Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:04

juist ik doel ook op die 1e prijs 10 punten...
3 keer alleen starten en je mag over.
:P

edit:
en wat als je nooit in rubrieken start met meer dan 15 deelnemers? Krijg je dan nooit punten?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:06

Lolclub, zoiets had je vroeger in de sgw. Als je foutloos crosste had je 2 winstpunten, had je prijs kreeg je er 3.

Persoonlijk vind ik het prettig dat dat systeem is afgeschaft bij de sgw.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:07

Ik vind het een mooi systeem,heb het er al eens met een duitse over gehad.
Alleen de rubrieken zijn daar altijd minimaal 20 combinaties en daar komen wij hier bijna nooit aan.
Hier hebben we,zeker in de winter,vaak rubrieken van 5 of 6.Je kunt wel iedere keer verder gaan rijden voor grote rubrieken,maar dat is niet voor iedereen haalbaar.
Ik ken zelfs een groep mensen die geen trailer hebben en altijd op eigen stal starten.

EmptyWords

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:10

dat zysteem zou wat kunnen zijn, maar wat als je een paard hebt die er gewoon niet uitspringt....ik heb geen zin om jaren in de b te hangen omdat ik weet dat ik met die van mij echt geen 1e prijzen ga winnen...hij loopt netjes, maar echt neit uitzonderlijk...ikrijd voor mezelf en de winstpunten, niet voor klasseringen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:12

Hmz dat systeem zie ik niet echt zitten, heb liever het oude...
Ben heel benieuwd hoe de nieuwe proeven gaan worden, hoorde mijn instructrices er al wel over. M2 in 20x60 baan, en in de winter mocht er nooit 20x40 gestart worden? Blijft er veel over hier... :=

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:12

Citaat:

edit:
en wat als je nooit in rubrieken start met meer dan 15 deelnemers? Krijg je dan nooit punten?

edit:

dan zou je dus alleen voor promotie kunnen rijden op de grotere wedstrijden inderdaad.

ik moet wel eerlijk zeggen dat rubrieken met maar 1 start hier in het noorden nauwelijks voorkomen... ;)
op de wedstrijden hier in de regio zitten er al gauw minimaal 28 ruiters in elke baan en in elke rubriek.

maar wat vinden jullie van een logischere opbouw in een oefening als de keertwending en/of de schouderbinnenwaarts ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:15

lolclub schreef:
Citaat:

edit:

edit:

dan zou je dus alleen voor promotie kunnen rijden op de grotere wedstrijden inderdaad.

ik moet wel eerlijk zeggen dat rubrieken met maar 1 start hier in het noorden nauwelijks voorkomen... ;)
op de wedstrijden hier in de regio zitten er al gauw minimaal 28 ruiters in elke baan en in elke rubriek.

maar wat vinden jullie van een logischere opbouw in een oefening als de keertwending en/of de schouderbinnenwaarts ?

dat klinkt wel prettig denk ik.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:18

Vroeger had je daar natuurlijk de kwart keertwending voor,maar dat vind ik een onding.
Een wat grotere keertwending zou dan beter zijn en in het Z2 misschien een werkpirouette in galop.
SB vind ik wel gelijk kunnen,maar de stap van M1 naar M2 is te groot.
Daar komen er gelijk 3 nieuwe oefeningen bij en dat is wat veel.
Ik vind schoudervoor vaak moeilijker dan sb :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:18

Het is wel mogelijk om rubrieken te krijgen van meer dan 15 deelnemers als de wedstrijdrubrieken verdeeld worden over de verenigingen. Dit strekt misschien wat ver, maar verenigingen met een 20 x 40 baan kunnen dan de B en L doen en de verenigingen met 20 x 60 baan de M en Z. Op die manier krijg je dus plaatsgebonden klasses en worden de rubrieken vanzelf groter. Het is misschien wat ver gezocht, maar het zou kunnen :).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:19

EmptyWords schreef:
dat zysteem zou wat kunnen zijn, maar wat als je een paard hebt die er gewoon niet uitspringt....ik heb geen zin om jaren in de b te hangen omdat ik weet dat ik met die van mij echt geen 1e prijzen ga winnen...hij loopt netjes, maar echt neit uitzonderlijk...ikrijd voor mezelf en de winstpunten, niet voor klasseringen...

als jij met een paard wat er misschien niet uitspringt qua gangwerk en uitstraling toch een heel goede degelijke proef kunt neerzetten (omdat je inmiddels veel ervaring hebt opgedaan in deze rubriek), zou je gewoon 1e moeten kunnen worden lijkt me.

