Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:39

Mars schreef:
Maar even he… als jij van jezelf weet dat je 20kg overgewicht hebt en je gaat daarmee op je paard zitten. Los of hij jou in verhouding wel of niet kán dragen. Je weet dan dat je hem ook met 20kg extra belast, elke keer dat je erop gaat zitten. Dat is toch geen prettige gedachte? Ik kon het niet aan mezelf verkopen in de tijd dat ik flink overgewicht had.
Probeer eens 20kg zand op te tillen en weer neer te zetten, je bent blij dat je het kwijt bent.

Voor mij dus een reden dat ik niet meer op een paard stap. Hoe erg ik het ook mis en hoe graag ik het ook wil.
Ik heb me er bij neergelegd dat ik wellicht nooit meer zal rijden. Helaas maar het is niet anders.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:42

De enige nadelen lijken mij helemaal niet enkel mentaal. Wanneer je zegt dat een ruiter X mag wegen om deel te mogen nemen aan een wedstrijd, dan kan het zo zijn dat iemand van 1.95 zonder (of met minimaal) overgewicht niet mee mag doen maar iemand van 1.50 mag wel rustig overgewicht hebben.
Komt bij dat spieren meer wegen dan vet, dus als je lang bent kun je beter geen spieren trainen terwijl je door die spieren juist wel weer beter kunt rijden.

Fly_high

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:49

Ik word inmiddels moe van dat gezeik over "spieren die meer wegen dan vet". BMI vangt het ook gewoon op. Tenzij je een competitieve bodybuilder bent. Of 2,10m lang ongeveer :+

Bulky gespierd zijn ala bodybuilder draagt ook absoluut niet bij aan paardrijkunsten, functionele spieren zijn weer niet zo groot of zwaar.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:02

De enige manier om zo'n regel te kunnen handhaven, lijkt mij enkel een weegschaal neer te zetten en te zeggen gewicht X is de max. Ik kan me dan voorstellen dat lange ruiters maatregelen nemen die hun lichaam niet persé ten goede komen.

Ik hoop maar op meer bewustwording creëren ipv zulke regels...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:03

lies schreef:
Dat paard kan het toch niks schelen of hij persoon X van 70 kilo waarvan 20 kilo overgewicht, of persoon Y van 70 kilo met 20 kilo ondergewicht op z'n rug heeft, lijkt me? Paard moet niet alleen de 20 kilo overgewicht tillen, hij moet alles tillen. Als beide personen 70 kilo wegen dan voelt het paard toch geen verschil?

Persoon x zou dus maar 50kg moeten wegen ipv 70. En zij belast haar dier dus willens en wetens elke dag weer met die extra kilo’s. Dat gaat er bij mij niet in, die bewuste keuze om je dier meer te belasten omdat jij er graag op wilt zitten

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:15

Omstreden onderwerp want iedereen wil natuurlijk van zijn of haar hobby genieten, maar ik denk dat het wel goed is.

Het is jammer voor mensen die 2.04 lang zijn of die om wat voor reden dan ook te zwaar zijn voor de meeste paarden, maar dan is paardrijden misschien gewoon geen sport voor jou.

Ik heb zelf een tijd een kleine e-pony bij gereden wat qua gewicht net ging, maar toen ik 5 kilo aan kwam (van 65 naar 70 kilo), ben ik er niet meer opgestapt.
Je kan gewoon niet altijd alles doen wat je graag zou willen. Zo simpel is het.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:19

Bielsje schreef:
De enige nadelen lijken mij helemaal niet enkel mentaal. Wanneer je zegt dat een ruiter X mag wegen om deel te mogen nemen aan een wedstrijd, dan kan het zo zijn dat iemand van 1.95 zonder (of met minimaal) overgewicht niet mee mag doen maar iemand van 1.50 mag wel rustig overgewicht hebben.
Komt bij dat spieren meer wegen dan vet, dus als je lang bent kun je beter geen spieren trainen terwijl je door die spieren juist wel weer beter kunt rijden.

Dat is onzin, spieren geven hooguit 1-2 kilo extra. Dat maakt echt niet het verschil tussen iemand van 1.50 en iemand van 1.95.

Ik ken overigens weinig amazones (want die zijn toch in de meerderheid in paardenland) die veel spieren hebben en weinig vet. Aan de eigen conditie wordt vaak lang niet zo hard gewerkt als aan die van het paard. Zolang die mentaliteit niet verandert vind ik al dit soort "ja maar.. " opmerkingen vooral erg hypothetisch en lijkt het meer een excuus om toch met 10 kilo teveel op een paard te stappen. Ik hoor nooit fitte mannen van 1.95 dit soort opmerkingen maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:24

Bielsje schreef:

Yes… als ruiter X door zijn lengte geen paard kan vinden waar die de 20% niet overschrijdt dan moet die gewoon niet rijden op een paard. En liefst niet alleen handhaven op wedstrijden maar ook bij lessen, maneges, etc. En als iemand van een klein gestalte met overgewicht binnen die marges blijft en in haar zadel past dan is haar overgewicht wss vooral een mentaal issue voor haarzelf maar niet per se een issue voor haar paard.

