Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 20:13

Lastig MWM zeg. Mocht je niets vinden dan weet ik zeker dat jullie nu al klaar zijn voor de grote wedstrijd :D

We waren vandaag 2de in 1m *\o/* *\o/* eindelijk iets gewonnen met springen :P

2de rondje was die al wat moe en daardoor helaas 2 balken ondanks een fijn gevoel met rijden, maar goed we zijn nog steeds met een winstpuntje naar huis :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:18

Gefeliciteerd!!! *\o/* zie je wel dat jullie het kunnen! :):)

Ja, de wedstrijd maakt het verschil niet, alleen wel voor mijn hoofd :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:50

Gefeliciteerd FlyHigh !!!

Ik heb het overleefd. 1e proef ligt ons niet zo en had ook nog n grote fout in de contragalop en daarop volgende eenvoudige wissel. Net 61%
Groot juryverschil ( 1x 8e , 1x 16e :') )

2e proef fijner en ruim 65 , daar was ik heel blij mee.

xxxmh

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:59

Vandaag met vriendin mee geweest, helaas was het een 5 en 6jes jury met weinig commentaar.

Volgende week mag ik zelf weer een rondje L1. Vorige keer geen punten dus hopelijk nu wel. Galop verruimen vindt ze erg moeilijk want dan wil ik haar terug nemen en dan valt ze in draf dus twijfel wat ik ga doen, minimaal verruimen en niet uit de galop vallen of wel goed verruimen en eruit vallen. Ga ook voor het eerst in het donker erheen wandelen. Geen idee hoe ze dan is. En anders doen we dat ook niet meer. Heb in ieder geval genoeg lampjes gekocht haha.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:08

Fijn dat je tevreden bent met je tweede proef getup!

En gefeliciteerd FH, super knap!
Demi en Deempje ook van harte met de winstpunten!

DD hopelijk kan ze wel wennen en hebben jullie het er straks fijn voor de winter.

Hier rustig weekend, merrie laar dagen vrij gehad en vandaag weer opgepakt. Die was echt gelijk weer mega fijn. Volgende week proefgerichte clinic, kijken of we daar nóg meer de puntjes op de i kunnen krijgen.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:51

Gefeliciteerd Fly_high! Super leuk!

Groot juryverschil inderdaad Getup! Maar super dat je de 2e proef kon herpakken en lekker kon knallen. Mooi resultaat :)

xxmh: lastig. Beide kan resulteren in een onvoldoende.. heb je aankomende week nog les? Sowieso proberen er aankomende week nog lekker mee bezig te gaan en ik denk dat je op de wedstrijddag zelf een beetje moet aftasten wat dan goed voelt.

Wat leuk Noukie, zo’n proefgerichte clinic. Zou mij ook onwijs leuk vinden, kom ze alleen nooit tegen zulke clinics.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ik ben echt echt echt onwijs trots op hem. Hij doet t allemaal toch maar even voor me.

Hier toch het filmpje. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag. Vind het wel spannend het te delen hoor :o
https://youtu.be/Uja5dzS_rNg?feature=shared

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:56

DemiSisa schreef:
Gefeliciteerd Fly_high! Super leuk!

Groot juryverschil inderdaad Getup! Maar super dat je de 2e proef kon herpakken en lekker kon knallen. Mooi resultaat :)

xxmh: lastig. Beide kan resulteren in een onvoldoende.. heb je aankomende week nog les? Sowieso proberen er aankomende week nog lekker mee bezig te gaan en ik denk dat je op de wedstrijddag zelf een beetje moet aftasten wat dan goed voelt.

Wat leuk Noukie, zo’n proefgerichte clinic. Zou mij ook onwijs leuk vinden, kom ze alleen nooit tegen zulke clinics.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ik ben echt echt echt onwijs trots op hem. Hij doet t allemaal toch maar even voor me.

Hier toch het filmpje. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag. Vind het wel spannend het te delen hoor :o

Nee helaas geen les. Heb niet zo vaak les omdat het moeilijk is af te spreken omdat diegene ver weg woont en dit ernaast doet, zit ook over na te denken om een nieuwe instructie te zoeken. Ga sws dit onderdeel deze week toch maar even goed oefenen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 23:32

Bedankt allemaal :) voelt wel lekker dat het steeds beter gaat en dan met een paard dat ik zelf heb moeten opleiden proberen niet te verpesten met springen :P

xxmh ik heb bij soortgelijk probleem wel normaal naar voren gereden en dan heel minimaal gaan terugnemen zodat het geen overduidelijk zooitje werd :+ Als het nu niet op te lossen is thuis wees wel bereid 3 of 4 voor verruimen in galop te incasseren, oliebol happens, als je de rest van je proef netjes rijdt kun je er nog steeds dikke winst van maken ;)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:51

Mooie resultaten!

