Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:24

Ik begin in November eerst maar eens met een onderlinge dressuur wedstrijd, lekker zonder druk, en als dat goed gaan gaan we voor de officiele knhs wedstrijden :') we doen het sowieso voor de lol, maar ach als het op de clubwedstrijd goed gaat en mn paard vindt het ook leuk, waarom niet? Maar dat is even afwachten voor nu.

Wel ga ik 29 oktober schrijven bij de subtop! Heb alle niveaus gehad verder met schrijven, maar dit is een eerste voor me. als ik de protocollen zo zie is het schrijven niet veel anders dan de basis wedstrijden, maar als er nog speciale dingen zijn die ik echt moet weten zodat ik daar geen commentaar op krijg bij de wedstrijd, dan hoor ik het graag :")

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:12

Wij zijn vandaag weer op wedstrijd geweest. Ze stond weer lekker aan :+

Zaten hele mooie stukken tussen maar ook echt slordige fouten. Daarnaast was ze weer enorm sterk bij het galopgedeelte, kan haar dan bijna niet houden. Dat zorgt er ook voor dat de wissels niet netjes gereden worden. Het lastige is dat we thuis hier geen last van hebben dan is ze juist rustig. Dus waar het dan aan ligt.. spanning?

Punten waren dus niet goed (187,5 + 192) maar dat had ik ook verwacht. Wel heel fijn gejureerd! Onderdaan stond ook een leuk stukje tekst :D

Aankomende weken gaan we wat extra lessen om aan ons huiswerk te werken. Helaas weinig Z wedstrijden in de buurt dus we gaan even terug naar het M2. Wil graag wel wat ritme houden om de spanning onder controle te krijgen. Hopelijk kunnen we daarna eindelijk puntjes gaan verzamelen in het Z. We kunnen het echt wel maar op dit moment lukt het in de ring even niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:42

Hé wat jammer Roosje, wel fijn als dat er een goed commentaar bij stond. Daar kun je mee vooruit.

Ik ga volgende week weer weg. Ben benieuwd. Voor het Z hebben ze 7 minuten uitgeschreven en voor de overige klasses 6 minuten.
Er starten totaal ruim 90 combinaties.

Ik ben benieuwd hoeveel ze gaan uitlopen.

Ben heel blij dat het Z start in de ochtend

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:54

PSvanLot schreef:
Hé wat jammer Roosje, wel fijn als dat er een goed commentaar bij stond. Daar kun je mee vooruit.

Ik ga volgende week weer weg. Ben benieuwd. Voor het Z hebben ze 7 minuten uitgeschreven en voor de overige klasses 6 minuten.
Er starten totaal ruim 90 combinaties.

Ik ben benieuwd hoeveel ze gaan uitlopen.

Ben heel blij dat het Z start in de ochtend

Poeh dat zijn er veel. Waar ga je starten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:05

In Hulten.

26 combinaties 20x60, 7 minuten per proef.
70 combinaties 20z40, 6 minuten per proef.

Ze starten om 09:00 en eindigen om 20:45. Hebben 5 keer een kwartier pauze ingepland staan.

Ben heel benieuwd hoe laat de laatste de ring in gaat mogen...

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:23

Krap ingepast idd :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:41

Charmaine schreef:
Krap ingepast idd :D

Echt.. ik snap zoiets echt niet. Als je een selectie mag organiseren dan zorg je toch op zijn minst dat je weet hoe het werkt?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 01:17

Ik heb vandaag bij de selectie pony's geschreven, bij onze vereniging. Wij hielden 8 min per proef aan maar door de vele aanmeldingen hebben we het teruggebracht naar 7min. 2 pauzes ingepland waarvan er we eentje hebben laten schieten want anders zouden we zeker een kwartier uitlopen. Nu uiteindelijk 7min uitgelopen in de ochtend.
Dus ik ben ook heel benieuwd PsvanLot hoe het bij jou zal gaan qua tijd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 04:12

Roosjenat, wel fijn commentaar gelukkig!
Lekker krap inderdaad PSvanLot! Succes alvast.

Ik heb ons m2 debuut opgegeven. Wilde les afwachten en kijken of instructie ons er klaar voor vond en we niet voor gek zouden rijden. Ik werd uitgelachen :+ voor gek zeker niet, alleen nog niet goed genoeg naar mijn eigen maatstaven. Maar goed, dat is het niet snel. :') Dus groen licht en had eerder al gemogen. Vooral de keertwendingen gaan veel beter als ik verwacht had en beter als wat zij op wedstrijd ziet. Best snel gegaan, want zo'n 2,5 maand geleden zijn we begonnen met keertwendingen aanleren en tussendoor af en toe pauze door andere wedstrijden, dus ik gok een les of 4 a 5 pas.
Zijn ook bezig met wat meer van de grond draven en meer sprong in galop en eigenlijk pakt ze dat ook goed op. Blijft kwestie van sterker worden en kost wat meer tijd, maar het valt me niet tegen. Spectaculair wordt ze niet, maar beter zeker wel.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:50

