nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:12

Ik heb mij gisteren ook even verbaasd over de stijlbeoordeling. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het prima dat er op stijl beoordeeld wordt, omdat het ook richtlijnen geeft voor jezelf waar je weer mee verder kunt. Maarr.. dan moet het ook correct gebeuren. En dat vond ik gisteren niet terecht.. En dat is niet alleen gisteren...

Ik heb gisteren ook voor het eerst met mijn paard B gestart na een paar keer BB te hebben gestart. Ik was van mening dat we er nu wel klaar voor waren. Net rondje gesprongen, alleen paard is een echt springpaard en is gewoon heel gedreven als hij hindernissen ziet, waardoor hij voor de sprong wel even wil versnellen. Echter krijg ik hem altijd na de sprong weer mooi terug om hem correct voor de volgende sprong te plaatsen. Gisteren kwam ik overal uit, overal mooi tempo voor de sprong. Wat krijg ik? 56 stijlpunten! Huh?? :? :? Tuurlijk, ik had geen 8en verwacht, maar dit ook absoluut niet. Hoorde aan de kant ook de verontwaardiging...

Na mij kwam een jongen, reed het paard netjes foutloos door het parcours en krijgt 62 stijlpunten. Vervolgens start er daarna nog een stalruiter, gooit er een balk af en houdt 73 !!! punten over! Huh??? :? :?

Ik vind het jammer dat het niet gefilmd is, anders ging ik bij de jury nog wel even op basis van het filmpje verhaal halen...

Ik ben en blijf van mening dat foutlozen beloond moeten worden met minimaal 1 winstpunt, want van de stalruiters ga je het toch nooit winnen.... De ambitieuze 'amateur' ruiter komt hierdoor geen steek verder.

Verder loop ik er tegenaan dat er in de oude B-regeling vaak een ingebouwde barrage werd gereden, waardoor je dus als B-ruiter ook daarin wat ervaring opdoet. Deze barrage wordt dan beoordeeld op stijl. Als je dan in de L kwam, is een barrage rijden niet helemaal vreemd voor je. Nu komt het bij de paarden in de L wel eens voor bij een barrage achteraf dat iemand met dat paard nog nooit een barrage heeft gereden en direct over 1.20m moet. Barrage rijden is naar mijn idee toch weer een andere tak van sport waarbij het toch wel prettig is dat je af en toe daarin in de B al wat ervaring hebt opgedaan... Dat lukt nu dus niet.

Van mij mag de KNHS dus bij deze nieuwe B-regeling nog wel een aantal punten aanpassen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:25

barage ellement is wel iets voor te zeggen ja!

Citaat:
Terwijl dat hier dus vrijwel standaard is, er is ook bijna altijd een klassement in de BB. Vaak alleen een lintje of een borstel ofzo, maar er wordt wel een wedstrijdelement aan toe gevoegd iig.

Hier echt niet, hier doe je echt voor spek en bonen mee :Y) .

Loetie84

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:52

Dat je van stalruiters niet kunt winnen met de nieuwe regeling, ben ik niet van mening. Ik vind juist een groot deel van die ruiters die jonge paarden inrijden helemaal niet zo'n geweldige stijl hebben hoor ;) waarschijnlijk was dezestalruiter gewoon een vriend van de jury...

Het punt van de barrage vind ik idd ook. Ik heb nog noooooooit een barrage gereden! Ook niet met de oude regeling. Gaat leuk worden als ik ooit d overstap maak naar het L.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:52

Heb je met die 56 punten niet eens 1 winstpunt?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:57

germie schreef:

:n tegenwoordig moet je een 6 of hoger scoren gemiddeld, dus 60 punten of meer...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:03

Bij 60-74 punten heb je er 1. Bij 75-hoger punten heb je er 2

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:56

Loetie84 schreef:
germie schreef:

:n tegenwoordig moet je een 6 of hoger scoren gemiddeld, dus 60 punten of meer...

