[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:52

Almere hoeft ook niet hoor, was maar een suggestie ;) maar als dat voor de meesten niet centraal ligt prima dan doen we het ergens anders.

Fijn dat je les zo goed ging Noukie :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:05

ellentje0 welke buurt kom je vandaan? Hier ook maar weinig clinics te vinden helaas.
Pff wat een gedoe zeg, dat een ontsteking in de hals zulke gevolgen kan hebben. Wel heel bijzonder dat je haar tot zo ver weer goed gerevalideert hebt!

droversrun, mocht je eens een clinic bij jou hebben dan hoor ik het sowieso graag. :) Hoe is het met je veulen? Is deze al afgespeend?

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:49

Ik kom uit Twente en jij?
Ja het was ook wel een heel gedoe. Ze liep namelijk niet mega kreupel maar gewoon "niet fijn". Ze is bij de lingehoeve helemaal binnenstebuiten gekeerd omdat ze daar ook niet direct wisten waar het vandaan kwam.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:52

Noekie. Ik vind je er knap op zitten. :)

Ellen. Dat klinkt als een stel hele vervelende blesures. Balen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:31

Ha Ellen! Leuk om je hier te zien! En een goed teken dat je weer in dit topic zit, gun het je van harte dat het Z1 starten binnenkort lukt!

Ik lees nog steeds braaf mee hoor, ondanks dat ik even geen dressuur start :) Leuk idee de clinic! Ik zit al best vol, maar volg even...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:57

absque_dubio schreef:
Noukie en toch zit je er zo mooi op! En wat een ruig paard heb je zeg. <3

Ik weet wel welke momenten ik deel :') En ja, in de aan-stand is ie wel echt tof geworden. (ik vond m altijd al tof om mee te werken hoor, maar inmiddels wordt ie qua silhouet ook steeds meer dressuur ipv knap springpaard) Heb best wel twijfel momenten gehad, maar op t moment is de vibe vooral dat ik in m geloof en m gewoon weer heel stoer vind :D

Ellentje, precies dat idd! Dan buigen ze al lastiger, ben ik snel geneigd om tegen te leunen, of veel teveel binnenhand.. en open draaien in mn heup, eh, ik weet niet eens waar ik moet beginnen _O- Maar ook daar wordt aan gewerkt :)
Wat een proces joh met je paard! Kan me voorstellen dat t bijzonder lastig was om het totaalplaatje en oorzaak en gevolg duidelijk in kaart te krijgen. Hopelijk kunnen jullie nu weer lekker aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:28

Vervelend van de blessures! Herken het helaas wel. Vorig jaar om deze tijd stond mijn paard met een blessure -O-

Ik ga dit weekend maar weer eens starten :D

Afbeelding
3 jarige is zo braaf! Vandaag voor eerst mee geweest naar vreemd terrein (mijn stal) kon al gelijk los in onze 20x60 bak met wapperende bosjes en rennende paarden ernaast :)) boeit haar echt niets.

Is nu voor de 4e keer onder het zadel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:35

Noukie nou als dat een springpaard is, dan wil ik er ook wel zo eentje om dressuur mee te rijden. :+

Yvank wat een karakter zeg! <3 En ziet er al heel netjes uit.

En ja, blessures zijn nooit leuk.. Bij ons gaat het nu onwijs goed, maar er zit wel een heel management achter. Ik blijf ook constant denken 'oh gaat het wel goed, loopt ze niet kreupel, moet ik niet voorzichtiger doen, kan het been het wel aan, hoelang gaat het been dit nog aan kunnen'. Aan de ene kant geniet je veel meer omdat je weet dat het zo over kan zijn, aan de andere kant geniet je ook weer een stuk minder omdat je er minder 'open' en zorgeloos in staat.
Ik heb dan ook een serieuze obsessie met been-controleren. En kom dagelijks nog thuis om tegen vriendlief mn zorgen uit te spreken over dat been. Hij zal ook wel denken dat ik gek ben. :')

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:55

Wat een stoere haflinger! Heerlijk zo braaf. Dat geluk heb ik dan weer wel. Mijn springpaard/Eventing paard ziet zoveel dat ze in de ring nergens meer van op kijkt, mega verkeersmak is en nergens bang voor. Ideaal!

Dat herken ik zo goed! Elke dag stap je op met een soort van stress of ze wel goed loopt. Ik voel nu alles! Verschrikkelijk! En ben zo bang dat het weer mis gaat. Ga het liefst elke week langs de kliniek voor controle maar dat is niet reëel natuurlijk.
Heb wel voor mezelf besloten dat ik nu eerst voor mijn puntje in het Z ga en dan toch weer ga crossen. Ze vind dat zo prachtig. Wil haar dat niet ontzeggen.
Wel is het zo dat als ze nu weer een soortgelijke blessure krijgt dat ze dan echt met pensioen gaat en fokmerrie wordt. Zo realistisch moet ik ook wel zijn.

Wat voor blessure had jou paard?
Laatst bijgewerkt door ellentje0 op 31-08-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:00

Je bent dus niet alleen. :(:)
Die van mij heeft nooit een pas kreupel gelopen, dat is nog het stomste. En toch zit ik elke proef te denken 'oh kijkt de jury nu naar ons omdat ze kreupel loopt'. }:0
Hier inderdaad ook besloten om nu 'gewoon' te gaan rijden. Mocht blijken dat het been het niet aan kan, dan hebben we het in ieder geval geprobeerd en kan ze altijd nog fokmerrie worden.
Dus ik snap het helemaal. Lekker opbouwen en kijken wat nog lukt. Gaat het niet, dan merk je dat vanzelf en kan je altijd nog je doelen/plannen aanpassen. En tot die tijd vooral genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:22

Ik hou er wel nog steeds rekening mee. Ik rij nog altijd volgens een redelijk strak schema. Hij loopt meer dan voor zijn blessure om het zo regelmatig mogelijk te houden.Wel gewoon op niveau maar ik ga niet meer buiten scheuren over zware zandpaden ( waar mijn blessure ontstaan is) oid.

