Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:38

Moeni11 schreef:
Oakland1990 schreef:
_O- Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten!

Uhmm ik heb dit weekend toch alles bij het Z zitten kijken en daar gingen er een aantal met wapperende benen door de baan. Ze kunnen dus blijkbaar in het Z hun been niet eens normaal stilhouden. Tja en dan krijg je ze ook nooit echt aan het been!:?

Kom op zeg een beetje realistisch! Springruiters die Z rijden hebben de beesten veel fijner voor elkaar dan dat gepluk en gehang met stang en trens in het Z.
Je vraagt je regelmatig af hoe ze er in godsnaam zijn gekomen. Van de 25 combinaties zijn er 2 a 3 die echt hun paard fijn voor elkaar hebben.

Pardón?

Nee, springruiters rijden gewoon al veel vroeger met alle mogelijke hulpteugels die toegestaan zijn en desnoods ook een leuke pelham of wat dan ook. Heb zelfs SPRINGRUITERS met een stang en trens zien springen.

Kom nou zeg...
Een dressuurruiter bang omdat ze dressuur rijden?
Wel eens bedacht dat we springen misschien niet leuk vinden :)* ?
Of springen springruiters omdat ze dressuur eng vinden?

Enneh, wat die benen betreft is dat bij sommige springruiters ook om te janken.
Ook het bitgebruik trouwens... 'Maar ja, ze worden zo heet, dan hou je ze toch niet tegen door rustig ophoudingen te maken voor de hindernis, dus dan ga je er aan hangen.'

Wie heeft zijn paard dan niet voor elkaar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:48

Lithya schreef:
Ayasha schreef:
Maar een martingaal mag wel en daar heb je best veel aan als een paard schrikt of onder je uit wil. ;)

Een tiedemann mag met dressuur dus dan hebben ze toch ook hulpteugels tot hun beschikking met losrijden? Daarnaast mag je ook prima losrijden met een martingaal met dressuur. Praktisch is anders maarhet mag dus wel.

Inderdaad niet praktisch, zeker niet als je een druktemaker hebt. ;) Bij springruiters mag ie er gewoon rond blijven. :)
+ dat het ook ging over bv het stuk tussen losrijpiste en ring en dan is het helemaal rot als je die martingaal er rond uit moet gaan plukken.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:49

Bizzybijtje schreef:
[
Of springen springruiters omdat ze dressuur eng vinden?

Weet jij wel wat springen is?
Hoe denk jij een parcours rond te komen als je een paard dressuurmatig niet aan de hulpen hebt staan?

Dan breek je je nek als je dat niet voorelkaar hebt.

En nee, ik ben geen springruiter!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:50

Even zwart wit;

Er zijn veel ruiters die hun paard niet voor elkaar hebben, maakt niet uit of ze springen of dressuren.

Verder wordt er hier vanuit gegaan dat mensen aan het touwtje zitten omdat paard met spanning simpel of bokt of steigert of er vandoor gaat.

Was het maar zo simpel. Een bok van mijn beest kan ik uit zitten, steigeren ook, vandoor vind ik alleen maar grappig. Maar die van mij ontploft in blinde paniek, ook aan de longeerlijn. Tenzij je hem op tijd een ruk geeft vanaf de grond. Als ik opstap weet ik meteen of hij gaat ontploffen of niet, voel ik dat hij dat wil, mag mams hem even een ruk geven om hem terug op de wereld tehelpen. Dan gaan we stappen en als hij uitademt gaat ze weg. Zullen wel mensen zijn die zeggen: je kan hem toch zelf een ruk geven als je erop zit, maar hij merkt er dan weinig van :+

(en ja, ik heb ook gesprongen, geen wedstrijden door blessures van alle beesten die ik gereden heb, maar wel in springlessen van 60 cm tot 1.30...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:51

jantergouw schreef:
Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.

