[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:03

Ken zat mensen in hogere klasses die ook het M1 en M2 doorkomen met punten in de 180 of net iets er boven. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen paard wat heel flitsend de proef door kan lopen. Dat is gewoon netjes, maar niet zo flitsend dat je 2 wp's of meer per proef krijgt. Toch rij je zo ook op termijn je punten wel bij elkaar :j gaat alleen minder snel. Bij mij valt er nog wel winst te behalen in de afwerking, maar ik mis een stukje routine (ben geen ervaren wedstrijdruiter) en ik heb geen 20-40 bak met letters om in te oefenen thuis. Met dat gegeven ben ik al met al toch best trots op wat we al hebben bereikt, ook al rijden we geen monsterscores.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:08

Leeneliefje; dat is inderdaad voor stress/nerveuze paarden.

leeneliefje schreef:
Marietje35 schreef:
Dat zal van de B naar de L(1) nog wel gaan, maar hoe hoger je komt .... dan wordt het echt wel lastig met een zesjes proef.

Nou dat + ik ga er toch vanuit dat je ook binnen je klasse progressie maakt en dus hogere punten gaat rijden? Je begint in de B misschien wel met 180 of minder maar als je wat langer rijdt zou je toch zeggen dat je punten ook stijgen?

Ik reken het zo; op het moment dat je over (wilt) gaat(n) dat je dan wel al zo ver bent in die klasse dat je kan zeggen dat je alles "stabiel" hebt.
Als voorbeeld; in de B zit enkele passen verruimen, L1 ook nog, vanaf het L2 wordt het middendraf.
Als je dan voor de enkele passen verruimen steeds een 6-je haalt, dan hoef je toch ook niet te verwachten dat je middendraf ineens een 6 of 7 is? Dan krijg je ook nog eens dat er hoe hoger je komt er steeds meer verwacht wordt dat je je paard meer en meer op het achterbeen krijgt, rechter etc.
Ook voor deze punten geldt; als dat 6-jes werk is, gaat dat klasse zwaarder alleen maar strenger beoordeeld worden. Nogmaals; B/L zal allemaal nog wel gaan, maar ik denk echt dat je op een punt gaat vastlopen. Maar da's mijn mening :D :+

Hopelijk helpt het Leeneliefje!

leeneliefje

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:34

Ik snap wat je bedoelt marietje, klasse hoger = meer eisen. Dus voor een 7 moet je meer laten zien in het l1 dan in de B.

Is zeker knap Susan H! En ik denk dat je zelf altijd wel aanvoelt wanneer je de stap het beste kan maken. Uiteindelijk moet het gewoon leuk blijven en die wp komen toch wel. Of je er nou 10 wedstrijden over doet of in 4 wedstrijden door een klasse heen bent. :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:45

Dat staat zeker voorop, plezier!
Ik ben er alleen een beetje allergisch voor als mensen het op de jury afschuiven ipv kritisch naar zichzelf kijken. :o Hoe vaak ik op bv facebook niet voorbij zie komen dat de jury vast niet van een fjord of tinker houdt, of dat dit echt voor het betreffende paard de max is. Ja, da's allemaal leuk en aardig, maar er wordt niet per paard gekeken maar naar wat er verwacht wordt van elk paard, ongeacht wel ras of spring gefokt etc.
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je verwachting niet + 195 moet zijn in een hogere klasse terwijl je tussen de 180-190 rijdt.
Wat jij ook zegt; maakt niet uit hoe lang je erover doet, als je maar plezier hebt! Maar je verwachtingen moeten daar wel bij passen. :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:53

Marietje35 schreef:
Ik ben er alleen een beetje allergisch voor als mensen het op de jury afschuiven ipv kritisch naar zichzelf kijken. :o Hoe vaak ik op bv facebook niet voorbij zie komen dat de jury vast niet van een fjord of tinker houdt, of dat dit echt voor het betreffende paard de max is. Ja, da's allemaal leuk en aardig, maar er wordt niet per paard gekeken maar naar wat er verwacht wordt van elk paard, ongeacht wel ras of spring gefokt etc.
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je verwachting niet + 195 moet zijn in een hogere klasse terwijl je tussen de 180-190 rijdt.
Wat jij ook zegt; maakt niet uit hoe lang je erover doet, als je maar plezier hebt! Maar je verwachtingen moeten daar wel bij passen. :j

Ik ben het zelf ook eens met mijn instructrice die zegt dat ik boven de 190 moet halen voordat ik over ga. Ik heb liever nog wat ruimte over zodat ik geen verlies haal in de volgende klassen. Tuurlijk verzamel je je punten ook wel als je rond de 180 blijft rijden, 10 wp zijn 10 wp, maar iedereen kan 190 punten halen, je moet alles uit je paard rijden wat erin zit! :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:55

Geen winst of verlies zit nog wel een stukje tussen he :D dan moet je het wel heel bont maken.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:15

