Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:49

Ik vind het soms een beetje willekeur en smaak van de jury. Als je 2 vergelijkbare proeven rijdt (fysiek) dan heb ik wel eens 6-en en 7/8 gehad met hetzelfde paard. Die gaat niet anders lopen binnen 10 minuten.

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:54

Eef_Bam schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de gangen los beoordeeld worden. Is toch voor een hele groot deel aanleg en maar een klein deel training. Een paard dat van zichzelf niet ruim en met souplesse loopt valt misschien iets te verbeteren, maar zal nooit zo goed bewegen als een paard dat dat van nature doet. Maar misschien wat offtopic :Y)


Het zou voor mij ook niet perse hoeven.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:01

swatch schreef:
Ik vind het soms een beetje willekeur en smaak van de jury. Als je 2 vergelijkbare proeven rijdt (fysiek) dan heb ik wel eens 6-en en 7/8 gehad met hetzelfde paard. Die gaat niet anders lopen binnen 10 minuten.


Eh qua balans, impuls en zulke dingen kan dat wel makkelijker veranderen hoor. Zelfs tact kan binnen twee proeven makkelijk verschillen.

De aanleg niet, dat is waar, maar wel genoeg dingen waardoor het kan wisselen.

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:06

Daarom staat er ook 2 vergelijkbare proeven, dan verwacht ik ook gelijke cijfers voor gangen.
Maar ik ben het met je eens dat balans, impuls e.d. wel kunnen veranderen en invloed hebben op het cijfer.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:21

Volgens mij heette het onderdeel vroeger De zuiverheid van de gangen en was het 1 onderdeel.

asjemenou

Berichten: 9004
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:04

Suzanne F. schreef:
Volgens mij heette het onderdeel vroeger De zuiverheid van de gangen en was het 1 onderdeel.

Dit willen ze ook weer terug in gaan voeren.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:41

PSvanLot schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de gangen los beoordeeld worden. Is toch voor een hele groot deel aanleg en maar een klein deel training. Een paard dat van zichzelf niet ruim en met souplesse loopt valt misschien iets te verbeteren, maar zal nooit zo goed bewegen als een paard dat dat van nature doet. Maar misschien wat offtopic :Y)


Het zou voor mij ook niet perse hoeven.


Ik blijf het moeilijk vinden, die gangen cijfers. Een dikke buidel met geld en je kunt een paard met prima gangen aanschaffen. Maar zegt dit iets over de africhting en gereden proef?
Als je het puntentotaal zonder de drie gangencijfers neemt, zie je soms verrassende dingen, opeens geen winst meer.

estell__

Berichten: 953
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:49

CharleyT schreef:
Ik blijf het moeilijk vinden, die gangen cijfers. Een dikke buidel met geld en je kunt een paard met prima gangen aanschaffen. Maar zegt dit iets over de africhting en gereden proef?
Als je het puntentotaal zonder de drie gangencijfers neemt, zie je soms verrassende dingen, opeens geen winst meer.

Maar er wordt toch gepunt ook naar impuls ed? Dan heeft het niet alles meer met aanleg van het paard te maken. Ik heb ook wel is een belabberde galop gereden met een paard dat boven gemiddeld kan galopperen maar dat niet liet zien, toen kreeg ik ook gewoon een 5 voor de galop met ons opmerking iets als ‘zonde’. Zelf met een paard die met veel geld gekocht is moet je het nog steeds zelf doen. Met Totilas als hoofd voorbeeld denk ik

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:05

estell__ schreef:
CharleyT schreef:
Ik blijf het moeilijk vinden, die gangen cijfers. Een dikke buidel met geld en je kunt een paard met prima gangen aanschaffen. Maar zegt dit iets over de africhting en gereden proef?
Als je het puntentotaal zonder de drie gangencijfers neemt, zie je soms verrassende dingen, opeens geen winst meer.

