Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:36

ambre schreef:
lolclub:je hebt helemaal gelijk.De M2 proeven zijn onlogisch en worden vaak te streng beoordeeld.
Zeker in verhouding tot het Z1,ik heb altijd het idee daar makkelijker punten in te scoren.

zo denk ik er ook over Ambre,
neem alleen het feit al dat je voor alles gewoon veel meer ruimte hebt.

in de M2 moet je een schouderbinnenwaarts tot E/B, dat is 14 meter, heb je je paard er net lekker in moet je er alweer uit.
in de Z1/Z2 heb je tot E/B 24 meter met als gevolg dat de oefening veel netter en strakker uitgevoerd kan worden.

qua promotie van Z2 naar ZZL is het misschien een optie om 1x per maand in elke regio een Z2 proef uit te schrijven (alleen voor mensen met meer dan 15 wp in de Z2) met juryleden uit de subtop.
op de coupon kan het jurylid dan aangeven of overstap naar de ZZL al verantwoord is of niet.

ambre

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:05

Stjaaa,zoals ik al eerder heb gezegd hier is mijn ervaring met subtop jury's in het Z2 juist zo dat ze heel mild zijn in het Z2.
Kom je ze dan in het ZZL tegen,zijn ze ineens heel streng.
Maar misschien als ze een soort toelating moeten jureren dat het dan anders is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 08:18

Ik doe een gek voorstel:

Selectiewedstrijden rijden. Juryleden bepalen dan of je tot de categorie 'wil wel maar kan niet' behoort of 'topper kan ver schoppen'. Op basis van deze selecties kunnen er per wedstrijd verschillende rubrieken gereden worden, bijvoorbeeld vanaf het M1. Hierdoor krijg je vanzelf de juiste combinaties in het ZZLicht, blijft het voor juryleden ook interessant en voor de ruiters wordt de strijd gelijkwaardiger.

Dan moet het natuurlijk wel zo zijn dat op elk concours rubrieken voor wwmkn en voor tkvs beschikbaar zijn en overstappen van wwmkn naar tkvs moet ook mogelijk zijn. Je kan je tenslotte verbeteren.

Volleybal bijv. heeft ook dergelijke onder verdelingen, je hebt daar de recreantenwedstrijden en de sportwedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:20

Maar, om te proberen kun je toch altijd HC een rondje meedoen in het ZZlicht?

Rhodos, daar krijg je nooit draagvlak voor onder de leden van de KNHS.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:16

@Rhodos: Ik denk idd dat dat heel moeilijk gaat worden bij de KNHS..Moeten ze te veel regelen.

Ik ben voor een tussenklasse tussen de Z2 en ZZ-L.Ruiters die daar 5 winstpunten gescoord hebben, mogen dan echt doorstromen naar het ZZ-L.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:32

Emilia schreef:
@Rhodos: Ik denk idd dat dat heel moeilijk gaat worden bij de KNHS..Moeten ze te veel regelen.

Ik ben voor een tussenklasse tussen de Z2 en ZZ-L.Ruiters die daar 5 winstpunten gescoord hebben, mogen dan echt doorstromen naar het ZZ-L.

dit is toch al zo, je mag tot 5 wp in de ZZL gewoon ook Z2 blijven starten en pas als je 5 wp hebt behaald in de ZZL moet je een beslissing maken of je definitief overstapt of niet.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:39

zissely schreef:
blacknorton schreef:
daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.

even terugkomend op dit stukje:

Ik ben het enerzijds met je eens dat de proeven aangepast mogen worden anderzijds absoluut niet.
Zelfs de B -AB zijn officiele wedstrijden met officiele eisen. Sommige shetten kunnen inderdaad gewoon niet goed galloperen, vooral op kleine delen als een volte. Maar toch, de galop is een basisgang, die iedere basisruiter moet beheersen. Kan je dit niet, dan kan je in mijn ogen beter bixie gaan rijden.

De M1, M2 B bestaat al en is eigenlijk nog te weinig, als je veel mensen ziet. Ik kom regelmatig (op kampioenschappen) mensen tegen die met hun pony veel meer kunnen dan dat stukje wijken of schouderbinnenwaarts, pony's die zo mogelijk meer getalenteerd zijn dan die internationale pony's. Nu moet je bij de B pony's vanaf de L2 gaan denken richting leeftijd +11 van de ruiter. Natuurlijk zitten er jongere kinderen bij, maar is dat niet nou juist knap? Ik vindt dat dat de paardensport zo charmant maakt. een 80 jarige kan nog uitkomen tegen een 20 jarige. Mannen en vrouwen, alles kan je tegen komen. In welke sport heb je dat nou?

