Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daffodil schreef:Nou precies, daarom wil ik dus ook echt geen balk op de grond....volgens mij raak ik dan nog verder van huis.
Horseyfries, het binnenbeen als irritatiefactor, das grappig want dat doe ik eigenlijk al maar bedoel je dan al vóór je de oorspronkelijke hulp voor het wisselen geeft? Ik probeer m namelijk te laten wisselen op het buitenbeen.....
daffodil schreef:Dit is wel precies hoe ik m moet gaan rijden en hoe het mij uitgelegd is maarrrrrrr Alf heeft niet zo'n enorm snel achtebeen, Alf is namelijk heel heel heel erg groot en dus is zijn galop ook groot.....Dat is dus precies de moeilijkheid.
odenxia schreef:Een goede wissel begint vaak al bij de kwaliteit van de galop. Zorg dat je paard met een snel achterbeen galoppeerd, maar houd wel de controle van voren. Zorg dat je paard mooi op het achterbeen is en bergopwaarts galoppeerd.
Zorg dat je paard hol word voor je 'nieuwe' binnenbeen, opletten dat je niet met je 'nieuwe' binnenhand terug gaat werken maar hem juist heel goed aan de 'nieuwe' buiten teugel houd. Nu geef je in het zweef moment de wisselhulp met je buitenbeen. Zorg wel dat je paard door blijft springen in galop en verzamel hem niet te ver terug, de kans is groot dat ze dan juist afbreken. Wisselt je paard alleen voor, dan nogmaals streng met je buitenbeen inkomen, maar opletten dat hij dan niet direct onder je uit holt.
Dit is hoe ik mijn wissels rijd, ook op de buitenbeen hulp.
odenxia schreef:Nee niet in de dalende fase. Dan zou mn paard moeten wisselen als hij zn voeten aan de vloer heeft en dat geeft toch een erg raar effect haha. Het is ook niet echt in het zweefmoment inderdaad, daar heb je een punt. Maar meer in het galop moment dat het paard naar je toekomt, dus in de stijgende fase (of hoe je het wilt noemen)
odenxia schreef:Ik snap je punt en probeer het me te visualiseren. Maar ik denk dat als ik mn hulp geef als het paard daalt, dat dit moment van hulp geven te vroeg is om in de opgaande fase van de volgende galopsprong de wissel te krijgen. Snap je me nog?? Haha ben mezelf even kwijt nu geloof ik!
odenxia schreef:Ik ben trouwens zelf ook nog op zoek naar tips mbt de oprichting. In de uitgestrekte en middendraf vooral wil Urban er vaak te veel inzakken en gaat dan wat in mn hand hangen. Ik vind dit moeilijk op te lossen. Ik weet waar het probleem ligt en dat is dat hij van het achterbeen af loopt maar hoe kan ik hem beter en makkelijker op dat achterbeen houden in de uitgestrekte draf??
horseyfries schreef:odenxia schreef:Ik ben trouwens zelf ook nog op zoek naar tips mbt de oprichting. In de uitgestrekte en middendraf vooral wil Urban er vaak te veel inzakken en gaat dan wat in mn hand hangen. Ik vind dit moeilijk op te lossen. Ik weet waar het probleem ligt en dat is dat hij van het achterbeen af loopt maar hoe kan ik hem beter en makkelijker op dat achterbeen houden in de uitgestrekte draf??
Wat bij mijn paarden enorm helpt is een beetje richting piaffe/passage trainen, en dan dat gebruiken voor je vertrekt in uitgestrekte draf, dan vertrekt hij veel meer zittend en kan hij niet zo snel van het achterbeen aflopen.