Maar er wordt toch gepunt ook naar impuls ed? Dan heeft het niet alles meer met aanleg van het paard te maken. Ik heb ook wel is een belabberde galop gereden met een paard dat boven gemiddeld kan galopperen maar dat niet liet zien, toen kreeg ik ook gewoon een 5 voor de galop met ons opmerking iets als ‘zonde’. Zelf met een paard die met veel geld gekocht is moet je het nog steeds zelf doen. Met Totilas als hoofd voorbeeld denk ik


Natuurlijk is dat zo! Je moet het als ruiter wel doen, maar je kunt je ondertussen toch wel meer permitteren vaak.
Ik heb een paard met echt beduidend mindere gangen. Als zij een 6,5 of 7 op de gangen krijgt mag ik echt in mijn handjes klappen. Met dit paard moet gewoon echt alles goed zijn wil ik nette punten kunnen rijden. Je kunt je bijna geen fouten permitteren want er is niks 'bij te zetten'.
Kan ik een onderdeel nog zo geweldig netjes rijden, punt blijft toch steken op kwaliteit van het dier. Als ze mijne zo perfect 4kant halthoud in de L2 dat je serieus maar 2 benen ziet, krijgen we nog een 7, max 7,5 omdat de kwaliteit van het drafstukje daar voor gewoonweg niet voor een hoog cijfer is.

Andere paard heeft een leuker voorkomen, betere gangen en krijgt automatisch makkelijker hogere cijfers. Daar kan ik me veel meer foutjes permitteren vanwege de kwaliteit van het paard. Moet het paard het nog wel laten zien natuurlijk, maar dat is veel simpeler voor elkaar om daar net wat puntjes op te kunnen sprokkelen. Als ik daar de oefening op dezelfde manier mee rij als voor het andere paard krijgt deze een 7 en die andere een 6, misschien 6,5.
De kwaliteit van je paard telt echt niet alleen maar mee in de cijfers voor de gangen :).

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:14

Mijn ervaring is toch anders pattypaard. Ik heb er ook 1 die gangen voor een 6 of 6,5 heeft, maar ik krijg rustig hoger dan een 7 hoor. Als het gewoon goed gereden is en netjes.

Ja, als een paard draaft voor een 8 die een goede middendraf rijdt krijgt daar ook hoger voor, maar het blijft allebei gewoon goed rijden. Een draf voor een 8 met tactfouten in middendraf is ook gewoon onvoldoende.

Ja, een paard met goede gangen (niet alleen een voorbeenzwaaier), aanleiding, impuls en noem maar op scoort hoger als 1 die daar minder goed in is, maar dat is toch logisch?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:39

MyWishMax schreef:
Mijn ervaring is toch anders pattypaard. Ik heb er ook 1 die gangen voor een 6 of 6,5 heeft, maar ik krijg rustig hoger dan een 7 hoor. Als het gewoon goed gereden is en netjes.

Ja, als een paard draaft voor een 8 die een goede middendraf rijdt krijgt daar ook hoger voor, maar het blijft allebei gewoon goed rijden. Een draf voor een 8 met tactfouten in middendraf is ook gewoon onvoldoende.

Ja, een paard met goede gangen (niet alleen een voorbeenzwaaier), aanleiding, impuls en noem maar op scoort hoger als 1 die daar minder goed in is, maar dat is toch logisch?


Dus eigenlijk is jou ervaring hetzelfde :)
Wij kunnen ook een 7 of hoger op de gereden oefeningen scoren. Maar het cijfer voor de gangen blijft gewoon minder, wat dus ook logisch is want dat is de kwaliteit van het dier.

Bij het beduidend minder kwaliteitsvolle paard moet ik echt een pak beter rijden voor dezelfde punten. Het is niet dat die punten niet te halen zijn, het moet alleen echt beter voor elkaar zijn.
Voor wat ik omschrijf met het halthouden zou die ander zo een 8,5 of een 9 gekregen hebben.
Het mindere paard kreeg een 7, van de jurycususleider van de jurycursus B-L met uitleg erbij over het drafstuk daar voor.

Wat zeker niet wil zeggen dat alles maar makkelijk is met een meer kwaliteitsvol paard, deze maken over het algemeen ook meer (takt)fouten. Maar als daar iets wel redelijk bij is en je krijgt een 7 moet het bij het mindere paard goed voor elkaar zijn om die 7 te halen. Dat is wat ik bedoel :).
(Doordat het hele scala ook telt bij het cijfer van de oefening en in het scala ook de kwaliteit van het paard terug komt)
Even taktfouten daar buiten gelaten, dan ben je gewoon nat uiteraard.

