Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:15

germie schreef:
Ik ben bij mijn paard op de uitprobeertoer. Ze loopt goed op een megadikke ouderwetse rvs bustrens, maarhetduurt altijd 20 minuten voor ze los is. Ze is extreem gevoelig voor sneetjes in de mond. Watertrensen gaan hierdoor niet. Zelfs met geen teugeldruk gaat mond stuk bij kauwen. Ik heb van equitana een anatomische rvs enkelgebroken bustrens gekocht van massief rvs, een anatomische aurigan dubbelgebroken bustrens, een billy allen westernbitje dtrens, en een western enkelgebroken sweet iron met koper inlages hulstrens. Allen mogen volgens de nieuwe regels, daar heb ik op gelet.
Misschien zit er een beter bit bij dan ik heb.

Interessant! Hou ons op de hoogte!

Ik gebruikte op wedstrijd wel eens een Sprenger Comfort Mouth (rechte trens met rondvrijheid) of een NS Verbindend, maar ik wil echt niet het risico lopen op diskwalificatie (2 verliespunten), dus ben overgestapt op een enkelgebroken watertrens Sweet Iron van HH en de mijne loopt er zelfs beter op! Maar ik lees vanuit interesse graag nog mee hier naar jullie oplossingen.

plutolover

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:21

Ik rij op een sprenger dubbel gebroken novocontact. Geen idee of die mag maar is dubbel gebroken dus zou het wel mogen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:47

astridastrid schreef:
germie schreef:
Ik ben bij mijn paard op de uitprobeertoer. Ze loopt goed op een megadikke ouderwetse rvs bustrens, maarhetduurt altijd 20 minuten voor ze los is. Ze is extreem gevoelig voor sneetjes in de mond. Watertrensen gaan hierdoor niet. Zelfs met geen teugeldruk gaat mond stuk bij kauwen. Ik heb van equitana een anatomische rvs enkelgebroken bustrens gekocht van massief rvs, een anatomische aurigan dubbelgebroken bustrens, een billy allen westernbitje dtrens, en een western enkelgebroken sweet iron met koper inlages hulstrens. Allen mogen volgens de nieuwe regels, daar heb ik op gelet.
Misschien zit er een beter bit bij dan ik heb.

Interessant! Hou ons op de hoogte!

Ik gebruikte op wedstrijd wel eens een Sprenger Comfort Mouth (rechte trens met rondvrijheid) of een NS Verbindend, maar ik wil echt niet het risico lopen op diskwalificatie (2 verliespunten), dus ben overgestapt op een enkelgebroken watertrens Sweet Iron van HH en de mijne loopt er zelfs beter op! Maar ik lees vanuit interesse graag nog mee hier naar jullie oplossingen.

Zeker, maar kost wat tijd. Ik heb ook nog een myler liggen, maar als die gewoon in de mond ligt lijkt het al of iemand aan de teugels trekt. Dus die valt af. Mijn paard heeft ook nog eens een maat wat lastig te bepalen is. 13.5 tot 14.5. wat het beste ligt verschilt per model. Billy allen heeft iets ander model. Rechter.
Ik wil gewoon een aantal keren met bit a rijden, dan b, enz. Misschien weet je na 1 keer al dat het niets is.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:31

Weet je ik ga ook gewoon starten met me bit zolang ze niet in hun mond kijken kunnen ze het vanaf de buiten kant niet zien

Billy allen wil ik ook proberen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:47

Gisteren bitje 1 geprobeerd. Het dubbelgebroken bitje van aurigan o.i.d., maar dan ook mooi anatomisch.
Afbeelding