De L1 en L2 zijn er allang voor de kleintjes, evenals de M1 en de M2 (alleen B). De proeven mogen langer doorgaan, tot de Z2, want nu wordt je "gedwongen" door de knhs om de overstap naar een groter pony te maken. Wat als dat kind gewoon nog een jaar of 2 eigenlijk op haar super goede kleintje past? Is het niet zonde dat deze pony's gewoon de kans niet krijgen om echt te laten zien wat ze kunnen?

ik ben zeker voorstander om voor de AB-ponies de klassen gewoon door te trekken naar het Z-niveau. zeker op een grotere B-pony kan je lang doorrijden. maar of je dan verder nog concurrentie hebt is de vraag. dus ik het misschien beter om vanaf een bepaalde moeilijkheidsgraat de b-pony bij de C-categorie te betrekken. de a-pony is vaak te klein om met 11+ goed op door te rijden. vind zeker vreemd dat je op deze manier gedwongen word om over te stappen naar een grotere. ik vind al dat de meeste op een te grote pony beginnen.

ik blijf voorstander om de kleintje een echte officiele proef te kunnen laten beginnen zonder galop, je haalt zo heel veel druk weg bij die jonge kinderen en kunnen ze op veel jongeren leeftijd al in die klassen starten en dus uiteindelijk verder komen met de pony.
in mijn ogen moet de bixie, spelenderwijs kennis laten maken met de wedstrijdsport. ik vond officieel de b dresuur starten op wedstrijd toen ik 7 was erg spannend terwijl ik de ponyspellen op dezelfde wedstrijd won. was blij dat ik niet hoefde te galoperen, dat heeft me lang gekost voordat ik dat netjes kon op die shet in wedstrijd verband.
natuurlijk is galop een bassisgang, maar voor die kleintjes en shetten vaak een moeilijkere opgave dan een 3-jarig paard netjes te laten galopperen. maar waarom zoveel prestatiedruk op leggen bij kinderen van 7 jaar (er zijn er genoeg die de bixie niet leuk vinden en ook voor winstpunten willen rijden maar een eigenwijze shet hebben die moeilijk galopeert)? waarom dit niet opvangen met een officiele klasse zonder galop. maak je er b1 (zonder galop) en b2 (met galop) van en desnoods mag je van de b1 naar de b2 over met 7 winstpunten ipv 10, dan kunnen de getalenteerde combinatie toch snel genoeg over. (zo hebben we het in ieder geval ook altijd met de shetlandrubrieken (dressuur en bestgaande rij pony) van het stamboek gedaan). de l1 dan gelijk aan de gewone l1 etc. dan word het ook makkelijkere om b-c categorien (in handicap) aan elkaar te linken in sommige regio's waar weinig ab'tjes starten en hebben die kinderen tenminste ook tegenstanders, altijd winnen omdat je alleen bent is ook niet leuk.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:29

themuisje schreef:
Mootje schreef:
Niet alleen op houding en zit: > 180 en een voldoende voor de onderkant van het protocol. Ik snap het probleem niet zo? Houding en zit / Effect van de hulpen is i.m.o. het begin van het paardrijden. Het moet toch niet heel moeilijk zijn om hier allebei een voldoende op te scoren?
In de SGW krijgt soms meer dan de helft zijn WP, omdat de stijlpunten te laag zijn. Zeer terecht vind ik :j

oowh dus als je 180 hebt. maar dan wel voldoendes op de laatste punten :) krijg je een geldige wp. en anders niet? dat vind ik een hele goede +:)+

Zal niet gaan denk ik want de KNHS is net begonnen met een nieuw systeem om de punten te verwerken die gaan digitaal door en daar word geen onderverdeling gemaakt in de punten boven en onder alleen het totaal kan er doorgegeven worden

Ook 20X60 vanaf de M zal niet doorgevoerd kunnen worden omdat de KNHS dan 80 % van zijn wedstrijd gevende verenigingen gaat verliezen omdat de accomodatie niet voldoet

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:18

Ik ben ook erg benieuwd. Heb begrepen dat de 1/2 er weer door komen. Dan kun je dus een 7 en een half scoren wat anders een 7 was geweest. En de puntentelling zal wel weer veranderd worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:58

Rhodos:en deze groepen behouden dan natuurlijk ook deze naam?Lijkt me geweldig! _O- _O-

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:53

briljant die namen! haha

ok weer met halven werken? kan positief of negatief werken :P

enn ik denk dat het niet zo moeilijk is hoor, ook met het digitale systeem wat betreft bij 180 + voldoende op onderste punten. je kan het zelfs al noteren als 180+ (bij voldoende) 180- (bij onvoldoende) moeten degene die tellen op concours dat zo noteren..