@xxxmh, als het echt tussen die 2 gaat, zou ik gaan voor minimaal verruimen. Ik denk dat de meeste juryleden daar een 5 voor geven als de rest van de volte wel netjes is, maar een voor een grote fout als eruit vallen levert waarschijnlijk een 4 op.
Maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als je het weet op te lossen. Je zou eens kritisch kunnen kijken hoe groot je verschil tussen je hulp voor de overgang draf en de hulp voor terugnemen vanuit de middengalop. Als je beide (onbewust) veel op je hand rijdt, is dat voor je paard verwarrend. Ook beenligging kan hierin bijvoorbeeld teveel overeenkomst hebben.
Verder ook goed erop letten dat je echt op je zit terug rijdt en je been eraan houdt voor activiteit.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:08

Mooie resultaten komen hier voorbij! Fly_high gefeliciteerd met je 2de prijs in het springen :D

Wij zijn gisteravond weer gestart, dit keer in een klasse lager (M2). Ik vond het zelf heel fijn gaan, zaten wel wat foutjes in maar geen hele grote fouten. Helaas kwamen de punten niet overeen met mijn gevoel, ik kon mij ook niet vinden in alle commentaar wat erop stond.

Alsnog was het een leerzame avond voor ons en we gaan nu gewoon weer lekker verder in het Z1. Vorige week een stang en trens op laten meten en daar loopt ze heel fijn op. Eens kijken als we dat gevoel ook in de proef kunnen vast houden. :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:13

Bowo schreef:
Mooie resultaten!

@xxxmh, als het echt tussen die 2 gaat, zou ik gaan voor minimaal verruimen. Ik denk dat de meeste juryleden daar een 5 voor geven als de rest van de volte wel netjes is, maar een voor een grote fout als eruit vallen levert waarschijnlijk een 4 op.
Maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als je het weet op te lossen. Je zou eens kritisch kunnen kijken hoe groot je verschil tussen je hulp voor de overgang draf en de hulp voor terugnemen vanuit de middengalop. Als je beide (onbewust) veel op je hand rijdt, is dat voor je paard verwarrend. Ook beenligging kan hierin bijvoorbeeld teveel overeenkomst hebben.
Verder ook goed erop letten dat je echt op je zit terug rijdt en je been eraan houdt voor activiteit.

De galop vindt mijn paard altijd al erg lastig. Vooral de linker galop. Gaat gelukkig nu wel beter sinds ik van de zomer de ostheopaat heb laten komen en sinds september een nieuw zadel heb. Ze mist de kracht van achter en nu door deze dingen krijgt ze weer meer bespiering.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:20

Wat goed Fly! Gefeliciteerd met je prijs!
DemiSisah: Voelt jouw paard voor jou traag aan? Ik vind hem in draf eigenlijk net iets te gehaast, maar jij rijd hem voor het oog een beetje alsof hij voor jou heel traag voelt. Ik denk dat als je iets meer rust erin krijgt je net alles nog iets mooier kan afwerken in draf. Wel hele mooie overgangen van en naar middengalop :) .
Mooie punten Getup!
xxxmh: Lastig. Ik zou sowieso proberen te verruimen, als je geen verschil laat zien krijg je sowieso een 4/5. Wat een tijdelijke oplossing is is om in het terugkomen je paard wat schoudervoor te vragen en je binnenbeen eraan houden. Zo kan je terugrijden zonder teveel je hand te gebruiken en eruit te vallen. Dat is wat ik doe als die van mij niet goed genoeg terugkomt.

Mijn paard lijkt steeds beter in zijn vel te zitten na de behandeling van de wormen en komt ook weer op gewicht, ben benieuwd hoe hij aanvoelt als ik er einde van de week weer op ga zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:45

Ik ben de laatste tijd wat stiller geweest maar wel trouw alles meegelezen!

