.
Want deze mag wel.

wwillemijn

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:49

Hij is net als elke myler, middenstuk is beweeglijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:59

Iemand een idee of dit de starter is of de verbindend van neue schule? Heb m gekocht als starter maar de verkoopster twijfelde.

Ik kan vanavond wel wat betere fotos maken. Ik vraag me af.. Omdat er een 'hoek' inzit, of hij valt onder de bitten waar niet mee gestart mag worden omdat hij anatomisch is? Als je hem plat legt, lijkt het een gewoon normaal dubbelgebroken bitje.
Van de verbindend weet ik dat die niet is toegestaan. Maar hoe zit het met de starter? :)

Afbeelding

Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:09

Je mag best met een anatomisch bit starten.. mits hij niet ongebroken is.
Zoals het bit op je foto's.. Hij is in dit topic zelfs al meerdere keren als optie genoemd voor de mensen die hun correctiebit aan de wilgen moeten hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:05

Ik zie amper verschil met de verbindend..En aangezien die niet mag, twijfelde ik over deze.
Ik wil niet bij een controle op wedstrijd, de banketstaaf zijn namelijk :=
Ik heb niet gezien dat dit bit aangeraden werd ipv t correctiebit. Mijn excuses.
Ik vind het maar verwarrend en moeilijk te zien vanaf de voorbeelden :oo

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:19

Houdt een slag om de arm hoor Euforie, ik vind het zelf ook een zeer ingewikkeld onderwerp.. Maar dit is zoals ik het begrepen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:37

Bedankt flevolander, voor 't meedenken. Ik denk dat het idd toch de starter is. En ga er van uit, dat ik er gewoon mee mag starten.
Mocht iemand anders er nog ideeën over hebben, hoor ik het graag.

Afbeelding
Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:16

Als je zeker wilt weten dat het bit mag, kun je beter een bericht naar de KNHS sturen. Dit kan tegenwoordig ook via de app.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:39

Dikte moet 10 mm of meer zijn. Dat is je bit zeker wel.

Sorry, ik begrijpde frustratie. En dikte is eenvoudig vast testellen. Maar de exacte vorm mag dan weer wel, dan weer niet. Lastig lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:45

Ja, het is een 12mm bit.

Idd. Precies dat. Ik wordt er zelfs een btje onzeker van. Vind het ook lastig om de knhs er voor te moeten benaderen.. Denk dat die maar genoeg van dit soort mailtjes krijgen.. Aan de andere kant, Duidelijkheid is wel zo fijn... :j

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 06:51

Ik heb gisteren toch weer even m'n 'scholings'bit er in gedaan. Man wat liep ze fijn!!! Met springen kan ik nu na een ophouding ontspannen ipv dat ze dan blijft terugtrekken :=

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:09

De goede oude tijd he Goldie :Y) :j

Is voor de wedstrijden iedereen hier in het topic inmiddels braaf overgestapt eigenlijk?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:00

Ik heb een sprenger dubbel gebroken novocontact bustrens sensogan. Mag deze nu ook niet meer??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:05

waarom zou die niet meer mogen? Je kan het op het KNHS gewoon vergelijken met de plaatjes :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:36

Flevolander schreef:
Is voor de wedstrijden iedereen hier in het topic inmiddels braaf overgestapt eigenlijk?

Ik reed (alleen mijn wedstrijden) met een Comfort mouth van Sprenger, om dezelfde reden die eerder genoemd is: op de pinken te rijden. En omdat ik altijd super zenuwachtig ben, vond ik dat wel een fijne geruststelling.
Ik ben braaf overgestapt op een dun, enkelgebroken Sweet iron watertrens van Harry's Horse en ik moet eerlijk bekennen: bevalt heel goed. Ik heb een stuk meer "lift", op de Comfort mouth ging ze wel wat meer leunen. En ligt toch stiller dan een dubbelgebroken. Heb bewust mijn Comfort mouth niet meer gebruikt want denk dat ik dan toch wel heimwee krijg.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:54

Ik merk het met indoen al dat paard dit veel fijner vindt. Doe ik mijn myler in gaat die mond open en blijft ze gekke bekken trekken. Doe een ongebroken bit in... same story. Doe een ongebroken bit in met tongboog. Hap, mond dicht klaar...
Achterlijke regel |o

Ik heb een wedstrijd gereden inmiddels en dat was met mijn myler, maar ik kan niet beloven dat ik dat volgende keer ook doe :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:58

Ik rijd nu met een enkelgebroken bustrens. En het gaat best goed, in elk geval veel beter dan met mijn dubbelgebroken bit van vroeger. Ik doe mijn kunststof bit maar niet meer in, want of deze net zo fijn, ik wil het eigenlijk niet weten hahaha.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:41

Ik heb nu ook een aantal weken met een myler gereden, maar ook gisteren toch maar weer het correctie bit gepakt. Toch wel een wereld van verschil hoor! Ze is op de myler zo hangerig en moeilijk te sturen, dus dat wordt sowieso geen blijvertje. Maar welke het dan wel moet worden...
Was zo blij vorig jaar dat ik na zoveel zoeken eindelijk een fijn bit had gevonden.. grr

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:12

Nope niet aan gehouden en dochterlief er lekker mee laten starten
Aan de buitenkant zie je niet dat tussenstukje een andere vorm heeft

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:42

Ik heb laatst ook gewoon correctiebit erin gedaan voor het springen en de cross. Wat een verademing voor ons beide...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:16

Nog niks gevonden waar je ook een fijn lopend paard op hebt Goldie?

Ik ben inmiddels overgestapt op een sprenger novocontact enkel gebroken

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:38

Nee, maar is ook zo lastig omdat ik niet van alles wil gaan kopen.. :=

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:35

ik heb een tijdje bitloos gereden maar ook dit was niet de oplossing paard werd heel zwaar op de hand en kreeg na verloop van tijd schouderklachten

toen toch mijn oude bit van sense trust er in gedaan kon na lange tijd weer rijden op kleine hulpen maar helaas kroop ie nu veel achter de teugel.

ik rij nu om te proberen met een bustrens dubbel gebroken dit pak die redelijk goed op rij ook met bit clips van de rambo miclem er aan ligt het bit net iets rustiger in de mond zo dat we beiden weer kunnen wennen

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:22

Ergens had ik gelezen dat trust een verzoek had ingediend en half juni een uitspraak zou volgen? Weet iemand waar ik dit terug kan vinden en/of er al een uitslag is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:19

Zeg, als ik kijk op de lijst mag de Busse Rotate toch ook gewoon? Dat is immers een bit met roterernd middenstuk. Het plaatje van de knhs lijkt dan de busse Rotate en de Billy allen onder 1 noemer te scharen. Maar ja, beiden zijn bitten met roterend middenstuk toch?

https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... _1805.html

Dit omdat ik nu rij op een ongebroken trens. Maar dit lijkt me nog wat fijner in de mond eigenlijk.