Enzo_Ollie het kan echt lastig zijn als je paard te veel mee denkt. Ik kan thuis ook nooit echt goed een proefje oefenen of een lijntje meerdere keren, want zodra hij weet wat we gaan doen begint hij vast al.. en zelfs als ik het thuis dan al weken niet meer doe, denkt hij op wedstrijd; zo hier weet ik wat we gaan doen! Dat is ook heel lang een probleem geweest met afgroeten haha.
Komt vast uiteindelijk weer goed! Ze hebben even tijd nodig om te realiseren dat ze het niet alvast hoeven te doen, haha.

Polarize het is altijd leerzaam om te schrijven!

Roosjenat balen dat ze zo sterk wordt in het galop gedeelte. Is ze dat met losrijden ook, of alleen in de proef? Heb je zelf last van spanning? Slim om dan even terug te gaan naar het M2 zodat jullie wel lekker op pad kunnen.

Succes vast PsvanLot! Gelukkig moet je smorgens want als ik het zo lees gaat dat natuurlijk gigantisch uitlopen…. Dit weekend was er bij ons ook een hele lange dag ingepland ivm selecties maar wel 8 minuten per proef in het Z. Het liep daardoor ietsjes in, maar niet veel. Met 7 minuten zoals bij Noisy had het eventueel ook nog gelukt gok ik zo.

Spannend MyWishMax, maar jullie zijn volgens mij een hele fijne combinatie dus dat komt vast helemaal goed! Fijn dat ze het zo goed oppakt! Wanneer ga je je debuut maken? :)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:57

Wij hadden dit weekend eerste selectie Z2. Helaas wel in een hele zware kring met, op een enkele na, alleen maar proffesionals en/of Nederlands/Gelders kampioenen. Ik vroeg mezelf dus van te voren even af wat ik er in hemelsnaam kwam doen :+. Ik heb niet vaak last van spanning maar had er nu toch wel een dubbel gevoel over.

Ik had een fijne proef met wat kleine rommeltjes (eenvoudige wissel was te gehaast, halthouden abrupt en in mijn travers verloor ik wat lengtebuiging wat ik voor de volte en het appuyement nog niet helemaal had opgelost). Ook trekt hij soms in de rechtergalop wat scheef en ik vind het lastig om dat op te lossen in de proef zelf. Allemaal puntjes waar we thuis verder verder mee aan de slag moeten. Maar verder een heel fijn gevoel in de proef en echt tevreden! Hij gedroeg zich ook echt heel knap en keek nergens naar.

We zijn op een vierde plaats geëindigd met 238 punten (68%) *\o/* Daar ben ik echt mega blij mee! Jurering kwam ook echt overeen met mijn eigen gevoel. Nu lekker een maandje doortrainen, misschien tussendoor nog een wedstrijdje meepakken om wat dingentje uit te proberen en dan op naar de tweede selectie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:05

Gefeliciteerd, wat goed zeg! En als je die kleine foutjes nog weg kan werken, al is het maar gedeeltelijk, dan wordt het helemaal super. Mooie plaatsing ook in zo'n veld!

We gaan halverwege november debuut maken. Vandaag eerst nog zadelmaker. Komt ook wel goed uit dat het nog een paar weken is, want mevrouw had een wondje wat telkens open ging met rijden dus hadden we toch niet op wedstrijd gekund. Nu wel weg gelukkig, de korst sprong open. Was helemaal geen heftige wond oid, maar net op een bewegelijk deel. Maar duurde dus even.

Hier denkt merrie ook erg graag mee, maar ik ontwijk het juist niet, dus rijd nog steeds proeven en lijnen uit de proeven. Juist om tijdens de training in te kunnen grijpen, zodat ze gehoorzaam blijft ipv door mee te gaan denken zelf dingen te gaan doen. Dat werkte bij elk paard beter bij mij, want anders liep je er in de proef zelf alsnog tegenaan. Of werd elke lange zijde of diagonaal verruimen bijvoorbeeld. Als ze eenmaal luistert kunnen we alles wel rijden en maakt het dus niet uit of we 100 keer dezelfde lijn rijden. Dus wij zijn daar erg streng op, zodat we op wedstrijd gewoon kunnen rijden en niet verrast worden omdat ze voor zichzelf beginnen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:23

Oh dan heb je nog even! Ik heb ook de gehele apk weer ingepland haha (tandarts, fysio, zadelmaker). Toch altijd fijn als dat weer gecheckt wordt. Balen van dat wondje! Wondjes op een bewegend deel kunnen echt heel vervelend zijn en er lang over doen om te herstellen.

