blacknorton schreef:daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.
even terugkomend op dit stukje:
Ik ben het enerzijds met je eens dat de proeven aangepast mogen worden anderzijds absoluut niet.
Zelfs de B -AB zijn officiele wedstrijden met officiele eisen. Sommige shetten kunnen inderdaad gewoon niet goed galloperen, vooral op kleine delen als een volte. Maar toch, de galop is een basisgang, die iedere basisruiter moet beheersen. Kan je dit niet, dan kan je in mijn ogen beter bixie gaan rijden.
De M1, M2 B bestaat al en is eigenlijk nog te weinig, als je veel mensen ziet. Ik kom regelmatig (op kampioenschappen) mensen tegen die met hun pony veel meer kunnen dan dat stukje wijken of schouderbinnenwaarts, pony's die zo mogelijk meer getalenteerd zijn dan die internationale pony's. Nu moet je bij de B pony's vanaf de L2 gaan denken richting leeftijd +11 van de ruiter. Natuurlijk zitten er jongere kinderen bij, maar is dat niet nou juist knap? Ik vindt dat dat de paardensport zo charmant maakt. een 80 jarige kan nog uitkomen tegen een 20 jarige. Mannen en vrouwen, alles kan je tegen komen. In welke sport heb je dat nou?
De L1 en L2 zijn er allang voor de kleintjes, evenals de M1 en de M2 (alleen B). De proeven mogen langer doorgaan, tot de Z2, want nu wordt je "gedwongen" door de knhs om de overstap naar een groter pony te maken. Wat als dat kind gewoon nog een jaar of 2 eigenlijk op haar super goede kleintje past? Is het niet zonde dat deze pony's gewoon de kans niet krijgen om echt te laten zien wat ze kunnen?