Marietje35 schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb dus een tinker in de sport en tussen de warmbloeden zijn er toch soms echt wel jury's die het niet kunnen waarderen. De ene week rijd ik 172 en 177 (een jury) de week erop 199 en 193,5. (Twee jury's) Soortgelijke proeven op beeldmateriaal. Iedereen zei ook bij die ene proeven dat ik dit maar snel moest vergeten.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:18

Hoihoi! Laat ik ook weer eens wat van mij horen.
Interessante discussie, ik heb persoonlijk niet zo'n doel qua punten voor ik over ga. Het is meer het gevoel wat ik moet hebben. Mijn paard is ontzettend wisselvallig op concours, hij heeft altijd mega veel inzet alleen soms lukt het niet daarmee om te gaan. Dan doet er bijvoorbeeld een paard gek met losrijden en is de mijne de rest van de tijd compleet van slag. Dan loopt hij in de proef vaak net niet, krijg ik net te veel spanning en ga ik zelf compromissen sluiten. Daar gaat het dan ook mis, ik moet er zelf op die momenten juist aan gaan rijden (wel op hoop van zegen want hij is me ook al wel meer dan eens ontploft in de proef) ipv er af te blijven. En mijn paard moet daarmee gaan leren omgaan. Als ik dat voor elkaar heb dan komen de punten vanzelf wel, dat weet ik zeker. Mijn punten zijn nooit allemaal 6jes, ik heb vaak bijna alleen maar 7ens en 5en/4en. En dat zijn nooit dezelfde oefeningen, wijken kan hij bijvoorbeeld de ene week 7ens halen en de volgende week 5en. Ik wacht gewoon tot het moment dat alles op zijn plek valt en tot die tijd stel ik kleine haalbare doelen. En ja bij mij heeft dit ook wel invloed of ik over ga naar een volgende klasse. Als hij loopt, loopt hij in de houdige klasse of in een klasse hoger makkelijk dezelfde punten. Dan rijd ik liever een klasse hoger waar meer uitdaging in zit en mijn paard zijn overijverigheid makkelijker kwijt kan.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:39

Shelly21 schreef:
Marietje35 schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb dus een tinker in de sport en tussen de warmbloeden zijn er toch soms echt wel jury's die het niet kunnen waarderen. De ene week rijd ik 172 en 177 (een jury) de week erop 199 en 193,5. (Twee jury's) Soortgelijke proeven op beeldmateriaal. Iedereen zei ook bij die ene proeven dat ik dit maar snel moest vergeten.

Geloof ik best. Het zijn eenmaal de rastypische paarden waar een jury blij van wordt of juist niet. Feit blijft dat koudblouden over het algemeen genomen minder aanleg hebben voor de dingen die een jury wilt zien. Ik zet dus niet dressuur an sich, maar het plaatje voor de jury.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:57

Tuurlijk hebben ze minder aanleg. Maar in een B proef? Dat kan een Belg zelfs lopen. Ik vond dat toen echt wel belachelijk. Ik kreeg ook zelfs een 1 voor een overgang... nou weet niet hoe je dat wil doen..

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:59

Shelly21 schreef:

Natuurlijk is er ook bij sommige jury's wel persoonlijke voorkeur, maar over het algemeen genomen; in de dressuur moet je voldoen aan het skala. Een tinker heeft daar gewoonweg een minder functioneel lijf voor.

Zo weet ik ook de tinkerdagen; daar worden de jury's op uitgezocht. Ja sorry hoor, wie hou je dan voor de gek. :o
Ik ga met een fiat panda toch ook niet op het circuit racen? Dan weet ik dat ik niet de snelste zal zijn!
En nu wil ik echt niet zeggen dat je met een tinker/fjord/haf etc niet kan starten, integendeel! Maar het is niet makkelijk, puur omdat het lijf daar niet naar is.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 08-02-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:59

Shelly21 schreef:
Tuurlijk hebben ze minder aanleg. Maar in een B proef? Dat kan een Belg zelfs lopen. Ik vond dat toen echt wel belachelijk. Ik kreeg ook zelfs een 1 voor een overgang... nou weet niet hoe je dat wil doen..

Een 1? Wat gebeurde er dan?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:02

Marietje35 schreef:
Shelly21 schreef:

Natuurlijk is er ook bij sommige jury's wel persoonlijke voorkeur, maar over het algemeen genomen; in de dressuur moet je voldoen aan het skala. Een tinker heeft daar gewoonweg een minder functioneel lijf voor.

Zo weet ik ook de tinkerdagen; daar worden de jury's op uitgezocht. Ja sorry hoor, wie hou je dan voor de gek. :o
Ik ga met een fiat panda toch ook niet op het circuit racen? Dan weet ik dat ik niet zal winnen!
En nu wil ik echt niet zeggen dat je met een tinker/fjord/haf etc niet kan starten, integendeel! Maar het is niet makkelijk, puur omdat het lijf daar niet naar is.

