Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:03

Ik denk gewoon pech, ik heb ook nooit echt verschil gemerkt. Ik weet nooit hoe vaak je in die periodes al gestart hebt, want verschil in juryleden is er altijd. De ene is standaard wat strenger en de ander juist heel soepel. Net als verschil tussen gevoel en beeld, invloed van spanning enzovoorts. Enige verschil wat ik zie en gemerkt heb alle jaren is in de plaatsing soms, want als op een kampioenschap de beste geselecteerd zijn kan je alsnog met goede punten in de middenmoot eindigen haha. Dan heb je toch meer mensen centraal op 1 locatie die normaal verspreid zijn. Maar selecties, regio's en Nk's waren allemaal dezelfde punten als de rest van dat seizoen gemiddeld. Als het ook een vergelijkbare proef was dan. (Ook met schrijven en als groot niet gemerkt dat het echt strenger is) de keren dat ik dacht dat het echt strenger was waren het dezelfde punten als eerder bij die jury's of reed ik slechter door spanning oid :')
Alleen 2 juryleden kunnen lastig zijn als de ene beter ziet of er iets goed of fout gaat door positie.

Die stickers zijn grappig haha. Ik zou wel apart opkijken, als kind had ik dat wel kunnen waarderen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:09

Opzich wel een stuk positiviteit die stickers :)

Positie kan wel echt verschil maken. Zit je op de H, dan kan je niet goed zien of iemand recht binnen komt en de oefeningen aan de andere kant van de baan zijn lastig te beoordelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:22

Elitedeux schreef:
Opzich wel een stuk positiviteit die stickers :)

Positie kan wel echt verschil maken. Zit je op de H, dan kan je niet goed zien of iemand recht binnen komt en de oefeningen aan de andere kant van de baan zijn lastig te beoordelen.

Ja precies. Daarom zijn ook filmpjes weer lastig als je niet op de a staat bijvoorbeeld.

Maar de zijgangen op de hoefslag van de H weer heel goed en dat kan ook heel anders zijn als het vanaf C lijkt. Of rechtgerichtheid ook met verruimingen enzo. De punten verschillen zijn niet altijd leuk, maar wel heel logisch. Zelfs al als ze beide op c zouden zitten, een half puntje verschil of zelfs 1 punt per onderdeel heb je al snel, maar 15 tot 30 klinkt als heel veel. (Hoewel tussen geen winst en dubbele winst er echt wel een verschil zit natuurlijk qua beeld)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:03

Ik wil ook stickers op m'n protocol! hahaha

ik heb alles even doorgelezen, gefeliciteerd iedereen weer met de punten!
En @fly zie je wel dat je het gewoon kan :P

Ik heb idd ook een keer een groot puntenverschil gehad op een selectie omdat de jury vanaf H(?) beter kon zien dat m'n paard super scheef was dan de jury op C. Ze zaten daar hoger dus ze konden het precies schuin zien

@mwm oh dat is balen, bij ons in de buurt is ook heel weinig of bijvoorbeeld een binnenbak om los te rijden met lek dak waardoor de buitenbak daar bijna droger is... Bij ons op de vereniging is a.s. weekend wel wedstrijd maar had ik niet voor opgegeven omdat ik het nog niet goed genoeg vond maar van m'n instructrice kreeg ik gister op m'n kop dat ik me niet zo aan moest stellen en gewoon gaan :+
Dus daar sta ik nu op de wachtlijst

De oefendressuur ging zaterdag niet heel slecht, alleen ze liepen heel erg uit dus de batterij was bij ons allebei leeg door het wachten van wanneer mogen we nou. Op het moment dat we mochten en we de AC lijn opreden schrok die van iets dus dat was een hele onnodige 4 met binnenkomen.

Uiteindelijk 176 punten met de 4, nog een keer een 4 voor een volte 10 meter (weet alleen niet of die te groot of te klein was..) en niet zo lekker schouderbinnenwaarts en travers dus echt totaal niet hoe ik het kan.
Gelukkig daarna nog goede instructie gehad, ik laat hem te veel gaan waardoor ik heel erg aan het werken ben ipv hem laten lopen. Daar loop ik wel vaker tegenaan met de proefjes, ik moet gedurfder rijden en minder willen doen dus wel veel van opgestoken en weer met mn neus op de feiten gedrukt.

