Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:19

CGJ12 schreef:
Dat had ik al eerder aangehaald.
Staat dat nu als argument in Paard en Sport?
Heeft ze ons er allemaal nu dus mooi (onbewust) bijgenaaid!!!!

BEDANKT PXXXXXXX..........

CGJ12, als we allemaal aan de helm moeten hoe kan het dan zo zijn dat de zware tour dat dan niet hoeft, rechtsongelijkheid eerste klas toch ? en als het een verzekeringtechnische kwestie is dan kan een verzekeringsmaatschappij toch geen onderscheid maken tussen een
B-er en een GP-er? in een Bentley moet je toch ook een gordel dragen net als in een oud eendje? of zie ik dat weer helemaal verkeerd?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:22

Ik ga een handel beginnen in veiligheidscap-koffers.
Houden we toch een beetje dat nostalgische gevoel er in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:40

Wouter24 schreef:
Idd want nu moeten wij mannen gaan groeten zoals de vrouwen Huilen

Ach de meeste dressuurruiters zijn toch al verwijfd! Haha! *LOL*

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:45

Suzanne F. schreef:
Ach de meeste dressuurruiters zijn toch al verwijfd! Haha! *LOL*

Hoeft Edward G. zijn haar ook niet meer te blonderen en te fohnen Blond

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:48

WWWiske schreef:

Nee joh..
HÍJ mag wel gelijk LT starten! Haha! Hij wel ja.... Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Bettine op 05-10-04 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:52

Edward heeft dat probleem helemaal niet want hij mag gelijk minimaal Lichte Tour uitkomen dus gewoon met hoedje en rijrok. Dus hij blijft toch wel doorfohnen en verven!!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:07

Nou ja tegen die tijd zal het daar ook wel moeten en anders heeft hij dat probleem wel weer in de PAVO cup Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:18

WWWiske schreef:

Pavo cup, hengstencompetitie, Verden, enz.. hoe gaat dat dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:19

Bettine schreef:
Nee joh..
HÍJ mag wel gelijk ZZ-zwaar starten! Haha! Hij wel ja.... Rolleyes

Ach ik mag gelijk ZZ-Licht starten maar dan nog??? Maakt geen verschil, ZZ-L of ZZ-Z. Ook dit willen ze met helmpje laten rijden.

Dus alleen degenen die min. 2 x Lichte tour zijn geweest ontspringen de dans.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:32

Ik bedoelde ook LT ja Haha!

heb het al veranderd

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:58

VValar schreef:
Een veiligheids helm is iets anders dan een ouderwetse cap hoor Knipoog Dat is er zo eentje waarmee je helemaal ingesnoerd zit, dus veilig is het wel. In tegenstelling tot de gewone caps die, wanneer je van je paard afdonderd, al eerder op de grond liggen dan jijzelf.
Dat verhaal in paard & sport vond ik ook weer nergens over gaan. Ja ze kunnen ook moeilijk een wat negatiever verhaal erin zetten, maar die vrouw was idd erg hypocriet.

Zoiets dacht ik al ja, maar verderop in dat stukje stond 'maar iedereen snapt zelf wel dat zo'n doppie niet veilig is' , vond t wat raar zeg maar alsof je wel zelf mag kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:00

Wouter24 schreef:
Pavo cup, hengstencompetitie, Verden, enz.. hoe gaat dat dan?

Ik neem aan dat Verden niet onder KNHS regels verreden wordt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:55

Even ter vergelijking de Zweedse regels:

t/m LA:5 (vgl Z1) met helm
vanaf MsvB (Z2) met hoed

jonge paarden 3-jarigen (zie avatar Schijnheilig ) 4 en 5 jarigen met helm
6 en 7 jarigen met hoed, 7 jarigen (Falsterbo) lopen PsG dus ook in frak.

verder mag je hier een paard alleen op wedstrijd aan de hand hebben als ie een hoofdstel in heeft. Hengsten mag je alleen aan de hand meenemen als je een helm op hebt. De voorbrengers tijdens de HK hebben dus ook een helm op.

Op zich vind ik dit best realistische regelgeving. Tegen de tijd dat je paard een Z2 proef kan lopen mag je ook wel verwachten dat je hem in de hand kunt houden.

Ik vind het idee om een helm bij de ZZGP verplicht te gaan stellen dus behoorlijk belachelijk.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:21

Er staat duidelijk in het artikel in de P&S dat er nog niet beslist is over of het een VEILIGHEIDScap moet zijn. Tot nu toe is daar niets over vastgelegd, dus je mag gewoon nog met een 'eitje' rijden.

Leuk hoor, ik wilde vanaf januari mijn hoed maar weer eens uit het stof halen... Boos!
Ach, dan blijf ik nog een jaartje Calimero Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:27

Misser schreef:
Zoiets dacht ik al ja, maar verderop in dat stukje stond 'maar iedereen snapt zelf wel dat zo'n doppie niet veilig is' , vond t wat raar zeg maar alsof je wel zelf mag kiezen.

