Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:34

Afbeelding
40 effing graden. -O-
En als de app zegt 40 mag je er irl vaak nog een graad bij optellen.
Woo effing hoo. :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:36

Hier de voorspelling voor vandaag 40 graden, voor morgen 39 :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:38

Hier zegt de app dat het morgen 36c wordt.
Nog bloody hot maar beter dan 40c. :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:51

Ik vind het van de wedstrijdorganisaties al schandalig dat ze wedstrijden even goed door laten gaan, maar van de beesten die ook nog eens besluiten om ook werkelijk op een paard te gaan stappen met deze temperaturen ligt het iq duidelijk lager dan hun schoenmaat. Woest kan ik om zoiets worden. Ik hoop dan ook dat er mensen zijn die wel hun verstand gebruiken en het welzijn van het dier voorop stellen door niet op wedstrijd te gaan.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:15

Was hier gisteren 39.4.... zelfs ik vind dat te warm :')

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:36

Shenavallie schreef:
Ik vind het van de wedstrijdorganisaties al schandalig dat ze wedstrijden even goed door laten gaan, maar van de beesten die ook nog eens besluiten om ook werkelijk op een paard te gaan stappen met deze temperaturen ligt het iq duidelijk lager dan hun schoenmaat. Woest kan ik om zoiets worden. Ik hoop dan ook dat er mensen zijn die wel hun verstand gebruiken en het welzijn van het dier voorop stellen door niet op wedstrijd te gaan.

Ik ben zo ongeveer de laatste die met dit warme weer ook maar een overtollige beweging maakt, laat staan met mijn paard, maar om mensen die dit wel doen beesten te noemen met een lager iq dan hun schoenmaat gaat mij toch echt te ver.

https://heelhollandhinnikt.wordpress.co ... er-warmst/
Citaat:
Typisch Nederlands, hoe minder verstand hoe groter de mond en hoe scherper de in venijn en onbegrip gedoopte pen. (Een pen is iets waarmee je vroeger brieven, briefkaarten en ansichten schreef).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:37

Nikass schreef:
Als je het over training hebt ga ik er wel vanuit dat je paard enige inspanning levert, anders kun je het beter rondhobbelen noemen ;)
Nee hoor, geen rondhobbelen. Je kunt ook in stap werken aan zaken als balans en coördinatie, door middel van heel precieze oefeningen. Dat vergt veel concentratie en finetuning van zowel ruiter als paard. Fysiek vergt het vooral lichaamsbewustzijn en -beheersing. Hijgen en zweten komen er niet bij kijken. Maar training is het wel degelijk.
Maar vandaag hebben mijn paarden (uiteraard) vrij, net als gisteren, en morgen idem.

Iedereen veel succes met het dealen met de hitte, hopelijk zijn we er na vrijdag vanaf ...

Verder maak ik me vooral zorgen om paarden in achteraflandjes in de brandende zon, hopelijk wordt daar ook voldoende op gecontroleerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:45

_kajo_ schreef:
Helaas kan ik het meer wetenschappelijke artikel zo snel niet terug vinden. Albert van Unen is een deskundige en die heeft toch een wat andere mening dan de meeste bokkers in dit topic.
https://www.google.com/amp/s/heelhollan ... armst/amp/

Interessant artikel, ik hoop dat meer mensen het lezen!

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 08:48

Shaggy09 schreef:
Ik ben wel benieuwd of er daadwerkelijk veel ruiters nog zijn op die wedstrijd!q

Ik was gister bij die concours kijken en het was best rustig maar er waren toch nog ongeveer 30 ruiters met hun paard.

ik kreeg daar ook nog kritiek dat ik niet meedeed. Ik zei dat ik het te warm vind en zuinig op mijn paardje ben, toen kreeg ik al verschillende reacties zoals: “Ben jij dr ook al zo een” of “wij zijn er ook zuinig op maar we doen wel mee. we stellen ons niet zo aan”
ik vond het wel zielig voor die paarden en ponys maarja ik kan dr verder ook niks aan doen. :( ;(

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:59

Shenavallie schreef:

Zo dan....
Ik begrijp je zeer zeker maar iets genuanceerder en respectvoller mag wel.

