We waren vandaag 2de in 1m

2de rondje was die al wat moe en daardoor helaas 2 balken ondanks een fijn gevoel met rijden, maar goed we zijn nog steeds met een winstpuntje naar huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DemiSisa schreef:Gefeliciteerd Fly_high! Super leuk!
Groot juryverschil inderdaad Getup! Maar super dat je de 2e proef kon herpakken en lekker kon knallen. Mooi resultaat
xxmh: lastig. Beide kan resulteren in een onvoldoende.. heb je aankomende week nog les? Sowieso proberen er aankomende week nog lekker mee bezig te gaan en ik denk dat je op de wedstrijddag zelf een beetje moet aftasten wat dan goed voelt.
Wat leuk Noukie, zo’n proefgerichte clinic. Zou mij ook onwijs leuk vinden, kom ze alleen nooit tegen zulke clinics.
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ik ben echt echt echt onwijs trots op hem. Hij doet t allemaal toch maar even voor me.
Hier toch het filmpje. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag. Vind het wel spannend het te delen hoor
https://youtu.be/Uja5dzS_rNg?feature=shared
Bowo schreef:Mooie resultaten!
@xxxmh, als het echt tussen die 2 gaat, zou ik gaan voor minimaal verruimen. Ik denk dat de meeste juryleden daar een 5 voor geven als de rest van de volte wel netjes is, maar een voor een grote fout als eruit vallen levert waarschijnlijk een 4 op.
Maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als je het weet op te lossen. Je zou eens kritisch kunnen kijken hoe groot je verschil tussen je hulp voor de overgang draf en de hulp voor terugnemen vanuit de middengalop. Als je beide (onbewust) veel op je hand rijdt, is dat voor je paard verwarrend. Ook beenligging kan hierin bijvoorbeeld teveel overeenkomst hebben.
Verder ook goed erop letten dat je echt op je zit terug rijdt en je been eraan houdt voor activiteit.
Eef_Bam schreef:DemiSisah: Voelt jouw paard voor jou traag aan? Ik vind hem in draf eigenlijk net iets te gehaast, maar jij rijd hem voor het oog een beetje alsof hij voor jou heel traag voelt. Ik denk dat als je iets meer rust erin krijgt je net alles nog iets mooier kan afwerken in draf. Wel hele mooie overgangen van en naar middengalop.
Deempjexxx schreef:Demisisah: wat een mooie proef zeg! En wat gaat het wijken netjes, jouw paard laat een beetje hetzelfde zien in de overgangen als die van mij. Wat bij mij hielp is echt goed voorbereiden met stemhulp, dan valt hij niet als zo’n blok stil maar blijft de activiteit.
Verder hele nette proef hoor, het is een selectiewedstrijd dus waarschijnlijk ook iets zwaarder gepunt?
xxxmh schreef:Volgende week mag ik zelf weer een rondje L1. Vorige keer geen punten dus hopelijk nu wel. Galop verruimen vindt ze erg moeilijk want dan wil ik haar terug nemen en dan valt ze in draf dus twijfel wat ik ga doen, minimaal verruimen en niet uit de galop vallen of wel goed verruimen en eruit vallen. Ga ook voor het eerst in het donker erheen wandelen. Geen idee hoe ze dan is. En anders doen we dat ook niet meer. Heb in ieder geval genoeg lampjes gekocht haha.
DemiSisa schreef:Hier toch het filmpje. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag. Vind het wel spannend het te delen hoor
MyWishMax schreef:Demisisa, wat mij meteen opvalt is dat je het volledige 1e draf stuk op het verkeerde been zit. Dat is al erg zonde, want scheelt je al een punt telkens eigenlijk.je wisselt ook van been bij van hand veranderen waardoor je verkeerd blijft. Probeer dus voordat je begint even alles te controleren tijdens baan verkennen. Reageert hij op de hulpen, zit ik op het goede been enzovoorts.