Ik moet met bijvoorbeeld de wissels echt veel variëren in lijnen. Met uitstrekken in galop pak ik dat ook mee. Maar ik moet zelf niet drie keer achter elkaar het lijntje uitstrekken, appuyeren, wissel willen oefenen. Het lijntje zelf kan ik wel meepakken, maar ik moet toch iets gaan variëren erin om het voor hem ook “interessant” te houden. Anders let hij ook gewoon wat minder op. Dus als ik een volte toevoeg of de wissel pas een hele ronde verder spring blijft hij ook net wat meer eraan trekken. Ik moet gewoon een soort verrassingselement erin creëren :Y)

Ja het had nog iets beter gekund maar heel eerlijk, volgende keer heb je dat waarschijnlijk weer op andere puntjes haha. Dus voor nu was ik echt super tevreden! De proef van volgende keer is vrijwel identiek aan deze, de proef in december is wel heel anders dus ik ben benieuwd hoe die ons af gaat. Binnenkort maar eens een keertje rijden (met verrassingselement, haha).

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:01

Eve_16 schreef:
Enzo_Ollie het kan echt lastig zijn als je paard te veel mee denkt. Ik kan thuis ook nooit echt goed een proefje oefenen of een lijntje meerdere keren, want zodra hij weet wat we gaan doen begint hij vast al.. en zelfs als ik het thuis dan al weken niet meer doe, denkt hij op wedstrijd; zo hier weet ik wat we gaan doen! Dat is ook heel lang een probleem geweest met afgroeten haha.
Komt vast uiteindelijk weer goed! Ze hebben even tijd nodig om te realiseren dat ze het niet alvast hoeven te doen, haha.

Dat duurt bij mij dan al 3 jaar (sinds ik m heb) :+

En gefeliciteerd met je plek op de wedstrijd! Super gaaf als dat lukt tussen die professionals

ik was een heel verhaal aan het tikken maar toen zag ik jou over een verrassingselement praten, dat is het idd ook bij ons. Constant hem verrassen met wat we gaan doen, bijv. keertwendingen kan ik prima oefenen een paar keer achter elkaar, maar zodra ik dan rechtuit wil blijft ie met z'n kont schudden wat we gaan doen. Als ik dan een paar keer tussen de keertwendingen door iets anders doe (al is het maar wegdraven) dan blijven we netjes recht

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:00

@roosjenat wat jammer zeg!
Wel fijn dat je met nuttig commentaar naar huis kon.

Ineens sterk / loperig zijn kan zeker door spanning komen, ik zie aan mijn knol ook geen wedstrijdstress behalve dat die ineens een fanatieke galopmachine wordt :+ misschien is het iets soortgelijks.

@MWM leuk dat jullie verder gaan, ik heb er heel toevallig geen twijfels over dat die M2 prima gaat lukken :P

@Eve_16 gefeliciteerd met de punten! klinkt als een lekkere proef, en het is altijd zo prettig als de jurering met je gevoel overeenkomt :)

M.b.t. verrassingselement heb ik niets te delen, mijn paard is niet de meest creatieve noch zelfstandige denker := En doet altijd exact wat je van hem vraagt. Echt een super gehoorzaam en goudeerlijk beest blijft het. Wat ik overigens in het begin vaak juist een enorme uitdaging vond, want wat ik meende te vragen kwam niet altijd overeen met wat ik daadwerkelijk vroeg :')

Wij gingen weer springen dit weekend, exact 3 maanden sinds onze laatste springwedstrijd dus het was weer een tijdje geleden. Beetje gedurfde keuze van mij :Y) want in die 3 maanden heeft Henk eerst 4 weken vakantie gehad en daarna hebben we alleen heel fanatiek dressuurmatig gereden, daarna weer ff vakantie en weer dressuur, al in al de hele tijd niets gesprongen op paar kruisjes/cavaletti na. En nu dus ff rondje 1 meter gedaan want waarom niet *\%/*

Ging echt heel lekker :D

Afbeelding

Afbeelding

ik vond het allemaal ineens helemaal niet meer zo hoog of moeilijk en kon spontaan al mijn afstanden zien :oo jammer genoeg 1 balkje doordat een van die afstanden die ik zag toch duidelijk de verkeerde keuze was (veel te diep bij een planken steilsprong, oepsie) maar wel oke stijlpunten en heel tevreden naar huis :)

Misschien moet ik mijn eigen trainingsmethode gaan verkopen, dump je paard maar in de wei en hij traint zichzelf wel :=

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:02

@Fly_high, gefeliciteerd! Dat is een fijn gevoel! online trainingsmethodes verdienen goed volgens mij, dus ga je gang :P

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:12

De belangrijkste truc is om je paard heel diep in de ogen te kijken terwijl je hem snoepjes voert en over de bol aait :j