Ik moet met mijn lengte ook niet gaan basketballen, ook al wil ik dat nog zo graag. Paardrijden is geen basisrecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:50

Mars schreef:
Persoon x zou dus maar 50kg moeten wegen ipv 70. En zij belast haar dier dus willens en wetens elke dag weer met die extra kilo’s. Dat gaat er bij mij niet in, die bewuste keuze om je dier meer te belasten omdat jij er graag op wilt zitten

Ah, omdat het minder kan, bedoel je?
Dat je dan inderdaad gaat dat niemand met overgewicht op een paard zou moeten gaan zitten, ongeacht hoeveel dat is of wat voor paard het is, omdat je in de meeste gevallen die kilo's niet zou moeten hebben en het dan dus makkelijker voor je paard zou moeten kunnen maken maar dat niet doet.. ?

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:56

Dat van balans versus gewicht is trouwens ook niet helemaal waar. Ik draag toch echt liever mijn dreumes van 14 kilo die 'dood gewicht' geeft of zelfs tegenwerkt, dan mijn 7 jarige van 25 kilo die tenger en gespierd is. Gewicht is gewicht en je knieën (bij mensen) worden belast door het gewicht, niet door wat anders.

Als je niet in balans bent moet je trouwens sowieso niet op een paard gaan zitten maar eerst aan je eigen lichaamsbeheersing werken op de grond. Of je nou licht als een veertje bent of tegen de bovengrens van toelaatbaar gewicht aan zit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:00

Maar werkt jouw 7-jarige mee dan? Wat als die 7-jarige zelf de houding zoekt die jou het minst uit balans brengt?

De reden dat je je dreumes als 'dood gewicht' ervaart is omdat dat kind meewerkt en ontspant. Maar echt dood gewicht van 14 kg is bijna niet te tillen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:06

Avalanche schreef:
Maar werkt jouw 7-jarige mee dan? Wat als die 7-jarige zelf de houding zoekt die jou het minst uit balans brengt?

De reden dat je je dreumes als 'dood gewicht' ervaart is omdat dat kind meewerkt en ontspant. Maar echt dood gewicht van 14 kg is bijna niet te tillen.

De gemiddelde paardenvoerzak die hier dagelijk getild wordt is 15-20 kg en ervaar ik toch echt als dood gewicht :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:16

Maar een paardenvoerzak is geen dreumes he :D en je komt ook een pak minder ver met een zak dan met een kind op je arm.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:54

Ik heb niet alle 16 pagina's doorgelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg.

Wetenschappelijk onderzoek hiernaar is gewoon zo verschrikkelijk moeilijk, als ik de artikelen bekijk kan ik daar als (ex-) biomedisch wetenschapper wel 100 gaten in schieten. Valt mij op dat in dit soort onderzoek er eigenlijk nooit echt goed van te voren is nagedacht over de proefopzet en dat resultaten dus bij voorbaat al discutabel zijn. Is dat een kwestie van geld, want dergelijk onderzoek goed opzetten kost een bult geld, of is het "wel lekker" dat resultaten wat discutabel blijven en je met de juiste statistiek altijd naar je hypothese toe kan rekenen? In ieder geval is de steekproef altijd te klein en zitten er in de groepen altijd teveel variabelen tegelijk om er echt iets over te kunnen zeggen.

Dat gezegd hebbende, er is ook zoveel wat meespeelt dat logisch verstand in mijn ogen echt het beste blijft. Wat mij altijd opvalt (en verbaast) is dat veel van de gezettere ruiters kiezen voor een meer barok dier. Ik zie vaak dan Friezen of Haflingers. Ik snap dat dat voor het plaatje beter dat oogt, voor de percentages misschien ook beter lijkt te passen, maar juist deze paarden hebben vaak een wat langere en zwakkere rug, waardoor het plaatje mijn inziens averechts is ten opzichte van de werkelijkheid. Deze paarden zijn mijn inziens juist minder geschikt voor een stevigere ruiter als meer compacte paarden. De hele conformatie van het paard speelt een rol in wat hij kan dragen.