Gister in de les dan ook veel geoefend dat ik niet zo veel moet doen, had m sinds die weer goed is nog geen 1x zo lekker aan het lopen gehad dus ik weet wat ik moet doen :Y)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:51

Ik mag zaterdag starten! *\o/*
Moet ik alleen wel net zo rijden als in de les :Y)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:22

Enzo_Ollie schreef:
Ik mag zaterdag starten! *\o/*
Moet ik alleen wel net zo rijden als in de les :Y)

Woohoo! Heel veel succes alvast zaterdag! Gewoon lekker de tips uit de les meenemen en je best doen, meer kun je niet doen. Dan ga je vanzelf zien hoe het gaat zaterdag! :D

Hier gaat Chiko de laatste dagen als een zonnetje. Vandaag les gehad en instructrice was ook echt super te spreken over de vooruitgang die we boeken. Had haar het filmpje van onze proef ook gestuurd en haar was ook opgevallen van op het verkeerde been zitten. Het stomme is: op zo'n moment kan ik kijken wat ik wil, maar kan dan ook niet meer bedenken welke goed is en weke fout :') Gelukkig ga ik daar dus binnenkort mee bezig. Als 't goed is volgende week :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:18

Gisteravond een rondje L1 gereden, ging echt slecht. Allebei de rechter galop begon ze ineens te staken en stond ze stil. Heel apart. Denk dat er iets niet helemaal lekker zit, heb net 1 maand een nieuw zadel omdat het oude zadel niet meer goed lag. Stond ze ook bij de 2e proef stil met mesten (loopt nooit met mesten, heel irritant) gelukkig zei de jury dat hoort erbij. Ik dacht echt ik wordt uitgebeld. Had 1e proef 174.5 en 2e proef 179.5 maar jury had er ergens puntje bij gedaan en uiteindelijk 180.5 dus 1e winstpunt in L1 is binnen maar niet terrecht vond ik haha.
Ze was wel heel braaf in het donker naar huis aan het wandelen, enige positieve puntje van de wedstrijd.

miss_lizje

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:25

Vandaag mijn L2 debut gehad. Beetje te hard getraind want paard had beetje spierpijn toen ik hem vanochtend uit zijn stal haalde.
Maar we zijn niet voor niks op pad geweest. 182 en 182.5 punten. Persoonlijk vond ik ze niet verdient want de handrem ging er weer op tijdens de proef. In training gaat het gewoon veel beter. Maar toch verrast dat de jury het toch wel winst waardig vond. Fijne jury die zowel 4.5 gaf maar ook 7.5 gaf met fijn commentaar waar ik echt iets mee kan.

De kop is eraf in iedergeval en we trainen lekker door voor februari 2023.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:00

Goed gedaan xxxmh en miss_lizje, blijkbaar vonden jullie jury’s het wel winstwaardig! En kunnen jullie nog beter, dus dat beloofd wat voor de volgende wedstrijden.
Hoe ging het gisteren bij jou, enzo_ollie?

Wij hebben best een pittige week achter de rug, werd woensdag om 07:00 gebeld door onze stalhouder dat Eva niet lekker was. Snel naar stal toe en ze zag er inderdaad super zielig uit, wilde niet eten en niet op rechtsachter staan. Was toen nog niet dik, maar dat gebeurde wel heel snel… einschuss en flink ook. Gelukkig op tijd bij, maar heel erg schrikken. Nu al 5 dagen op een rij iedere ochtend DA langs om medicatie te spuiten en ze gaat per dag vooruit. Mijn bankrekening gaat huilen als de dierenarts rekening binnen komt, maar Eva wordt beter en dat is het enige wat telt.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:35

Beterschap met Eva, Roullete! Hopelijk knapt ze snel weer op.

Miss_lizje en xxxmh gefeliciteerd met jullie winstpunten.

Wij zou vandaag ook weer starten maar heb afgemeld. Zou weer om 19:00 moeten starten (op voorlopige startlijst was het eerst 16:00). Vorige week was het ook al laat in de avond dus vond het wel even goed zo. Volgende week hebben we onze eerste WE wedstrijd en daarna hebben we beiden 2 weken vakantie. :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:06

Beterschap met je paardje Roulette!

Miss_lizje en xxxmh gefeliciteerd met de winstpunten!

Ik ben inmiddels een beetje gewend samen met Nien op de nieuwe stal. Ze heeft nog geen pas verkeerd gezet en we kunnen lekker trainen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:35

Jammer dat het dit weekend niet gegaan is al gehoopt! Op naar betere tijden!

Roulette wat vervelend voor jullie beide.

Roosjenat, wat slecht als ze ineens zo extreem verlaten en van middag naar avond gaat!

Hier ook een ziek paard. Begon vorige week zondag met ineens staken, dacht goh hij kan ook weleens een slechte dag hebben, maar maandag was het nog erger.