Uhm hier lijkt het net of ik niet weet wat een veiligheidscap is Bloos! Dat was niet de bedoeling.

Dat wat missouri zegt had ik idd ook uit het artikel opgemaakt.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:39

Missouri schreef:
Er staat duidelijk in het artikel in de P&S dat er nog niet beslist is over of het een VEILIGHEIDScap moet zijn. Tot nu toe is daar niets over vastgelegd, dus je mag gewoon nog met een 'eitje' rijden.

Ik schreef al eerder het duurt nog een hele tijd voordat ze zoiets doorgevoerd hebben, bovendien weten ze zelf niet eens precies WAT en HOE. Laten we nou maar gewoon afwachten, er kan voordat ze "de regel" definitief invoeren nog ZOVEEL veranderd zijn...

Nogmaals zoals al vaker in deze topic gezegd : het is ieders eigen verantwoording of men wel of niet een veiligheidscap wil dragen. Schijnheilig

Tot die tijd : Ga je voor het plaatje dan kun je gerust nog een hele tijd een hoedje op. *LOL*

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:44

Zep schreef:
Hengsten mag je alleen aan de hand meenemen als je een helm op hebt. De voorbrengers tijdens de HK hebben dus ook een helm op.

Whahahaahaa. Sorry hoor. Ik lig hier even helemaal dubbel. Stelletje *.........* Alsof een hengst tijdens het lopen een hoef op je hoofd plant. Sorry hoor.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:49

Ik heb een 'dekselhoofd', dus of het nou een cap is of een hoedje, het staat me bééldig! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:07

VValar schreef:
Whahahaahaa. Sorry hoor. Ik lig hier even helemaal dubbel. Stelletje *.........* Alsof een hengst tijdens het lopen een hoef op je hoofd plant. Sorry hoor.

Ik weet niet met wat voor hengsten jij werkt, maar hengsten hebben nog wel eens de neiging om op hun achterbenen te staan en flink met hun voorbenen te maaien als ze een beetje opgefokt zijn. Daar zijn in het verleden ook ongelukken mee gebeurd dus zo heeeel belachelijk is die regel niet.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:09

VValar schreef:

euhm ja!
dat heb ik weleens gezien ja. Helemaal niet zo'n gekke regel dus..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:15

VValar schreef:

Ik heb ook ooit eens gehoord dat het in Engeland heel gebruikelijk is om een cap op te hebben als je uberhaupt met een paard aan het werk bent, ook longeerwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:53

Sall, in Ierland kwam ik de stal niet eens in zonder helm en dat is in Engeland al niet veel anders.

Een helm beschermt niet tegen alles trouwens, er kunnen met je hoofd en nek nog erg veel dingen gebeuren die tot ernstig letsel leiden en die niet door een helm voorkomen kunnen worden.

De KNHS kan zichzelf toch niet serieus nemen als ze de hoed willen verbieden maar dat je dan nog wel met een ouderwetse cap mag rijden .
De vroegere kinbandsluiting, ook zo'n leuk verhaal. Het is een tijdje verplicht geweest, totdat men ontdekte dat het middel erger was dan de kwaal en dat bleek dat dat type sluiting weer blessures veroorzaakte... kan nog wel even duren bij die KNHS.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:20

kunnen we niet met z'n alle de knhs plat mailen over deze regeling??
ik vind dat je als ruiter zelf de verantwoording moet kunnen nemen of je met cap of hoed rijd, en dan het argument dat het verplicht is voor de verzekeringsmaatschappijen...vind ik een beetje achterhaald, want hoe zit dat dan in de lichte, midden en zware tour?? als anky van haar paard af valt en ze heeft een hoed op zou ze dus ellende krijgen met de verzekering?
want ik vind dan als het idd een verzekeringkwestie is..gelijken monikken, gelijken kappen, voor de ZZGP ruiters is er evenveel risico als bij de basissport.
Het verhaal dat je dan je paard in de hand moet kunnen hebben vind ik ook achterhaald, een paard blijft een vluchtdier en kan ongeacht welke klasse altijd onverwachte dingen doen.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:28

Lovely schreef:
Het is een tijdje verplicht geweest, totdat men ontdekte dat het middel erger was dan de kwaal en dat bleek dat dat type sluiting weer blessures veroorzaakte... kan nog wel even duren bij die KNHS.

Kijk dat bedoel ik nou, duurt vast nog wel even hoor !!!! Kunnen er dus nog heel veel combinaties er als een PLAATJE uitzien met hun hoedje op (zolang het nog kan) en anders er toch maar aan wennen om er als combinatie als een plaatje uit te zien met cap......... Knipoog

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:22

Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maarehh..is er nog niemand op het idee gekomen om een veiligheidshoedje te ontwerpen!?

ik ga de hoedjesmakers maar eens mailen... Knipoog