oji schreef:Maar omdat het allemaal niet zo absoluut is, vind ik wegen bij een wedstrijd niet zo'n effectief idee. Veel beter zou het misschien zijn dat ipv het punt van verzorging in de B, wat toch nu met name gaat over of er wel nette strikjes inzitten en het dier gepoetst is, er punten komen voor de fysieke gesteldheid van de combinatie. Dus hoe fit oogt het paard (zit ie lekker in zijn bespiering en is ie lekker los in het lijf of is het een schrale onbespierde plank die helemaal vast zit. Èn hoe fit, meegaand en soepel oogt de ruiter. Dus niet hoe netjes zit die maar in hoeverre is de ruiter lichamelijk zelf fit en los in het lijf en in staat het dier niet in de weg te zitten. En daarvoor punten in de gehele basisklassen, niet alleen in de B.
De verzorging in de b is ook niet alleen over de knotten. Juist ook over de conditie van het paard, ookal realiseren veel deelnemers zich dat niet en verwachten ze hoge cijfers omdat paard gewassen is. Maar dat is niet het enige wat beoordeeld wordt. De ruiter wordt beoordeeld met houding en zit en zelfs harmonie. Houding en zit gaat juist ook niet over alleen maar netjes zitten, maar juist ook niet in de weg zitten. Alleen als je daar dus wat aangeeft over paard in de weg zetten schiet de ruiter vaak enorm in de verdediging en uiteindelijk ligt het aan de jury en absoluut niet aan de ruiter, helaas.
Ik kan absoluut niet hardlopen, maar ik train wel hard om paard niet in de weg te zitten met beperkingen. Nu zien mensen niet dat ik beperkingen heb tijdens het rijden, ze zijn altijd heel verbaasd achteraf als ze me zien lopen of rollen. Maar dat is ook de bedoeling en ook dat paard het niet werkt. Alleen niet elke oefening is een oefening waar je wat aan hebt met paardrijden.
Dat werd hier alleen niet als slim idee gezien, want dat kost te veel tijd.
Als het beter voor paard is is tijd toch geen argument. Daar gaat het al mis.