Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:21

Ja was echt leuk. Fijne man die alles rustig benaderd, maar wel duidelijk is in wat hij wilt zien. En dat ik alleen was heb ik alleen maar positief ervaren. Ja ik start in het Z2. Twijfel of dit onze laatste Z2 wedstrijd word of dat ik de selecties ga rijden in het Z2 en daarna over ga naar het ZZL.

Urban is namelijk niet van mij, zijn eigenaresse zit in het buitenland maar komt volgend jaar zomer terug en gaat hem dan zelf weer rijden. Hoe jammer ik dat ook vind, dit hebben we zo afgesproken van te voren. Nu vind ik de selecties rijden erg leuk, maar als die goed gaan (wat natuurlijk erg tof is) en we door mogen naar bijv regio dan kunnen we pas in Feb/Maart ofzo overgaan naar het ZZL. Maar ZZL starten is natuurlijk ook onwijs stoer, dus wat dit betreft twijfel ik heel erg wat ik nu zal doen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:24

Zo ik ben er ook weer even....

Gaaf, een priveles van Tim Coomans, hoop van opgestoken zeker? Ik heb vorige week een paar uur clinic van Theo Hanzon gekeken, was ook zeer leerzaam.

Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd waar jullie precies tegenaan lopen in de wissels en hoe jullie geadviseerd wordt om het op te lossen. Ik hoor zoveel om me heen namelijk....en wellicht leren we er wat van!

Ik zal beginnen, Alf springt ze achter na, voor omspringen lukt op de hulp maar achter niet gelijk. DAarvoor moet ik dus nog een hulp geven en dan lukt het wel soms. Ook heeft ie zo nu en dan de neiging om het bit te pakken vlak voor de hulp en er alvast knoerthard van tussen te gaan :D Dit kan ie ook nog na de wissel doen.

Nu ben ik aan het proberen om m meer terug te verzamelen, hem zo recht mogelijk te houden en m dan om te stellen en voorwaarts die wissel te springen. Gisteren kreeg ik nog het advies van iemand om toch een balk neer te leggen maar dat wil ik niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:29

Een balk neerleggen vind ik geen oplossing. Een paard wisselt over een balk nooit als hij naar boven gaat, maar als hij naar beneden komt. Dan krijg je dus een soort wissel wat je niet wilt, een springpaardenwissel.
Mijn Friese hengst deed eerst ook altijd achter later springen, en van Tineke Bartels moest ik hem dan voor tegenhouden met mijn teugels, en dan met mijn nieuwe binnenbeen en evt. zweepje aan de nieuwe binnenkant zodanig blijven pesten tot hij achter begon te reageren, ofwel door om te springen, ofwel door te beginnen "stuiteren", half bokken tegen de voorkant op. Zo hebben we hem geleerd om achter eerst te springen en toen was het geen probleem om hem voor mee te laten wisselen. Ondertussen doet hij zelfs wissels om de pas dus het heeft goed geholpen!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:39

Wij leggen ook geen balkjes en wissels doen we altijd op de rechte lijn, nooit in de hoek (zo leren er blijkbaar ook veel het aan maar volgens mijn lesgever is dat geen goede optie).
Wij doen ook zoals hierboven al aangegeven met een zweepje. Als ik Saartje goed verzamel en op de juiste moment een tikje geef (wil allemaal nog wel eens érg mislukken hoor), springt ze de wissel meestal goed. Probleem bij Soraya is dat ze heel heet kan worden, en dan helpt dat tikje van de zweep niet meer want dan gaat ze alleen maar kortere, snellere pasjes maken zonder sprong..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:41

Nou precies, daarom wil ik dus ook echt geen balk op de grond....volgens mij raak ik dan nog verder van huis.

Horseyfries, het binnenbeen als irritatiefactor, das grappig want dat doe ik eigenlijk al maar bedoel je dan al vóór je de oorspronkelijke hulp voor het wisselen geeft? Ik probeer m namelijk te laten wisselen op het buitenbeen.....

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:25

Oeh ik word echt een beetje bang voor de wissels, hahaha! Gelukkig zijn ze nog even niet van toepassing :o

Odenxia wat een moeilijke beslissing heb jij te maken. Als je denkt een goede kans op het kampioenschap te kunnen maken, zou ik daarvoor kiezen. En dan heb je op zich daarna nog even de tijd om een keer ZZL te starten. 8-) Dat is natuurlijk wel heel erg gaaf!

Jammer dat je van de zomer stopt met Urban! Ga je dan op zoek naar een ander paard om te rijden?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:25

Ik heb het hem wel aangeleerd met balk. Aangezien mijn paard onwijs veel stress opbouwd als hij iets niet snapt en hij hierdoor heel enthousiast het door begon te krijgen. Zweep is bij mij echt moeilijk. Hij krijgt er onwijs veel spanning van heel vervelend. Ook energie van andere mensen reageerd die vaak heftig zo vervelend :p Door de balk heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen en snapt hij wat ik bedoel.

Maar nu springt die ze gewoon zonder balk alleen is nog niet helemaal bevestigd dus wij blijven door oefenen. Bij bartels kreeg ik advies heel fel te maken op achterbeen zodat hij zelf de drang heeft om te wisselen en dat dan vanuit contra.

@daffodil volgens mij maak het niet zoveel uit op welk been je hem wil laten wisselen, het is maar net waar je paard het beter op doet denk ik.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:54

Een goede wissel begint vaak al bij de kwaliteit van de galop. Zorg dat je paard met een snel achterbeen galoppeerd, maar houd wel de controle van voren. Zorg dat je paard mooi op het achterbeen is en bergopwaarts galoppeerd.
Zorg dat je paard hol word voor je 'nieuwe' binnenbeen, opletten dat je niet met je 'nieuwe' binnenhand terug gaat werken maar hem juist heel goed aan de 'nieuwe' buiten teugel houd. Nu geef je in het zweef moment de wisselhulp met je buitenbeen. Zorg wel dat je paard door blijft springen in galop en verzamel hem niet te ver terug, de kans is groot dat ze dan juist afbreken. Wisselt je paard alleen voor, dan nogmaals streng met je buitenbeen inkomen, maar opletten dat hij dan niet direct onder je uit holt.

Dit is hoe ik mijn wissels rijd, ook op de buitenbeen hulp.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:05

Dit is wel precies hoe ik m moet gaan rijden en hoe het mij uitgelegd is maarrrrrrr Alf heeft niet zo'n enorm snel achtebeen, Alf is namelijk heel heel heel erg groot en dus is zijn galop ook groot.....Dat is dus precies de moeilijkheid.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:08

Als je een een volte op galloppeerd met juiste stelling en buiging, deze volte wat sluiten. Wat traver achtig gallopperen op de volte, hierin wat contra stelling vragen. Met die contra stelling de volte uit en de diagonaal op en dan bovenstaand verhaal van de wissel?

Zo kan je hem kleiner en sneller maken achter en wellicht lukt dan je wissel beter?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:11

daffodil schreef:
Nou precies, daarom wil ik dus ook echt geen balk op de grond....volgens mij raak ik dan nog verder van huis.

Horseyfries, het binnenbeen als irritatiefactor, das grappig want dat doe ik eigenlijk al maar bedoel je dan al vóór je de oorspronkelijke hulp voor het wisselen geeft? Ik probeer m namelijk te laten wisselen op het buitenbeen.....

Klopt, je doet dit voor je hulp voor het wisselen. Ik geef mijn hulp voor de wissel ook met het buitenbeen. Punt is dat als je paard telkens op dat buitenbeen alleen voor wisselt, je hem dus een foute reactie op je hulp met het buitenbeen aanleert en hij dat altijd zo gaat doen. Dat brengt je in de problemen, dus probeer je je paard met het nieuwe binnenachterbeen zo snel te krijgen met je nieuwe binnenbeen, dat je eigenlijk 100 % zeker weet dat als je een wissel met je buitenbeen vraagt, hij achter mee wisselt.
Om dat nu dus aan te leren leer je hem eerst reactie te geven op je nieuwe binnenbeen. Als hij daarop dan omspringt is dat niet fout, maar je vraagt op dat moment eigenlijk geen "wissel" maar "reactie van het nieuwe binnenachterbeen". Die krijg je dus is dat goed, en dat breid je dan uit naar een minimale hulp met je binnenbeen om het nieuwe binnenachterbeen te activeren, en dan geef je je hulp voor de wissel toch weer gewoon met je buitenbeen (je test dus alleen even of je voelt dat hij binnenachter snel genoeg reageert).

