Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:06

Anoeska schreef:
Dan heeft jouw paard misschien geen last van jouw gewicht.

:j
Klopt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:09

M_D_H schreef:
Anoeska schreef:
Dan heeft jouw paard misschien geen last van jouw gewicht.

:j
Klopt.

Dan is er toch ook geen probleem :D

Het gaat niet om 'te zwaar' zijn maar om 'te zwaar voor je paard'.

larrylurex

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:12

Maar wat is slechter voor je paard???

- een zwaardere ruiter met een goede balans en ritmegevoel
- een ruiter van 'normaal' gewicht die voor geen meter meewerkt en alleen maar stuitert

Denk dat een zwaar persoon niet perse meer belastend hoeft te zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:13

Want iemand van 60kg kan ook al te zwaar zijn... voor een pony

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:14

Grappig dat Dominique d'Esmé is aangehaald alszijnde topsport en overgewicht gaan wel samen.
Ik kende haar niet, heb haar opgezocht maar het is een heel mooi voorbeeld van verschuivende grenzen.
Als zij 'in haar tijd' dikkerdje dap werd genoemd....

Ik vind dat je te zwaar niet op een paard moet gaan zitten, maar zou niet weten welke grens je moet hanteren. LL en Relaxed vond ik allebei prima passen, maar zie genoeg foto topics van mensen die imo niet passen.
Nu vond ik dat LL en Relaxed hogere gewichten aangaven dat ik aan de hand van de foto's had ingeschat. Dan vrees ik dat de imo niet passende combi's wel heel veel hoger moeten zitten.

Toch jammer dat een jury daar niet over mag oordelen. Mi zouden ze zeker moeten mogen oordelen over niet passende zadel-achterwerk combinaties. In veel gevallen heb je daar je handen niet bij nodig..

Larrylurex, wat is fijner een zware ruiter met goede balans of een lichte ruiter met goede balans. Geen appels met peren vergelijken.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:18

larrylurex schreef:
Maar wat is slechter voor je paard???

- een zwaardere ruiter met een goede balans en ritmegevoel
- een ruiter van 'normaal' gewicht die voor geen meter meewerkt en alleen maar stuitert

Denk dat een zwaar persoon niet perse meer belastend hoeft te zijn.

Uiteraard nummer II.

Maar helaas zijn alleen de zwaardere ruiters met goede balans en ritmegevoel niet bepaald erg talrijk......

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:21

Ik ben wel zeker van mening dat extreem overgewicht niet echt goed samengaat met paardrijden.
Deze personen moeten er dan toch ook niet lekker op zitten lijkt mij?

Zijn er eigenlijk maatstaven voor de stokmaat en het toegestaan gewicht van de ruiter?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:22

Bovendien wordt over stuiteren in het zadel snel genoeg een opmerking gemaakt.
Maar wanneer het gaat om een te zware ruiter (in combinatie gezien met het paard) moet opeens iedereen z'n mond maar houden.

>;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:22

Bettine schreef:
Maar helaas zijn alleen de zwaardere ruiters met goede balans en ritmegevoel niet bepaald erg talrijk......

Inderdaad. Zwaarder zijn houdt niet direct in dat je direct een goede balans hebt en een perfect ritmegevoel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:26

Bettine schreef:

Dit ja.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:31

Als t zadel amper te zien is dan kan ik me niet voorstellen dat je balans goed kan zijn.

Dus mee met hierboven

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:32

Op concour was ook een meisje die op een a ponytje reed en ze was zelf rond de 1,70 dus die was veelste groot en ook niet 1 van de dunste.
In de dressuur is er niks van gezegd door de jury, maar bij het springen wel.
Ze mocht niet starten omdat die pony niet over de hindernis zou kunnen, maar zelf begreep ze het niet.