het gaat er juist om dat er nu ruiters zijn die achter een bepaald jurylid aanrijden die vrijwel iedereen wp geeft en vervolgens promoveren zonder dat ze er daadwerkelijk klaar voor zijn,
deze ruiters lopen dan helemaal vast in de hogere rubriek omdat ze niet mee kunnen komen op dat niveau.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:24

Prima systeem dus,maar dan als je het zou uitvoeren zoals Lovely zegt dan zou er voor de hobby ruiter weinig mogelijkheid zijn.
Ik vind veel wedstrijdlokaties een must,een ruiter moet onder de man een wedstrijd aan kunnen rijden en zo hobbymatig kunnen blijven starten.
Anders krijg je toch een soort van elite club:geen geld voor een dikke auto en trailer dan ook geen wedstrijden.

Emptywords:ik rijd met een licht talentloos dier ZZZ en rijd me door vlekkeloze proeven vaak zat in de prijzen.Moet dus wel zorgen dat ik wat verder doortrain dan de getalenteerde paarden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:24

als ik kijk naar de mensen in de omgeving hier, die dan weer nieuwe paarden te rijden krijgen of een nieuw paard kopen....daar gaat die van mij nooit aan tippen...wat dan nog een optie zou kunnen zijn is gewoon eisen dat er verschillende juryleden je proeven moeten hebben beoordeeld..hoewel dat weer veel controleren is.
ik vind dit iig best een vergezocht idee, je komt jezelf vanzelf tegen lijkt me...

maar begrijp ik dit topic goed, de ts vroeg toch alleen of er nieuwe proeven aan zaten te komen...nu worden er al bijna complete regels en proeven geschreven hier...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:27

ambre schreef:
Prima systeem dus,maar dan als je het zou uitvoeren zoals Lovely zegt dan zou er voor de hobby ruiter weinig mogelijkheid zijn.
Ik vind veel wedstrijdlokaties een must,een ruiter moet onder de man een wedstrijd aan kunnen rijden en zo hobbymatig kunnen blijven starten.
Anders krijg je toch een soort van elite club:geen geld voor een dikke auto en trailer dan ook geen wedstrijden.

Emptywords:ik rijd met een licht talentloos dier ZZZ en rijd me door vlekkeloze proeven vaak zat in de prijzen.Moet dus wel zorgen dat ik wat verder doortrain dan de getalenteerde paarden.

dat paard vind ik er beter uitzien dan de mijne...maar daar gaat het me niet echt om, ik gaf mezelf als voorbeeld
ik vind dat de hobbyruiter ook gewoon voor zichzelf moeten kunnen blijven rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:28

Ja maar Ambre, er zijn dus ook mensen die heel erg hun best doen en keer op keer eraf gereden worden door de plaatselijke grootheid als die weer met een nieuw jong paard om de bocht komt :). Dan kun je vrij lang over je punten doen zeg maar.

Het is wel een leuk idee dat er overal en nergens verenigingen moeten zijn, maar de praktijk wijst uit dat er nu vaak al te veel wedstrijden zijn en de bezoekersaantallen juist terug lopen door de crisis etc. Bij het opstellen van de kalender merk ik al dat het vooral hier in de buurt erg druk is met wedstrijden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:29

ambre schreef:
Vroeger had je daar natuurlijk de kwart keertwending voor,maar dat vind ik een onding.
Een wat grotere keertwending zou dan beter zijn en in het Z2 misschien een werkpirouette in galop.
SB vind ik wel gelijk kunnen,maar de stap van M1 naar M2 is te groot.
Daar komen er gelijk 3 nieuwe oefeningen bij en dat is wat veel.
Ik vind schoudervoor vaak moeilijker dan sb :=

kwart keertwendingen werden inderdaad vaak mini voltes of omgetrokken wendingen...
vandaar mijn idee ook om een "werk" keertwending in te voeren.
in deze keertwending kun je laten zien dat de voorwaarden aanwezig zijn, tw goede stelling, enige buiging en vooral de beenzetting vh paard en de beenligging vd ruiter.
dit is veel logischer en uiteindelijk beter voor de opleiding vh paard als dat wat je nu ziet in een gemiddelde M baan (keertwendingen om de middenhand en/of met op de grond blijvende spilbenen).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:31

*gelijk naar je paard gekeken*

Leuk paard hoor!Zit meer in dan je denkt.Die van mij hadden ze ook niet veel hoop op.