Woensdag kwam gelukkig Rosalie langs en die heeft hem behandeld. 5 dagen wat longeren en dan dinsdag weer rijden.
Gisteren op stal, hele dikke wang… veearts was er gelukkig voor zijn eigen paard. Die heeft langwerkende AB gespoten en pijnstillers gegeven. Is naar een lapmiddel want dat lost niks op maar hij is iig even wat minder pijnlijk.

Morgenvroeg om 0800 even bellen en hopelijk morgenmiddag naar de dierenarts. Denk iets van ontsteking in zijn tand/kaak.

Snap nu ook wel dat hij linksom niets wilde…

Stond nog heel behoorlijk voor de selecties, zal nu niet veel meer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:53

Gefeliciteerd met je punten miss_lizje en xxxmh!

Balen roullete en psvanlot dat jullie paarden niet fit zijn. Dat zal wel een flinke rekening worden ja roulette_. Weet er helaas alles van.

Hier vandaag mogen schrijven bij het L1. Heel leerzaam om zo verschillende proeven te bekijken.

Hier zijn we langzaam weer aan het opbouwen. Bij Lady duurt dat altijd heel lang in verband met haar verleden van haar gebroken bekken en gescheurde banden. Je zag de bespiering in die 6 weken dat ze kreupel heeft gestaan echt per week afnemen helaas. Nu begint het heel langzaam weer terug te komen en als ze eenmaal los is dan loopt ze wel fijn. Maar het duurt steeds even voordat ze los is. Wijken moet wel echt nog veel beter. Ze gaat of teveel opzij en te weinig naar voren of teveel naar voren en te weinig opzij. Hier blijven we een beetje mee stoeien.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:05

@Miss_lizje gefeliciteerd! en @xxxmh jij ook gefeliciteerd! Wel fijn gevoel dat de jury het winstpuntwaardig vond!

@roulette_ oei, dat is minder... Beterschap voor haar!

@PS ook bij jou beterschap!

Bij ons ging het stuk beter dan verwacht! Nog steeds hiccups in de keert en kwartwendingen, maar in de lessen gaan ze eigenlijk elke keer goed, dus dat komt wel. Ik start nu puur om in het ritme weer te komen en ervaring op te doen dus elk puntje is mooi meegenomen maar niet verwacht.
Ik had nu 172 en 181, met commentaar dat ik een getalenteerd paard heb maar we nog meer km's moeten maken en dat klopt ook met de 2e wedstrijd M2 (en überhaupt 2e wedstrijd sinds april).
En derde plek met de 181!

1e proef voelde alleen beter, maar doordat de kwartwendingen daar niet lekker gingen en ik iets te enthousiast de travers in wilde gaan waardoor we een pasje galop hadden zijn de cijfers minder. Maar verder was die wel vloeiender.

En ik heb gereden tijdens de proef en dat vergeet ik nog wel is, dus al met al super tevreden! *\o/*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:17

Gefeliciteerd met je winstpunt :-) Toch mooi meegenomen.

Wij hadden dit weekend een heel paardenweekend. We zijn ook nog eens helemaal droog gebleven *\o/* . De wederhelft had gisteren wedstrijd op een locatie waar het losrijden en de wedstrijd indoor was. Dat zou dus niet zo'n probleem zijn. Toen bedachten we dat ik dan wellicht op zaterdag ook ergens heen zou kunnen gaan met JB.

De springinstructeur van de wederhelft zou op locatie waar JB met wedstrijd zich erg misdragen had les geven, dus het plan was dat wij daar heen gingen. Maar: alles buiten :\ . De dag ervoor was ik nog bijna van plan om af te zeggen.

Het terrein lag er bijzonder goed bij +:)+ . Alle zandbakken waren goed begaanbaar, alleen al het gras ertussen was erg nat.

De instructeur vond JB iets te wakker in het begin ( :+ ) dus daar hebben we vooral aan gewerkt. En natuurlijk: springinstructeur, dus bij hem lag de oplossing in het eerst actief draven op de volte (schakelen in de draf, volte openen en sluiten) en daarna ook hetzelfde in galop. Toen JB besloot dat het handiger was om te gaan luisteren hebben we nog echt zinnige dingen kunnen doen.
Op het einde vroeg de instructeur of we al bezig waren met SB (nog niet...) en hij vond dat we
dat best weleens konden gaan proberen. JB zette daar op beide handen zo een prima SB neer +:)+ .

Allemaal goede tips gekregen waar we mee aan de slag kunnen om JB te leren om z'n energie op vreemd terrein wat beter te verdelen (en niet: alles in de eerste 15 minuten en daarna niets meer :') )

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:29

Apple schreef:
Gefeliciteerd met je winstpunt :-) Toch mooi meegenomen.

