sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:09

Netje schreef:
casperrr schreef:
Wat is er erg aan die vliegenkappen of dekens? Je moet is zon masker opzetten, je ziet er alles mee hoor! Anders haal ik ze met ontstoken ogen naar binnen... Niet normaal hoeveel van die vliegen er soms opzitten!

Beetje vliegenspray doet wonderen, daar hoeven ze niet zo'n hele kap voor op. Vooral na het rijden vinden de vliegen het jammie op je paard, dus dan een beetje sprayen en klaar is kees :D

Nou ik kan er anders 10 bussen vliegenspray over doen, die dazen en vliegen die hier zitten geven er niet veel om. Voor mij is het vliegendeken een fantastische uitvinding. De mijne heeft dat misschien wel de hele zomer iedere dag (dag en nacht) een deken om, alles beter dan 80 dazen op je lichaam (en ik overdrijf niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:09

Netje schreef:
casperrr schreef:
Wat is er erg aan die vliegenkappen of dekens? Je moet is zon masker opzetten, je ziet er alles mee hoor! Anders haal ik ze met ontstoken ogen naar binnen... Niet normaal hoeveel van die vliegen er soms opzitten!

Beetje vliegenspray doet wonderen, daar hoeven ze niet zo'n hele kap voor op. Vooral na het rijden vinden de vliegen het jammie op je paard, dus dan een beetje sprayen en klaar is kees :D

Vliegenspray werkt vrij rap weer uit en helpt niet bij alle paarden en dan kan een kap een oplossing zijn. Paarden vinden dat over het algemeen niet zo erg, want het kan een verademing voor ze zijn.

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:10

sportpaarden moeten buiten komen, zei moeten zich ook paard kunnen voelen en lekker kunnen bokken op de wei.
zelf bij anky op stal vinden ze het super belangrijk dat ze op de wei komen zoveel mogelijk zei zegt zelf ze moeten zich niet opwinden onder het zadel dus laat ze dat lekker buiten doen, dus de paarden van de topsport die miljoenen kosten komen ook op de wei
maar ik vind dat een sportpaard geen hele dag op de wei moet komen of 24uur, want dan krijg je een heel sloom ongeintereseert paard..
en daar zijn ze ook wel erg duur voor dus beetje voorzichtigheid hoor er ook bij :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:11

piezze schreef:
En daar heb je helemaal gelijk weer in! Maar in weze willen we toch allemaal het beste voor ons paardeke? Alleen hebben we allemaal andere maatstaven. Dat is zo jammer en gelijk ook weer zo leuk. Anders hebben we niks te discussieren.

Tja en heeft bokt geen bestaansrecht zonder discussie :D

piezze

ik vind ze altijd zo dof worden van die troep. Ik doe niks aan de vliegen. Ben ik nu een gemeen baasje? Daarbij ben ik tegen gebruik van onnodige giffen. Ook ter bescherming van de volgende generaties enzo.
Laatst bijgewerkt door piezze op 20-08-10 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Aan de basisbehoeften kan worden voldaan op stal en in de wei en kan er ook aan mankeren op stal en in de wei.
Weidegang is geen garantie voor alle basisbehoeften en op stal houden geen garantie voor gebrek daaraan.
En een combinatie van weidegang en op stal staan is ook nog mogelijk.
En dan heb je nog bv een loopstal. Een stal, maar toch gewoon een kudde...

Er zijn voor alle systemen van paardenhouderij wel voordelen en nadelen te bedenken.
De eigenaren kunnen kiezen. Het is onzin om te zeggen dat het ene beter is dan het andere of 1 manier de enige juiste is.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:12

Lusitana schreef:
Aan de basisbehoeften kan worden voldaan op stal en in de wei en kan er ook aan mankeren op stal en in de wei.
Weidegang is geen garantie voor alle basisbehoeften en op stal houden geen garantie voor gebrek daaraan.