Ik vind dat zelf overigens ook helemaal logisch. Je kunt dit gewoonweg niet in 1 lijn maken, dat het rijden van de ruiter echt beoordeeld wordt zonder de invloed van het paard hier over. Dat is gewoon onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 24-05-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:40

Als je enkel als ruiter beoordeeld wilt worden zal je fnrs moeten starten.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:48

Nee, mijn ervaring is niet hetzelfde. Als ik echt een perfecte of bijna perfecte oefening rijdt krijg ik alsnog een 9,5 of 10. Ook al is de draf geen 7 of 8 waard. Bij halt houden heb je ook te maken met de overgang en dan kan je idd keurig stil staan, maar geen goede overgang hebben gereden en krijg je dus geen hoger cijfer. Maar alleen maar een 6,5 of 7 krijgen voor een perfecte oefening omdat de gang geen hoog cijfer is, nee. Dan zou ik dus nooit een 8 of hoger gescoord kunnen hebben met jouw redenatie. Dan is er meer aan de hand.

mavantos

Berichten: 3645
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:48

Nou, ook met paarden die goed bewegen krijg je maar een 7 hoor _O- . Paard waarmee ik Pavo Cup reed en op de voorselectie zich met 83 punten tussen de profs mocht opstellen kreeg echt nooit achten voor de gangen tijdens een normaal proefje.

Kreeg een keer letterlijk de opmerking 'paard met mooie gangen'. En 2x een 7 en 1x 6.5... >;)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:52

MyWishMax schreef:
Nee, mijn ervaring is niet hetzelfde. Als ik echt een perfecte of bijna perfecte oefening rijdt krijg ik alsnog een 9,5 of 10. Ook al is de draf geen 7 of 8 waard. Bij halt houden heb je ook te maken met de overgang en dan kan je idd keurig stil staan, maar geen goede overgang hebben gereden en krijg je dus geen hoger cijfer. Maar alleen maar een 6,5 of 7 krijgen voor een perfecte oefening omdat de gang geen hoog cijfer is, nee. Dan zou ik dus nooit een 8 of hoger gescoord kunnen hebben met jouw redenatie. Dan is er meer aan de hand.


In jou ervaring krijg je dan hetzelfde cijfer met een minder kwaliteitsvol paard dan met een paard met meer kwaliteit?
(Waarbij de takt, afdruk, soeplesse e.d. in betere mate aanwezig is)

Bij de oefening van het halthouden telt zeker meer mee dan alleen het halthouden an sich. Dat is ook juist wat ik omschrijf.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:07

mavantos schreef:
Nou, ook met paarden die goed bewegen krijg je maar een 7 hoor _O- . Paard waarmee ik Pavo Cup reed en op de voorselectie zich met 83 punten tussen de profs mocht opstellen kreeg echt nooit achten voor de gangen tijdens een normaal proefje.

Kreeg een keer letterlijk de opmerking 'paard met mooie gangen'. En 2x een 7 en 1x 6.5... >;)


Haha, dan zou je denken dat er een maar achter hoort. Paard met mooie gangen, maar vandaag dit en dit dus geen 8. Of goed over de benen, maar balans nog beter of weet ik het.

Ik kreeg het vorige wel eens, maar dan bij verruimingen opmerking netjes, maar paard kan meer. :+ Nee, dat kon die qua balans met terugrijden nog niet haha. Soms zijn de verwachtingen dan ook hoger bij zo'n paard.

Maar goed, bij alle soorten moet je als ruiter gewoon netjes afwerken en goed rijden. Dat kan zo enorm veel schelen, een proef echt onderdeel voor onderdeel rijden en afwerken.

