Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DaisyB94 schreef:Ik zou me graag willen melden.. z2 debuut hopelijk 15 december!
X_Michelle_X schreef:Hoe zijn de klasses bij jullie ingedeeld als ik vragen mag?
horseyfries schreef:X_Michelle_X schreef:Hoe zijn de klasses bij jullie ingedeeld als ik vragen mag?
Als ik hierop mag antwoorden, in België wordt bij twee verschillende "bonden" gereden. Bij de LRV heb je de gewone B t/m Z2 zoals in Nederland, maar daar is Z2 het hoogst haalbare. Bij de VLP of LEWB (vlaamse en waalse tak) worden de Duitse proeven E, A, L, M verreden, waarna je doorstroomd naar "nationaal" M10, en dan Prix st Georges enz..
De E proeven zijn B niveau, alleen stap, draf, galop en voltes e.d., de A proeven zijn L/M niveau afhankelijk van de proef (bij sommigen moet je bijv. al een overgang van galop naar stap maken). De L proeven vragen al meer verzameling, je mag al met stang en trens rijden, maar zijgangen worden nog nauwelijks gevraagd, terwijl je dan als je in de M komt ineens moet schouderbinnenwaarts, appuyeren, galopwissels, dus een volwaardige Z2 proef rijden.
De opbouw is dus lang zo logisch niet als de Nederlandse proeven en het is dus superbelangrijk dat je zelf thuis wel al in je training zijgangen inbouwt want anders kom je dus op een punt waar je nog nooit wijken hebt geoefend maar wel al moet kunnen appuyeren.