Er zijn voor alle systemen van paardenhouderij wel voordelen en nadelen te bedenken.
De eigenaren kunnen kiezen. Het is onzin om te zeggen dat het ene beter is dan het andere of 1 manier de enige juiste is.

Helemaal eens :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:13

Lusitana schreef:

Wouw dit vind ik wel erg mooi en goed verwoord moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:14

piezze schreef:
ik vind ze altijd zo dof worden van die troep. Ik doe niks aan de vliegen. Ben ik nu een gemeen baasje? Daarbij ben ik tegen gebruik van onnodige giffen. Ook ter bescherming van de volgende generaties enzo.

Verschrikkelijk :+

Ik wel, anders is hij bezaaid onder de open wonden. Hij is er allergisch voor, dus hij staat in zijn pyama. Wanneer het echt heet is, een fijnmazige vliegendeken, die is iets koeler, maar werkt minder goed.

Netje

casperrr schreef:
[.. en met het koude weer is hij zo verkouden.

klein tipje: mens noch dier worden verkouden van kou: dat is de grootste fabel die er bestaat. Alleen een virus kan dit overbrengen :D .

En paarden die dik worden van de lucht bestaan niet; met een goed weidemanagement wordt geen enkel paard dik. Gewoon een kwestie van voor laten grazen door een paard wat veel gras kan hebben en dan van plek wisselen en niets bijgeven (qua gras).

Odysseus

TheFreak schreef:
Als 24/7 buiten hoort bij de natuur van een paard waarom gaan we er dan eigenlijk opzitten? Hoort dit soms wel bij zijn natuur? Dacht toch van niet. Waarom doen we een paard dan in godensnaam een halster aan? Hoort dit bij zijn natuur? Nee. Als een paard in zijn stal volgens velen opgesloten zit, dan zit hij in een weiland toch ook opgesloten? Nog steeds aan vier kanten helemaal dicht. In de wei staat een paard toch bijna alleen maar te knabbelen en slapen net als ze in de stal ook kunnen. Ze kunnen wel bewegen ja maar opgesloten zitten ze nogsteeds. Ze hebben wel sociaal contact wat ze in de stal alleen kunnen hebben met de buren via tralies. Als we een paard op stal zielig vinden denk dan maar eens aan de konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc die opgesloten zitten. Hoort dit soms bij bij hun natuur? Ik dacht toch van niet. Als je een paard de hele dag opgesloten zielig vind laat hem dan maar lekker vrij in de natuur samen met alle konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc. Dan gaan wij ook massaal onze huizen verlaten om in de natuur te leven. Dan doden we andere dieren voor kleding en voedsel. Net alsdat een paard wordt gepakt door een leeuw en wordt opgegeten. :Y) Want zo zit de werkelijke natuur in elkaar.

Een goede paardenbezitter zal proberen zo goed mogelijk de natuurlijke omgeving/leven van het paard na te bootsen, ondanks dat de paarden gedomesticeerd zijn. Een paard is een bewegingsdier dat in de natuur ongeveer 30 km per dag stappend aflegt. Je kunt een wei dus absoluut niet vergelijken met een stal. Een paard kan in goede omstandigheden in een stal 2 stappen vooruit, zich volledig draaien en 2 stappen achteruit. Dat is hetzelfde als dat we jou in een wc stoppen. Je kan staan, 2 stappen naar voren, draaien en 2 stappen naar achter. In de wei kan hij een stukje lekker crossen, bokken en de hele dag al stappend grazen al naar behoefte. Z'n beweging is dan nog wel beperkt, in de zin dat hij niet een weiland heeft waarin hij 30 km lang rechtuit kan rennen, maar hij kan zeker z'n natuurlijke behoeftes "uitoefenen" iets wat hij niet kan in de box.
Daarnaast kan je paarden absoluut niet vergelijken met konijnen en cavia's. Tenzij jij die thuis huisvest in een schoenendoos waarin ze 2 stapjes naar voren kunnen.