Daarnaast zou ik meer rust in het tempo willen zien. Je wilt activiteit en impuls, maar niet over het tempo heen en gehaast en dat is het nu stukken wel. Ook in de stap. Ik heb ook het idee dat jij hem anders traag vindt, omdat je flink naar voren blijft rijden, maar net tikkeltje minder hard zal de hele proef en het beeld nog beter later zijn. Dat maakt alle oefeningen ook beter en makkelijker, wijken heb je dan meer tijd, maar voltes en wendingen ook. Net als verruimen. Met die dingen aan passen denk ik dat je echt heel snel en flink omhoog kan gaan met puntenaanleuning ziet er heel fijn uit namelijk! Linksom iets rechter houden, op stukken richting de filmer lijkt hij bijna naar buiten gesteld en je ziet bij de volte dat hij eerst een pas 'omvalt' naar binnen en dan omstelt. Moest je stap verruimen op de korte diagonaal? Probeer hem dan meer lengte te geven aan de voorkant, het is en passen verruimen maar ook het frame en dus langer en hand mee naar voren en beneden nemen. Als het tempo iets lager ligt kan je ook naar voren/ruimer rijden. Nu zit je op het randje van aandraven soms omdat hij niet meer kan. Galopgedeelte vind ik super fijn om te zien! Alleen de overgang terug idd is jammer. Als ik dat zie snap ik jou naar voren rijden ook, maar als hij eenmaal stapt of draaft hoef je niet meer zo naar voren te blijven rijden. Halsstrekken zou hij ook meer mogen zakken en hand volgen volgens mij. Maar dat stukje draf voor de linkergalop vind ik een prettiger tempo, dat straalt meer rust en ontspanning uit en geeft je de tijd om dingen af te werken. Maar die galop is echt niks op aan te merken vind ik! Sowieso een heel mooi uitgangspunt deze proef!
Ik heb altijd wel de middengalop gereden en dan maar langer over het terugnemen doen zodat ze er niet uit vielen. Als ze er wel uitvallen altijd gewoon weer aangaloperen zodat je de overgang naar draf kan tonen, ook al is dat maar een paar meter. Anders krijg je idd een heel laag cijfer, omdat je het niet toont waar het gevraagd wordt. Of gewoon genoegen nemen met de onvoldoende voor middengalop als je minimaal wilt rijden. In zo'n korte tijd ga je dat niet goed krijgen als het aan kracht ligt. Het zijn ook maar enkele passen, dus wel verruimen en langer de tijd nemen om terug te rijden kan ook. Dat vond ik altijd de beste optie, ook qua punten. Dat kan je altijd deze week proberen.
Babootje schreef:DemiSisa schreef:Hier toch het filmpje. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag. Vind het wel spannend het te delen hoor
Heel spannend hoeft het niet te zijn, want er is niets om je over te moeten schamen![]()
Leuk paard, aangename combinatie en een nette proef.
Maar ik heb nog wel enkele tips.![]()
Ik houd wel van een vlot doorgereden proef, maar heb hier de indruk dat je paard wat overhaast is en de passen niet goed kan afmaken. Dat heeft ook invloed op het verruimen dat nu niet heel goed uit de verf komt.
Probeer in je training in een minder hoog tempo je paard actief te rijden (meer impuls, niet harder) en scherper aan je been te maken. Door erop te trainen je been stil te houden en alleen maar een beenhulp te geven als je iets aan het tempo wil veranderen of opzij wil, wordt het beeld rustiger en is het voor het paard veel duidelijker.
Houd je been aan je paard (niet drijven maar eraan houden) in de overgang terug. Dan wordt de overgang ook mooier.
Verder netjes gereden hoor. Je paard heeft een goede galop; daar ga je echt plezier van krijgen in de toekomst; Hoe hoger je komt in de dressuur, hoe belangrijker de galop wordt.
*Edit* Ik las net je reactie op Eef Bam die een soortgelijke tip geeft. En begrijp dat jullie nog stappen daarin moeten maken. Belangrijk daarin is, dat je heel duidelijk daarin moet zijn naar je paard. De druk laag in je beugel en je bovenbeen los helpt om je been stil te houden. Dat je je been nog niet helemaal stil kan houden geeft niet, als je maar afleert om iedere pas activiteit te vragen. Als je paard terugvalt als je niet drijft, moet je eens een tandje bij zetten en niet accepteren dat hij zelf terugkomt. Dus zelf altijd duidelijk weg en terugrijden.
Elitedeux schreef:Ik heb gisteren ook ergens een selectie wedstrijd gejureerd, maar ik jureer niet strenger dan normaal omdat het een selectie wedstrijd is? In mijn ogen zou dit niet strenger gejureerd mogen worden?