Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:47

hanny_jelke schreef:
en ook mensen met zwaar overgewicht verdienen een hobby

Maar moet dat een hobby zijn waarbij je een ander levend wezen opscheept met je zware overgewicht? Of is het eerlijker om in te zien dat dit niet okee is naar het paard toe?

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:51

Mars schreef:
hanny_jelke schreef:

Maar moet dat een hobby zijn waarbij je een ander levend wezen opscheept met je zware overgewicht? Of is het eerlijker om in te zien dat dit niet okee is naar het paard toe?

inderdaad. ga dan eerst een paar maanden rennen ofzo, en afvallen.. en kijk dan verder..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:54

hanny_jelke schreef:
daar zeg je iets, wat is Gezond?

voorbeeld, kwa organen ben ik gezond, op een aangeboren nier afwijking na, maar dit hinderd niet in gewicht, sterker nog ik moet juist op letten met wat ik eet.

maar mijn rug is belabberd, en mijn enkel dramaties, een enkele pas rennen is voldoende voor weken krukken, sterker nog met veel pech, een levenslange niet meer kunnen lopen op dat been.
tsja de meeste sporten mag ik niet, en zelfs mijn voet in de stijgbeugels houden is a not done,
voor het mooi minder, maar ik hinder mijn paard niet. en dat vind ik dan toch echter het belangrijkste.
door mijn rug is door zitten onmogelijk, maar op de juiste manier licht rijden en licht neer komend hinder ik mijn paard echt niet, sterker nog als ik tegen willens en wetens in ga doorzitten, hinder ik mijn paard veel meer.
het punt is, dat mensen evengoed onzichtbare gebreken kunnen hebben,
wie zijn wij omdat in twijfel tetrekken?
ja er wordt veel met excuses gesmeten, maar wij weten niet of dit waarheid is of niet, en dus zijn wij niet de persoon om dit in twijfel te trekken.

een stevige/zzwaar overgewichts ruiter op een ranke KWPN ziet er niet uit, die zien we liever op een stevige koud bloed,
maar toch een Kwpn met een goed getrainde sterke rug zal dit better kunnen dragen als een stevige koudbloed die niet getraind is, en dus zwakere rug spieren heeft,

ik wil niemand aanvallen, en het is zeker iets waar over nagedacht moet worden en zeker een goede discussie verdient, maar anderzeids heeft het veel kantekeningen.

Wat is gezond.. jeetje moet nu echt elk woord uitgelegd worden? :o gezond is gewoon als je lichamelijk in staat bent je lichaam gezond ( ook qua gewicht) kan houden en daar geen beperkingen in hebt. gewoon gezond.

Ja mensen met overgewicht verdienen een hobby, maar naar mijn mening hoort die niet plaats te vinden óp een paard. Maar naast of achter een paard.

Nogmaals ik vind, ondanks de reden, iemand met overgewicht ( laten we uit gaan van BMI en dan 20 kg er boven) gewoon niet op een paardenrug horen. Ik vind dat egoïstisch, hoe hard dat ook klinkt. Ik laat mijn vriendin met schildklier problemen echt niet op mijn paard zitten, zij mag longeren en wandelen en that's it. Ik gun het haar wel, maar mijn paard niet :) Overigens snapt zij dat heel goed hoor.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:55

Dit onderwerp is tijdens afgelopen jurycursussen en bijscholingen uitgebreid besproken.
Daar werd iedere keer hetzelfde gezegd: Zet géén verwijzingen naar iemands overgewicht op het protocol!
Wanneer iemand (al dan niet door het gewicht) het paard tegenwerkt kan je dáár gerust wel een opmerking over maken. Bijvoorbeeld iets in de trant van 'werk aan een onafhankelijke zit' of 'probeer meer mee te zitten in de beweging'.
En dan hopen dat het lampje gaat branden bij diegenen.