En hoe kunnen paarden sociaal contact hebben door tralies? Kunnen ze aan alle lichaamsdelen ruiken van de buurman? (Daar waar de geurklieren zitten)? Neen.
Kunnen ze lichamelijk contact maken met het hele paardenlichaam (zoals kroelen overal)? Neen.
Kunnen ze rangordes duidelijk maken door bijv. dreigen met een slaand been of een knauw geven? Neen.
Ik snap niet hoe je dit sociaal contact kunt noemen. Dit noemt men sociaal isolement.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:15

het is inderdaad vaak wel een combinatie van beide die het meest voorkomt.
24 uur op stal, of 24 uur op de weide...
vaak is het een wisselwerking tussen allebei.
anders zit je elke keer met de discussies toch uit te gaan van de 2 extremen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:17

Netje schreef:
casperrr schreef:
[.. en met het koude weer is hij zo verkouden.

klein tipje: mens noch dier worden verkouden van kou: dat is de grootste fabel die er bestaat. Alleen een virus kan dit overbrengen :D .

En paarden die dik worden van de lucht bestaan niet; met een goed weidemanagement wordt geen enkel paard dik. Gewoon een kwestie van voor laten grazen door een paard wat veel gras kan hebben en dan van plek wisselen en niets bijgeven (qua gras).

Ja maar ik waag liever er niet de gok op om hem bezweet in de winter terug te zetten. Een uur mee stappen heb ik de tijd niet voor, en dat verrekte nazweten... geef mij maar scheren, geen gedonder ermee!

Owja hier wordt hij overigens wel dik van lucht, heeft bijna geen vreten maar zo ongeveer een tientonner, weidegang drastisch vermindert, nu gaat hij eindelijk een beetje afvallen :Y)

piezze

Focussed schreef:
TheFreak schreef:
Als 24/7 buiten hoort bij de natuur van een paard waarom gaan we er dan eigenlijk opzitten? Hoort dit soms wel bij zijn natuur? Dacht toch van niet. Waarom doen we een paard dan in godensnaam een halster aan? Hoort dit bij zijn natuur? Nee. Als een paard in zijn stal volgens velen opgesloten zit, dan zit hij in een weiland toch ook opgesloten? Nog steeds aan vier kanten helemaal dicht. In de wei staat een paard toch bijna alleen maar te knabbelen en slapen net als ze in de stal ook kunnen. Ze kunnen wel bewegen ja maar opgesloten zitten ze nogsteeds. Ze hebben wel sociaal contact wat ze in de stal alleen kunnen hebben met de buren via tralies. Als we een paard op stal zielig vinden denk dan maar eens aan de konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc die opgesloten zitten. Hoort dit soms bij bij hun natuur? Ik dacht toch van niet. Als je een paard de hele dag opgesloten zielig vind laat hem dan maar lekker vrij in de natuur samen met alle konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc. Dan gaan wij ook massaal onze huizen verlaten om in de natuur te leven. Dan doden we andere dieren voor kleding en voedsel. Net alsdat een paard wordt gepakt door een leeuw en wordt opgegeten. :Y) Want zo zit de werkelijke natuur in elkaar.

Een goede paardenbezitter zal proberen zo goed mogelijk de natuurlijke omgeving/leven van het paard na te bootsen, ondanks dat de paarden gedomesticeerd zijn. Een paard is een bewegingsdier dat in de natuur ongeveer 30 km per dag stappend aflegt. Je kunt een wei dus absoluut niet vergelijken met een stal. Een paard kan in goede omstandigheden in een stal 2 stappen vooruit, zich volledig draaien en 2 stappen achteruit. Dat is hetzelfde als dat we jou in een wc stoppen. Je kan staan, 2 stappen naar voren, draaien en 2 stappen naar achter. In de wei kan hij een stukje lekker crossen, bokken en de hele dag al stappend grazen al naar behoefte. Z'n beweging is dan nog wel beperkt, in de zin dat hij niet een weiland heeft waarin hij 30 km lang rechtuit kan rennen, maar hij kan zeker z'n natuurlijke behoeftes "uitoefenen" iets wat hij niet kan in de box.
Daarnaast kan je paarden absoluut niet vergelijken met konijnen en cavia's. Tenzij jij die thuis huisvest in een schoenendoos waarin ze 2 stapjes naar voren kunnen.