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:22

Onderscheid in cijfers lijkt me wel een goed idee. Alleen hele punten geven lijkt me zo frustrerend. Er kan denk ik heel veel verschil zitten tussen een 6,6 en een 7,3... met tentamens in ieder geval wel. Dus halve punten is dan ook wel fijn denk ik. Een 6 of een 6,5 geeft al meer onderscheid.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:09

Volgens mij gaan we mierenneuken, goed is goed, een 6 is voldoende. En met een 6 gemiddeld gaan we door naar de volgende klasse. Of dat terecht is daargelaten. Fijn voor een jury, dat hij mag beschikken over halfjes, maar als de beste jury niet weet waar hij het over heeft, zijn we gauw uitgepraat.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:39

Halve punten daar ben ik ook geen voorstander van. Is voor de schrijvers en het secretariaat een bijna onmogelijke klus om dit allemaal na te rekenen.

Het puntensysteem zoals het nu is, is prima naar mijn idee.

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:49

heb ik ook gehoord , maar zou ook niet weten wat of hoe :o

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:59

miszlisanne schreef:
briljant die namen! haha

ok weer met halven werken? kan positief of negatief werken :P

enn ik denk dat het niet zo moeilijk is hoor, ook met het digitale systeem wat betreft bij 180 + voldoende op onderste punten. je kan het zelfs al noteren als 180+ (bij voldoende) 180- (bij onvoldoende) moeten degene die tellen op concours dat zo noteren..

Dan zou ik gaan voor een promotiesysteem waarbij je een minimaal aantal winstpunten moet hebben en daarnaast bijvoorbeeld minimaal drie keer 190 punten moet hebben gereden voor je over mag.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:02

pearli maar dan gaat het de ruiters nog meer kosten, er zijn genoeg die de klasses doorrijden met gemiddeld 185 unten.

Halve punten lijkt me niet handig, dat zal destijds wel niet voor niks afgeschaft zijn. Ook denk ik dat het in de totale punten niet een groot verschil zal zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:05

Nibbit schreef:
pearli maar dan gaat het de ruiters nog meer kosten, er zijn genoeg die de klasses doorrijden met gemiddeld 185 unten.

Halve punten lijkt me niet handig, dat zal destijds wel niet voor niks afgeschaft zijn. Ook denk ik dat het in de totale punten niet een groot verschil zal zijn.

Hoezo gaat het de ruiters nog meer kosten? Of bedoelde je dat het ruiters gaat kosten... ?

Halve punten vind ik ook niks, vind nu dat 5je 6je gedoe al zo onnozel. Geef gewoon 4-en en 8-en, dan weet je waar je aan toe bent. Het is zo jury-afhankelijk wat voor cijfer je krijgt, met een 6 en een 6,5 kun je je vooruitgang helemaal niet meer reeel bekijken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:07

Je kan allerlei puntenaantallen en prognoses en halve punten systemen invoeren. En moeilijkere proeven per klasse.
Zolang er een jury zit bij C bepaalt hij/zij wat er door mag. Ook weer heel simpel :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:13

@ Setteke En dan dan zul je maar steeds dezelfde jury treffen die je paard niet mag.

Puntentelling mag van mij zo blijven. Wel mogen de B-proeven moeilijker gemaakt worden. Ook mag van mij het groeten er aan het begin van de proeven wel weer in. De M1 mag ook wel weer wat moeilijker. Vind nu dat er een te groot gat zit tussen de M1 en M2.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:18

Ja, dat kan een dilemma zijn, maar FriesWytske, als je goed rijdt, en je paard goed voor elkaar hebt, kan niemand om je heen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:21

Er zijn altijd jury's die je het niet gunnen. Ook al rijd je goed. Heb ik afgelopen weekend nog meegemaakt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:25

Kop op FriesWytske, van je paard en jezelf :D en gewoon doorgaan. Het is allemaal al moeilijk genoeg, zoals het nu is, dus laten we het niet moeilijker maken. Dat brengt alleen maar meer frustratie met zich mee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:27

Ik hoop toch echt niet dat ze straks de M alleen in 20x60 bakken willen.
Ten eerste ben ik zo'n ruiter die door omstandigheden alleen maar op eigen stal start.
Ten tweede denk ik een grote strop voor verenigingen die dan niet meer hoger dan l mogen uitschrijven.
Ten derde ik vind zo'n grote baan waardeloos :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:37

Kohtje, de M is de voorloper van de Z, wil je in de toekomst geen Z starten dan?
(Niet dat ik het eens ben met alle ontwikkelingen :o )