Overgewicht is een onderwerp dat vaak erg gevoelig ligt. Het kan zoveel uiteenlopende oorzaken hebben & door er een opmerking over te maken kan je als jury iemand diep kwetsen. Misschien zou het voor sommige mensen een eye-opener zijn om te gaan afvallen, maar ik kan verzekeren dat dat voor de meeste mensen niet geldt.

Zo lang er geen duidelijkere voorschriften zijn van de KNHS uit dan dit vind ik dat we als juryleden onze vingers hier ook niet aan moeten branden. Want waar leg je de grens wanneer iemand te dik is? Komt het tegenzitten in de beweging door het gewicht, of zijn er andere oorzaken? Het is allemaal een erg dunne lijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:56

Ik vind zeker dat een jury zich daar zonder zich voor te schamen voor in mag grijpen ja! Als de persoon zelf het dierenwelzijn net even te losjes neemt, hoort een ander in te grijpen om de desbetreffende persoon de ogen te openen. Ik heb het al vaak herhaald, maar ik vind dat een zwaarlijvig persoon gewoon niet op een paard thuis horen, op welk paard dan ook! Paardenruggen, ook van stevige rassen zijn een stuk zwakker dan men zou denken. Zeker met een voor die belasting slechte drukverdeling van het zadel.

Mensen met zwaar overgewicht, die bewust nog op hun paard klimmen, zetten dan ook bewust hun eigenbelang en plezier boven het lichamelijke welzijn van hun paard. Klinkt hard, is niet eerlijk, maar het is wel de waarheid. Ik vind het altijd zo mooi om te zien als mensen weigeren op hun paard te rijden totdat ze hun streefgewicht bereikt hebben. Ik heb deze winter een zwaarlijvige vriendin geholpen om af te vallen (als in samen sporten, voor de motivatie), zij heeft nu 30 kilo verloren! Ik heb dus van dichtbij meegemaakt wat voor een strijd het is, en hoe ongelofelijk hard je moet werken iedere dag, ze heeft best wat tranen gelaten. Maar goh wat voelt die meid zich nu lekker!

Als zij het kan, kan iedereen het, gewoon een kwestie van een schop onder de kont en volhouden, makkelijk is het absoluut niet, mogelijk wel! En mocht het zo zijn dat je door geneesmiddelen of een ziekte helaas geen gewicht kunt verliezen, dan is dat triest maar dan is een andere hobby, of een andere tak van de sport (mennen bijvoorbeeld) gewoon eerlijker voor het paard.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:59

Wat een hoop reacties maakt dit onderwerp los. Dat had ik bij het plaatsen ook wel verwacht.

Ik snap dat het lastig is om hier als jury iets over te zeggen, maar een topprestatie verwachten van je paard terwijl je er nog niet eens zelf op kan klimmen?? Dan de discussie over zelf wel/niet genoeg conditie hebben nog daar gelaten..

Tijdens de jurycursussen komt dit onderdeel dus ook geregeld aan bod begrijp ik van de juryleden die gereageerd hebben. Het wordt toch (ben ik bang) een veel meer voorkomend probleem. Wellicht goed voor de KNHS om zich hier nog een keer over te buigen. Ik snap dat een jury niet kan oordelen of iemand feitelijk te zwaar is voor het paard, maar een verkeerde belasting of een belemmering van het paard kan wel geconstateerd worden.
Ik denk dat een aantal ruiters helemaal geen instructeur heeft.. en indien ze deze wel hebben en deze hun ogen dicht houden, wie is er dan om deze ruiters aan te spreken?
Ik blijf van mening dat een wedstrijd een beoordelingsmoment is, en dat er op alle fronten iets over een combinatie gezegd worden. Uiteraard om iemand verder te helpen. Als afvallen daar een van is, mag dat best gezegd worden. Uiteraard wel vriendelijk en opbouwend. Een paard heeft geen boodschap waarom zijn ruiter te zwaar is.