Nee maar serieus ik merk wel dat het heel erg helpt dat Henk nu een hele fijne kudde heeft en gewoon lekker in zijn vel zit :) Is daardoor thuis elke keer heel chill te rijden en dat stukje wederzijds vertrouwen nemen we mee op wedstrijd, ook al is het ineens weer een andere discipline. Hij is echt zoooooo veel makkelijker te rijden op vreemd terrein dan begin van het jaar, niet te vergelijken.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:26

Hahha, een goede plek is idd super belangrijk! Kan er helaas ook over meepraten.
Ook fijn dat het vertrouwen toeneemt :)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:35

Haha dat herken ik Enzo_Ollie! Onder het mom van “ oh dit gaan we doen toch? Ik begin vast!”. Elke keer weer, haha. Ik oefen iets, doe iets anders tussendoor, herhaal het eerste weer en dan weer verder haha. Zodat hij wel gehoorzaam is maar toch soms ook een beetje verrast is, dat houdt ons allebei scherp. En dat kan idd iets heel simpels zijn!

Knap Fly_High! Ik hou het bij af en toe een balkje :+

Een goede stal/omgeving maakt inderdaad echt een verschil. Ik ben echt heel gelukkig met ons plekje sinds februari en merk dat ook aan Eve. Enorm verschil met voorheen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:38

Eve: wat een net resultaat in een sterk veld, dat is mooi!
Fly: Fijn dat het zo goed gaat met Henk!

Ik probeer de proeven wel door te oefenen omdat dat mijn paard wel meer rust geeft. Ga ik doorzitten en de ac lijn op dan gaan we wijken, ga ik lichtrijden dan gaan we rechtuit etc. Alleen halthouden doe ik vaak niet op de ac lijn met oefenen, vind dat paarden dan vaak op de rem gaan wanneer je gewoon rechtdoor wil. En middengalop op de lange zijde pak ik zo min mogelijk mee, anders vertrekt hij elke keer dat we de hoek uitkomen in galop met mach 10 :+ .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 23-10-23 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:41

Mijn paard heeft even vakantie, na zijn trailer avontuur had hij 2 dagen een iets dikker been. Heb hem laten scannen, pezen gelukkig goed maar iets vocht eronder, dus even pas op de plaats en 3 weken vrij. Paard bleek ook een wormbesmetting te hebben, verklaart waarom hij zo is afgevallen. Dus maar even lekker pamperen en vetmesten de komende weken. Hopelijk kunnen we daarna nog wat selecties rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:42

Halthouden op de AC lijn doe ik ook niet met oefenen. Ik probeer ook met wijken de ene keer vanaf de hoefslag te wijken, andere keer vanaf de derde hoefslag een paar pasjes de ene of andere kant op, weer een andere keer vanaf de AC lijn etc.etc..
Als ik dat alleen vanaf de AC lijn oefen dan beginnen we al met wijken zodra ik aan afwenden denk :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:44

Super gedaan Fly_high! Zie je wel dat jullie het ook kunnen! Fijn :D

Al die dingen deden mijn paarden ook allemaal hoor, maar ik ga er juist extra op trainen dat ze niet zelf dingen gaan inzetten. Niet makkelijk en blijft altijd een werkpunt, maar vind ik fijner. Want zelfs als ik nooit een proef zou oefenen gaan ze ze toch leren, want ze zijn best voorspelbaar die proeven. Zoals dus lange zijde middengalop, diagonaal middendraf of uitstrekken, halthouden op de ac lijn en die dingen. Dan deal ik er liever thuis mee als in de proef.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:10

Ik heb allebei geprobeerd (oefenen en het met trainen "eruit" rijden of weinig oefenen) en tot nu toe werkt weinig oefenen het beste. Wekte alleen maar meer spanning op tijdens de proef voor hem, en het ergste dat ie nu doet is standaard op de A willen aanspringen in galop. Verder nergens last van tijdens de proef

Met de schimmel moet ik juist wel vaker oefenen, maar dat is om hem aan het been te houden
Zo heeft elk paard z'n eigen ding wat het beste werkt :j

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:18

Wat een mooie score Eve! En dat in zo'n sterk deelnemersveld.

Wij zijn gisteren voor het eerst weggeweest. Voor het eerst met mijn eigen trailer, proefjes uit het hoofd gereden en voor hem eerste keer dressuurwedstrijd. 1e proef 193 punten en een 2e plaats. 2e proef 188.5 punten. Voelde ook dat die proef wat rommeliger was. Blij met deze punten! :) zag op de filmpjes dat het allemaal braaf gereden was, maar hoe mijn middendraf als goed voelde zag je die niet erg terug. Toch grappig hoe je gevoel kan verschillen met het beeld. Maar, genoeg werkpunten voor de volgende keer!