Wedstrijden kletstopic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:54

Was het niet over het aantal startkaarten per regio per klasse berekend?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:09

Er wordt inderdaad gekeken naar het aantal startpassen op een bepaalde peildatum. Als je er dus in een regio veel actieve startpassen zijn zonder interesse voor kampioenschappen en in een andere regio heeft juist iedereen interesse, kan dat scheef lijken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:32

Wij hebben dus geen idee, :D! Als je dan uitgaat van zoveel startpassen, dan zou je toch
verwachten dat een deelnemersveld 20+ meer afgevaardigde zou hebben dan een veld van 3+.
Er staat er zelfs één in een klasse alleen op de lijst, en afgevaardigde is dan ook 1, mits 60%

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:24

Maar dat weet je niet van te voren; hoeveel Mensen zich inschrijven. Die verdeelsleutel is al veel eerder bekend.

Is natuurlijk raar, als je het zo op aantal inschrijvingen bekijkt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:56

Stille meelezer. Heeft niks met inschrijvingen van de regio kampioenschappen te maken. Maar met hoeveel mensen er bij de KNHS bekend zijn die in bepaalde klassen starten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:25

FriesWytske schreef:
Stille meelezer. Heeft niks met inschrijvingen van de regio kampioenschappen te maken. Maar met hoeveel mensen er bij de KNHS bekend zijn die in bepaalde klassen starten.

Dan is het toch nog vreemder met zo'n grote groep, want dat zijn dan toch heel veel :)) of
ben ik nou gek :D Jullie mogen ja zeggen ;) :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:48

Er wordt volgens mij welk gekeken hoeveel er landelijk in een klasse en categorie starten en dan wordt het aantal startplaatsen verdeeld onder de regio's naar verhouding van het aantal geregistreerde combinaties per regio.

Het kan dus heel goed zijn dat er andere regio's in jullie categorie meer geregistreerde combinaties hebben en dus meer combinaties mogen afvaardigen naar de kampioenschappen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:50

ynskek schreef:
Het kan dus heel goed zijn dat er andere regio's in jullie categorie meer geregistreerde combinaties hebben en dus meer combinaties mogen afvaardigen naar de kampioenschappen.

Dat zijn dan ook echt mega grote groepen, ik ben nieuwsgierig en zal eens kijken :j

*edit

Zie dat bijvoorbeeld Limburg geen vrije inschrijving heeft en dat er selectiewedstrijden
gereden moest worden.

Maakt verder ook niet uit, iedere provincie in de klasse B-D/E heeft 1 afgevaardigde.
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 16-01-26 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:54

Je kunt dit volgens mij niet zelf opzoeken? Er wordt gekeken hoeveel startpassen er zijn (of deze mensen zou wel of niet starten op de kampioenschappen of uberhaupt in die maanden, zoals het maar een geldige startpas is) en niet naar hoeveel mensen mee doen op de kampioenschappen. Dus tenzij jij ergens kan vinden hoeveel startpassen er zijn per regio per klasse, kun je hier zelf niets aan in zien.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:07

Je kunt wel ergens terugvinden, hoeveel er per regio door mogen , de KNHS heeft dit altijd wel ergens gedeeld ( verdeelsleutel dus)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:37

Getup schreef:
Je kunt wel ergens terugvinden, hoeveel er per regio door mogen , de KNHS heeft dit altijd wel ergens gedeeld ( verdeelsleutel dus)

Stille meelezer zag die verdeelsleutel voorbijkomen. Hierbij:
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:07

Getup schreef:

Dat had ik al geschreven, iedere regio in haar klasse 1.

Daar ben ik niet nieuwsgierig naar, ik ben benieuwd hoe dat dit dan
verder in het land gaat. Rijden ze daar wel selecties bij de pony's?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:11

Oh zo bedoel je. Dat is vrij simpel, is er een beperkte tijd voor de kampioenschappen uitgetrokken en zeker bij de pony's zijn er erg veel klassen. Ze kunnen dus geen hele grote klassen maken, want dan ben je een hele maand bezig met de kampioenschappen. Je kunt echter ook geen regio's uitsluiten van deelname (als de beste van NL net in een kleine regio rijdt, zou die niet kunnen afvaardigen en dus niet kunnen winnen). Je hebt dus minimaal altijd klassen van 12 en als er niet meer plek is, dan krijgt elke regio inderdaad maar 1 afgevaardigde.