TS niets van aantrekken. Je hebt een goed besluit in het welzijn van je paard genomen

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:02

Askja schreef:
_kajo_ schreef:
Helaas kan ik het meer wetenschappelijke artikel zo snel niet terug vinden. Albert van Unen is een deskundige en die heeft toch een wat andere mening dan de meeste bokkers in dit topic.
https://www.google.com/amp/s/heelhollan ... armst/amp/

Ik hoop dat je mijn artikel en link er dan ook naast legt

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:42

Citaat:

Flutartikel en zal mijn gedachten echt niet doen veranderen.
Mijn (sport)paard is echt niet vooruit te branden nu hoor, dus daar luister ik gewoon naar. Fijn dat een topsportpaard wel kan lopen met 30 graden in vaak toch een ander land met meer een landklimaat, lage luchtvochtigheid en waar de warmte meestal constanter is dan hier met dit zeeklimaat en dus meer schommelingen en vieze vocht... Ik doe het mijn paard iig niet aan. :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:11

Bibi1109 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik ben wel benieuwd of er daadwerkelijk veel ruiters nog zijn op die wedstrijd!q

Ik was gister bij die concours kijken en het was best rustig maar er waren toch nog ongeveer 30 ruiters met hun paard.

ik kreeg daar ook nog kritiek dat ik niet meedeed. Ik zei dat ik het te warm vind en zuinig op mijn paardje ben, toen kreeg ik al verschillende reacties zoals: “Ben jij dr ook al zo een” of “wij zijn er ook zuinig op maar we doen wel mee. we stellen ons niet zo aan”
ik vond het wel zielig voor die paarden en ponys maarja ik kan dr verder ook niks aan doen. :( ;(

Laat ze maar lüllen. Ik hoop dat ze een zonnesteek hebben opgelopen. Je gaat gewoon niet rijden met die temperaturen, ik snap echt niet dat sommige mensen denken dat alles gewoon in normaal tempo door kan gaan met dit weer. Je moet je erop aanpassen, maar blijkbaar is dat voor sommige te moeilijk. 8)7
Die zijn imo het niet waard om een paard te hebben en paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:29

Hier in Zweden is het ook flink heet. Maar het is hier ook hartstikke droog waar door het niet zo vies en plakkerig benauwd is. Plus een meertje op 200 meter afstand... heerlijk.

Afbeelding

Plaats van bestemming, bijna in de achtertuin:

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:32

ElviraKelan schreef:
Askja schreef:
Ik hoop dat je mijn artikel en link er dan ook naast legt

Beide artikelen spreken elkaar in wezen niet tegen. In 'jouw' artikel wordt omschreven wat hittestress is en wat de symptomen zijn. Die zijn duidelijk waarneembaar, zelfs voor een leek. Bij hittestress dient acuut gehandeld te worden. Het kan best dat dit door sommigen onderschat of genegeerd wordt, of dat nu sportruiters zijn die hun paard in een kokende trailer naar een wedstrijd vervoeren of in het zweet werken bij 30 graden, of mensen met een paard in een achteraflandje waar ze nauwelijks naar omkijken. Beide vallen in de categorie rotte appels.

De meerderheid van de paardeneigenaren heeft echt wel in de peiling of hun paard last heeft van de warmte. Paarden met een goede gezondheid en conditie, zoals zorgvuldig getrainde en gemanagede sportpaarden, kunnen over het algemeen hitte prima handelen, ook als ze eerder die dag bij gematigder temperaturen een training hebben gehad.

De stellingen 'Paarden zijn van oorsprong steppedieren die goed warmte kunnen reguleren' en 'Paarden functioneren het best bij een temperatuur van 10-15 graden' kloppen allebei.

Het is gewoon echt je gezond verstand gebruiken en je paard goed kennen, want hoe goed paarden met hitte kunnen omgaan verschilt per individueel dier, net als bij mensen. Juist omdat het om individuele dieren gaat, kun je niet zo makkelijk zeggen dat wat voor jouw paard geldt, ook wel voor andere paarden zal opgaan.

Tenslotte, ik denk dat elke serieuze (sport)ruiter met hart voor zijn paard het uitgangspunt heeft 'bij twijfel niet doen'.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:33

Alpha89 schreef:
Citaat:

Mijn (sport)paard is echt niet vooruit te branden nu hoor, dus daar luister ik gewoon naar. Fijn dat een topsportpaard wel kan lopen met 30 graden in vaak toch een ander land met meer een landklimaat, lage luchtvochtigheid en waar de warmte meestal constanter is dan hier met dit zeeklimaat en dus meer schommelingen en vieze vocht... Ik doe het mijn paard iig niet aan. :o

Het was mijn intentie ook niet om met het plaatsen van de link wie dan ook van gedachten te doen laten veranderen. Het is nergens voor nodig om dit flutartikel te noemen omdat het niet in je straatje past. Nee, het is geen wetenschappelijk hoogstandje, die kan ik helaas niet meer terugvinden op internet. Het geeft wel een mening weer van een professional. Net zoals het artikel wat ElviraKelan plaatste. Het siert je dat je luistert naar je paard en dat je niet start, maar waarom mag een ander die ook naar het paard luistert niet starten wanneer het paard het wel aankan. Dat stoort me namelijk in dit topic. 'Ik doe het niet dus een ander mag het ook niet'. Beslis gewoon voor jezelf, sta achter je keuze en laat een ander in z'n waarde als die een andere keuze maakt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:34

