[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:06

:D :+

Krult het paard zich een beetje op zeg maar?
Ik zet toch in op niet goed door het lijf/ergens vastzetten. De verbinding van achteruit naar voren dus.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:06

Yom schreef:
Ooh wat ik wel weet is dat ze als jong paard eens vastgelegen heeft met haar been door het raam of zoiets en vanaf toen niet zo'n beste heup heeft

Maar wat is "niet zo'n beste heup" ? Waar uit zich dat in?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:10

in het niet goed er onder kunnen zetten als je snapt wat ik daarmee bedoel

ja weet je er zal best ook een rijtechnisch probleem zijn want mijn dochter rijdt op zich al lang maar was nooit verder gekomen dan de B (jaren manegelessen gehad en daarna eigen pony waar ze veel pech mee had) en heeft dus ook nog veel te leren.

Maar ik heb zoiets van laat zo'n fitter maar kijken dan kunnen we daarmee ook dingen uitsluiten

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:13

Normaal gesproken, als het paard lichamelijk geen "beperkingen" heeft, dan komt een tongprobleem vrijwel altijd voort uit rijtechnische problemen. Aangezien het paard het bij de vorige eigenaar het ook al deed, vrees ik dat het wel lastig wordt om het op te lossen, maar niet onmogelijk. Bitfitter kan al veel schelen, maar ik zou zeker ook met de instructie goed kijken waar hij/zij denkt dat het vandaan komt.
Ik ken het paard niet en weet niet hoe hij loopt, dus best lastig in te schatten zo van achter de pc vandaan. (gebit trouwens goed onderhouden? kan ook meespelen)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:25

ja gebit is goed onderhouden en zou erg goed zijn

Ja ach je weet het met paarden nooit he, daarom maar een fitter er bij zodat we gewoon dingen kunnen uitsluiten. Goed blijven lessen (bij Albert van Schie, wat is die man fijn zeg) en dan langzaamaan komt ze er vast wel :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:19

Yom schreef:
nou de warming up zeg maar, voor er wat gevraagd wordt kan nog niet zo moeilijk zijn voor een paard toch

Ik denk dat je je daarin vergist. :D Mijn merrie heeft net een ander 'probleem' die doet haar mond open. Niet omdat ik te streng in mijn hand ben, maar juist op de momenten dat ze net niet fijn door het lijf loopt en ik haar (met been) net wat meer erbij rijdt. Dat vindt zij lastig en uit ze door mond open te doen. Zodra ze goed los/warm is en netjes reageert op been, is het probleem weg. Nu kan je natuurlijk de mond dicht gaan snoeren, maar dat verhelpt niks. Zowel bij jullie probleem als bij mijn probleem niet.

Bitfitter kan geen kwaad, zolang er idd goede begeleiding is. Daarnaast wil 'alleen' B niveau niet veel zeggen, dan kan ze alsnog wel heel fijn en goed rijden. Misschien eens opletten wanneer ze het doet? Desnoods met een schriftje langs de bakrand en opschrijven wanneer ze het doet, bij welke oefening bijvoorbeeld, of het nog losrijden is of juist na de warming up. Denk dat dat ook wel leerzaam is.

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:13

En ook goed opletten hoe ze op dat monent voelt. Was de vorige training misschien erg pittig en zit ze daardoor wat vaster in de rug. Dat kan zich uiten in tobdprobleem bij het loswerken.
Zorro doet het ook als het hem te moeilijk word en hij in de stress schiet. Gewoon ontspanning weer opzieken en rustig doorrijden. Soms zet ik hem even stil dat hij rustig word in het koppie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:15

mirjamalvaro schreef:
En ook goed opletten hoe ze op dat monent voelt. Was de vorige training misschien erg pittig en zit ze daardoor wat vaster in de rug. Dat kan zich uiten in tobdprobleem bij het loswerken.
Zorro doet het ook als het hem te moeilijk word en hij in de stress schiet. Gewoon ontspanning weer opzieken en rustig doorrijden. Soms zet ik hem even stil dat hij rustig word in het koppie.

Ook dat, ja!

Ik moet eigenlijk weer een dagboekje bij gaan houden. Bij Beeb had ik daar zo'n boekje voor gekocht wat toen net uit was, maar geen idee meer waar dat is. :') Was best uitgebreid.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:22

Ik heb wel boekjes maar vergeet toch standaard wat op te schrijven. :+

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:48

Ik heb geen ervaring met tong over het bit gelukkig hier. Wel doet de mijne ook de mond open als moeilijk wordt. Ik snoer hem ook niet vast komt met de tijd.

