Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:45

Lithya schreef:
Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.

Maar een martingaal mag wel en daar heb je best veel aan als een paard schrikt of onder je uit wil. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:46

Tja maar dat zie je dan ook weer veel meer bij springpaarden. Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.
Maar zowieso, echt in een groep paarden wil ik dan weer niet vastgehouden worden. Want ben al zowel passief als actief het slachtoffer geweest van een longe die me eraftrekt door een knol die panikeerde of uit zen dak ging.
Dus eens in de groep is het hier gewoon: go with the flow en bij n hete kikker even een schietgebedje ;-)

Maar om te zeggen dat het typisch dressuur is vind ik niet opgaan.
Heb zelf een springpaard gehad waar ik echt niet de prijsuitreiking mee inreed. En die had zowel nationaal als internationale ervaring, maar daarop flipte die gewoon altijd. En heb nu al tal van dressuurpaarden gereden die best heftig kunnen zijn, maar dan weer juist zo mak als een lammetje zijn tijdens een dergelijk moment.

Elk dier is gewoon anders, elke concours is wat anders. En ja uit elke ervaring leer je

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:49

bulck schreef:
Tja maar dat zie je dan ook weer veel meer bij springpaarden. Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.
Maar zowieso, echt in een groep paarden wil ik dan weer niet vastgehouden worden. Want ben al zowel passief als actief het slachtoffer geweest van een longe die me eraftrekt door een knol die panikeerde of uit zen dak ging.
Dus eens in de groep is het hier gewoon: go with the flow en bij n hete kikker even een schietgebedje ;-)

Maar om te zeggen dat het typisch dressuur is vind ik niet opgaan.
Heb zelf een springpaard gehad waar ik echt niet de prijsuitreiking mee inreed. En die had zowel nationaal als internationale ervaring, maar daarop flipte die gewoon altijd. En heb nu al tal van dressuurpaarden gereden die best heftig kunnen zijn, maar dan weer juist zo mak als een lammetje zijn tijdens een dergelijk moment.

Elk dier is gewoon anders, elke concours is wat anders. En ja uit elke ervaring leer je

Tja misschien verschilt dat dan sterk per regio maar hier wordt het in en uitstappen als het aan de hand gebeurd vaak buiten het losrijterrein gedaan.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:49

bulck schreef:
Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.

Had ik ook maar een groom .................

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:51

Ayasha schreef:
Lithya schreef:
Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.

Maar een martingaal mag wel en daar heb je best veel aan als een paard schrikt of onder je uit wil. ;)

Een tiedemann mag met dressuur dus dan hebben ze toch ook hulpteugels tot hun beschikking met losrijden? Daarnaast mag je ook prima losrijden met een martingaal met dressuur. Praktisch is anders maarhet mag dus wel.

Lithya

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:57

Even op de site van de KNHS gekeken. Over longeren wordt het volgende gezegd: Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein.

Moeni11

bulck schreef:
Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.

Losstappen in de losrijbaan aan de hand zie je best vaak. Ik vind het gevaarlijk en zeg er meestal wat van.

Maar ja, je blijft ze houden............

Moeni11

Lithya schreef:
Een tiedemann mag met dressuur dus dan hebben ze toch ook hulpteugels tot hun beschikking met losrijden? Daarnaast mag je ook prima losrijden met een martingaal met dressuur. Praktisch is anders maarhet mag dus wel.

Tiedemann mag toch niet?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:58

Moeni11 schreef:
Losstappen in de losrijbaan aan de hand zie je best vaak. Ik vind het gevaarlijk en zeg er meestal wat van.

Maar ja, je blijft ze houden............

Gewoon een keer voor hun gvd rijden, dan blijven ze wel bij je uit de buurt !

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:59

Michel123 schreef:
[

Gewoon een keer voor hun gvd rijden, dan blijven ze wel bij je uit de buurt !

Ik snap die mensen zelf niet. Hebben die niet door dat ze hun tandjes simpel kwijt kunnen raken als een beest een keer uitslaat?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:03

Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

Ik heb sinds een paar maaden een 5 jarige merrie van 1,75m en ik heb nu 3 dressuurwedstrijden met haar gereden. Ik ben gewoon opgestapt en naar de losrijbak gereden en daarna naar de bakken waar ik mijn proefen moest rijden.

Thuis word ik namelijk ook niet aan een touwtje naar de bak geleid en gaat er ook niet eerst iemand een rondje naast lopen. Ik denk juist dat als er iemand op wedstrijd naast haar zou lopen aan een touw, dat ze dan juist iets heeft van wat is dit, wat gaat er gebeuren. Verder als ze er echt vandoor wilt gaan, gaat ze toch wel, dan kunnen mijn ouders haar ook niet meer houden aan dat touwtje.

Ik snap dat er mensen zijn die het fijn vinden als er iemand naast loopt, het geeft je toch iets meer vertrouwen denk ik. Maar naar mijn mening moet het voor het paard gewoon hetzelfde zijn als thuis, niks anders, alleen is ze op een ander terrein. Bij ons thuis loopt er niemand naast, bij ons op wedstrijd ook niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

jantergouw schreef:
Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.