Pattypaard. Nee jij zegt dat dat mindere paard vanwege de gangen max een 7 of 7,5 krijgt voor perfect halt houden. Dat is dan niet alleen vanwege de kwaliteit maar dan mankeert er meer aan het stuk ervoor. En dan is de hele oefening dus niet perfect. Niet alleen kwaliteit maar bijvoorbeeld een stukje basis qua balans of aanleuning. Ik zeg juist dat ik ondanks die mindere kwaliteit juist wel 9ens en 10en kan scoren bij een goed gereden oefening. Maar een oefening is wel van begin tot eind, dus bij halt houden ook de overgang. Of bij halsstrekken het begin stuk enzovoorts. Ik word dan niet 'afgestraft' omdat mijn paard minder afdruk en souplesse heeft. Ik zie dat nooit terug in mijn sterke onderdelen in ieder geval. Als ze geen goede tact zou hebben wel, maar dat is ook logisch.


Ik heb geen twee paarden gehad die dezelfde sterke punten hadden, dus ik kan dat niet vergelijken. Wel een aantal die qua gangen makkelijk hoger scoorden, waarbij de minder kwaliteitsvolle paarden andere sterke punten hadden. Maar ik scoor met de huidige simpele makkelijker,omdat haar sterke punten de punten zijn die in de basis enorm gewaardeerd worden. Dat wordt pas lastiger als er een beter paard langskomt die net zo constant is en die wint dan. En dat is terecht.

mavantos

Berichten: 3645
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:21

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:
Nou, ook met paarden die goed bewegen krijg je maar een 7 hoor _O- . Paard waarmee ik Pavo Cup reed en op de voorselectie zich met 83 punten tussen de profs mocht opstellen kreeg echt nooit achten voor de gangen tijdens een normaal proefje.

Kreeg een keer letterlijk de opmerking 'paard met mooie gangen'. En 2x een 7 en 1x 6.5... >;)


Haha, dan zou je denken dat er een maar achter hoort. Paard met mooie gangen, maar vandaag dit en dit dus geen 8. Of goed over de benen, maar balans nog beter of weet ik het.

Ik kreeg het vorige wel eens, maar dan bij verruimingen opmerking netjes, maar paard kan meer. :+ Nee, dat kon die qua balans met terugrijden nog niet haha. Soms zijn de verwachtingen dan ook hoger bij zo'n paard.

Maar goed, bij alle soorten moet je als ruiter gewoon netjes afwerken en goed rijden. Dat kan zo enorm veel schelen, een proef echt onderdeel voor onderdeel rijden en afwerken.

Pattypaard. Nee jij zegt dat dat mindere paard vanwege de gangen max een 7 of 7,5 krijgt voor perfect halt houden. Dat is dan niet alleen vanwege de kwaliteit maar dan mankeert er meer aan het stuk ervoor. En dan is de hele oefening dus niet perfect. Niet alleen kwaliteit maar bijvoorbeeld een stukje basis qua balans of aanleuning. Ik zeg juist dat ik ondanks die mindere kwaliteit juist wel 9ens en 10en kan scoren bij een goed gereden oefening. Maar een oefening is wel van begin tot eind, dus bij halt houden ook de overgang. Of bij halsstrekken het begin stuk enzovoorts. Ik word dan niet 'afgestraft' omdat mijn paard minder afdruk en souplesse heeft. Ik zie dat nooit terug in mijn sterke onderdelen in ieder geval. Als ze geen goede tact zou hebben wel, maar dat is ook logisch.


Ik heb geen twee paarden gehad die dezelfde sterke punten hadden, dus ik kan dat niet vergelijken. Wel een aantal die qua gangen makkelijk hoger scoorden, waarbij de minder kwaliteitsvolle paarden andere sterke punten hadden. Maar ik scoor met de huidige simpele makkelijker,omdat haar sterke punten de punten zijn die in de basis enorm gewaardeerd worden. Dat wordt pas lastiger als er een beter paard langskomt die net zo constant is en die wint dan. En dat is terecht.


Paard liep praktisch altijd dubbele winst en rond de 200 punten, dus dan zou je zeggen dat je met goede gangen ook wel een keer achten zou krijgen.

Vind het net zo'n onzin onderdeel als verzorging...