Hier is gister de fysio geweest en hij gaf super duidelijk de plek aan. Eerst met dry neelding hij reageerde evht heel heftig op de linker kant. Rechts gaf hij geen kik. Nog gemasseerd en daarna tape voor het herstel proces van de spieren. Blij dat ik de fysio heb laten komen dus.

Afbeelding
De naaldjes

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:51

Grappig, hebben wij pas ook gedaan, Shelly! Eerst losgemaakt, toen dry needling en toen tape. Hier liet het tape alleen vrij snel los, maar ik heb wel het idee dat ze er erg veel baad bij had.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:09

Ja was hier ook eerst naaldjes en toen nog masseren als laatste de tape. Hij gaf dus wel erg pijn aan hoop nu dat hij er ook veel baat bij heeft. Vrijdag mag ik hem weer ohz hebben.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:25

@ Yom; bij Albert zit je goed. Hij krijgt het vast wel opgelost :)
@ Mywishmax; oh ja, dat boekje! Dat is best een idee. Weet je alweer hoe het heet?
@ Shelly; Fijn dat het zo duidelijk was voor de fysio! Hoop dat je goed verschil merkt!

Gisteren in de les even hard aan het werk geweest, maar aan het eind was hij er weer volledig doorheen. _/-\o_ Eerder kostte me dit weken .... nu even 2 dagen goed de focus op leggen en klaar.
Daar is zo'n boekje ook wel fijn voor, je vergeet echt zo snel waar je vandaan komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:54

Nee, ik weet wel dat het blauw met wit was. Was te koop bij ruitersportzaken toen. Ben er nu naar aan het zoeken :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:00

Ah, volgens mij was het logboek voor de dressuurruiter!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:21

Ja "logboek voor de dressuurruite" van Joyce Leanaarts geloof ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:31

Dat was hem inderdaad. :j Ga nu zelf iets in elkaar flansen, wil het net iets uitgebreider hebben. Ook qua zadel, medische dingen, voer enzovoorts.

Misschien helpt het ook voor/tegen mijn extreem kritische kijk. :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:38

Zou gewoon een map maken met loss vellen. Tabje trainingen, tabje zadel, voer, dierenarts/tandarts etc

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:43

Dat is ook wel de bedoeling, maar ik wil even een opzet maken. Zodat ik eigenlijk alleen hoef aan te kruisen en wat steekwoorden neer kan zetten. Uitgebreid schrijven heb/gun ik mezelf toch geen tijd voor en ik hoop dat mijn moeder mee wil doen als het maar een minuutje kost. O:)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:23

Ik vind het boekje erg prijzig, blijven een paar vellen papier samengedrukt :+
Misschien zelf maar eens een stevig boekje kopen bij de Action ofzo, maar eigenlijk best een goed idee Mywishmax!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:05

Zondag weer wedstrijd, hopen dat het nu wat beter gaat dan vorige week :)
Moet alleen ook de andere proeven rijden en heb ze nog niet geoefend. Wat ik mij nog afvraag, ik moet bij B een volte 10/12 meter, hierbij weet ik wel ongeveer waar ik moet eindigen. Maar nu heb ik ook X een volte rechts en links 10/12 meter. Tot hoever kan ik hier rijden? Is dat dan ongeveer tot de G en de D? :')

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:12

veertje99 schreef:
Zondag weer wedstrijd, hopen dat het nu wat beter gaat dan vorige week :)
Moet alleen ook de andere proeven rijden en heb ze nog niet geoefend. Wat ik mij nog afvraag, ik moet bij B een volte 12/15 meter, hierbij weet ik wel ongeveer waar ik moet eindigen. Maar nu heb ik ook X een volte rechts en links 10/12 meter. Tot hoever kan ik hier rijden? Is dat dan ongeveer tot de G en de D? :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:13

tussen de 10 en 12 meter dus :D
De bak is 20 breed, dus als je uitgaat vanaf de X volte 10 meter dan kan je aan beide zijden van je volte nog zo'n 5 meter overhouden (of net wat meer)
Vanaf de A/C is dat dan 10 meter
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 03-11-17 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:15

Nee, tot de G en D is dan een volte 15 meter. Daar moet je dus voor blijven. ;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:51

MyWishMax schreef:
Nee, tot de G en D is dan een volte 15 meter. Daar moet je dus voor blijven. ;)

Als je heel precies gaat kijken zouden dat voltes 14 meter worden :+

Maar je moet dus ongeveer uitkomen waar je een grote volte E-B-E ook rijdt...