Best knap... zo veel vooroordelen in 1 alinea :D

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:07

c_alsemgeest schreef:
jantergouw schreef:

Best knap... zo veel vooroordelen in 1 alinea :D

Dat is wat ik uit ervaring heb. Als een dressuurpaard begint te bokken, dan is er gelijk paniek in de tent, terwijl ik dan zie dat springruiters wat lachen en er van lijken te genieten.
Weet je wat mij ook opgevallen is? Het lijkt wel of er in verhouding meer dressuurpaarden zijn die de ring niet in willen en begeleid moeten worden.
Waar zou dat aan liggen?
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 23-08-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:08

ik denk dan toch maar dat ik moet gaan springen... ik lijkt dan geheel niet op de doorgaande dressuurruiter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:09

Doen is leuk voor de afwisseling van je paard en veel leuker als dressuur

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:11

c_alsemgeest schreef:
ik denk dan toch maar dat ik moet gaan springen... ik lijkt dan geheel niet op de doorgaande dressuurruiter :+

Het zal ook zeker niet voor allemaal gelden. Maar gemiddeld zal ik er echt niet naast zitten. Vraag maar eens aan een dressuurruiter om een oxertje van 120cm te springen. Veruit de meesten durven niet.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:11

jantergouw schreef:
[
Weet je wat mij ook opgevallen is? Het lijkt wel of er in verhouding meer dressuurpaarden zijn die de ring niet in willen en begeleid moeten worden.
Waar zou dat aan liggen?

Dressuurruiters hebben hun paarden dressuurmatig slecht voor elkaar.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:15

Moeni11 schreef:
jantergouw schreef:
[
Waar zou dat aan liggen?

Dressuurruiters hebben hun paarden dressuurmatig slecht voor elkaar.

_O- Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:18

Oakland1990 schreef:
_O- Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten!

Uhmm ik heb dit weekend toch alles bij het Z zitten kijken en daar gingen er een aantal met wapperende benen door de baan. Ze kunnen dus blijkbaar in het Z hun been niet eens normaal stilhouden. Tja en dan krijg je ze ook nooit echt aan het been!:?

Kom op zeg een beetje realistisch! Springruiters die Z rijden hebben de beesten veel fijner voor elkaar dan dat gepluk en gehang met stang en trens in het Z.
Je vraagt je regelmatig af hoe ze er in godsnaam zijn gekomen. Van de 25 combinaties zijn er 2 a 3 die echt hun paard fijn voor elkaar hebben.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:24

heb me al weer een hele tijd niet laten horen,
maar dit vind ik echt onzin Moeni, er zijn heel veel Z springruiters die hun paarden echt niet voor elkaar hebben, die hebben geen "gas" (paarden trekken gwoon op het hout maar zijn absoluut niet voorwaarts ) en stuur en rem is ook vaak ver te zoeken.
er zijn er ook veel bij die dat wel hebben maar ik ben het er niet mee eens dat een springruiter zijn paard beter voor elkaar heeft.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:26

mariellede schreef:
heb me al weer een hele tijd niet laten horen,
maar dit vind ik echt onzin Moeni, er zijn heel veel Z springruiters die hun paarden echt niet voor elkaar hebben, die hebben geen "gas" (paarden trekken gwoon op het hout maar zijn absoluut niet voorwaarts ) en stuur en rem is ook vaak ver te zoeken.
er zijn er ook veel bij die dat wel hebben maar ik ben het er niet mee eens dat een springruiter zijn paard beter voor elkaar heeft.

Hoeft ook niet :D
Ik vind zelf dat die paarden stukken fijner zijn, maar jij mag daar anders over denken :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:27

Moeni11 schreef:
Oakland1990 schreef:

Uhmm ik heb dit weekend toch alles bij het Z zitten kijken en daar gingen er een aantal met wapperende benen door de baan. Ze kunnen dus blijkbaar in het Z hun been niet eens normaal stilhouden. Tja en dan krijg je ze ook nooit echt aan het been!:?

Kom op zeg een beetje realistisch! Springruiters die Z rijden hebben de beesten veel fijner voor elkaar dan dat gepluk en gehang met stang en trens in het Z.
Je vraagt je regelmatig af hoe ze er in godsnaam zijn gekomen. Van de 25 combinaties zijn er 2 a 3 die echt hun paard fijn voor elkaar hebben.

oei, wat een vooroordelen....
t wordt misschien eens tijd om zelf eens meerdere dressuur paarden te trainen en uit te brengen?? ;)
Bovendien heb ik in beide disciplines genoeg ellende in rijtechnieken gezien, dus niet echt nodig om iedereen zo in hokjes te plaatsen...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:30

Om maar te zwijgen over de bitten die allemaal zijn toegestaan bij Z springen, zooo geweldig zullen ze die paarden dan toch ook niet voor elkaar hebben?! Tegenwoordig wordt er steeds vaker op trens gereden in de Zdressuur en hoger, de Zspringer op een simpele trens ben ik echter nog niet vaak tegengekomen...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:31

Dat zijn geen vooroordelen, dat is wat ik dit weekend zag. En gezien het feit dat er 2 mensen krapaan een winstpuntje hadden van de hele groep, zal ik het niet geheel verkeerd hebben gezien.