_O- _O- hoe kom je aan die onzin?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:52

Alja schreef:
denk dat dressuurruiters echte schijters zijn :D

_O-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:53

volgens mij omdat ze geleerd hebben in de ring te rijden.
Alles wat daar buiten valt, valt onder recreatie, en dat is eng :+ :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:53

Nou Moeni, ik heb op een springstal gestaan een tijd, reden ook verschillende mensen op hoog niveau. Wat een training, hoppa naar een hindernis, springen, drie meter verder paard goed in zijn bek raggen met een stevig inwerkend bit zodat hij van galop naar halt gaat, weer aangalopperen en naar de volgende sprong. Echt fantastisch. Een zelfde tafereel kun je op verschillende springwedstrijden zien om de bochten om te gaan, met name in de barrages. Goed sleuren aan een teugel, dan draait ie wel. En toch zeg ik niet op basis van die waarneming 'dat springruiters bekkentrekkers zijn'. Ze zitten er tussen ja. Er zijn ook genoeg springruiters die hun paard wel netjes proberen rond te sturen, ook als hij wat heftig wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:54

Moeni11 schreef:
Dat zijn geen vooroordelen, dat is wat ik dit weekend zag. En gezien het feit dat er 2 mensen krapaan een winstpuntje hadden van de hele groep, zal ik het niet geheel verkeerd hebben gezien.

Ja met 1 wedstrijdje ken je alle Z ruiters :(:)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:56

Ayasha schreef:
[
Ja met 1 wedstrijdje ken je alle Z ruiters :(:)

Oh moet ik verslag gaan doen van ALLE wedstrijden waar ik de laatste tijd ben geweest of heb gestart?

Pff..............

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:57

Urielle schreef:
Nou Moeni, ik heb op een springstal gestaan een tijd, reden ook verschillende mensen op hoog niveau. Wat een training, hoppa naar een hindernis, springen, drie meter verder paard goed in zijn bek raggen met een stevig inwerkend bit zodat hij van galop naar halt gaat, weer aangalopperen en naar de volgende sprong. Echt fantastisch. Een zelfde tafereel kun je op verschillende springwedstrijden zien om de bochten om te gaan, met name in de barrages. Goed sleuren aan een teugel, dan draait ie wel. En toch zeg ik niet op basis van die waarneming 'dat springruiters bekkentrekkers zijn'. Ze zitten er tussen ja. Er zijn ook genoeg springruiters die hun paard wel netjes proberen rond te sturen, ook als hij wat heftig wordt.

Dat is niet het beeld wat ik van springruiters of stallen heb, maar goed, ook die zullen er tussen zitten.

Als ik bijv. bij een vioncup ga kijken bij het losrijden dan zie je toch veel springruiters die hun paarden echt lekker aan de gang hebben.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:59

Urielle schreef:

Zo heb je ook genoeg dressuurruiters :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:00

Moeni11 schreef:
Urielle schreef:

Dat is niet het beeld wat ik van springruiters of stallen heb, maar goed, ook die zullen er tussen zitten.

Als ik bijv. bij een vioncup ga kijken bij het losrijden dan zie je toch veel springruiters die hun paarden echt lekker aan de gang hebben.

Aha. Dus als jij een paar keer een slechte Z-dressuurder hebt gezien, betekent dat dat we allemaal slecht zijn en niet kunnen rijden.
Maar als menig mens onvriendelijke springruiters heeft gezien, zijn dat toevallig de rotte appels?

Da's vreemd :)

Umeo

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:02

Inderdaad, je hebt zowel in springen als dressuur echt nietsnutten :D

Ayasha
Blogger

Moeni11 schreef:
Urielle schreef:

mwah dat vind ik dan wel weer meevallen. :) Als ik zelf niet rijd ga'k regelmatig bji de springers kijken omdat ik het ook wel eens leuk vind om te zien maar het losrijden bekijk ik regelmatig met hartzeer... Hoe je het ook draait of keert en heo graag je ook gelooft dat dresuurprikkers hun paarden mishandelen door gebrek aan zelfvertrouwen en moed: bij de springruiters is het niet anders. ;) Overal zitten rotte appels tussen. En helaas zijn het die, die er boven uit steken voor iemand die gewoon zit te kijken en niet degene die het WEL netjes doen.

Urielle

Moeni11 schreef:

Dat bedoel ik: het is ook maar net waar je naar wilt kijken. Er zijn trekkende springruiters, rukenplukdressuurruiters, brute SGWers, sleurende recreanten... en ook genoeg mensen die hartstikke fijn rondrijden.
Wat ik WEL denk dat invloed heeft, is dat je van springen een goede onafhankelijke zit krijgt, en daardoor ook makkelijker onafhankelijk je hulpen geeft en met een goede zit zul je ook minder snel onder de indruk zijn van een bokkesprong. Maar goed, ook dressuurders besteden vaak veel aandacht aan hun zit en het is niet gezegd dat ze thuis nooit een huppel maken met hun paard, ook al starten ze dan op wedstrijd alleen dressuur.