Mijn vraag of het in ieder geval mag is door een aantal juryleden in dit topic al beantwoord. Maar het is interessant om te zien hoeveel er over dit onderwerp loskomt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:00

Ik ben zelf iemand met overgewicht en als ik met een slank paardje de ring in zou komen, mag de jury er zeker wat van zeggen.
Ook als ik mijn paard hiermee uit balans lijk te brengen, ik denk dat mensen hier dan zelf verder hun conclusie uit moeten trekken.
Vanuit de knhs mogen hier best regels voor komen, want nu wordt het meteen zo persoonlijk en waarschijnlijk boos op gereageerd.
Maar als de jury naar een regelement kan wijzen is dat toch wat minder persoonlijk en vervelend.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:04

Dinopino schreef:
De paardenrug is een soort brug. Hoofd omhoog rug strak gespannen paard heeft moeite met gewicht, zadel enz. Wanneer je je paard goed over de rug rijdt is het gewicht van de ruiter voor een paard beter te dragen. Daarom snap ik ook niet dat hier het recreatieve rijden als positiever wordt beschouwd dan het wedstrijdrijden.?

Volgens mij wordt er net bij het recreatief rijden meer ontspannen gereden, omdat niets echt moet.
(dit zeg ik uit eigen ervaring, ikzelf rijd altijd aan een lange teugel buiten, paardje loopt relaxt met zijn hoofd op een normale positie en mooi over de rug)
Terwijl bij wedstrijden moeten de paarden 'mooi' lopen.
En zeker bij springen worden ze in de krul getrokken en lekker zagen bij het inrijden, want dan lopen ze mooi aan de teugel :=

Voor de rest zie ik het inderdaad ook wel eens.
Mensen waarvan ik denk, laat je arme paardje aub even staan en probeer wat aan je eigen conditie/gewicht te werken.
Het klinkt misschien hard, maar zo is het wel.
En niet alleen op wedstrijden, op bokt zie ik ook wel eens zo'n mensen langskomen.
Dan is bokt plots vriendelijk en durft niemand er iets van te zeggen...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:06

hanny_jelke schreef:

:oo

Moet het idd ten kosten gaan van een dier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:23

muts_marijke schreef:
Ik heb een aantal pagina's gelezen maar niet alle dus weet niet of er al zoiets gezegd Is.

Ik ben zelf erg lang Met mijn 1.86m. Na de bevalling bleven de kilo's wat plakken en ik was al fors toen ik zwanger werd. Afgelopen december zei mijn dressuur instructeur aan het eind van de les tegen mij alleen dat het mij zou helpen als ik wat af zou vallen. Mijn zit was niet meer zoals vroeger (toen ik wel slank was, ver voor de zwangerschap)

Ik had al een poosje dat ik van mezelf baalde maar had ook nog geen echte schop onder mijn hol gehad dus echt aanpakken deed ik niet. Maar ja ik wilde wel graag mijn paard zo fijn en goed mogelijk kunnen rijden. En als afvallen daar mee zou helpen dan wilde ik dat proberen.
2 december gestart met het gezond eten en brood zo veel mogelijk laten staan. Geen extra tussendoortjes en ipv 2 koekjes eens 1 koekje. En ipv frisdrank water thee of (gezond) sap. Afgelopen week kreeg ik de vraag van mijn dressuur instructeur of ik überhaupt nog at. Mijn antwoord was zeker weten! Maar veel gezonder! Ik eet rustig een gebakje op een verjaardag maar ben in iets meer dan een half jaar 17 kilo afgevallen. Heb nu een gezond gewicht en voel me Keigoed blij en fit. Ik ben van 92.7 naar 75.6 kilo gegaan.