@ Discodip: ik las dat je verhuisd bent! Hopen dat ze snel op dr gemak is op jullie nieuw plekje. Is toch niet niks zo een verhuizig. Die van mij kan ik de eerste maand na een verhuizing niks mee aanvangen (zelfs poetsen is onmogelijk) maar daarna wordt ze weer terug rustig dus wellicht dat ze even wat tijd nodig heeft.

@ DemiSisa: fijn dat je paard weer goed loopt na de fysio! Kan soms een groot verschil maken. en een mooi resultaat 184 en 9e van de 17.

@ Deempjexxx: Jeetje 5 minuten inrijdtijd is wel heel erg krap zeg. Knap dat je dan alsnog zulke punten en prijzen mee kan nemen!!

@ Fly_high: gefeliciteerd met jullie 2e plek :D

@ Getup: Gefeliciteerd met je punten!

@ xxxmh: Mij lijkt dat je beter iets te weinig verruiming kan laten zien als dat hij terug valt in draf. Bij te weinig verruiming zal je een 5 krijgen. Als je de pecht hebt met een strenge jury en hij valt uit galop dan heb je zomaar een 4 en een 1 te pakken. Tenminste dat is mij eens gebeurd toen die in de galop terugviel naar draf omdat mevrouw moest poepen :+ Ik had een 4 voor de volte in galop en een 1 voor de overgang galop -> draf omdat ik die niet tussen de letters had laten zien. Echte tips heb ik niet voor je gezien ik er zelf nu ook pas mee aan het spelen ben.

@ Eef_bam: fijn dat hij nu beter aan gaat voelen. Wormen hebben wel echt een flinke invloed op de conditie van het paard helaas.

Hier zijn we na dik 6 weken weer terug aan het werk! Nadat we groen licht hadden gekregen van de DA om weer te beginnen bleef ze nog kreupel, kreeg ze een dik been aan het been waar ze de wond had én stond ze spontaan met 2 dikke achterbenen -O- Smid laten komen en maar even gaan stappen en koelen en ze liep weer! Inmiddels heb ik er weer 5 keer op gezeten en ik verbaasde mij hoe ze gisteren liep. Als alles goed blijft gaan dan hebben we 14 januari eindelijk ons L1 debuut. De rechterbuiging moet nog iets beter en het wijken moet nog wat beter bevestigd worden maar daar hebben we nog 2 maanden de tijd voor. Waarschijnlijk heb ik ook gevonden waarom ze regelmatig flink kan spoken tijdens het rijden. Dus als ze nu zo door blijft gaan kunnen we even heerlijk trainen.

Helaas zijn hier in de buurt niet zoveel wedstrijden. En de wedstrijd die hier al in de buurt is is met 30 starts per klasse en losrijden in een veel te drukke 20x40 binnenbak waar ik met mijn reus niet aan losrijden toe kom omdat ik alleen maar mensen aan het ontwijken ben :( Die locatie slaan we dus lekker over.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:56

Demisisah: wat een mooie proef zeg! En wat gaat het wijken netjes, jouw paard laat een beetje hetzelfde zien in de overgangen als die van mij. Wat bij mij hielp is echt goed voorbereiden met stemhulp, dan valt hij niet als zo’n blok stil maar blijft de activiteit.
Verder hele nette proef hoor, het is een selectiewedstrijd dus waarschijnlijk ook iets zwaarder gepunt?

LV19952: Fijn dat je weer aan het werk kunt, dat L1 debuut gaat helemaal goed komen. Niet te zwaar aan tillen. Als jij voelt dat jullie er klaar voor zijn kan het alleen maar meevallen.
Wat veel combinaties zeg haha, hier in het L2 elke keer krap aan 6 combinaties :roll:
En ik moet over 2 week maar tegen 1 iemand, maar denk dat de L1 erbij in komt dus dan worden het er ook nog maar 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:03

Ja wij moeten vooral km's gaan maken dus we gaan in januari gewoon een poging wagen en kijken wat de jury er van vindt. Het achterwaarts voor het L2 is al bevestigd en doet ze met 2 hoefjes in dr neus. Maar het wijken blijft voor mij een dingetje :+ Maar we hebben nog 2 maanden om te oefenen!