En hoe kunnen paarden sociaal contact hebben door tralies? Kunnen ze aan alle lichaamsdelen ruiken van de buurman? (Daar waar de geurklieren zitten)? Neen.
Kunnen ze lichamelijk contact maken met het hele paardenlichaam (zoals kroelen overal)? Neen.
Kunnen ze rangordes duidelijk maken door bijv. dreigen met een slaand been of een knauw geven? Neen.
Ik snap niet hoe je dit sociaal contact kunt noemen. Dit noemt men sociaal isolement.

Hee hee dit bericht staat vol aannames. Je gaat er vanuit dat er tralies zijn, je gaat er vanuit dat de boxen ongeveer 2 bij 2 zijn. En je vind duidelijk dat jouw manier de enige goede is.

Netje

piezze schreef:

Meestal doen wij ook niets hoor, ze geven zelf helemaal niet zoveel om die vliegen op hun koppie. Alleen na het rijden soms wel iets, omdat vliegen op de nog vochtige vacht afkomen. Maar er zijn weken dat we niets gebruiken (soms zijn er gewoon niet zoveel vliegen). Moet wel zeggen dat we in Noord-Holland eigenlijk nauwelijks last van dazen hebben. Mét veel dazen (zoals in Brabant) zou het niet gaan zonder een space-pak aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:18

En waarom loopt een paard in de natuur? Omdat het voedsel niet vertikaal groeit en er niet overal water bij de hand is. Echt, ze lopen uit noodzaak.

Alleen jonge paarden MOETEN flink bewegen om goed te kunnen groeien. Maar zelfs dat kan op een lopende band of in een trainingsmolen.

Echt, de basisbehoeften kunnen op een ander manier aangeboden dan met alleen weidegang (wat niet echt de natuur nabootsen is daar ze met paarden opgescheept zitten die ze niet gekozen hebben en er ruinen tussen lopen bv).

Er is overigens een engelse amazone die in GP uitkomt en haar paarden onbeslagen in de wei houd. Er heeft eens een hele stuk over haar in een engels blad gestaan. Als ik het kan vinden zal ik er meer over vertellen. Ik kan me haar naam niet eens meer herinneren. Wat ik zeggen wil: natuurlijk kán een sportpaard in de weide gehouden worden. Maar als de eigenaar dat niet wil, moet hij/zij dat zelf weten.
Ik vind het zo apart dat er gesproken wordt over wat zou "horen".

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:19

Piezze:
Er staat duidelijk: ze kunnen contact hebben, via de tralies. Dus er zitten wel degelijk tralies tussen.
En ik ben absoluut niet "overtuigd" van mijn manier. Ik haal alleen de onjuistheden uit de post.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:22

casperrr schreef:
Ja maar ik waag liever er niet de gok op om hem bezweet in de winter terug te zetten. Een uur mee stappen heb ik de tijd niet voor, en dat verrekte nazweten... geef mij maar scheren, geen gedonder ermee!

Die van mij wordt ook geschoren in de winter hoor, om dezelfde reden. Maar dan staat ze ook 's nachts binnen en is ze niet meer op het land, wel de hele dag buiten (met die dikke deken; het is helaas niet anders). Wij zitten in de polder en 's winters is het land te nat. Maar 's zomers hoef je niets te regelen, omdat de natuur (lees vacht) dat zelf doet. En 's zomers is ze echt geen teddybeer, maar een keurig sportpaard als ze op wedstrijd gaat :D .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:23

Lusitana schreef:

Dat klopt - maar ik vrees (weet) dat er veel mensen zijn die niet nadenken over de basisbehoeften van het paard, maar vooral kijken naar hun eigen behoeften. Combinaties van stal en weidegang, stapmolens, hit actief, loopstallen, longeren, noem maar op....allemaal geweldig. Wat ik in NL zie is echter dat er een groep (SORRY!!!) dressuurmutsen is die nét hun eerste B proefje heeft gereden en alleen hun paard een uur van stal trekken om te rijden en het prima vinden dat ie de rest van de dag in een mooie luxe box staat te staren. en dan ook nog zegge"n paard is altijd blij dat ik kom. Ja natuurlijk....enige afleiding van de dag, het lijkt een beetje op bezoek krijgen in de gevangenis :D .

