Ik heb gisteren ook voor het eerst met mijn paard B gestart na een paar keer BB te hebben gestart. Ik was van mening dat we er nu wel klaar voor waren. Net rondje gesprongen, alleen paard is een echt springpaard en is gewoon heel gedreven als hij hindernissen ziet, waardoor hij voor de sprong wel even wil versnellen. Echter krijg ik hem altijd na de sprong weer mooi terug om hem correct voor de volgende sprong te plaatsen. Gisteren kwam ik overal uit, overal mooi tempo voor de sprong. Wat krijg ik? 56 stijlpunten! Huh??

Na mij kwam een jongen, reed het paard netjes foutloos door het parcours en krijgt 62 stijlpunten. Vervolgens start er daarna nog een stalruiter, gooit er een balk af en houdt 73 !!! punten over! Huh???

Ik vind het jammer dat het niet gefilmd is, anders ging ik bij de jury nog wel even op basis van het filmpje verhaal halen...
Ik ben en blijf van mening dat foutlozen beloond moeten worden met minimaal 1 winstpunt, want van de stalruiters ga je het toch nooit winnen.... De ambitieuze 'amateur' ruiter komt hierdoor geen steek verder.
Verder loop ik er tegenaan dat er in de oude B-regeling vaak een ingebouwde barrage werd gereden, waardoor je dus als B-ruiter ook daarin wat ervaring opdoet. Deze barrage wordt dan beoordeeld op stijl. Als je dan in de L kwam, is een barrage rijden niet helemaal vreemd voor je. Nu komt het bij de paarden in de L wel eens voor bij een barrage achteraf dat iemand met dat paard nog nooit een barrage heeft gereden en direct over 1.20m moet. Barrage rijden is naar mijn idee toch weer een andere tak van sport waarbij het toch wel prettig is dat je af en toe daarin in de B al wat ervaring hebt opgedaan... Dat lukt nu dus niet.
Van mij mag de KNHS dus bij deze nieuwe B-regeling nog wel een aantal punten aanpassen...