Ja op deze locatie is het iedere keer ontzettend druk. Komend weekend zie ik op de startlijst 33 in de B, 36 in het L1, 24 in het L2. Ga wel wat meer naar Noord Limburg. Daar zijn de groepen wat kleiner.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:13

Haha wijken was voor ons ook een ding in het begin. Maar we rijden nu op vrijwel alle dubbeltellers 7’s in beide proeven dus daar wel blij mee. Dat word met de loop der tijd wel per wedstrijd beter hoor!
Ik rij natuurlijk in Groningen/Drenthe dus daar zal het waarschijnlijk ook aan liggen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:22

Demisisa, wat mij meteen opvalt is dat je het volledige 1e draf stuk op het verkeerde been zit. Dat is al erg zonde, want scheelt je al een punt telkens eigenlijk. ;) je wisselt ook van been bij van hand veranderen waardoor je verkeerd blijft. Probeer dus voordat je begint even alles te controleren tijdens baan verkennen. Reageert hij op de hulpen, zit ik op het goede been enzovoorts.
Daarnaast zou ik meer rust in het tempo willen zien. Je wilt activiteit en impuls, maar niet over het tempo heen en gehaast en dat is het nu stukken wel. Ook in de stap. Ik heb ook het idee dat jij hem anders traag vindt, omdat je flink naar voren blijft rijden, maar net tikkeltje minder hard zal de hele proef en het beeld nog beter later zijn. Dat maakt alle oefeningen ook beter en makkelijker, wijken heb je dan meer tijd, maar voltes en wendingen ook. Net als verruimen. Met die dingen aan passen denk ik dat je echt heel snel en flink omhoog kan gaan met punten :j aanleuning ziet er heel fijn uit namelijk! Linksom iets rechter houden, op stukken richting de filmer lijkt hij bijna naar buiten gesteld en je ziet bij de volte dat hij eerst een pas 'omvalt' naar binnen en dan omstelt. Moest je stap verruimen op de korte diagonaal? Probeer hem dan meer lengte te geven aan de voorkant, het is en passen verruimen maar ook het frame en dus langer en hand mee naar voren en beneden nemen. Als het tempo iets lager ligt kan je ook naar voren/ruimer rijden. Nu zit je op het randje van aandraven soms omdat hij niet meer kan. Galopgedeelte vind ik super fijn om te zien! Alleen de overgang terug idd is jammer. Als ik dat zie snap ik jou naar voren rijden ook, maar als hij eenmaal stapt of draaft hoef je niet meer zo naar voren te blijven rijden. Halsstrekken zou hij ook meer mogen zakken en hand volgen volgens mij. Maar dat stukje draf voor de linkergalop vind ik een prettiger tempo, dat straalt meer rust en ontspanning uit en geeft je de tijd om dingen af te werken. Maar die galop is echt niks op aan te merken vind ik! Sowieso een heel mooi uitgangspunt deze proef!

Ik heb altijd wel de middengalop gereden en dan maar langer over het terugnemen doen zodat ze er niet uit vielen. Als ze er wel uitvallen altijd gewoon weer aangaloperen zodat je de overgang naar draf kan tonen, ook al is dat maar een paar meter. Anders krijg je idd een heel laag cijfer, omdat je het niet toont waar het gevraagd wordt. Of gewoon genoegen nemen met de onvoldoende voor middengalop als je minimaal wilt rijden. In zo'n korte tijd ga je dat niet goed krijgen als het aan kracht ligt. Het zijn ook maar enkele passen, dus wel verruimen en langer de tijd nemen om terug te rijden kan ook. Dat vond ik altijd de beste optie, ook qua punten. Dat kan je altijd deze week proberen.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:34

Eef_Bam schreef:
DemiSisah: Voelt jouw paard voor jou traag aan? Ik vind hem in draf eigenlijk net iets te gehaast, maar jij rijd hem voor het oog een beetje alsof hij voor jou heel traag voelt. Ik denk dat als je iets meer rust erin krijgt je net alles nog iets mooier kan afwerken in draf. Wel hele mooie overgangen van en naar middengalop :) .

Nee, hij voelt niet meer sloom/traag aan. Maar dat was 'vroeger' wel. En ondanks dat hij nu een stuk beter aan m'n been is dan eerst, blijft het toch hangen.. Het tempo was ook heel bewust, want van de 4 L1 wedstrijden die we nu gereden hebben was hij de 1e echt zo sloom als een slak en de vorige wedstrijd (dus vlak voor z'n blessure) was hij eigenlijk ook te traag (heb daar evt. ook wel een filmpje van 1 proef). Tempo was inderdaad voor het mooie misschien iets té, maar ik was in ieder geval al heel blij dat hij voorwaarts was en bleef. :o Het is wel zo (helaas) dat zodra ik echt stop met beengeven, dat hij 'stopt' met voorwaarts lopen. Hij zakt dan terug in tempo. Dus daar moet nog wel aan gewerkt worden en ben ik gisteren gelijk mee begonnen. Maar het is voor mij zó lastig m'n benen stil te houden, had een mini stukje gefilmd en zelfs als ik me alleen daar op focus (en hem dus aan lang teugeltje hou zodat hij zelf kan uitzoeken hoe die loopt) en het voor mij voelt alsof ik m'n benen zo goed als stil heb, geef ik dus soms nog wel onbedoeld been (wel minder gelukkig).. Tegelijkertijd was hij gisteren wel gevoelsmatig echt heel goed aan m'n been. Want hij bleef wel doorlopen in tempo, ook met minder been van mij dus. Ik denk dat het dus vooral een knop omzetten in m'n kop is ook, maar ook voor hem. Dit is wat we gewend zijn en uit die vicieuze cirkel moeten we uit.

Deempjexxx schreef:
Demisisah: wat een mooie proef zeg! En wat gaat het wijken netjes, jouw paard laat een beetje hetzelfde zien in de overgangen als die van mij. Wat bij mij hielp is echt goed voorbereiden met stemhulp, dan valt hij niet als zo’n blok stil maar blijft de activiteit.
Verder hele nette proef hoor, het is een selectiewedstrijd dus waarschijnlijk ook iets zwaarder gepunt?

Ja zeker zwaarder gepunt. Alles vanaf plek 10 had ook geen winst. Het wijken ging inderdaad heel netjes, echt onwijs trots op! Hij valt namelijk meestal met het wijken wat terug in tempo, waardoor ik daar altijd onvoldoendes voor had. Terwijl het wijken an sich echt prima gaat, dus heel blij hiermee.
Qua overgangen bedoel je denk ik een beetje het abrupte? Dat mag inderdaad beter, denk dat het wel vooral stress spanningsdingetje was, want thuis gaat dat een stuk beter. Maar ga het zeker meenemen, over 2 weken gaan we weer op pad voor een gewone wedstrijd dus hopelijk kan ik dan de tip ook meenemen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:46

xxxmh schreef:
Volgende week mag ik zelf weer een rondje L1. Vorige keer geen punten dus hopelijk nu wel. Galop verruimen vindt ze erg moeilijk want dan wil ik haar terug nemen en dan valt ze in draf dus twijfel wat ik ga doen, minimaal verruimen en niet uit de galop vallen of wel goed verruimen en eruit vallen. Ga ook voor het eerst in het donker erheen wandelen. Geen idee hoe ze dan is. En anders doen we dat ook niet meer. Heb in ieder geval genoeg lampjes gekocht haha.

Goed gaan oefenen op de overgangen. Het is van belang om ook in je overgangen terug de voorwaartse drang te behouden. Dat klinkt mss wat tegen gesteld, maar het is wel belangrijk. Dus houd je been aan het paard ook in de overgang terug. Probeer dat terugnemen ook eens op alleen gewichtshulp. Het probleem meestal met het terugvallen vanuit de galop in draf, is dat je paard je net voor is en niet alleen op jouw hulp terugkomt.
Dus daarin heel consequent gaan zijn gaat helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:12

DemiSisa schreef:

Heel spannend hoeft het niet te zijn, want er is niets om je over te moeten schamen :D
Leuk paard, aangename combinatie en een nette proef.
Maar ik heb nog wel enkele tips. :D
Ik houd wel van een vlot doorgereden proef, maar heb hier de indruk dat je paard wat overhaast is en de passen niet goed kan afmaken. Dat heeft ook invloed op het verruimen dat nu niet heel goed uit de verf komt.
Probeer in je training in een minder hoog tempo je paard actief te rijden (meer impuls, niet harder) en scherper aan je been te maken. Door erop te trainen je been stil te houden en alleen maar een beenhulp te geven als je iets aan het tempo wil veranderen of opzij wil, wordt het beeld rustiger en is het voor het paard veel duidelijker.
Houd je been aan je paard (niet drijven maar eraan houden) in de overgang terug. Dan wordt de overgang ook mooier.
Verder netjes gereden hoor. Je paard heeft een goede galop; daar ga je echt plezier van krijgen in de toekomst; Hoe hoger je komt in de dressuur, hoe belangrijker de galop wordt.