Warme beenbeschermers gebruik ik niet meer. Onder van die br pro max achtigen werd het been gewoon weer wat dik dus dat is allemaal de deur uit en train met hele luchtige Le Mieux pijpkousen. Naar buiten met luchtige crossbeschermers. Na flinke training smeer ik nog altijd klei op zijn been.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:46

Sorry, maar ff snel tussendoor. Uitslag is binnen, gaat inderdaad om bloedarmode (hematocriet te laag geloof ik).

Ga nu de rest van de uitslag lezen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:58

Goed dat je gecheckt hebt Janine!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:36

Toch bijzonder hoe komt een paard nou aan een laag HT? Is zijn HB dan ook laag? Kan me niet voorstellen dat het van een vitamine te kort komt.
Wil jou dierenarts geen verder onderzoek doen dan? Je kunt hem natuur een supplement geven maar ik zou wel willen weten hoe hij hier dan aan komt.

Bloedarmoede zoals ze dat onschuldig noemen met een laag HB is ook vreemd. Dat krijg je ook niet zomaar. Ben wel benieuwd wat jou dierenarts dan voor oorzaak/verklaring geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:40

ellentje0 schreef:
Toch bijzonder hoe komt een paard nou aan een laag HT? Is zijn HB dan ook laag? Kan me niet voorstellen dat het van een vitamine te kort komt.
Wil jou dierenarts geen verder onderzoek doen dan? Je kunt hem natuur een supplement geven maar ik zou wel willen weten hoe hij hier dan aan komt.

Bloedarmoede zoals ze dat onschuldig noemen met een laag HB is ook vreemd. Dat krijg je ook niet zomaar. Ben wel benieuwd wat jou dierenarts dan voor oorzaak/verklaring geeft.

Had het nog niet gelezen. Alleen even vanaf de telefoon gehoord. Dus allemaal termen door elkaar gegooid.

Hemoglobine is verlaagd (6.6). Hematocriet is goed.

Arts ziet geen aanleiding voor verder onderzoek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:42

Noukie schreef:
Goed dat je gecheckt hebt Janine!

Ja heel erg blij mee! Geeft mij zelf ook weer wat meer vertrouwen.
Door het topic op VS werd ik ook ergens wel wat onzeker door reacties die aangaven dat het aan mijn rijden zou liggen. Zal echt niet zo zijn dat daar niets in te verbeteren is, maar ik denk dat een gezond paard wel een basis is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:44

FIjn dat je het nagekeken hebt. Maar geen verder onderzoek? Dat je weet waar het vandaan komt? Het kan bijvoorbeeld door wormen komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:46

Yvank_ schreef:
FIjn dat je het nagekeken hebt. Maar geen verder onderzoek? Dat je weet waar het vandaan komt? Het kan bijvoorbeeld door wormen komen.

Ik gok eerlijk gezegd dat het bij die ziekte vandaan komt.
Maar stond in de winkel toen de eigenaar belde, dus heb niet uitgebreid gesproken. Ga morgen weer heen. Dierenarts komt volgende week eind van de week weer. Dus zal sowieso nog even dit meenemen.
Ga er vanuit dat de dierenarts dit zelf ook zou hebben bedacht, aangezien het een paardenarts is.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 06:57

Gelukkig maar dan, fijn!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:49

Janine fijn dat er duidelijkheid is.
Nu zorgen dat de waarde weer oke worden en dan knallen jullie weer door de baan

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:39

Hier t slechte gevoel van vorige week goed weggespoeld!
Braaf op de trailer en twee proeven winst. Bleef zelf scherp rijden, paard deed echt mee. Paar dikke afstemmingsfouten en rommels, maar ook echt momenten kunnen genieten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:40

Janine ben benieuwd hoe of wat verder. 'Fijn' dat er iets is uitgekomen.

Noukie wat genieten zeg. *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:01

Super Noukie!!!! *\o/*

Eigenaar is ook in alle opluchting vergeten door te vragen :') Hij gaat maandag sowieso even heen om nog even verder te vragen, hij moest ook nog wat hebben. Dus dat is fijn.

Nu wist ik even niet goed wat ik moest. Vind het nu helemaal banketstaaf om als nog te gaan rijden en hem uit te putten, terwijl hij volgende week ook daadwerkelijk zal opknappen. Dus hij heeft even een paar dagen rust. Intussen kan ik mooi een beetje onkruidplukken op stal :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:21

Zou ik ook zo doen hoor, eerst behandelen. Als je makkelijk t bos in kon was dat een optie, maar das voor jou niet zo snel te doen.
Mijne kreeg die redplex van audevard voor bloedarmoede. Hij had t zoals hier al eerder werd gezegd door worminfectie opgelopen. Wormen nooit meer een issue geweest, maar wel dus nog af en toe redplex nodig.

Edit: maar de da zal jullie vast goed verder gaan helpen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:30

Heb jij ook wormen gezien rond die tijd?
Want wij hebben in de afgelopen bijna anderhalf jaar nooit een worm gezien. Eigenaar controleert wel echt in de mest, om zo min mogelijk te hoeven ontwormen. Als er dan wormen gespot worden, worden ze meteen ontwormd. Alles wat nieuw op stal komt krijgt een kuur, en de jonge hengsten kregen er ook een als ze van de wei af komen. Nu staan ze gewoon thuis, dus niet nodig, zolang er niets gespot wordt.