Als 24/7 buiten hoort bij de natuur van een paard waarom gaan we er dan eigenlijk opzitten? Hoort dit soms wel bij zijn natuur? Dacht toch van niet. Waarom doen we een paard dan in godensnaam een halster aan? Hoort dit bij zijn natuur? Nee. Als een paard in zijn stal volgens velen opgesloten zit, dan zit hij in een weiland toch ook opgesloten? Nog steeds aan vier kanten helemaal dicht. In de wei staat een paard toch bijna alleen maar te knabbelen en slapen net als ze in de stal ook kunnen. Ze kunnen wel bewegen ja maar opgesloten zitten ze nogsteeds. Ze hebben wel sociaal contact wat ze in de stal alleen kunnen hebben met de buren via tralies. Als we een paard op stal zielig vinden denk dan maar eens aan de konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc die opgesloten zitten. Hoort dit soms bij bij hun natuur? Ik dacht toch van niet. Als je een paard de hele dag opgesloten zielig vind laat hem dan maar lekker vrij in de natuur samen met alle konijnen, cavia's, honden, varkens, kippen etc. Dan gaan wij ook massaal onze huizen verlaten om in de natuur te leven. Dan doden we andere dieren voor kleding en voedsel. Net alsdat een paard wordt gepakt door een leeuw en wordt opgegeten.

Want zo zit de werkelijke natuur in elkaar.
Mijn paarden komen niet in een wei omdat het simpelweg niet kan. Ze worden iedere dag gereden, knuffelen, spelen, stapmolen etc. Ze hebben ruime stallen met veel licht en tralies. Stallen langs de bak, ze hebben altijd iets te zien of te horen. Dikke laag stro om te knabbelen en drie keer per dag een berg hooi. Speeltjes in de stallen. Toch zijn ze hartstikke gelukkkig. Ze zijn vrolijk, hun vacht glanst en altijd speels. Ze doen hun uiterste best in de training en op wedstrijd.
Ik heb niets tegen weidegang. Maar dat sommigen vinden dat een paard maar hele dagen buiten moet omdat dit dicht bij zijn natuur komt vind ik onzin. 'Opgesloten' zijn ze immers in het weiland ook. Net alsof ieder paard gelukkig wordt van altijd maar op het weiland staan. Een paard kan het ook fijner vinden om zoveel mogelijk in de stal te staan. Je hebt immers ook mensen die graag dagenlang alleen thuis op een stoeltje uit het raam kijkend hun dagen willen doorbrengen. Kijk gewoon naar wat de paard wil. Zorg ervoor dat je paard gelukkig is. Op stal of op het weiland, sportpaard of niet het belangrijkst is dat een paard zich prettig voelt.