hanny_jelke schreef:daar zeg je iets, wat is Gezond?
voorbeeld, kwa organen ben ik gezond, op een aangeboren nier afwijking na, maar dit hinderd niet in gewicht, sterker nog ik moet juist op letten met wat ik eet.
maar mijn rug is belabberd, en mijn enkel dramaties, een enkele pas rennen is voldoende voor weken krukken, sterker nog met veel pech, een levenslange niet meer kunnen lopen op dat been.
tsja de meeste sporten mag ik niet, en zelfs mijn voet in de stijgbeugels houden is a not done,
voor het mooi minder, maar ik hinder mijn paard niet. en dat vind ik dan toch echter het belangrijkste.
door mijn rug is door zitten onmogelijk, maar op de juiste manier licht rijden en licht neer komend hinder ik mijn paard echt niet, sterker nog als ik tegen willens en wetens in ga doorzitten, hinder ik mijn paard veel meer.
het punt is, dat mensen evengoed onzichtbare gebreken kunnen hebben,
wie zijn wij omdat in twijfel tetrekken?
ja er wordt veel met excuses gesmeten, maar wij weten niet of dit waarheid is of niet, en dus zijn wij niet de persoon om dit in twijfel te trekken.
een stevige/zzwaar overgewichts ruiter op een ranke KWPN ziet er niet uit, die zien we liever op een stevige koud bloed,
maar toch een Kwpn met een goed getrainde sterke rug zal dit better kunnen dragen als een stevige koudbloed die niet getraind is, en dus zwakere rug spieren heeft,
ik wil niemand aanvallen, en het is zeker iets waar over nagedacht moet worden en zeker een goede discussie verdient, maar anderzeids heeft het veel kantekeningen.
en ook mensen met zwaar overgewicht verdienen een hobby
Wat is gezond.. jeetje moet nu echt elk woord uitgelegd worden?
gezond is gewoon als je lichamelijk in staat bent je lichaam gezond ( ook qua gewicht) kan houden en daar geen beperkingen in hebt. gewoon gezond.
Ja mensen met overgewicht verdienen een hobby, maar naar mijn mening hoort die niet plaats te vinden óp een paard. Maar naast of achter een paard.
Nogmaals ik vind, ondanks de reden, iemand met overgewicht ( laten we uit gaan van BMI en dan 20 kg er boven) gewoon niet op een paardenrug horen. Ik vind dat egoïstisch, hoe hard dat ook klinkt. Ik laat mijn vriendin met schildklier problemen echt niet op mijn paard zitten, zij mag longeren en wandelen en that's it. Ik gun het haar wel, maar mijn paard niet
Overigens snapt zij dat heel goed hoor.