ok, belachelijk dus. Dan had ik nooit mijn 12 winstpunten uit 7 parcoursen gehaald. Ik scoorde heb wel eens gemiddeld een 5 gehaald voor een foutloos parcours, terwijl ik gerust durf te zeggen dat ik echt wel goed zo'n B parcours kon rondrijden. Ik had ook wel eens een 8 hoor, maar ja, ligt aan jury he. En tja, ik blijf erbij, foutloos is gewoon goed, kan dus niet beter. Tuurlijk zul je wel eens door je paard gered worden boven een sprong, maar mag dat dan niet meer? het is toch juist goed dat je paard je wil helpen? Daarvoor vorm je een combinatie. En ja, ik moest ook wel eens een paard tegenhouden omdat het te hard ging. Tja, ziet er niet mooi uit, maar juist ook dan ben je als ruiter heel goed bezig, want je weet wat je moet doen.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-10-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:02

Hmmm, ja ik heb ook een keer 2 wp gereden met 37 stijlpunten... Kan daar nou niet echt trots op zijn ...
Maar je mag nog steeds best wel gered worden hoor door je paard! Ik had mijn laatste wedstrijd 3 balken, meerdere misafstanden en 48,5 punten. Conclusie: gewoon een wp als ik de balken had laten liggen ;) Had wel 'netjes' gereden en mijn paard niet echt gehinderd, dus in die zin 'terecht' een voldoende...
Maar het ligt wel erg aan de jury tegenwoordig.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:47

@ Loetie waarom moet iemand met hogere stijl gelijk een vriend van de jury zijn?

Ik denk dat het voor veel springruiters eens goed is om te gaan schrijven bij een springwedstrijd. Laatst had ik iemand mee met de dressuur om te schrijven en die schrok van het niveau en begreep nu ook waarom er niet veel punten werden gegeven. Dat is met springen net zo. Loop eens een dagdeel mee en je krijgt meer inzicht en begrip voor de jury en de punten. Ik vind deze manier van jureren wel beter. Gemiddeld een 6 en je heb een wp. Is in mijn ogen niet meer dan normaal. Mensen gaan nu ook veel bewuster rijden ipv kamikaze rondscheuren.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:07

@ Caro29, dat was een reactie op een eerdere post, waarbij ik niet gezegd heb dat iemand met een hoge stijl vriend van de jury is, maar dat "deze betreffende persoon dan vast een vriend van de jury was". Sommige personen zijn overduidelijk hun stijlpunten niet waard en dus komt men dan toch die conclusie, snap je... Als iemand netjes rijdt en daarvoor mooie punten krijgt, hoor je mij niet klagen! Maar soms is het duidelijk aan het geroezemoes ronde de ring dat niemand snapt hoe die persoon nou aan zulke hoge punten komt... Daar doelde ik op.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:31

Citaat:
[
Na mij kwam een jongen, reed het paard netjes foutloos door het parcours en krijgt 62 stijlpunten. Vervolgens start er daarna nog een stalruiter, gooit er een balk af en houdt 73 !!! punten over! Huh??? :? :?

Dat is mogelijk. Als het echt een goede ervaren stalruiter is mag hij niet eens B starten. Geloof na 1 of 2 paarden in het Z gestart te hebben mag dit niet meer.

Je houd natuurlijk altijd een beetje vriendjespolitiek zo is jurysport nu eenmaal. Geloof me je kan nog steeds van ze winnen.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:53

Caro29, je hebt duidelijk nog nooit bij een springjury geschreven (toch niet sinds deze nieuwe beoordeling). Dan krijg je juist een stuk minder respect.... Combinaties die ongevlochten, half in tenue zijn, ( met knoop in de teugels) krijgen een 9 voor verzorging, na een koortsachtige berekening, omdat 'deze toch echt wel moet winnen'). Sowieso, hebben wij nog geen springwedstrijd geweest waar er niet een foutje gemaakt was: verkeerde coupon beschreven, balk teveel gerekend....Is bij dressuur lang zo erg niet, en daar zitten geen 3jury's!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:42