*Edit* Ik las net je reactie op Eef Bam die een soortgelijke tip geeft. En begrijp dat jullie nog stappen daarin moeten maken. Belangrijk daarin is, dat je heel duidelijk daarin moet zijn naar je paard. De druk laag in je beugel en je bovenbeen los helpt om je been stil te houden. Dat je je been nog niet helemaal stil kan houden geeft niet, als je maar afleert om iedere pas activiteit te vragen. Als je paard terugvalt als je niet drijft, moet je eens een tandje bij zetten en niet accepteren dat hij zelf terugkomt. Dus zelf altijd duidelijk weg en terugrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:28

Verder iedereen gefeliciteerd met de gereden punten!
@Eef Bam: Als je je paard na een worminfectie wat extra's wil geven is VermX een goede keuze eventueel samen met nog een vitaminespuit.
@LV19952: Fijn dat je weer lekker aan de slag kunt!

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:32

MyWishMax schreef:
Demisisa, wat mij meteen opvalt is dat je het volledige 1e draf stuk op het verkeerde been zit. Dat is al erg zonde, want scheelt je al een punt telkens eigenlijk. ;) je wisselt ook van been bij van hand veranderen waardoor je verkeerd blijft. Probeer dus voordat je begint even alles te controleren tijdens baan verkennen. Reageert hij op de hulpen, zit ik op het goede been enzovoorts.
Daarnaast zou ik meer rust in het tempo willen zien. Je wilt activiteit en impuls, maar niet over het tempo heen en gehaast en dat is het nu stukken wel. Ook in de stap. Ik heb ook het idee dat jij hem anders traag vindt, omdat je flink naar voren blijft rijden, maar net tikkeltje minder hard zal de hele proef en het beeld nog beter later zijn. Dat maakt alle oefeningen ook beter en makkelijker, wijken heb je dan meer tijd, maar voltes en wendingen ook. Net als verruimen. Met die dingen aan passen denk ik dat je echt heel snel en flink omhoog kan gaan met punten :j aanleuning ziet er heel fijn uit namelijk! Linksom iets rechter houden, op stukken richting de filmer lijkt hij bijna naar buiten gesteld en je ziet bij de volte dat hij eerst een pas 'omvalt' naar binnen en dan omstelt. Moest je stap verruimen op de korte diagonaal? Probeer hem dan meer lengte te geven aan de voorkant, het is en passen verruimen maar ook het frame en dus langer en hand mee naar voren en beneden nemen. Als het tempo iets lager ligt kan je ook naar voren/ruimer rijden. Nu zit je op het randje van aandraven soms omdat hij niet meer kan. Galopgedeelte vind ik super fijn om te zien! Alleen de overgang terug idd is jammer. Als ik dat zie snap ik jou naar voren rijden ook, maar als hij eenmaal stapt of draaft hoef je niet meer zo naar voren te blijven rijden. Halsstrekken zou hij ook meer mogen zakken en hand volgen volgens mij. Maar dat stukje draf voor de linkergalop vind ik een prettiger tempo, dat straalt meer rust en ontspanning uit en geeft je de tijd om dingen af te werken. Maar die galop is echt niks op aan te merken vind ik! Sowieso een heel mooi uitgangspunt deze proef!

Ik heb altijd wel de middengalop gereden en dan maar langer over het terugnemen doen zodat ze er niet uit vielen. Als ze er wel uitvallen altijd gewoon weer aangaloperen zodat je de overgang naar draf kan tonen, ook al is dat maar een paar meter. Anders krijg je idd een heel laag cijfer, omdat je het niet toont waar het gevraagd wordt. Of gewoon genoegen nemen met de onvoldoende voor middengalop als je minimaal wilt rijden. In zo'n korte tijd ga je dat niet goed krijgen als het aan kracht ligt. Het zijn ook maar enkele passen, dus wel verruimen en langer de tijd nemen om terug te rijden kan ook. Dat vond ik altijd de beste optie, ook qua punten. Dat kan je altijd deze week proberen.

Oh olliebol, toch wel? Dat is ook zo’n spanningsdingetje. Ik zet mezelf teveel vast waardoor ik dus niet meer altijd correct voel of ik nou wel of niet goed zit qua lichtrijden. Ga daar overigens binnenkort wel mee bezig met mijn fysio/adem therapeut, dus hopelijk kan ik me dan gaan focussen op op het juiste been lichtrijden tijdens de proeven. Thuis voel ik het altijd direct namelijk.