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:24

NOu misschien zit er nog wel een halve meter ruimte tussen de tralies. Nee zonder gekheid je zal wel gelijk hebben en heb er overheen gelezen dan. Post van |Lusitano vind ik wel goed zo. Denk dat ik me daar maar bij aansluit voor deze nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:26

Ieder zijn ding, ik vind het vreselijk wanneer paarden niet even lekker op eigen tempo hun benen kunnen strekken, even lekker kunnen bokken of wat ook.

Als ik zie hoe het er in de wei gaat, de onderlinge verhoudingen, wat ze van het ene paard toelaten en bij een ander niet. Hoe de rangen en standen zijn. Gewoon paard zijn onder je soortgenoten. Ik vind het vreselijk als je dat een paard ontneemt.

Op maneges ook, staan hier alle paarden op de wei, binnen is het een sauna en daar staat dan 1 paard op stal, omdat de baas niet helemaal naar het land wil lopen elke dag, want daar heeft hij geen tijd voor, verder wordt het paard vies, te dik en kan blessures op lopen. Ik vind dat echt sneu voor zo'n dier. Dan kan men vinden dat ie het beste met zijn dier voor heeft, maar is dat ook zo of dient het vooral eigen doel en is behoefte van het paard ondergeschikt daar aan.

IKbenEllen

Mindim schreef:
Vliegenspray werkt vrij rap weer uit en helpt niet bij alle paarden en dan kan een kap een oplossing zijn. Paarden vinden dat over het algemeen niet zo erg, want het kan een verademing voor ze zijn.

Bij ons vinden ze het ook leuk om aan dekens en kappen te trekken, grappig spelletje :D

Netje schreef:

Nouuuuu dat durf ik te betwijfelen :D Kom mijn merrie bekijken, staat op een wei zo kaal dat het bijna een reuzepaddock is, krijgt een handje krachtvoer voor de show en wat hooi en ik geloof niet dat je ooit zo'n dikzak gezien hebt :D

Netje schreef:
Mét veel dazen (zoals in Brabant) zou het niet gaan zonder een space-pak aan.

Vol in Brabant... ga wel rijden met dazenspray, maar in de wei spuit ik ze nooit in hoor... en met zo'n deken rijden, ik vind het zo'n zweetdingen.... laat maar.

Netje

Lusitana schreef:
Echt, de basisbehoeften kunnen op een ander manier aangeboden dan met alleen weidegang (wat niet echt de natuur nabootsen is daar ze met paarden opgescheept zitten die ze niet gekozen hebben en er ruinen tussen lopen bv).

Ik denk dat het voor een paard altijd nog fijner is om met soortgenoten 'opgescheept' te zitten die ze zelf niet gekozen hebben (al moet ik zeggen dat ze daar heel snel aan wennen en dan een rangorde bepalen en een echte groep worden) dan op stal met een goedbedoelde penny die ze af en toe een knuffel geeft of strikjes in de staart bindt. Ik weet dat ik chargeer, maar ga nu niet zeggen dat een paard een probléém heeft met soortgenoten en daarom liever in een stal staat.

piezze

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:28

Ieder paard heeft behoefte aan goedbedoelde Pennies. Daar kan geen ander paard tegenop, geloof me.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:29

piezze schreef:
Ieder paard heeft behoefte aan goedbedoelde Pennies. Daar kan geen ander paard tegenop, geloof me.

Ik zou zeggen: Ieder paard heeft behoefte aan soortgenoten. Daar kan geen goedbedoelde penny tegenop.