Wij hadden dit weekend een heel paardenweekend. We zijn ook nog eens helemaal droog gebleven *\o/* . De wederhelft had gisteren wedstrijd op een locatie waar het losrijden en de wedstrijd indoor was. Dat zou dus niet zo'n probleem zijn. Toen bedachten we dat ik dan wellicht op zaterdag ook ergens heen zou kunnen gaan met JB.

De springinstructeur van de wederhelft zou op locatie waar JB met wedstrijd zich erg misdragen had les geven, dus het plan was dat wij daar heen gingen. Maar: alles buiten : . De dag ervoor was ik nog bijna van plan om af te zeggen.

Het terrein lag er bijzonder goed bij +:)+ . Alle zandbakken waren goed begaanbaar, alleen al het gras ertussen was erg nat.

De instructeur vond JB iets te wakker in het begin ( :+ ) dus daar hebben we vooral aan gewerkt. En natuurlijk: springinstructeur, dus bij hem lag de oplossing in het eerst actief draven op de volte (schakelen in de draf, volte openen en sluiten) en daarna ook hetzelfde in galop. Toen JB besloot dat het handiger was om te gaan luisteren hebben we nog echt zinnige dingen kunnen doen.
Op het einde vroeg de instructeur of we al bezig waren met SB (nog niet...) en hij vond dat we
dat best weleens konden gaan proberen. JB zette daar op beide handen zo een prima SB neer +:)+ .

Allemaal goede tips gekregen waar we mee aan de slag kunnen om JB te leren om z'n energie op vreemd terrein wat beter te verdelen (en niet: alles in de eerste 15 minuten en daarna niets meer :') )

Mocht je een paar van die tips willen delen, dan heel graag!
Ik had gisteren een pony die proef 1 vooral wilde bokken en rennen constant :=
En proef 4 (bij mijn zusje) was ze behoorlijk leeg.
Waren nu voor het eerst met de trailer gegaan ipv rijdend naar wedstrijdterrein, en je merkte dat ze haar energie dan echt anders moet verdelen dan wanneer ze op de rit er naartoe haar eerste drukte al kwijt kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:33

Het gaat bij ons al steeds beter, maar het komt nog steeds voor dat hij dan de tweede proef eigenlijk leeg is (jullie pony houdt het nog 4 proeven vol :)) ) .

De instructeur gaf aan om thuis al 10 minuutjes te longeren (doen we vaak al), gewoon aan halstertje linksom/rechtsom met ook goed galop daarbij en dan niet alleen op wedstrijddag maar ook af en toe als we gewoon gaan rijden. Eerst even longeren, weer wegzetten (en zelf even paddock uitmesten of slobber maken, koffie drinken ofzo) en daarna gaan rijden. Zodat hij doorkrijgt dat er nog meer kan komen op een dag. Misschien ook op wedstrijd misschien maar 1 proefje starten ipv twee.

En verder ook vaak meenemen zodat hij daar aan gewend raakt. Het gaat al een stuk beter, eerst moest ik hem altijd op vreemd terrein eerst nog longeren voordat ik er op kon, nu redden we het met een paar rondjes stappen aan de hand.

Met rijden komt het vooral neer op de aandacht bij mij houden en actief houden (ik rij vaak iets te afwachtend, ik moet daar zelf meer het initiatief in houden).

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:47

Fijn dat jullie nuttig hebben kunnen trainen Apple!

Enzo, miss_lizje en xxxmh gefeliciteerd met jullie punten! Bij Enzo ook nog een goed gevoel erbij, helemaal fijn en voor de andere twee: zit t ook een keer mee qua punten, ook fijn toch. Is dat iig gelukt en kan je de volgende keer misschien ook net met een andere focus rijden.

Roulette en PS, wat vervelend! Beterschap voor jullie paarden.

Clinic zaterdag was een uitdaging. Losrijden was vrij kort en ze was mega onder de indruk van de baan, ik dacht mooi leermoment voor dr, gebeurt op wedstrijd ook wel eens. Conclusie jury: bij een wedstrijd gewoon dan niet starten, werkt niet voor deze. Wel fijn kunnen werken uiteindelijk, dus paard een hoop nieuwe indrukken en genoeg te processen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:43

Lumi schreef:
Waren nu voor het eerst met de trailer gegaan ipv rijdend naar wedstrijdterrein, en je merkte dat ze haar energie dan echt anders moet verdelen dan wanneer ze op de rit er naartoe haar eerste drukte al kwijt kan.