Hierbij zie je ook dat de B en L, die vroeger überhaupt geen NK hadden, vaak nog steeds kleiner worden gehouden dan andere klassen. Waar verder het onderscheid op wordt gemaakt, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar zal ook wel afhangen van aantal startpassen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:16

Thanks Bowo!

Al blijf ik het vreemd vinden en snap ik nog steeds de logica niet
helemaal :D

Outdoor 2025 B-DE |15 combinaties | 4 afgevaardigde én het rijden van 2 proeven

Indoor 2026 B-DE | 22 combinaties | 1 afgevaardigde én het rijden van 1 proef

:D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:21

Outdoor is er denk ik meer ruimte? Dus is het makkelijker om meerdere ringen te hebben en kan er dus op 1 dag meer worden gereden, dus grotere klassen.

Dat verschil tussen combinaties en afgevaardigden zou je dus naast de gegevens moeten leggen van het totaal aantal startpassen en afgevaardigden in zowel NL als geheel, als jouw regio.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:27

Bowo schreef:
Outdoor is er denk ik meer ruimte? Dus is het makkelijker om meerdere ringen te hebben en kan er dus op 1 dag meer worden gereden, dus grotere klassen.

Dat verschil tussen combinaties en afgevaardigden zou je dus naast de gegevens moeten leggen van het totaal aantal startpassen en afgevaardigden in zowel NL als geheel, als jouw regio.

Dus dan hadden ze misschien in Limburg dus grotere klassen ten opzichte van onze regio?
Begrijp ik het dan, hahaha!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:29

Omdat ze daar meer afgevaardigden hadden bedoel je? Dan hebben ze geen grotere klassen, maar meer geregistreerde startpassen in die klasse (en daardoor theoretisch inderdaad een grotere klasse, maar blijkt toch niet altijd zo te zijn)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:44

In Limburg rijd je inderdaad voor het RK eerst een aantal selectiewedstrijden. De besten daarvan rijden op het RK. Is dat niet in alle provincies hetzelfde dan? :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:27

In Limburg ( en Brabant) zijn er echt veel selecties om überhaupt regio kampioenschap te mogen rijden .

Vroeger in Utrecht was het vrije inschrijving voor de RK .

Bedankt voor de uitleg hier boven! Ik rijd al sinds 2003 niet meer in NL , maar Mn dochter heeft met Haar A‘tje wel wat in limburg meegereden.
Maar dat waren veel selecties, wow. Is t simpeler om in Utrecht lid te zijn en 1 x daar heen te rijden :7

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:49

Onze regio is ook vrije inschrijving, maar mijn voorkeur heeft toch selectiewedstrijden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:27

Is het heel raar dat ik er al nooit wat van begreep hoe het zit met die regiokampioenschappen maar het nu met jullie berichtjes erover nog minder lijk te snappen _O-

Ik doe maar geen moeite meer het te begrijpen denk ik.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:52

Gewoon lekker niet over nadenken _/-\o_

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:46

Getup schreef:
Gewoon lekker niet over nadenken _/-\o_

Dat had ik dus ooit besloten. Toen dacht ik nu hier: ooohh misschien ga ik het nu ook begrijpen. Maar nee -O-

Whaha ik vind het niet erg en laat het erbij. Heb andere dingen die belangrijker zijn. Wie weet als ik een keer aanmeld voor een wedstrijd en het selectievakje zie ik die ooit aan durf te vinken :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:01

Gewoon doen toch ? Als je toch rijdt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:05

Als je er toch bent zou ik dat wel doen. Maar verder pas ik ook hoor.. in Gelderland ZZL alle afgevaardigden boven de 70%.
Zelfs in mn dromen heb ik dat nog niet gereden :D

Dat het alle regio's anders werkt zit ook in de hoeveelheid mensen die mee willen doen. Sommige regio's kan je dat allemaal in 1 rubriek passen, andere gewoon echt niet. Die hebben dan wel selecties. En die laatste hebben daarom vaak (zeker in de zomer) meer plekken te vergeven voor het NK.

Blijf het jammer vinden dat oefendressuur in Ermelo niet doorgaat vanwege de Amaliahal. En dat ze er ook niet heel open over communiceren, want volgens het persbericht is alleen de Amaliahal dicht, maar in de praktijk gewoon alles. En ondertussen is het wachten tot ze je startgeld terugstorten...