@Baal: geen idee wanneer jij voor het laatst geschreven hebt bij een springwedstrijd, maar het punt verzorging??? :o?
Het is jammer dat mensen er niet aan kunnen wennen dat de winstpuntengrens opgetrokken is, terwijl de beoordeling in feite hetzelfde is gebleven.
Bij de dressuur heb je met gemiddeld een 6 1wp, dat is bij het springen ook zo, maar waar je bij de dressuur 2 wp's hebt met gemiddeld een 6,5 is dat bij het springen pas bij gemiddeld een 7,5.
En hoe vaak heb je bij de dressuur niet scores van 178 of 179, of 193 eof 194?

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:07

Mijn derde wedstrijd gehad zaterdag (BB en een rondje B) en de controle en het rijden ging goed.Geen balken. Ik had 67 punten helaas was ik zo geconcentreerd bezig met het rijden op zich dat ik tot 2x toe de weg kwijt was en ja dat kost tijd en strafpunten. Ze zeggen 3x scheepsrecht ik ga voor de 4x.:)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:30

Starte jij toevallig in de middenbeemster? daar zag ik ook iemand die hindernis 8 miste. :D

Punten voor verzorging krijg je inderdaad niet.

Zaterdag helaas weer slechte punten. Eerste ronde 59 (dan krijg je echt zo'n misgun idee) 2e ronde naar mijn idee wat netter en rustiger 58,5. Helaas komt mijn gevoel niet over een met de jury. Niet dat ik het een winstpunt waardig vond, maar hij zat wel in de goede galop en heeft 2 x foutloos gesprongen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar dit was met deze pas de 2e keer B

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:42

Afgelopen keer dat ik ben gestart had ik gelukkig een jury die ook wel kon zien dat die van mij enthausiast is en dus wilt gaan. 2 balkjes had ik (op H1 :Y) Bon was zo aant rondkijken) en daarna nog een balkje want werd te vlak. Alsnog 61 punten en dus een winstpuntje (had dus 68.)

Wedstrijd ervoor had ik 64 maar een balkje dus alsnog 60 punten en dus winstpunt.
En een keer foutloos met 64.

Dus wel redelijk hetzelfde als met regeling ervoor zo'n beetje.
Maar alsnog ben ik blij dat ik nu van de regeling af ben.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:47

ga je L starten mel?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:50

Ja, gaan lekker de L in, begint Pony ook wat meer te springen en kan het makkelijk.
Nog even wat oefenparcoursen en dan paar wedstrijdjes en dan is het klaar.

En volgend jaar bij de paarden is het wel klaar word het me net ff te hoog, ze kan het wel, maar niet met mij (ik ga teveel mee willen helpen, moet niet bij haar haha).
Ga dan wel lekker door met eventing en dressuur en mennen. En onderling springen.
Wie weet vind ik voor haar wel weer een jongere ruiter voor springen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:52

Zou wel leuk zijn als je een pittig ruitertje kan vinden straks! Bon is leuk! Ze heeft inderdaad vermogen zat!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:06

texelse schreef:
@Baal: geen idee wanneer jij voor het laatst geschreven hebt bij een springwedstrijd, maar het punt verzorging??? :o?
Het is jammer dat mensen er niet aan kunnen wennen dat de winstpuntengrens opgetrokken is, terwijl de beoordeling in feite hetzelfde is gebleven.
Bij de dressuur heb je met gemiddeld een 6 1wp, dat is bij het springen ook zo, maar waar je bij de dressuur 2 wp's hebt met gemiddeld een 6,5 is dat bij het springen pas bij gemiddeld een 7,5.
En hoe vaak heb je bij de dressuur niet scores van 178 of 179, of 193 eof 194?