Ik was blij met de woorden van mijn instructeur. Die gaf me net even mijn welverdiende schop onder mijn hol :D

_/-\o_ _/-\o_ Top!
En natuurlijk heel fijn dat je je nu weer fit voelt.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:25

Ik denk dat sommige mensen hier een vergissing maken als ze praten over over te dikke of te zware ruiters. Dat zijn heel verschillende onderwerpen!
Een manegepaard mag dan maximaal 90 kilo dragen bijvoorbeeld. Dat mogen dus diverse mensen zijn. Een man van 1.90 met een prima gezond gewicht van dus 90 kilo maar ook een kleine vrouw van 1.50 van 90 kilo mag het paard dragen. 9 van de 10 hier zullen het paard niet zielig vinden met de mannelijke ruiter en het paard waar de kleine vrouw op zit wel... :?
Waar gaat het hier nu eigenlijk om. Mensen die te dik zijn of wat een paard kan dragen?
En maken de omstandigheden dan ook nog uit of mogen ruiters met vetrollen of een te dikke kont gewoon niet op een paard zitten?
Laten we de discussie even zuiver houden...
Laatst bijgewerkt door Mukkie1979 op 08-07-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:28

eenitraM schreef:
hanny_jelke schreef:

dat bedoel ik er niet mee te zeggen, tuurlijk hoeft dat niet ten koste van het dier,
maar lees het hele stuk, en je begrijpt dat ik juist niet wil dat ik mijn paard hinder,
en dat zou de idale wereld zijn, dat we allemaal niet onze paard hinderen,
maar een betere wereld begint bij ons zelf, je kunt ook de moeite nemen iemand met overgewicht de andere leuke kanten van de paarden laten zien, waarbij het paard geen last heeft van zijn haar overgewicht

Winged

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:31

Even heel simpel: Moet die hobby voor mensen die boven het maximaal draaggewicht van een paard zitten perse rijden zijn?
Er zijn veel meer mogelijkheden die je kan doen met een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:31

hanny_jelke schreef:
eenitraM schreef:

dat bedoel ik er niet mee te zeggen, tuurlijk hoeft dat niet ten koste van het dier,
maar lees het hele stuk, en je begrijpt dat ik juist niet wil dat ik mijn paard hinder,
maar een betere wereld begint bij ons zelf, je kunt ook de moeite nemen iemand met overgewicht de andere leuke kanten van de paarden laten zien, waarbij het paard geen last heeft van zijn haar overgewicht

Om dan uit te komen op; dat vind mijn paard niet leuk/dat vind ik niet leuk/dat kan ie niet/ ik betaal genoeg voor m'n hobby dan mag ik zelf weten of ik erop rijd...

:+

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:33

chelle_dora schreef:
hanny_jelke schreef:

Om dan uit te komen op; dat vind mijn paard niet leuk/dat vind ik niet leuk/dat kan ie niet/ ik betaal genoeg voor m'n hobby dan mag ik zelf weten of ik erop rijd...

ja die kans is er zeker, maar dan hebben wij verder ook geen poot om op te staan, en hoe sneu voor het paard het dan ook is trek je handen er van af, want je hebt geen poot om op te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:36

hanny_jelke schreef:
chelle_dora schreef:

ja die kans is er zeker, maar dan hebben wij verder ook geen poot om op te staan, en hoe sneu voor het paard het dan ook is trek je handen er van af, want je hebt geen poot om op te staan

Maar juist daarom zou het dus wel 'mooi' zijn als een jurylid een opmerking op het protocol mag zetten en daarmee mag laten doorschemeren dat je beter eerst zelf wat aan je fitheid en conditie kan doen (en conditie niet in de zin van; buiten adem raken maar lichamelijke conditie, fysiek). Want heel eerlijk, 9 van de 10x als je iemand aanspreekt op het uit balans halen van zijn of haar paard omdat de ruiter op dat moment gewoon niet op het paard/zadel past, zal zo iemand stug doorrijden 'want wat weet jij er nou van' en gewoon op wedstrijd verschijnen. Tja, als je dan naar de rest niet wil luisteren, dan zou een subtiele maar duidelijke opmerking op het protocol echt geen overbodige luxe zijn.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:37

Ik vind dat de jury er wel iets over kan zeggen maar van de andere kant is het hun paard niet en misschien zijn er wel redenen voor het overgewicht...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:43