Bij paarden die zo vlug worden van de zweep is het meestal voldoende met je been een beetje te pesten. In het begin is zelfs uitslaan naar je been of een bok een reactie dus ook daar moet je blij mee zijn, alles beter dan gewoon stoicijns in contragalop doorgalopperen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:12

daffodil schreef:
Dit is wel precies hoe ik m moet gaan rijden en hoe het mij uitgelegd is maarrrrrrr Alf heeft niet zo'n enorm snel achtebeen, Alf is namelijk heel heel heel erg groot en dus is zijn galop ook groot.....Dat is dus precies de moeilijkheid.

Dan is het dus eerst van belang dat je hem leert klein en snel te galopperen, en dan wordt de rest ook gemakkelijker.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:14

odenxia schreef:
Een goede wissel begint vaak al bij de kwaliteit van de galop. Zorg dat je paard met een snel achterbeen galoppeerd, maar houd wel de controle van voren. Zorg dat je paard mooi op het achterbeen is en bergopwaarts galoppeerd.
Zorg dat je paard hol word voor je 'nieuwe' binnenbeen, opletten dat je niet met je 'nieuwe' binnenhand terug gaat werken maar hem juist heel goed aan de 'nieuwe' buiten teugel houd. Nu geef je in het zweef moment de wisselhulp met je buitenbeen. Zorg wel dat je paard door blijft springen in galop en verzamel hem niet te ver terug, de kans is groot dat ze dan juist afbreken. Wisselt je paard alleen voor, dan nogmaals streng met je buitenbeen inkomen, maar opletten dat hij dan niet direct onder je uit holt.

Dit is hoe ik mijn wissels rijd, ook op de buitenbeen hulp.

Ik ben het met je verhaal eens, behalve met de timing van de wisselhulp. Als je de hulp geeft in het zweefmoment ben je te laat, je paard kan dan nooit meer zo snel reageren dat hij toch nog wisselt. Ik denk dat je onbewust sneller een hulp geeft dan je zelf denkt. Je geeft de hulp op het moment dat het paard in de dalende fase is, zodat als hij omhoog komt de reactie van de wissel kan komen, zodat hij in het zweefmoment wisselt.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:25

Nee niet in de dalende fase. Dan zou mn paard moeten wisselen als hij zn voeten aan de vloer heeft en dat geeft toch een erg raar effect haha. Het is ook niet echt in het zweefmoment inderdaad, daar heb je een punt. Maar meer in het galop moment dat het paard naar je toekomt, dus in de stijgende fase (of hoe je het wilt noemen)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:41

Oeh jongens hier heb ik wel een hoop aan, Odenxia die volte oefening ben ik al enige tijd aan het meenemen sowieso om m vlotter te krijgen van achter. Ik moet ook zeggen dat ie al enorm verbeterd is maar ja het blijft natuurlijk wel een kasteel......

Horseyfries, jouw uitleg is helder en ik snap helemaal wat je bedoelt en wat het gevaar is dat ie nu alleen voro blijft wisselen op mijn buitenbeen. He ik heb gewoon zin om er gelijk mee aan de slag te gaan!

Dank jullie wel!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:47

Het is moeilijk op papier uit te leggen vind ik en er zijn meerdere wegen om tot het zelfde te komen.

Het is ook altijd anders op 'het' moment dat het wel eens fout kan gaan.

Daffodil wat zegt je instructie hoe je dit op moeten lossen dan?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:48

Leuk om te lezen dat iedereen elkaar zo helpt! Ik krijg ook altijd zin om te rijden door erover te lezen, haha!
Daffodil ik hoop dat het je gaat lukken met de tips die hierboven staan. Ga je nog rijden vandaag? Ben benieuwd hoe het gaat! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:49

odenxia schreef:
Nee niet in de dalende fase. Dan zou mn paard moeten wisselen als hij zn voeten aan de vloer heeft en dat geeft toch een erg raar effect haha. Het is ook niet echt in het zweefmoment inderdaad, daar heb je een punt. Maar meer in het galop moment dat het paard naar je toekomt, dus in de stijgende fase (of hoe je het wilt noemen)

Op het moment dat hij omhoog begint te komen begint hij al aan de wissel als het goed is (je wilt immers een "opwaartse" wissel?), en er zit altijd een klein tijdsverschil tussen jouw hulp en de reactie daarop. Om de wissel dus opwaarts te krijgen moet je de hulp gaan geven als je nog naar beneden aan het gaan bent.
Geloof me, momenteel is dat nog niet zo belangrijk maar ik moest dat echt gaan leren toen ik de wissels om de pas ging oefenen, anders ben je gewoon net niet snel genoeg. Leer het jezelf dus nu al aan, dan kom je straks niet in de problemen.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:59