Alpha89 schreef:
Citaat:

Maar je hebt ook paarden die hun thuisbasis in Nederland/Belgie/Duitsland hebben en naar de Longines gaan in Dubai, Miami, Mexico, Shanghai etc. Vanuit de Hollandse winter met het vliegtuig gelijk de hitte in. En dan toch nog presteren ook op 'n parcours van 1.60.
Het is dus maar net hoe fit en getraind je paard is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:35

ElviraKelan schreef:
Shenavallie schreef:

Zo dan....

TS niets van aantrekken. Je hebt een goed besluit in het welzijn van je paard genomen
Dit is toch helemaal niet gericht op de ts. Goed lezen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:36

Er staan zoveel onzinnige dingen in, waardoor ik het een flutartikel vind. Iemand anders vindt het weer interessant. Prima.
Denk toch dat de meningen altijd verdeeld zullen blijven. Je hoort mij niet zeggen dat een ander het ook niet mag doen. Ieder moet het zelf weten, maar interessant vond ik het artikel iig niet en ik neem liever het zekere voor het onzekere, dus de mijne heeft vakantie :o .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:44

ElviraKelan schreef:
Shenavallie schreef:

Zo dan....

Ik snap jouw reactie zeker hoor. Punt is alleen dat als je alleen maar 'foei' zegt, dat het geen zier helpt. Ik word er gewoon echt woest van en vind het pure dierenmishandeling als mensen met deze temperaturen op hun paard stappen. Door gewoon direct te zeggen wat ik ervan vind, na alle 'foei's', dringt het hopelijk beter door. Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt. In mijn omgeving zijn er gelukkig ook genoeg mensen die deze gedachten hebben en dit ook zo uiten. Het is pure egoïsme om toch te willen rijden, terwijl het aan alle kanten afgeraden wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:45

Alpha89 schreef:
Citaat:

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 25-07-19 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:47

Askja schreef:
ElviraKelan schreef:

Zo dan....

Inderdaad, het was niet gericht op de TS zelf, maar in het algemeen. TS spreekt in haar OP duidelijk haar twijfel uit en wat ik net las heeft ze een zeer verstandige beslissing genomen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:31

Askja schreef:
ElviraKelan schreef:

Zo dan....

Of goed interpreteren maar daar ontbreekt het bij jou nogal aan ook getuige hoe je mijn link leest

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:34

ElviraKelan schreef:
Shenavallie schreef:

Zo dan....

Ik snap jouw reactie zeker hoor. Punt is alleen dat als je alleen maar 'foei' zegt, dat het geen zier helpt. Ik word er gewoon echt woest van en vind het pure dierenmishandeling als mensen met deze temperaturen op hun paard stappen. Door gewoon direct te zeggen wat ik ervan vind, na alle 'foei's', dringt het hopelijk beter door. Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt. In mijn omgeving zijn er gelukkig ook genoeg mensen die deze gedachten hebben en dit ook zo uiten. Het is pure egoïsme om toch te willen rijden, terwijl het aan alle kanten afgeraden wordt.

Tja maar dit soort mensen verdraaien woorden om alles in hun eigen voordeel uit te spreken en uit te leggen.

Ik begrijp wat je bedoelt maar of het helpt vraag ik mij sterk af....

En ja ik heb deze gedachten ook alleen spreek ik ze idd wat liever uit

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:43

Kajo omdat er in mijn artikel al duidelijk genoemd word het fenomeen luchtvochtigheid wat we in NL kennen en dat deze temperaturen voor paarden echt te warm is buiten deze luchtvochtigheid om of je moet je paard een keer onnodig hittestress willen bezorgen. Terwijl hij overdag al hittestress heeft.
Want het is een gegeven dat hittestress ook varianten in ernst kent.
Het is mi gewoon van de zotte om je paard met deze temp koste wat het kost in je eigen belang aan het werk te willen zetten. Dit is een mening net als onderstaande maar niet van de hittestress door temperaturen en luchtvochtigheid dat is een feit.
Een feit waar aan voorbij wordt gegaan door bijna enkel pure egoïstische redenen.
En mij werden gisteren deze woorden in de mond gelegd maar ik benoem het nu wel want dan had het maar niet in mijn mond gelegd moeten worden...
Het is gewoon dierenmishandeling om nu nog te rijden zonder gegronde reden