Nee, ben ik het niet mee eens... Ik vind het prima dat de grens hoger ligt dan op de oude wijze. Want dat sloeg echt soms nergens op! Maar het is wel jammer dat mensen die gewoon een net rondje foutloos rijden, niet aan de 6 gemiddeld komen. En er blijft natuurlijk de frustratie over ruiters die kadootjes krijgen van jury's. Maar dat zul je er nooit uit krijgen, zolang er op deze wijze beoordeeld wordt. Alleen daarom was de oude methode al eerlijker: daar had je nog zelf in de hand hoeveel balken je tikte en daarna telde pas je stijl. Want ik blijf er bij, je kunt nog zo netjes op je paard zitten, maar als je 3 balken tikt hoor je gewoon GEEN wp te krijgen!!! Das in de dressuur toch ook niet? Mijn paard springt ook galopswissels, maar toen ik dat in de B deed op de grote volte kreeg ik ook een 2, terwijl de uitvoering van de wissels prima was... :Y)
Overigens is mijn idee bij het schrijven, dat er geen touw aan vast te knopen is en dat er haast sprake lijkt van willekeur texelse. (misschien verkeerde jury getroffen) Maar jury leek echt te beoordelen op hoe leuk het paard was. Zelf heb ik niks te klagen hoor, heb nog nooit lager dan een 6,15 gemiddeld gehad, terwijl ik echt geen fantastische ruiter ben. Maar ik moet dus wel foutloos blijven voor een wp. Geeft niet, want ik ben nog lang niet klaar voor L!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:32

Gister weer springwedstrijd gehad, ik had 70,5 (7, 7 en een 7,5) ik had helaas een balk dus 66,5 bleef over. Jammer.. Ik had over het algemeen hele fijne lijnen en afstanden.. Dus ik vraag me af wat ik moet doen voor een 8,5 te halen! Wat de top 5 wel regelmatig haalt.
Hij zou alleen iets meer gesloten mogen lopen.. maar zou me dat 1,5 punt per onderdeel schelen?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:23

Gisteren reed mijn dochter in Son. Daar kregen wij voor het eerst te maken met een jury die in de bak stond en bordjes omhoog hield met de punten. Dat was zeer transparant. De punten klopten, er werd niet strategisch gerekend of iets. Voor ons persoonlijk is het wel jammer dat er veel nadruk ligt op tempocontrole bij wijze van rijden. Pony is nogal enthousiast. Dat de afstanden kloppen, de lijnen kloppen en de pony altijd in de goede galop zit lijkt nauwelijks mee te tellen. Dankzij een foutloze ronde, een nette zit en goed punt voor algemene indruk kan ze gelukkig toch aardig mee komen. Maar voor de winst zullen we toch echt eerst naar de L moeten.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:06

Ik denk dat de jury's hier ook nog een weg in moeten vinden.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:51

Ik was vrijdag bij een wedstrijd, en ik snap écht niet meer wanneer je nu hoge punten krijgt en wanneer niet. Mensen die hardstikke netjes rijden en fijn rondkomen krijgen een 6 een 6 en een 8 (want ja, die 8 krijgt iedereen volgens mij standaard) terwijl anderen ineens 3 keer een 8 kregen. Of mensen die vaak niet goed uitkomen, of veel te hard gaan en dan toch in de 80 punten rijden, terwijl ik toch wel het idee heb dat ik wel redelijk goed bezig ben (goede afstanden, netjes tempo) en nog niet boven de 63 punten uit kom.
Wat ik ook jammer vind is dat iemand die netjes zit, maar wel af en toe een keer extra been moet geven om een weigering te voorkomen, of een keer terug moet rijden om de afstand kloppend te krijgen (veel) lagere punten krijgt op het onderdeel wijze van rijden dan iemand die alleen maar mee zit te liften, en van wie de pony alles oplost. In mijn ogen is de eerste toch veel beter aan het rijden dan de tweede?
Dus, het is hardstikke leuk dat de punten meteen omgeroepen worden, maar een beetje toelichting zou toch al veel schelen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:02

och ja.. we moeten het er maar mee doen.
Ik hoop echt wel dat het in de nabije toekomst terug gedraaid gaat worden. En dat ze zien dat dit niet werkt.