Ik vind dat de jury er wel echt iets van moet zeggen, als het niet past dan past het niet en mag het gezegd worden.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:40

Qua kilo's Is het misschien nog wel lastiger bekijken als op het oog. Mijn vriend Is namelijk 2 meter en woog altijd zo'n 95 kilo. Hij was echt niet dik. Nu heeft ie natuurlijk wel wat meegekregen van mijn dieet dus hij zit nu op 87 wat hem ook prima staat. Maar zou het voor het paard wat uit maken of er een klein en dik (ker) persoon van 95 kilo op zit of mijn vriend? Dat geloof ik ook niet helemaal :-)
Btw zijn onze paarden > 1.80m ;-) dus voor het oog past het prima met ons :-)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:47

Ik vind heel moeilijk te beoordelen of het te zwaar is ja of nee.
Ik ken personen van 80 kilo die gewoon dun zijn en totaal niet deze kilo's ogen maar ken ze ook die lijken dik met deze kilo's.
Maar omdat de ene mevrouw dun lijkt hoor je niemand er over en omdat andere mevrouw dik lijkt hebben mensen commentaar.
Maar Hallo ze wegen even zwaar dus hoe krom denkt iedereen dan.
En kan een paard nou niet 3 keer in de week hoog uit 1 uurtje een wat zwaarder persoon houden?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:48

Ik vind dat echt te dikke mensen en dan bedoel ik niet een paar kilo overgewicht maar sirieuze skippybal aannemende proporties er op mogen aangesproken worden op zijn minst. Net als veel te grote mensen op kleine pony's.

Welke mensen je soms zich op paarden ziet heisen dat vind ik niet meer normaal paard staat te puffen en te kreunen en is zeiknat na een halfuur ligt werk.

Ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen maar mensen moeten het zich wel realiseren dat een paard behoorlijk blessures op kan lopen en dat vind ik niet eerlijk voor het dier.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:11

Ik denk dat wij allemaal schrikken van het gewicht van "zware" personen. Lees een boel reacties over dat bokkers de foto's van "zwaargewichten" waarvan eerder het gewicht is vermeld vaak mee vinden vallen. Probeer je dan maar eens voor te stellen wat er op de paardenrug zit op foto's die we niét mee vinden vallen! Veel nederlanders zijn vrij groot. 180-190cm weegt met een redelijk gewicht rond de 85 kilo. Dan hebben we nog de "stevige" ruiter die we niet dik vinden, +10? +15? Het gaat hard hoor...

En dan ook nog over de kussenlengte van een engels zadel verdeeld. Maar dat oppervlak praat niet goed wat voor kilo's veel westernpaarden mee moeten zeulen op die pony-stokjes... Het kan nog erger, en die ziet geen jury op wedstrijd: ijslanders... zo lekker smal, dan passen er rondere dijbenen naast, zit comfortabeler dan een breder rijdier.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:27

muts_marijke schreef:
Qua kilo's Is het misschien nog wel lastiger bekijken als op het oog. Mijn vriend Is namelijk 2 meter en woog altijd zo'n 95 kilo. Hij was echt niet dik. Nu heeft ie natuurlijk wel wat meegekregen van mijn dieet dus hij zit nu op 87 wat hem ook prima staat. Maar zou het voor het paard wat uit maken of er een klein en dik (ker) persoon van 95 kilo op zit of mijn vriend? Dat geloof ik ook niet helemaal :-)
Btw zijn onze paarden > 1.80m ;-) dus voor het oog past het prima met ons :-)

Ja dit ja ^^

Iedereen heeft het alleen maar over te dikke vrouwen (van 80+ kg) op een paard, maar noooooit hoor je commentaar over mannen, met over het algemeen een prima lichaam, maar met ook de nodige kilo's!! Want dat ziet er namelijk zo anders uit. Maar als we de 'regels' zouden willen hanteren zoals we die voor dikke meiden zo hard roepen, mag bijna geen enkele vent op een paard stappen hoor ;)