Ik snap je punt en probeer het me te visualiseren. Maar ik denk dat als ik mn hulp geef als het paard daalt, dat dit moment van hulp geven te vroeg is om in de opgaande fase van de volgende galopsprong de wissel te krijgen. Snap je me nog?? Haha ben mezelf even kwijt nu geloof ik! :+

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:03

Ik ben trouwens zelf ook nog op zoek naar tips mbt de oprichting. In de uitgestrekte en middendraf vooral wil Urban er vaak te veel inzakken en gaat dan wat in mn hand hangen. Ik vind dit moeilijk op te lossen. Ik weet waar het probleem ligt en dat is dat hij van het achterbeen af loopt maar hoe kan ik hem beter en makkelijker op dat achterbeen houden in de uitgestrekte draf??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:14

odenxia schreef:
Ik snap je punt en probeer het me te visualiseren. Maar ik denk dat als ik mn hulp geef als het paard daalt, dat dit moment van hulp geven te vroeg is om in de opgaande fase van de volgende galopsprong de wissel te krijgen. Snap je me nog?? Haha ben mezelf even kwijt nu geloof ik! :+

Haha ja het is ook het verschil van een halve seconde ofzo, die timing wordt steeds belangrijker naarmate de series met minder passen ertussen gebeuren. Om de vier en om de drie lukt nog wel met een iets te late hulp, maar om de twee en vooral om de pas merk je dat je net te laat bent dan.
Misschien is het persoonlijk ook verschillend, ik weet bijv. van mezelf dat ik voor mijn gevoel te vroeg de hulp moet geven omdat ik dan net op tijd ben, misschien ben jij van nature sneller waardoor je dat niet hebt.
Maar probeer het gewoon eens uit, ik bedoel dus niet tijdens de galopsprong ervoor maar echt op het diepste punt beneden, waarna hij al omhoogkomend de wissel springt. Ik voel een echt groot verschil als ik het goed doe, het is een veel rustigere wissel omdat mijn paard meer tijd krijgt om te reageren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:17

odenxia schreef:
Ik ben trouwens zelf ook nog op zoek naar tips mbt de oprichting. In de uitgestrekte en middendraf vooral wil Urban er vaak te veel inzakken en gaat dan wat in mn hand hangen. Ik vind dit moeilijk op te lossen. Ik weet waar het probleem ligt en dat is dat hij van het achterbeen af loopt maar hoe kan ik hem beter en makkelijker op dat achterbeen houden in de uitgestrekte draf??

Wat bij mijn paarden enorm helpt is een beetje richting piaffe/passage trainen, en dan dat gebruiken voor je vertrekt in uitgestrekte draf, dan vertrekt hij veel meer zittend en kan hij niet zo snel van het achterbeen aflopen.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:17

Ga het binnenkort eens uit testen. Niet vanavond want dan heb ik les en morgen ook maar niet want moet zondag starten, lijkt me dan niet handig om dingen te gaan veranderen in de wissels.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:20

horseyfries schreef:
odenxia schreef:

Wat bij mijn paarden enorm helpt is een beetje richting piaffe/passage trainen, en dan dat gebruiken voor je vertrekt in uitgestrekte draf, dan vertrekt hij veel meer zittend en kan hij niet zo snel van het achterbeen aflopen.

Ik kan hem wel mooi sluiten in de draf, gedragen en verzameld. Dus wat jij bedoeld moet hij voor het wegrijden nog meer gaan dragen en nog meer verzamelen? En als hij toch van het achterbeen af loopt? Weer terug naar beginfase? en weer opnieuw?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:23

Een miliseconde je hulp eerder geven dat zou nu niet een probleem moeten geven hoor, je kunt je hulp hooguit te vroeg geven en dan springt hij gewoon niet, dat is niet zo'n ramp, dat vertelt je alleen dat het te vroeg was.
Ja, ik bedoel dat je op je diagonaal voor je wegrijdt (en eigenlijk in de hoek ervoor ook al) je paard meer terugrijdt dan je normaal zou doen, en eerst echt doorverzameld tot je voelt dat hij in je achterwerk begint te duwen en dan pas wegrijden. Zodra hij idd weer naar voren duikelt weer doorverzamelen en opnieuw beginnen.