Sorry dat ik zo maar binnen val, maar begrijp ik het nou goed
dat jij de 1e proef hebt gereden en je zusje de 2e :) ?

Kan dat gewoon via de KNHS, ik zou daar graag wat meer
informatie over willen.

Oftewel, 2 mensen op dezelfde pony, en dan allebei 1 proef rijden :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:45

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:00

Ik deelde mijn pony met mijn zusje.
Ik startte altijd een klasse hoger als haar.
Je paard/pony mag 4 proeven per wedstrijd starten.
Dus onze pony startte vaak dan ook in 2 verschillende klasses 2 proeven.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:24

BloemBloem schreef:
Lumi schreef:

Sorry dat ik zo maar binnen val, maar begrijp ik het nou goed
dat jij de 1e proef hebt gereden en je zusje de 2e :) ?

Kan dat gewoon via de KNHS, ik zou daar graag wat meer
informatie over willen.

Oftewel, 2 mensen op dezelfde pony, en dan allebei 1 proef rijden :)

Wij rijden zelfs allebei twee proeven, dus pony loopt vier proeven in totaal :)
Kan gewoon via knhs, gaat altijd prima. Alleen even opletten bij de voorlopige startlijsten hoeveel tijd ertussen zit. Officieel moet er volgens de reglementen tussen mijn eerste start en haar eerste start een half uur zitten, maar verenigingen doen dat niet altijd, en je hebt toch wel even wisseltijd nodig.

Wij zijn nu wel tegelijkertijd gepromoveerd zodat pony in dezelfde klasse blijft lopen en ze niet een te lange pauze ertussen heeft.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 18:31

Kan iemand dit stukje aan mij uitleggen:

Citaat:
Op een wedstrijddag mag een paard, al dan niet met dezelfde deelnemer maximaal 4 keer worden gestart met de volgende beperkingen;

(knip)
Springen: een paard mag maximaal 2 keer worden gestart (exclusief barrage en/of finale). Indien een paard met 2 verschillende deelnemers start mag deze maar met 1 deelnemer aan de finale deelnemen.

Bron https://klantenservice.knhs.nl/wedstrijd-rijden/a/artikel-40-aantal-starts-per-combinatie-paard-algemeen

Begrijp ik het goed dat een paard dan liefst 4 parcoursen mag lopen op 1 dag? vind ik erg veel van het goede moet ik zeggen, is toch best snel al heel wat meer inspanning dan 4 rondjes basisdressuur. Of bedoelen ze met 2x starten gewoon 2 parcoursen in totaal :o?

Heb ik overigens nog nooit gezien behalve oefenwedstrijden, 1 paard onder 2 verschillende deelnemers met springen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:35

Ik vind het ook best veel voor een paard, Alhoewel de proef maar 5 min is; je moet toch losrijden (2x) paard aan het been zetten en dan 2 proeven rijden 2 x met wisselende ruiters.
Wellicht kan het t/m L wel, maar daarboven wordt het best veel voor een paard. Ik zou dan wachten tot beide ruiters op hetzelfde niveau zitten en dan iedere ruiter 1 proef doen. Maar dan mis je weer t losrijden. Op hoger niveau niet te doen denk ik.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:38

Babootje schreef:
Ik vind het ook best veel voor een paard, Alhoewel de proef maar 5 min is; je moet toch losrijden (2x) paard aan het been zetten en dan 2 proeven rijden 2 x met wisselende ruiters.
Wellicht kan het t/m L wel, maar daarboven wordt het best veel voor een paard. Ik zou dan wachten tot beide ruiters op hetzelfde niveau zitten en dan iedere ruiter 1 proef doen. Maar dan mis je weer t losrijden. Op hoger niveau niet te doen denk ik.

Dan vind je mijn pony helemaal mishandeld denk ik :')
Wij hadden eerst geen trailer, dus gingen rijdend naar wedstrijd toe. Dus 10/12km heen (meeste in draf), losrijden en vier proeven, en 10/12 km terug. Wel met pauzes tussendoor natuurlijk. En dan zou je denken dat ze moe wordt, maar nee.
Hebben wel ook in de training die afstanden meegenomen om conditie op te bouwen.
Zijn nu met trailer dus een beetje zoekend, want ze was DRUK de eerste proef :')
Maar wij rijden nu idd L1. Letten gewoon op wanneer pony aangeeft er geen 4 meer te willen, en dan gaan we er minder rijden. Momenteel geeft proef 3 altijd de hoogste score.

Oh en ook het wisselen hebben we in de training veel gedaan al. Dus dat is voor haar niet iets wat alleen op wedstrijd gebeurt.