Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeaB

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:19

Gerrie schreef:

Dat zou jij toch moeten weten

Er nu weer over moeten vergaderen .....iets over het hoofd gezien misschien

Volgens mij gaan wij niet over die beslissingen....helaas

Rhythm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:07

Het valt mij op dat in het algemeen de "profs" (staleigenaren/fokkers/(semi-)profruiters) balen dat de leeftijd is opgehoogd naar 6 voor het Z
en dat het grootste gedeelte van de amateurs (recreanten/minder actieve wedstrijdruiters) het een heel goede beslissing vinden.

Tot april 2006 kunnen we met een 5-jarige nog Z starten en dan willen ze je daarna verplichten om niet meer te starten tot het paard 6 is geworden. Als het paard de eerste maanden van het jaar Z kan lopen dan kan hij het die andere 8 maanden ook wel...

Ik blijf het een kromme beslissing vinden...

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:35

Rhythm schreef:
Het valt mij op dat in het algemeen de "profs" (staleigenaren/fokkers/(semi-)profruiters) balen dat de leeftijd is opgehoogd naar 6 voor het Z
en dat het grootste gedeelte van de amateurs (recreanten/minder actieve wedstrijdruiters) het een heel goede beslissing vinden.

Tot april 2006 kunnen we met een 5-jarige nog Z starten en dan willen ze je daarna verplichten om niet meer te starten tot het paard 6 is geworden. Als het paard de eerste maanden van het jaar Z kan lopen dan kan hij het die andere 8 maanden ook wel...

Ik blijf het een kromme beslissing vinden...

Volgens mij mogen de 5 jarige paarden die voor 1 april in het Z gestart worden gewoon het hele jaar door Z starten.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:14

Weet iemand of dat inderdaad zo is? Dat je nu met een 5 jarige Z rijdt en of je dan vanaf april volgend jaar 8 maanden niet meer mag starten? En als het wel zou mogen, hoe gaan ze dat dan controleren? Nu lever je alleen je startcoupon in en laat de papieren zien, moet je dan je oude coupons ook laten zien om te bewijzen dat je al vóór april in het Z was uitgekomen??? Of krijg je een bewijsje van de KNHS dat je wél met je 5 jarige de Z baan in mag?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:18

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:20

tja opzich is het wel een goede regel, maar zo verzinnen ze steeds meer dingen, over 5 jaar mag je met een 6 jarige nog niet eens B starten :S

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:21

trouwens gaat er iemand naar zo'n info avond, mijn mams heeft ons opgegeven geloof ik haha

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:34

GeaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 07:57

paars schreef:
CGJ12 schreef:
Volgens mij is er wel animo voor: www.vijfjarigeninhetz.nl

link doet het niet?

........................

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:17

missmiekie schreef:
trouwens gaat er iemand naar zo'n info avond, mijn mams heeft ons opgegeven geloof ik haha

Als je een paar pagina's terugleest kun je zien dat er al veel mensen zijn geweest.
Ik raad het iig mensen aan die met vragen zitten, je kunt ze daar allemaal stellen namelijk.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:21

Vippie schreef:
missmiekie schreef:

Als je een paar pagina's terugleest kun je zien dat er al veel mensen zijn geweest.
Ik raad het iig mensen aan die met vragen zitten, je kunt ze daar allemaal stellen namelijk.

ohw okeej, niet gelezen
ik geloof niet dat ik vragen heb maar mn moeder en een vriendin van ons, die willen wel vragen stellen, ik heb er in april waarschijnlijk toch geen last van(van de proeven)gelukkig

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:50

GeaB schreef:
........................

hehohe zeg, om 23.30 ben ik niet al te scherp meer Tuinde er direct in. Maarre....ik heb nog geen antwoord op m'n vraag: als je in maart Z gaat starten met je vijfjarige, moet je dan vanaf april terug naar de M2 of mag je door blijven starten in het Z? Weet iemand dit? Lijkt me een logische vraag, maar kom hem bij de meest gestelde vragen op de site van het KNHS niet tegen. Valt dus wel mee met die 5 jarige Z starters?Of misschien ben ik toch ?

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:57

wie dr dinsdag(1 nov) naar stegeren voor de uitleg over de nieuwe proeven?