Afbeelding

Ik had de 14.5 cm meegenomen, mijn paard heeft eigenlijk exact een tussenmaat, soms is 13.5 beter, soms 14.5. Hier had een 13.5 evt. ook gekund, maar het kan wel. Dus gewoon gereden. Als een bit bij haar echt niets is, dan krijg ik haar met losrijden niet aan het halsstreken. Dit lukte nu wel. Mijn paard heeft tijd nodig om goed na te geven, en dat was ook hier het geval, maar aan het einde lukte het mij zelfs om een halve grote volte eenhandig te rijden. Ik heb in het kader van WE trainen een paar enkelvoudige wissels gereden en dat ging ook netjes. Na het rijden de ultieme controle, daar mijn paard zeer snel wondjes in de mondhoeken heeft en daarom een watertrens eigenlijk altijd afvalt. Maar nu was alles mooi heel. Een paar eerste krassen van het kauwen op het bit gevonden. Dus dit is zeker geen afvaller. Het is ook niet dat ik na 1 keer veel verschil merk met de zeer dikke ouderwetse kaarsrechte enkel gebroken bustrens, maar ik ga er nog een keer mee rijden. En dan gaan we het andere bitje proberen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:10

En? Al iemand gecontroleerd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:20

nope... en ook al mag mijn bit nog wel... het is wel een kanshebber op controle door de trust paardjes aan de zijkant :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:21

Welk bit van Trust heb jij dat wel mag?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:21

de reguliere watertrens
Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:26

Ik hoop nog steeds dat Trust het bij de KNHS / FEI voor elkaar gaat krijgen om de bitten toegestaan te krijgen. Zou het zo zonde vinden om mijn 2 bitten weg te moeten doen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:31

En NS.... die hebben nog veel meer bitten die niet meer mogen.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:47

Gisteren tijdens dressuurwedstrijd werd degene voor mij wel de ring uitgestuurd omdat ze een correctie bit in had...

Ik heb zelf nu een myler in ipv correctiebit, gaat wel redelijk maar ben er nog niet helemaal happy mee..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:48

Officieel ben je dan zelfs gediskwalificeerd toch? Dus -2pnt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 06:39

Het dubbelgebroken bitje wat mooi anatomisch is, is het niet voor mijn paard. Geen wondjes, maar mond is dood. Paard kauwt totaal niet meer en om haar rond te krijg heb ik veel gewicht nodig.
Een andere nu 1 keer geprobeerd, voorgevormde enkel gebroken bustrens. Deze lijkt beter, hoewel maar 1 keer gereden tot nu toe.
Billy allen moet nog. De light oil western sidepull bitloos bevalt tot nu toe het beste.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:42

Een kennis van mij heeft en mail gestuurd aan de KNHS en ze zouden het gaan bespreken! De reactie was heel vervelend als u door deze verandering niet kan starten Dat is niet de bedoeling

Hier nog steeds blij met mijn kunstof sprenger duo

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:48

Ik heb nu een dubbel gebroken bit, geen idee of deze nou wel of niet mag. Dubbel gebroken is dubbel gebroken en dat mag wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:51

ligt aan de vorm en het tussenstuk, zoals ik eerder aangaf staan op de site van de KNHS plaatsjes

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:38

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 06:45

Beetje zelfde idee als een billy allen bitje.
Geen ervaring mee. Maar zou wel mogen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:55

Hier eenmyler level1 geprobeerd. Ja, paardliepniet slecht erop, maar er mee starten? Zelfs zonder teugeldruk is het net of je trekt voor het oog door devorm. Het bit loopt naar voren gebogen weg immers. Dus helaas, ik wil geen jurys die denken iets te zien wat er niet is. Maat en ligging zijn goed, maar ophoudingen geven lijkt raar. Dus nog steeds isde 7.50 rvs 23mm enkelgebroken bustrens de beste.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:48

Klopt... maar dat heeft mijn trust ook wel een beetje.
Het bit mag en hij loopt er super fijn op. Maar doordat het mondstuk iets verder door loopt na de ring lijkt het altijd wat uit te steken alsof er druk op staat.

Nu is bij die van mij het probleem juist dat je te weinig in je handen hebt :+ maar het vertekend wel ja :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:00

De myler mb33 correctiebustrens schijnt wel te mogen. Is dat een optie voor de correctiebitliefhebbers?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:21

Ik heb die omdat m'n ruin weinig ruimte heeft en geen druk op z'n tong wil. Fijn bit. Voorheen met correctiebit gereden om dezelfde reden. Voelt redelijk gelijk. Maar paard vindt de myler fijner omdat die dunner is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:55

Heb je het over het bit wat ik heb gepost Willemijn? of over het bit waar Germie het over heeft?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:29

Myler correctiebit