Ja, maar het is zeker dat ze het wel kunnen. Ken er verschillende in de Z1 en Z2 en zelfs ZZ-L. Ze gaan het alleen niet winnen van een dressuurpaard. Wel kunnen ze een nette score lopen. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:03

Marietje35 schreef:
Shelly21 schreef:

Geloof dat de overgang naar draf een meter te vroeg was.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:06

Shelly21 schreef:
Ja, maar het is zeker dat ze het wel kunnen. Ken er verschillende in de Z1 en Z2 en zelfs ZZ-L. Ze gaan het alleen niet winnen van een dressuurpaard. Wel kunnen ze een nette score lopen. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Oh maar je hoort mij ook niet zeggen dat ze het niet kunnen, zeker wel! Alleen is het wel veel en veel lastiger omdat ze hun lijf niet mee hebben.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:08

Shelly21 schreef:
Marietje35 schreef:

Geloof dat de overgang naar draf een meter te vroeg was.

Dat is voor de B wel heel erg streng! Maar .... in feite klopt het, want als je bv de overgang moet laten zien tussen A & K en je bent al voor de A in draf dan heb je dus niet het gevraagde laten zien.
1 is echt wel heel erg streng voor de B.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:15

Jaren geleden had ik zelf een fjord waar ik mee startte, ik had toen ook het gevoel gediscrimineerd te worden dus ik heb aan beide 'kanten' gestaan. Ik moet nu echt eerlijk zeggen dat het met een warmbloed gewoon stukken makkelijker gaat. Niet alleen de trainingen maar ook een jury tevreden stellen. Ik denk zeker dat er jury's zijn die al bevooroordeeld zijn wanneer er een koudbloed binnenkomt, maar het is nou eenmaal lastiger voor een fjord met een korte nek en korte benen een gestrekte draf te doen dan voor een volbloed. Je kan niet verwachten van een jury om zo'n oefening dan hetzelfde te beoordelen omdat het voor een koudbloed zo moeilijk is. Het is gewoon wat het is.

Ik vergelijk het met iemand met dyslexie die een tentamen moet maken. Dit persoon krijgt ook gewoon een 4 voor begrijpend lezen als het niet goed is, niet toch een 6 omdat deze dyslexie heeft. Je moet het doen met de talenten en de beperkingen van je paard. Het is een blijft een jurysport en niemand dwingt je op wedstrijd te gaan! :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:22

Helemaal eens! :j

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:26

Daarom start ik nu veel koudbloeden wedstrijden :) voor ons zelf veel leuker. Eens in de zo veel tijd nog wel tussen de warmbloeden als proef op de som. Maar vind tussen de koudbloeden een veel fijner sfeertje.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:31

Shelly21 schreef:
Daarom start ik nu veel koudbloeden wedstrijden :) voor ons zelf veel leuker. Eens in de zo veel tijd nog wel tussen de warmbloeden als proef op de som. Maar vind tussen de koudbloeden een veel fijner sfeertje.

Super dat je een fijne manier hebt gevonden om op wedstrijd te gaan voor jezelf! Zie nog best vaak koudbloed wedstrijden voorbij komen.

Toch blijf ik erbij dat in feite de punten het zelfde zouden moeten zijn, of merk je dat er veel hoger wordt gescoord tijdens zo'n koudbloeden wedstrijd?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:55

leeneliefje schreef:
Shelly21 schreef:

Super dat je een fijne manier hebt gevonden om op wedstrijd te gaan voor jezelf! Zie nog best vaak koudbloed wedstrijden voorbij komen.

Toch blijf ik erbij dat in feite de punten het zelfde zouden moeten zijn, of merk je dat er veel hoger wordt gescoord tijdens zo'n koudbloeden wedstrijd?

Nee word gewoon eerlijk gepunt hoor. Maar je hebt niet dat je voor je een kwpner hebt met mega gangen en dan kom jij met je tinker die dan al een streepje achter heeft.

En ik vind de sfeer er gewoon fijner over het algemeen. Zijn nu ook al 4 proeven eerste geworden daar, wat ons waarschijnlijk tussen de warmbloeden niet zo snel gaat lukken. En er is een zomer en wintercompetitie voor de tinkers. Staan we nu ook eerste in de klasse B paarden met startkaart. Wij rijden er vaak wel hele stukken voor maar ik vind het het wel waard.

In december hadden wij bijvoorbeeld ook koudbloeden concours maar we kampten toen met zadelproblemen en zaten een beetje in een dal. Nou dan krijg je daar ook gewoon 181 en 183. Dus gewoon eerlijk gepunt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:10

ja kan me voorstellen dat je wel eerder in de prijzen valt inderdaad. Punten zouden het zelfde moeten zijn. Toch nog 2 wp! :D

Zijn er hier mensen die wel eens in zevenaar starten?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:46

Nee, maar ben er ooit in ver verleden wel eens geweest. Prima starten. :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:20

Marietje35 schreef:
Nee, maar ben er ooit in ver verleden wel eens geweest. Prima starten. :j

Ja goed geregeld wel he?

Welke omgeving start je nu?

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:09

Je moet starten waar je jezelf het fijnste bij voelt Shelly21 :)

Nog nooit geweest Leeneliefje :n Beetje uit de richting. Als er iemand nog leuke/fijne plekken om te starten weet in de buurt van Utrecht