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:11

paars schreef:
GeaB schreef:
........................

hehohe zeg, om 23.30 ben ik niet al te scherp meer Tuinde er direct in. Maarre....ik heb nog geen antwoord op m'n vraag: als je in maart Z gaat starten met je vijfjarige, moet je dan vanaf april terug naar de M2 of mag je door blijven starten in het Z? Weet iemand dit? Lijkt me een logische vraag, maar kom hem bij de meest gestelde vragen op de site van het KNHS niet tegen. Valt dus wel mee met die 5 jarige Z starters?Of misschien ben ik toch ?

dat is een vraag die mensen op de volgende bijeenkomst namens jou kunnen stellen!

GeaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:42

Gerrie schreef:
dat is een vraag die mensen op de volgende bijeenkomst namens jou kunnen stellen!

Maar dat gaat toch helemaal niet over de nieuwe proeven....

Ik denk (correct me if I'm wrong) dat als het doorgaat, dat het per 1 januari ingaat en niet zoals de nieuwe proeven per 1 april a.s.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:35

Maar ze gaan de jury´s pas vanaf januari trainen, dus dat lijkt me niet waar?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:42

Die regel is gewoon een regel. Daar hoeven de jury's niet voor getraind te worden

GeaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:03

paars schreef:

paars schreef:
Maar ze gaan de jury´s pas vanaf januari trainen, dus dat lijkt me niet waar?

Je moet om half twaalf maar geen berichtjes meer plaatsen, want dan kom je behoorlijk over......

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:43

Stel de volgende situatie: in het het L1 wordt gevraagd wijken voor het been (min 5 meter), jij doet dat perfect, goede buiging, balans en de hele ratteplan. Als jij iets uitmuntend doet zou je in principe een 10 moeten krijgen.
Stel de volgende ruiter: ook L1, ook wijken, maar deze doet 10 meter, ook met perfecte buiging, balans etc. Ruiter 1 doet precies wat gevraagd wordt en doet dat perfect, Ruiter 2 bluft en doet er een schepje bovenop en doet dat ook perfect.

Volgens de nieuwe jurering moet ruiter 2 een hoger punt krijgen dan ruiter 1, maar als iets als perfect is (is even een utopie maar het gaat om de situatie) dan kan dat toch niet beter? Waarom niet gewoon de opdracht: 5 meter wijken en klaar. Waarom mag je dan weer wat extra's doen. Wordt alleen maar moeilijk met jureren want wat krijgt een paard die wel 10 meter wijkt alleen niet goed in vegrelijking met een paard dat 5 meter wel goed wijkt. Ik bedoel: dat is toch hardstikke lastig allemaal?

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:20

Zo blond is het anders niet. Ze gaan een regel niet per 1 januari invoeren en dan half. Dus wel de leeftijdsbeperking maar nog niet de nieuwe proeven. Alles hangt met elkaar samen in dit nieuwe concept. Omdat de juryleden nog getraind moeten worden hoe ze die nieuwe proeven moeten beoordelen (en geloof me, voor een boel zal het pittig worden nu ze daadwerkelijk moeten kijken hoe een combinatie de proef uitvoert ) zal dat dus naar mijn idee niet op 1 januari 2006 al ingaan. Kijk dat je het niet snapt is tot daar aan toe,GeaB, maar om iemand dan meteen in een blond hok te stoppen .

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:29

Sjappie dat vind ik ook heel erg moeilijk.. Kun je maar beter gewoon altijd 10 meter wijken omdat je dan een hoger cijfer krijgt? Maar bv 5 meter wijken en daarna keurig rechtstellen heb je weer niet als je 10 meter wijkt..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:43

Sjappie schreef:
Stel de volgende situatie: in het het L1 wordt gevraagd wijken voor het been (min 5 meter), jij doet dat perfect, goede buiging, balans en de hele ratteplan. Als jij iets uitmuntend doet zou je in principe een 10 moeten krijgen.
Stel de volgende ruiter: ook L1, ook wijken, maar deze doet 10 meter, ook met perfecte buiging, balans etc. Ruiter 1 doet precies wat gevraagd wordt en doet dat perfect, Ruiter 2 bluft en doet er een schepje bovenop en doet dat ook perfect.