Lovely:bij ons is dat dus niet zo.Wij hebben niet zoveel wedstrijden in de buurt.
De meesten moet je toch een half uur voor rijden.
Het oogpunt hobby moet vooral niet uit het oog verloren worden en zoals al eerder gezegd kom
je jezelf vanzelf een keer tegen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:37

ambre..het is zeker een leuk paard, voor mij de leukste, maar hij haalt het gewoon niet met wat er nog meer in deze buurt rondloopt...

Lovely schreef:
Ja maar Ambre, er zijn dus ook mensen die heel erg hun best doen en keer op keer eraf gereden worden door de plaatselijke grootheid als die weer met een nieuw jong paard om de bocht komt :). Dan kun je vrij lang over je punten doen zeg maar.

dat is dus waar ik bang voor ben...ik heb geen zin om jaren in de b te hobbelen omdat ik geen paard kan betalen die zelf zijn benen optilt en andere uitstraling heeft ed....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:38

EmptyWords schreef:
maar begrijp ik dit topic goed, de ts vroeg toch alleen of er nieuwe proeven aan zaten te komen...nu worden er al bijna complete regels en proeven geschreven hier...

ach ja, je hebt gelijk ;)
ik hoop echter alleen op een wat logischere opbouw in moelijkheid in de proeven....

mijn man moest vorig weekend met zijn 6 jarige 1.84 hoog zijnde paard in de M2 baan een halve volte draaien in galop van 6 meter doorsnee (vanuit de keertwendingen aangaloperen bij D en dan linksaf)

kijk, zolang ze in de Z2 geen voltes hebben ingebouwd van 6 meter moeten ze die in de M2 ook niet verlangen lijkt me...

hetzelfde wat ik al aangaf bij de keertwendingen, hij draaide een redelijke keertwending, de achterbenen stapten netjes door maar de wending was wat groot.... gevolg een 3 op de protocol !
met als opmerking : te groot .... kijk daar moeten ze wat aan doen mijn inziens , het is toch geen Z2 proef ?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:41

de nieuwe juryleden worden anders opgeleid...als het paard in balans blijft, doorstapt, hals-houding hetzelfde laat ed, maar alleen te groot stapt, dan is het nog een 6 waard (heb ik me laten vertellen door bart bax)...dat heeft weinig met de proeven te maken, maar meer met de juryleden, hoewel die wending bij d indd wel erg krap is....aangalopperen en dan dat minibochtje door...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:44

lolclub:je hebt helemaal gelijk.De M2 proeven zijn onlogisch en worden vaak te streng beoordeeld.
Zeker in verhouding tot het Z1,ik heb altijd het idee daar makkelijker punten in te scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:47

Emptywords, daar zijn de huidige proeven ook op afgestemd, het zou meer over het gaan van het paard beoordeeld worden, in plaats van de ingestudeerde kunstjes. Daarom zitten er dus in de B die vage overgangen in, om te checken of het paard ook in een zekere balans die overgang kan lopen.

lolclub, tip: iets rechts van D blijven, dan kun je die oefening vloeiender rijden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:50

lovely,dat weet ik, en ik ben tevreden emt hoe de proeven nu beoordeeld worden, maar ik ga er geen 1e plaatsen mee halen, dat is ook niet mijn doel ;) maar als ik wel eerste plaatsen zou moetne gaan halen om over te mogen, dan gaat het té moeilijk worden voor mij, of zal er iig een heel stuk plezier verdwijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:52

Emptywords, dan ben je niet de enige hoor, er zijn nog steeds meer mensen die niet bovenaan eindigen dan wel en dat is elke wedstrijd weer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:54

ik vind het niet erg, als ik de proef voor mijn gevoel goed gereden heb ben ik tevreden, ik vind die van mij toch wel een kampioentje :P maar dan moet de beoordeling dat ook niet gaan eisen, het is niet haalbaar :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:18

Lovely schreef:
Emptywords, daar zijn de huidige proeven ook op afgestemd, het zou meer over het gaan van het paard beoordeeld worden, in plaats van de ingestudeerde kunstjes. Daarom zitten er dus in de B die vage overgangen in, om te checken of het paard ook in een zekere balans die overgang kan lopen.

lolclub, tip: iets rechts van D blijven, dan kun je die oefening vloeiender rijden.

hahaha , die tip had ik hem ook al gegeven....
gewoon afdwalen van de lijn om ruimte te creeren.... het blijft echter een verrekte kleine bocht met zo'n slagschip.