Ik weet in dit geval over wie het gaat en nog nooit is het in mijn hoofd opgekomen om te denken dat hij niet op een paard zou mogen zitten, maar als je zegt 95 kg, dan schrik ik daar wel van! Kun je zien hoe lichaamsbouw invloed heeft op wat je wel vind kunnen en wat niet... Dus laten we lekker niet lopen zeuren over dikke meiden...
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 08-07-14 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:29

Wat heeft dat er nou mee te maken? Mensen halen er echt vanalles bij? Mannen zijn zwaarder, mensen met overgewicht hebben ook recht op een hobby, niet iedereen kan er wat aan doen dat 'ie zwaar is. NOU EN...! Al die informatie doet er toch niet toe. Gewoon kijken naar het paard, heeft die er last van, dan mag je er niet meer op. Of het nou 'hamburger en frietjes kilo's zijn' of 'zwangerschapskilo's' of (heel vervelend natuurlijk) 'medicijnenkilo's)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:31

Anoeska schreef:
Wat heeft dat er nou mee te maken? Mensen halen er echt vanalles bij? Mannen zijn zwaarder, mensen met overgewicht hebben ook recht op een hobby, niet iedereen kan er wat aan doen dat 'ie zwaar is. NOU EN...! Al die informatie doet er toch niet toe. Gewoon kijken naar het paard, heeft die er last van, dan mag je er niet meer op. Of het nou 'hamburger en frietjes kilo's zijn' of 'zwangerschapskilo's' of (heel vervelend natuurlijk) 'medicijnenkilo's)

Wat heeft dat er nou mee te maken? Waarom mag een man van 95 kg wel op een paard en een vrouw van 95 kg niet? Het ziet er anders uit ja... Helemaal mee eens, maar gewicht is gewicht.

DynamiteS

Heb wel eens bij jury's geschreven die dan onderaan bij bv de verzorging een punt minder gaven. Echt iets over zeggen weet ik niet, is natuurlijk ook kwetsend, ookal is het de waarheid..

Anoeska

Loetie84 schreef:
Anoeska schreef:

Wat heeft dat er nou mee te maken? Waarom mag een man van 95 kg wel op een paard en een vrouw van 95 kg niet? Het ziet er anders uit ja... Helemaal mee eens, maar gewicht is gewicht.

Wie zegt dan dat een man er wel op mag :? Te zwaar is te zwaar. Als een paard er last van heeft (minder nageeflijk, minder impuls, minder makkelijk de rug ontspannen), dan moet je er gewoon niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 08-07-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:32

Anoeska schreef:

:j :j

Je kunt jezelf waarschijnlijk nog wel 30x herhalen, maar op de één of andere manier dringt het niet door :D

Ik ben het in ieder geval volledig met je eens.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:34

Als je dit topic leest wat iedereen te zwaar vind.
Dan mag 95 procent van de mannen niet meer rijde .
Dus geen gelul dst er van alles bij word gehaald.
Jullie kijken alleen an Hoe een persoon eruit ziet hij of zij er dun uit hoor je er niemand wat over zeggen.
Maar zie je een persoon die wat dikker is heeft iedereen commentaar
Maar wie weet wegen ze wel allemaal het zelfde.
Dus haalt iedereen dan ook even hun kerel van je paard af want zoals de meeste praten zij bij alle mannen te groot behalve die tuinkabouters
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 08-07-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Anoeska schreef:

Inderdaad.

Daarnaast gok ik zo dat een man van 95 kilo door zijn lengte (!!) niet op een paard gaat zitten van 1,65m. Die kiest waarschijnlijk een ander type (groter, steviger) paard uit.

Loetie84

Anoeska schreef:
Wie zegt dan dat een man er wel op mag :? Te zwaar is te zwaar. Als een paard er last van heeft (minder nageeflijk, minder impuls, minder makkelijk de rug ontspannen), dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

Ik hoor vrijwel nooit iemand miepen over het gewicht van bekende mannelijke springruiters. Daar zitten er toch ook echt een aantal tussen van 90+ kg... Maar geen grammetje vet en dus valt het zo voor het oog niet op.