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:36

Ja, daarom bedoel ik ook dat je met zo'n opmerking bij die punten een uitleg verwacht waarom het niet hoger is. Er moet toch een reden zijn, helemaal als de proef gewoon goed is en er daar geen opmerkingen voorbij komen over een tact of balans oid.
Heb je het ooit wel eens gevraagd? (Niet dat ik het zou doen, maar wel verhelderend misschien? Maar je hebt hem ook niet meer, als ik het goed begrijp?)

Ik hoef niet bij alles commentaar, maar als er een compliment bij staat, maar het cijfer dat niet laat zien wil ik wel graag weten wat er dan 'mankeert' waardoor het niet hoger is.

Dee_Es

Berichten: 3678
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:42

Ik vind de cijfers voor de gangen er wel bij horen. Hoe beter de africhting hoe beter de gangen worden. En nee, van een 6jes paard kan je misschien geen 8en maken maar je kan er zeker wel een 7 van maken. Mijn paard heeft weinig beweging van zichzelf dus iedere mm dat hij met zn voeten van de grond komt moet ik er zelf inrijden maar ik zie dat wel terug in mijn protocol, en ja dan gaat ook dat cijfer voor oa je verruimingen omhoog.

Ik zie soms paarden die alle zijgangen met gemak doen en dus M/Z starten maar die zo weinig ruimte en schwung hebben dat het meer op gedribbel lijkt, dat mag dan best nog een keer onder de aandacht gebracht worden in de cijfers onder de streep want het zegt toch iets over de algehele africhting.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:53

Voor mij zou het ook niet hoeven, aparte cijfers voor de gangen. Het is iets waar je weinig invloed op hebt en ik vind zuiverheid, regelmaat veel belangrijker, niet of er nou zoveel kwaliteit in zit. Als die kwaliteit er in zit, komt dat, zolang er goed gereden wordt, in de oefeningen ook echt wel omhoog.

mavantos

Berichten: 3645
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:58

Ik vind de cijfers voor de gangen er ook zeker bij horen, maar ik vind niet dat er reëel in wordt gejureerd en dan kan je ze wat mij betreft beter weghalen/ander verwoorden. Het hangt altijd rond de 6 en 7. Ik heb weinig protocollen gezien waarop juryleden voor een goede proef bij een fijne beweger ook echt een keer een 8 (of misschien zelfs hoger) durven te geven. Ik heb een beetje het gevoel dat het, hetzelfde is als verzorging 'We geven iedereen een zes en degene met de perfecte outfit/knotten/whatever één puntje hoger'.

Paard waarbij de opmerking stond heb ik nog, dit is een andere dan die op de Pavo Cup hoog scoorde. Als ik de mogelijkheid eens heb zal ik het aan de jury vragen. Alleen vaak is een jury nog aan het jureren als de prijsuitreiking is en ik ga voor een 6.5 op één van de gangen geen tijd wachten als mijn paard nog op de trailer staat.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:19

Ik heb ff de proeven nagekeken (door omstandigheden al langere tijd niet meer gestart), maar bij de gangen staat: stap/draf/galop: Takt, ruimte, regelmaat. Volgens mij alledrie punten die veel meer te maken hebben met de juiste africhting en wijze van rijden, als met aanleg van het paard. Heb toch ook wel vaker een van nature hele goede beweger, 6-jes zien scoren en een haflinger hele dikke punten op die onderdelen. Maar dan was die Haf gewoon veel beter voor elkaar in de africhting.

En ik ben het eens dat die onderdelen vaak anders gejureerd worden als dat zou moeten. En dat is jammer.

ukkiepuk

Berichten: 4218
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:29

Weet iemand of het nog verplicht is om met handschoenen te rijden?

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:30

ukkiepuk schreef:
Weet iemand of het nog verplicht is om met handschoenen te rijden?

Al jaren niet meer :D

ukkiepuk

Berichten: 4218
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:33

oji schreef:
ukkiepuk schreef:
Weet iemand of het nog verplicht is om met handschoenen te rijden?

Al jaren niet meer :D


Normaal gesproken niet idd. Ik rijd altijd zonder. Maar dit staat tussen de bepalingen op de laatste regel:

Afbeelding