Maar omdat het allemaal niet zo absoluut is, vind ik wegen bij een wedstrijd niet zo'n effectief idee. Veel beter zou het misschien zijn dat ipv het punt van verzorging in de B, wat toch nu met name gaat over of er wel nette strikjes inzitten en het dier gepoetst is, er punten komen voor de fysieke gesteldheid van de combinatie. Dus hoe fit oogt het paard (zit ie lekker in zijn bespiering en is ie lekker los in het lijf of is het een schrale onbespierde plank die helemaal vast zit. Èn hoe fit, meegaand en soepel oogt de ruiter. Dus niet hoe netjes zit die maar in hoeverre is de ruiter lichamelijk zelf fit en los in het lijf en in staat het dier niet in de weg te zitten. En daarvoor punten in de gehele basisklassen, niet alleen in de B.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:59

Of een verplichte hardloopwedstrijd oid inschieten voorafgaand elke dressuurwedstrijd, komen we vanzelf achter hoeveel van die "zware vanwege de spieren" ruiters daadwerkelijk enigszins fit zijn :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:03

maar moet je dan kunnen hardlopen, of op een balance bal kunnen staan..

Ik heb wel eens een ruiterfit trainings iets gedaan waarbij je moest kunnen opdrukken.. Nu heb ik twee kapotte schouders (van het sporten/boksen .. go figure :+ ) dus dat lukt niet.. Wat doe je dan? :')
Kan er dan ook gemeten worden hoe gevoellig mensen in hun handen zijn? :j

I have questions... :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:08

Cer schreef:
Mars schreef:

Ah, omdat het minder kan, bedoel je?
Dat je dan inderdaad gaat dat niemand met overgewicht op een paard zou moeten gaan zitten, ongeacht hoeveel dat is of wat voor paard het is, omdat je in de meeste gevallen die kilo's niet zou moeten hebben en het dan dus makkelijker voor je paard zou moeten kunnen maken maar dat niet doet.. ?

Exact.
We proberen het paard zijn werk zo makkelijk mogelijk te maken, investeren in allerlei -peuten en -paten, kruiden en readings, goed zadel, tandarts, veearts etc. Maar maken dan wel willens en wetens onnodig zwaarder dan nodig door extra kilo's mee te laten zeulen die er niet aan hoeven zitten.

Onder het mom van 'hij loopt nog met zijn oortjes erop' of 'mijn -paat zegt dat hij geen last van mij heeft'. Wat in het moment vast waar is. Zoals ik zei, niemand krijgt longkanker van 1 sigaret. Maar kijk eens over een periode van 10+ jaar en de onnodige belasting van het lichaam begint langzaam aan op te tellen.

Zoals een bouwvakker er op zijn 50ste ook anders bij loopt dan iemand die fysiek geen belastend werk doet. Bouwvakker heeft misschien zijn werk met plezier gedaan maar dat maakt geen verschil voor de lichamelijke belasting als je over lange tijd kijkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:11

oji schreef:
Maar omdat het allemaal niet zo absoluut is, vind ik wegen bij een wedstrijd niet zo'n effectief idee. Veel beter zou het misschien zijn dat ipv het punt van verzorging in de B, wat toch nu met name gaat over of er wel nette strikjes inzitten en het dier gepoetst is, er punten komen voor de fysieke gesteldheid van de combinatie. Dus hoe fit oogt het paard (zit ie lekker in zijn bespiering en is ie lekker los in het lijf of is het een schrale onbespierde plank die helemaal vast zit. Èn hoe fit, meegaand en soepel oogt de ruiter. Dus niet hoe netjes zit die maar in hoeverre is de ruiter lichamelijk zelf fit en los in het lijf en in staat het dier niet in de weg te zitten. En daarvoor punten in de gehele basisklassen, niet alleen in de B.

De verzorging in de b is ook niet alleen over de knotten. Juist ook over de conditie van het paard, ookal realiseren veel deelnemers zich dat niet en verwachten ze hoge cijfers omdat paard gewassen is. Maar dat is niet het enige wat beoordeeld wordt. De ruiter wordt beoordeeld met houding en zit en zelfs harmonie. Houding en zit gaat juist ook niet over alleen maar netjes zitten, maar juist ook niet in de weg zitten. Alleen als je daar dus wat aangeeft over paard in de weg zetten schiet de ruiter vaak enorm in de verdediging en uiteindelijk ligt het aan de jury en absoluut niet aan de ruiter, helaas.

Ik kan absoluut niet hardlopen, maar ik train wel hard om paard niet in de weg te zitten met beperkingen. Nu zien mensen niet dat ik beperkingen heb tijdens het rijden, ze zijn altijd heel verbaasd achteraf als ze me zien lopen of rollen. Maar dat is ook de bedoeling en ook dat paard het niet werkt. Alleen niet elke oefening is een oefening waar je wat aan hebt met paardrijden.

Dat werd hier alleen niet als slim idee gezien, want dat kost te veel tijd. :+ Als het beter voor paard is is tijd toch geen argument. Daar gaat het al mis.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:18

Mars schreef:
Je begrijpt niet wat ik schrijf.