Volgens de nieuwe jurering moet ruiter 2 een hoger punt krijgen dan ruiter 1, maar als iets als perfect is (is even een utopie maar het gaat om de situatie) dan kan dat toch niet beter? Waarom niet gewoon de opdracht: 5 meter wijken en klaar. Waarom mag je dan weer wat extra's doen. Wordt alleen maar moeilijk met jureren want wat krijgt een paard die wel 10 meter wijkt alleen niet goed in vegrelijking met een paard dat 5 meter wel goed wijkt. Ik bedoel: dat is toch hardstikke lastig allemaal?

Paard van Ruiter 1 kruist dan toch veel beter dan ruiter 2 als hij na 5 meter alweer op de hoefslag is en ruiter 2 pas na 10 (ervan uitgaand dat beide verder correct zijn uitgevoerd)? Zou dan bijvoorbeeld een 7 krijgen, en ruiter 1 een 8?

Rhythm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:53

@ paars volgens mij snap je niet helemaal waar het om gaat...5 meter wijken is niet tot aan de hoefslag...

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:57

Ik vind dat er geen verschil in mag zitten. Een ruiter die netjes 5 of 6 meter sijkt, op de manier zoals het hoort, voldoet evenveel aan de eisen in de L1 als een ruiter die 10 meter wijkt (op de juiste manier) Ik vind niet dat je die een hoger punt mag geven vergeleken met ruiter 1. Uiteindelijk zal het daar wel op neer komen in de praktijk, maar eigenlijk vind ik dat niet kunnen. Ik vind dat er meer op de takt, regelmaat en uitvoering gelet moetworden dan op hoeveel meter je wijkt. Er hoeft dan dus geen verschil te zitten in 5 of 10 meter wijken, tis maar net hoe je het uitvoert. Maar ik ben met jullie eens, ben heel benieuwd hoe dat gejureerd gaat worden.

@ Paars: Na 5 meter is paard 1 nog niet op de hoefslag, dan issie nog 5 meter verwijderd van de hoefslag. Paard 1 en 2 kunnen beide wel even scherp wijken, maar paard 1 stopt dan na 5 meter, en paard 2 wijkt door tot aan de hoefslag. Zo wordt het bedoelt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:05

Nou ik ben in Alblasserdam geweest, maar ik vind de proeven er absoluut niet moeilijker op worden, eerder makkelijker. De lijnen zijn meestal veel logischer te rijden en er zitten veel minder zijgangen in.
Blijven nou nog veel M1 ruiters hangen op wendingen om de achterhand en s.b., de wending om de a.h. gaat eruit, dus dat scheelt dan alweer 2 onvoldoendes. Zelfde geldt voor het M2, meeste proeven is of s.b. of travers, scheelt ook weer 2 onvoldoendes voor de mensen die hun paard nog niet voor elkaar hebben.

Nou moet dit natuurlijk allemaal gaan veranderen doordat de jurering anders moet gaan worden. Maar er werd een filmpje van een Z proef getoond waarbij een amazone haar paard echt totaal niet voor elkaar had, en er werd ook verteld dat dit de minste combinatie was die er mee reed. Er werd toen gezegd dat er met de nieuwe proeven zou worden voorkomen dat dit soort ruiters nog door zouden kunnen stromen naar het Z2, want deze combinatie was daar overduidelijk nog niet aan toe. Dus toen stelde ik de vraag hoe hij dat dan dacht te gaan voorkomen. Immers het is nu toch ook de bedoeling dat een paard die geen stille aanleuning heeft, een zeer slechte schouderbinnenwaarts liet zien, totaal niet aan de hulpen was en nog wat van die grove fouten, daarvoor wordt afgestraft. Die zou nou ook niet in het Z2 mogen zitten, maar dat deed ze wel. En zij is echt niet de enige

Nou toen barste er toch een discussie los waarbij iedereen door elkaar geen schreeuwen Uiteindelijk werd het weer stil, maar mijn vraag konden ze niet echt beantwoorden , geloof ook dus niet dat het er beter van gaat worden, eerder slechter. Vind de proeven namelijk weer een stuk makkelijker en een hoop kritische punten waar nou nog mensen op blijven hangen zijn eruit gehaald.