Lithya schreef:Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.
Maar een martingaal mag wel en daar heb je best veel aan als een paard schrikt of onder je uit wil.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

bulck schreef:Tja maar dat zie je dan ook weer veel meer bij springpaarden. Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.
Maar zowieso, echt in een groep paarden wil ik dan weer niet vastgehouden worden. Want ben al zowel passief als actief het slachtoffer geweest van een longe die me eraftrekt door een knol die panikeerde of uit zen dak ging.
Dus eens in de groep is het hier gewoon: go with the flow en bij n hete kikker even een schietgebedje
Maar om te zeggen dat het typisch dressuur is vind ik niet opgaan.
Heb zelf een springpaard gehad waar ik echt niet de prijsuitreiking mee inreed. En die had zowel nationaal als internationale ervaring, maar daarop flipte die gewoon altijd. En heb nu al tal van dressuurpaarden gereden die best heftig kunnen zijn, maar dan weer juist zo mak als een lammetje zijn tijdens een dergelijk moment.
Elk dier is gewoon anders, elke concours is wat anders. En ja uit elke ervaring leer je
Ayasha schreef:Lithya schreef:Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.
Maar een martingaal mag wel en daar heb je best veel aan als een paard schrikt of onder je uit wil.
bulck schreef:Dat ze aangelijnd door de groom wat in-of uitgestapt wordt, vind ik persoonlijk dat nog irritanter dan een enkel rondje of mss meerdere van een combi die ook moet starten.
jantergouw schreef:Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.
c_alsemgeest schreef:jantergouw schreef:Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.
Best knap... zo veel vooroordelen in 1 alinea
c_alsemgeest schreef:ik denk dan toch maar dat ik moet gaan springen... ik lijkt dan geheel niet op de doorgaande dressuurruiter
Moeni11 schreef:jantergouw schreef:[
Weet je wat mij ook opgevallen is? Het lijkt wel of er in verhouding meer dressuurpaarden zijn die de ring niet in willen en begeleid moeten worden.
Waar zou dat aan liggen?
Dressuurruiters hebben hun paarden dressuurmatig slecht voor elkaar.
Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten! Oakland1990 schreef:Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten!
mariellede schreef:heb me al weer een hele tijd niet laten horen,
maar dit vind ik echt onzin Moeni, er zijn heel veel Z springruiters die hun paarden echt niet voor elkaar hebben, die hebben geen "gas" (paarden trekken gwoon op het hout maar zijn absoluut niet voorwaarts ) en stuur en rem is ook vaak ver te zoeken.
er zijn er ook veel bij die dat wel hebben maar ik ben het er niet mee eens dat een springruiter zijn paard beter voor elkaar heeft.

Moeni11 schreef:Oakland1990 schreef:Ja hoor, een Z ruiter krijgt zijn paard de ring niet in omdat hij de gas niet weet zitten!
Uhmm ik heb dit weekend toch alles bij het Z zitten kijken en daar gingen er een aantal met wapperende benen door de baan. Ze kunnen dus blijkbaar in het Z hun been niet eens normaal stilhouden. Tja en dan krijg je ze ook nooit echt aan het been!:?
Kom op zeg een beetje realistisch! Springruiters die Z rijden hebben de beesten veel fijner voor elkaar dan dat gepluk en gehang met stang en trens in het Z.
Je vraagt je regelmatig af hoe ze er in godsnaam zijn gekomen. Van de 25 combinaties zijn er 2 a 3 die echt hun paard fijn voor elkaar hebben.