Ja, dat zeg ik..

Maar goed, verderop leg je het uit. Ik begrijp nu deels wat je bedoelt, je vindt het stom dat een ruiter die 20 kg niet afvalt. Ik heb daar minder moeite mee (ben zelf ook 10 kg te zwaar, maar niet te zwaar voor m’n paard), want zolang het paard het prima kan dragen, zie ik niet echt een probleem. Het is ook niet altijd zo dat 20 kg te zwaar direct resulteert in heel veel vet, toch? Bij sommigen wel, die moeten idd niet op een paard gaan zitten, daar ben ik het weer wel mee eens. Maar je hebt wel mensen die gewoon fit zijn, ondanks overgewicht. Eerlijk gezegd schaar ik mezelf daar ook onder :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:20

MyWishMax schreef:
oji schreef:

De verzorging in de b is ook niet alleen over de knotten. Juist ook over de conditie van het paard, ookal realiseren veel deelnemers zich dat niet en verwachten ze hoge cijfers omdat paard gewassen is. Maar dat is niet het enige wat beoordeeld wordt. De ruiter wordt beoordeeld met houding en zit en zelfs harmonie. Houding en zit gaat juist ook niet over alleen maar netjes zitten, maar juist ook niet in de weg zitten. Alleen als je daar dus wat aangeeft over paard in de weg zetten schiet de ruiter vaak enorm in de verdediging en uiteindelijk ligt het aan de jury en absoluut niet aan de ruiter, helaas.

Ik kan absoluut niet hardlopen, maar ik train wel hard om paard niet in de weg te zitten met beperkingen. Nu zien mensen niet dat ik beperkingen heb tijdens het rijden, ze zijn altijd heel verbaasd achteraf als ze me zien lopen of rollen. Maar dat is ook de bedoeling en ook dat paard het niet werkt. Alleen niet elke oefening is een oefening waar je wat aan hebt met paardrijden.

Dat werd hier alleen niet als slim idee gezien, want dat kost te veel tijd. :+ Als het beter voor paard is is tijd toch geen argument. Daar gaat het al mis.

Leuk om te weten, ik heb dit idd ook nooit geweten :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:30

Afbeelding

Alleen zijn de reacties echt niet altijd mals als er dus opmerkingen gemaakt worden. Er wordt afgegeven op jury's die dingen harder aan moeten pakken, maar er zijn er zat die dat doen ofnwillen doen maar waar de ruiters het niet waarderen en alle schuld bij de jury neerleggen. Absoluut niet kijken naar zichzelf. En dat vind ik wel het gevaar van gezond verstand of zelf mogen bepalen. Niet alleen bij gewicht, hoor. Juist bij veel meer dingen. Ook over de conditie van het paard, lengte van de ruiter die pony negatief lijkt te beïnvloeden, paard dat echt niet goed loopt, hulpen die veel te grof zijn en noem maar op.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:17

Heb ik ook nooit geweten!
En eerlijk gezegd als schrijver van een jury nooit meegemaakt dat de jury bij 1 vd deelnemers afweek van de standaard 8 voor verzorging.

edit; dus ook niet wanneer er een duidelijk te zwaar iemand op een paard zat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:26

Dat hoort ook weer niet bij verzorging, wel als paard te dik, dun of onbespierd is. Maar als ruiter het paard in de weg zit wordt dat meegenomen bij houding, zit en effect van de hulpen. Ik heb het wel een aantal keer meegemaakt dat er wat gezegd werd over conditie van paard of de zit van ruiter, maar de reacties waren niet dat men kritisch naar zichzelf gingen kijken iig. Helaas. Maar diezelfde reacties hebben sommige recreatie ruiters ook als er iemand wat van zegt die ingehuurd wordt om te beoordelen.
Het probleem ligt dus bij zelfreflectie en of iedereen het zelf wel kan beoordelen of ze goed bezig zijn op alle vlakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:15

En dat is helaas dus niet het geval. Die zelfreflectie is er niet, in de meeste gevallen ook niet bij andere zaken die je moeilijker kunt uitsluiten dan gewicht. Bv onregelmatigheid. Dus het makkelijkste is dan toch die weegschaal. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:29

Mars schreef:
Maar even he… als jij van jezelf weet dat je 20kg overgewicht hebt en je gaat daarmee op je paard zitten. Los of hij jou in verhouding wel of niet kán dragen. Je weet dan dat je hem ook met 20kg extra belast, elke keer dat je erop gaat zitten. Dat is toch geen prettige gedachte? Ik kon het niet aan mezelf verkopen in de tijd dat ik flink overgewicht had.
Probeer eens 20kg zand op te tillen en weer neer te zetten, je bent blij dat je het kwijt bent.

Dat bedoel ik nou met gezond verstand ;)

Schapenwol _/-\o_