MyWishMax

MyWishMax schreef:
Even zwart wit;

Er zijn veel ruiters die hun paard niet voor elkaar hebben, maakt niet uit of ze springen of dressuren.

Verder wordt er hier vanuit gegaan dat mensen aan het touwtje zitten omdat paard met spanning simpel of bokt of steigert of er vandoor gaat.

Was het maar zo simpel. Een bok van mijn beest kan ik uit zitten, steigeren ook, vandoor vind ik alleen maar grappig. Maar die van mij ontploft in blinde paniek, ook aan de longeerlijn. Tenzij je hem op tijd een ruk geeft vanaf de grond. Als ik opstap weet ik meteen of hij gaat ontploffen of niet, voel ik dat hij dat wil, mag mams hem even een ruk geven om hem terug op de wereld tehelpen. Dan gaan we stappen en als hij uitademt gaat ze weg. Zullen wel mensen zijn die zeggen: je kan hem toch zelf een ruk geven als je erop zit, maar hij merkt er dan weinig van :+

(en ja, ik heb ook gesprongen, geen wedstrijden door blessures van alle beesten die ik gereden heb, maar wel in springlessen van 60 cm tot 1.30...)

Volgens mij hoeven we het over het dikgedrukte stuk niet meer te hebben? ;)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:08

Bizzybijtje schreef:
[

Aha. Dus als jij een paar keer een slechte Z-dressuurder hebt gezien, betekent dat dat we allemaal slecht zijn en niet kunnen rijden.
Maar als menig mens onvriendelijke springruiters heeft gezien, zijn dat toevallig de rotte appels?

Da's vreemd :)

Een paar :D
30 jaar lang minimaal 1 keer per week op wedstrijden. Wereldkampioenschappen, VION, Pavo enz.

Ik ben nogal een paardensportliefhebber dus als ik zelf niet start loop ik alle andere wedstrijden af.
Samengesteld, springen, dressuur enz. Ik vind namelijk ALLES leuk.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:10

Conclusie van 17 pagina's discusseren: Weg met het dressuurzadel want dat zit voor geen meter :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:12

Ik zie vooral basis wedstrijden van springen, of juist weer op tv de internationale. Die laatste zitten er wel mensen bij waar ik minder van gecharmeerd ben, maar rijden nog steeds goed. Maar vooral in de lage basisklasses zie ik mensen (nouja vaker kinderen met pony's) die de beesten niet voor elkaar hebben. Flinke bitten erin, sporen om, en door het parcours jagen en trekken. Maar in springen heb je sneller, DENK IK, dat je vastloopt omdat paard/ponylief je niet meer uit de brand helpt.

Dressuur kunnen ook de slechte ruiters een keer jury treffen die gul is en als je dan vaak wedstrijd rijdt, kan je ze zo bij elkaar sprokkelen en kom je bijvoorbeeld in het Z.

En dan krijg je de wedstrijden dat er maar 2 of 3 Z ruiters winst hebben.

Even voor de duidelijkheid, dit is hoe ik denk dat het zit :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:14

Moenie: khou toch mijn dressuurzadeltje. :D Zitk nl veel lekkerder op dan op VZ/springzadel :') (tis maar net wat je gewend bent denk.)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:17

Moeni11 schreef:
Dat zijn geen vooroordelen, dat is wat ik dit weekend zag. En gezien het feit dat er 2 mensen krapaan een winstpuntje hadden van de hele groep, zal ik het niet geheel verkeerd hebben gezien.

dan basseer je je mening op 1 gebeurtenis, das niet helemaal eerlijk, aangezien er honderden, zo niet duizenden, verschillende wedstrijden per jaar worden gehouden...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:20

kaatjemuts schreef:
Moeni11 schreef:

dan basseer je je mening op 1 gebeurtenis, das niet helemaal eerlijk, aangezien er honderden, zo niet duizenden, verschillende wedstrijden per jaar worden gehouden...

Nee, ik geef dit weekend als voorbeeld.
Ok er zijn regio's waar er veel sterker gereden wordt. Maar het blijft mijn mening als ik in twente bijv. rondloop dat ik qua springen veel meer prettige rijderij zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:22

Nou, ik niet. :')
En dressuurzadel zit toch echt het beste van allemaal imo :D

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:22

k heb ook nog nooit gezien, maar k zou er op letten. maar k denk dat idd springpaarden watmeer gewend zijn dan dresuurpaarden. en jongepaarden beginnen altijd in de dresuur, en daarna pas springen, dus mischien even om te wennen aan touw?