Tempo ga ik op letten. Het was nu juist de bedoeling dat ie voorwaarts zou zijn, ivm dat dat eerder nog wel wens het tegenovergestelde was: juist te traag.
Heel grappig dat het galopgedeelte telkens als goed word ervaren, hij kon namelijk helemaal niet zo goed galopperen toen ik hem kocht (parapaard geweest, dus met name focus op stap en draf). Dat heeft echt bloed zweet en tranen gekost.

Babootje schreef:
DemiSisa schreef:

Heel spannend hoeft het niet te zijn, want er is niets om je over te moeten schamen :D
Leuk paard, aangename combinatie en een nette proef.
Maar ik heb nog wel enkele tips. :D
Ik houd wel van een vlot doorgereden proef, maar heb hier de indruk dat je paard wat overhaast is en de passen niet goed kan afmaken. Dat heeft ook invloed op het verruimen dat nu niet heel goed uit de verf komt.
Probeer in je training in een minder hoog tempo je paard actief te rijden (meer impuls, niet harder) en scherper aan je been te maken. Door erop te trainen je been stil te houden en alleen maar een beenhulp te geven als je iets aan het tempo wil veranderen of opzij wil, wordt het beeld rustiger en is het voor het paard veel duidelijker.
Houd je been aan je paard (niet drijven maar eraan houden) in de overgang terug. Dan wordt de overgang ook mooier.
Verder netjes gereden hoor. Je paard heeft een goede galop; daar ga je echt plezier van krijgen in de toekomst; Hoe hoger je komt in de dressuur, hoe belangrijker de galop wordt.

*Edit* Ik las net je reactie op Eef Bam die een soortgelijke tip geeft. En begrijp dat jullie nog stappen daarin moeten maken. Belangrijk daarin is, dat je heel duidelijk daarin moet zijn naar je paard. De druk laag in je beugel en je bovenbeen los helpt om je been stil te houden. Dat je je been nog niet helemaal stil kan houden geeft niet, als je maar afleert om iedere pas activiteit te vragen. Als je paard terugvalt als je niet drijft, moet je eens een tandje bij zetten en niet accepteren dat hij zelf terugkomt. Dus zelf altijd duidelijk weg en terugrijden.

Heel erg bedankt voor de tips, ga ze zeker meenemen! Met overgangen terugrijden zal ik er eens opletten dat ik m’n been eraan hou ipv echt been te geven, dat doe ik nu wel altijd namelijk.

Leuk ook om weer die galop te horen. Krijg van mensen op stal altijd te horen dat de draf onze beste gang is, maar in de proeven op wedstrijd is de galop altijd het beste qua cijfers. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:57

Hey, dat sommige dingen door spanning anders gaan is normaal he? Gewoon i baanverkennen een keer extra kijken of je goed zit, juist als je normaal nooit hoeft te kijken ;) na het stap stuk zit je wel elke keer goed alleen dat 1e draf stuk is heel lang natuurlijk haha. Hij heeft gewoon 3 hele nette functionele gangen, maar de galop is hier het beste. Waarschijnlijk ook omdat het tempo beter is en jij niet veel hoeft te drijven voor gevoel. Het zit er mooi ontspannen uit en vloeiend. Maar zijn manier van galoperen is gewoon heel correct, jaloers hoor haha

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:34

Ik heb gisteren ook ergens een selectie wedstrijd gejureerd, maar ik jureer niet strenger dan normaal omdat het een selectie wedstrijd is? In mijn ogen zou dit niet strenger gejureerd mogen worden?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:41

Elitedeux schreef:
Ik heb gisteren ook ergens een selectie wedstrijd gejureerd, maar ik jureer niet strenger dan normaal omdat het een selectie wedstrijd is? In mijn ogen zou dit niet strenger gejureerd mogen worden?

Eens, maae het gebeurt vaak toch nog wel. Is wel grappig, in selectie periodes rijd ik minder nette punten dan buiten die periode. Terwijl ik toch echt hetzelfde rijd en nu juist dik vooruit ga. Is niet op elke wedstrijd zo dus kan ook zijn dat ik toen gewoon pecht had met jury’s.

Hier laatst wedstrijd gehad en kreeg stikkers op mijn protocol! Was daar zo blij mee! Voelde me echt weer even kind :') Waren van die positieve “You did it!!!” Stikkers!