Wanneer jury's keer op keer aangeven dat het paard onvoldoende ruggebruik toont, ruiter onvoldoende mee gaat in de beweging, paard onvoldoende sprong maakt in de galop, dan moet er bij een ruiter toch ook een belletje gaan rinkelen? Als dat niet zo is, dan wil je het gewoon niet horen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:44

Anoeska schreef:
Wanneer jury's keer op keer aangeven dat het paard onvoldoende ruggebruik toont, ruiter onvoldoende mee gaat in de beweging, paard onvoldoende sprong maakt in de galop, dan moet er bij een ruiter toch ook een belletje gaan rinkelen? Als dat niet zo is, dan wil je het gewoon niet horen.

Of het zijn juist punten waarop de ruiter denkt 'oh hier moet ik op gaan trainen.'

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:50

Winged schreef:
Anoeska schreef:

Of het zijn juist punten waarop de ruiter denkt 'oh hier moet ik op gaan trainen.'

:') dat denk ik eerder idd

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:51

En dan nog, ik ben te zwaar en ik heb die dingen niet eens op mijn protocol staan :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:52

Dan heeft jouw paard misschien geen last van jouw gewicht.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:53

Mensen die koste wat kost tóch paard willen rijden ondanks een te zwaar gewicht (en ja waar leg je die grens, maar met het oog valt best wat in te schatten) hebben gewoonweg een bord voor de kop.

En ik noem het 'te zwaar' omdat te zwaar gewoon te zwaar is, los van eventueel overgewicht.
Het gaat hier om 'te zwaar zijn voor je paard', niet over 'te zwaar in het algemeen'.
Ik heb zeker geen overgewicht maar ga niet meer op een B-pony zitten. Ik ben gewoonweg te zwaar.
Al dat pietluttige! Ik doe toch ook geen 'boehoe' als een jury tegen mij zou zeggen 'kom onmiddellijk van die B-pony af met je 60 kilo schoon aan de haak'.
Een opmerking mag best geplaatst worden, niet afkeurend maar als feedback!
'Paard zal fijner bewegen/meer in balans lopen indien ruiter iets aan gewicht verliest', 'Ruiter is toe aan een pony/paard met een maatje meer :) '.
Iemand die stuitert en bonkt in het zadel krijgt toch ook een opmerking?
Bij paardrijden hoort het 'perfectioneren' van de samenwerking tussen mens en dier.
Er wordt vanalles uit de kast getrokken maar 'te zwaar zijn' is blijkbaar geen probleem
Beetje vreemd.

Echt respect heb ik voor de mensen die erkennen dat ze te zwaar zijn voor hun paard en er iets aan doen! +:)+
Of dat nu is door gewicht te verliezen of door een ander dier aan te schaffen waarbij de verhoudingen meer in balans zijn.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-07-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:54

sonjim schreef:
Dus ik mag nog rijden, yes. Ik wilde alleen maar aanduiden dat het vertekend ik ben daar namelijk 93 kilo. Ik stap hierdoor dus niet op een paard, momenteel al helemaal niet omdat ik tijdelijk weer terug ben op 117 kilo (maar ik ben wel 41 wkeen zwanger dus ik heb een excuus. Mensen geven mij mijn gewicht niet en dat maakt dat niet snel iemand zegt dat ik te dik ben, terwijl ik dat echt wel ben. Ik men wel met mijn shetten, overigens nu ook niet, maar hou rekening met mijn gewicht door met 2-span te rijden en een lichtgewicht wagen te gebruiken.

gefeliciteerd weet je al wat het word :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:55

Ik vind dat er toch wel wat over gezegd mag worden, zeker bij een ernstige vorm van overgewicht. :)

Zelf heb ik ook overgewicht, echter vind niemand mij te dik voor op een paard. :) Zelf weet ik niet zo goed of ik nou wel of niet te zwaar ben voor op een paard. In elk geval stoort het beeld niet en heeft het paard er geen last van.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 08-07-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt