[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:02

FIjn dat je les zo goed ging :)

Ik herken het afsluiten heel erg. Maar toch ben ik ook van mening dat mijn paard mij niet laat zitten oid dan. Zo kunnnen ze niet denken. Hij is dan gespannen en vertrouwd mij op dat moment onvoldoende om de spanning los te laten en te hulpen te laten doorkomen.

Dat jurys dan opmerkingen plaatsen als moet meer dit of dat is toch ergens redelijk tja logisch? Dat ís op dat moment ook zo. Vervelend dat het door de spanning en daardoor afsluiten komt maar dat is A moeilijk zichtbaar en B het wordt er ook niet echt anders van. Het is op dat moment gewoon niet goed genoeg.

Ik kan er ook totaal niet wakker van liggen wat een jury dan zegt. We gaan gewoon verder en ik weet dat het actie reactie is en ik ook veel meer er aan moet blijven rijden om er voor te zorgen dat de aandacht weer bij mij komt. Lastig maar proberen steeds een stukje te verbeteren :)

Wij gaan zondag weer eens op wedstrijd na bijna 2 maanden niet geweest te zijn :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:13

Yvank_ schreef:
FIjn dat je les zo goed ging :)

Ik herken het afsluiten heel erg. Maar toch ben ik ook van mening dat mijn paard mij niet laat zitten oid dan. Zo kunnnen ze niet denken. Hij is dan gespannen en vertrouwd mij op dat moment onvoldoende om de spanning los te laten en te hulpen te laten doorkomen.

Dat jurys dan opmerkingen plaatsen als moet meer dit of dat is toch ergens redelijk tja logisch? Dat ís op dat moment ook zo. Vervelend dat het door de spanning en daardoor afsluiten komt maar dat is A moeilijk zichtbaar en B het wordt er ook niet echt anders van. Het is op dat moment gewoon niet goed genoeg.

Ik kan er ook totaal niet wakker van liggen wat een jury dan zegt. We gaan gewoon verder en ik weet dat het actie reactie is en ik ook veel meer er aan moet blijven rijden om er voor te zorgen dat de aandacht weer bij mij komt. Lastig maar proberen steeds een stukje te verbeteren :)

Wij gaan zondag weer eens op wedstrijd na bijna 2 maanden niet geweest te zijn :j

Ik geloof er ook niet in dat mijn paard me laat zitten.
Echter zijn het de commentaren van de jury (niet aan het been etc.) die maken dat je dat bijna zou gaan geloven. De frustratie en de wanhoop maken dat je zou willen dat ze er doorheen konden prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:27

Ik maak gelukkig dan zelden vervelend commentaar mee. Ja uiteraard opmerkingen als niet aan het been.Maar dat kan ik ook niet ontkennen.. Mijn paard is dan ook niet aan het been.

Maargoed de weg met mijn paard is nooit makkelijk geweest. Laat ik het zo zeggen in de B was ik blij als ik de hele proef bleef zitten :=, in de L als we de hele proef uitreden zonder ontploffingsgevaar en in de M als we overal langs kwamen _O-

Ik heb wel meer dan eens gedacht waar ik aan begonnen ben :o maar ach het is het is wel waard geweest :))

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 06:21

@Yvank: ligt er wel aan wat voor opmerkingen jury’s plaatsen. Meer aan het been bijv is heel iets anders dan op de persoon spelen. Dat laatste vind ik dus echt niet kunnen (ok, tenzij je m aan alle kanten t bit door de mond ramt ofzo..)

Denk idd ook niet dat ze ons bewust laten zitten. Er gebeurt iets in hoofd of lijf waardoor ze die reactie geven (of eigenlijk geen reactie). Paard wat echt zo ver kan denken dat ie t expres alleen in de ring niet doet moet nog geboren worden :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:58

ivy_power89 welkom. Ga je gelijk de overstap maken?

liss schreef:
Tuurlijk mag je verdrietig zijn, paardrijden is niet gewoon een sport of hobby, het is een passie, deel van je leven, daar zit vaak veel emotie bij, vooral omdat je met een levend wezen omgaat, je grote vriend, als de relatie even niet lekker loopt ben je daar verdrietig om. En als andere mensen dat niet begrijpen is dat jammer voor hun.

Ik denk dat dit het mooist gesproken is :j

En jury's beoordelen die 5 minuten dat je in de ring bent. Die kunnen natuurlijk niet ingaan op het feit dat er meer achter zit. Vind het vrij logisch dat je dus op je protocol commentaar krijgt als 'te weinig impuls'. Aan jou de taak om de achterliggende oorzaak te zoeken en daarmee verder te gaan. Zou wat zijn als jury's dat allemaal in 5 minuten moeten kunnen zien EN dit voor je moeten kunnen oplossen.

Noukie super leuk om eens foto's van jullie te zien. Wat een gaaf paard heb je, en wat is je houding netjes!

Janine wat fijn dat je een goede les had. *\o/*

Yvank weer helemaal klaar om zondag te starten?

edit; ik heb trouwens totaal geen zin om over te gaan naar het Z2. Ik ben er nog niet aan toe om dit topic te verlaten. :+ Vind de sfeer hier zo bijzonder mooi! Dat is nog maar weinig op bokt terug te vinden.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 28-08-18 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:00

Ja dat is precies wat ik ook bedoel inderdaad ja :j

Op de man is misschien wat anders. Maar toch zie je wel gebeuren, paard sluit zich af -> ruiter gaat elke pas de spoor erin prikken. Daar mag van mij dan best een opmerking over komen eigenlijk.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:04

Yvank_ schreef:
Op de man is misschien wat anders. Maar toch zie je wel gebeuren, paard sluit zich af -> ruiter gaat elke pas de spoor erin prikken. Daar mag van mij dan best een opmerking over komen eigenlijk.

Mooi voorbeeld. Dit laatste heb ik dus ook wel eens gedaan. En dat helpt dus voor geen meter. :')
Laatste wedstrijd dus meer geschakeld, stukjes middendraf in de proef gegooid. Daardoor dus wel lagere punten want de jury merkte op dat het tempo erg wisselend was. Nou, helemaal correct. En ik was blij dat de jury dat opmerkte (en daar dus ook lager naar heeft gepunt) want DAT was mijn doel! Pony was weer bereikbaar, reageerde sommige stukjes erg fijn op het been. Ik had dus zondag lagere punten dan zaterdag, maar ben met een veel fijner gevoel van mijn pony afgestapt!
Soms moet je de punten laten voor wat het is. Even in de proef voor je gevoel een stapje achteruit doen en 'vergeten' dat je op wedstrijd bent, en denken aan hoe je het thuis zou oplossen. Een minpunt rijden we allemaal niet zo snel, en anders kan je altijd nog afgroeten. Maar je zal IN de proef iets moeten veranderen, om de proeven erna fijner te kunnen rijden. En als dat betekent dat je even een stukje middendraf erin gooit, of een stukje gaat lichtrijden, of er een extra volte in gooit. So be it. Gewoon doen wat jij denkt wat nodig is.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:17

Jullie hebben helemaal gelijk hoor! Gaan vanavond ook weer keihard aan het werk tijdens de les.

Ik heb wel super mooie foto's van vorige week mogen ontvangen <3

Afbeelding
Afbeelding

Hoezo niet bergop :') soms hebben we van zo'n momenten in de vliegende wissel
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:25

Yvank_ schreef:
Ja dat is precies wat ik ook bedoel inderdaad ja :j

Zeker mee eens. En als dat stelselmatig gebeurt kan de ruiter er nog altijd voor kiezen een keer HC te starten.

Ivy welkom. Ik heb jou toen een keer op een friezenwedstrijd in utrecht gezien geloof ik. Stoer paard.

miicchhellee schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk hoor! Gaan vanavond ook weer keihard aan het werk tijdens de les.

Ik heb wel super mooie foto's van vorige week mogen ontvangen <3

[ [url=m/J5d5mC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VpgtXe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoezo niet bergop :') soms hebben we van zo'n momenten in de vliegende wissel
[ [url=m/I6hvFf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoezo gaaf paard! Hallo!

Die slipjas is ook teeeee wijs <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:28

Michelle mooi jasje!
Zo heeft iedereen zn leerpunten.
Fijn dat iedereen hier zo aardig en betrokken is er worden heel veel fijne tips gegeven hier.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:07

miicchhellee: wauw, wat een mooie foto's. Prachtig zo met die slipjas <3

Yvank_: je mag heel trots zijn dat je al zo ver gekomen bent! Stoer hafje :~

Janine1990: fijn dat je zo lekker gelest hebt. Ben benieuwd naar je filmpje :j

Optiwolk: lekker gereden zo te lezen. Komt vast goed op 9 september :)

Noukie: ruige foto's!

liss: mooi gesproken :j Hopen dat Wup opknapt van de fysio.

ivy_power89: welkom! Succes nog met het behalen van de laatste puntjes. Heb je al wat wedstrijden gepland staan?

bamsy: jammer dat je geen winst had, maar hé, kop op! Je bent niet zomaar op dit niveau terecht gekomen, je het niet áltijd een aardige jury gehad ;) Schouders er onder en gaan!

absque_dubio: gefeliciteerd met je punten! Jammer van het programmafoutje.

Ik las iets over teugelvoering met stang en trens. Ik rijd met de trensteugel 'normaal' en dan de stangteugel een vinger hoger, dus tussen ring- en middelvinger. Heb m'n hoofdstel een keertje aan de keukenstoel gehangen en toen ben ik eens gaan kijken wat fijn vasthield en waarmee ik het minste inwerkte op de stang :') Dat was op deze manier!

Over energie tijdens wedstrijden: ik ben vaak gesloopt na een wedstrijd. Zit vaak toch wat spanning in en je bent vaak ook lang bezig met vlechten, wassen e.d. Na m'n Z debuut (twee proeven lang m'n adem ingehouden :# ) kwam ik als een soort hijgend hert van m'n paard. Kon geen boe of bah meer zeggen daarna :') Met springen heb ik dat veel minder, heb altijd nog wel energie over. Meestal rijd ik zelf naar wedstrijd, tenzij m'n vader zin heeft om mee te gaan. Dan rijd hij.

Hoi :wave:
Niet zo veel te melden, alles gaat z'n gangetje hier. Mede-eigenaar zou eigenlijk wedstrijd hebben afgelopen zondag, maar dat werd helaas afgelast door de regen. Aankomende zondag ga ik zelf springen, 2 rondjes in het L. Dan 23 september crossen en 30 september weer dressuur., kan ik de puntjes mooi op de i zetten. Paard loopt erg fijn op het moment, heel blij mee <3

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:25

Dat vraagt om beeldmateriaal Janine! Nu je je slechte momenten hebt gedeeld, ben ik extra benieuwd naar de goede!

Thanks AD! Haha, mijn houding is écht een Lucky shot hoor :') Ik compenseer in mn bovenrug om mn nek niet te belasten en om dat te doen zak ik vaak onderuit (arm paard :+ _O-) Maar nu lijkt t net wat! :D
Dat van die sfeer herken ik :') Kunnen we niet allemaal tegelijk naar t Z2? :P

Sofie, ook thanks! Jij lekker vooruitzicht qua planning zo! :)
Michelle: gave foto's idd!

Ik heb met S&T (had of heb weer wanneer ik soms op een ander paard zit dus :P) ook mijn trens teugel normaal en stang tussen ring en middelvinger. Ik vind bij stang onder mijn pink dat je zo snel impact hebt wanneer je even je hand kantelt zeg maar..

De mijne heeft gelukkig helemaal niets overgehouden aan zn gestunt. Ook al is er nog iets verdikking, hij is er totaal niet gevoelig op en was vandaag zo mega goed weer! Slechte gevoel van zaterdag is echt vollédig weggespoeld zeg <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:38

Heb jullie een pb'tje gestuurd Sofie en Noukie!

Absque_Dubio, wat een goed idee! Ik ga me daar ook eens aan wagen!

Michelle, supergave foto's!!!! Dat moet toch een beetje een pleister op de wonde zijn!

Wat betreft overstap naar Z2, waarom niet gewoon in dit topic blijven? Ik vind het ook te gezellig om jullie te laten gaan! :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:30

Wat een gaaf paard die barock pinto. Hele mooie foto en welkom in dit topic.

Michelle, die jas. Daar willen we allemaal naartoe. Hele mooie foto's ook! Ben je alweer opnieuw ingeschreven of eerst thuis met trainer overleg over het dichtklappen?

Janine, leuk meer beeldmateriaal! Altijd leuk en leerzaam om te zien hoe het bij jullie gaat.

Wij morgen weer lessen. Zin in!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:37

Janine, dank voor het filmpje. Wat is jouw paard fijn stil in de aanleuning en mooi op de loodlijn. Klasse, zeker met een Fries! Het gehele beeld is erg sympathiek, maar zou iets actiever en meer gedragen mogen. Netjes bezig hoor :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:43

_Sofie schreef:
Janine, dank voor het filmpje. Wat is jouw paard fijn stil in de aanleuning en mooi op de loodlijn. Klasse, zeker met een Fries! Het gehele beeld is erg sympathiek, maar zou iets actiever en meer gedragen mogen. Netjes bezig hoor :j

Dankje!
Vind ik ook, ik erger me gigantisch aan mijn armhouding en zie daarin een stuk onbalans van mezelf.
Zit er over te denken om maar eens een broek zonder plak te kopen (deze is met leren zitvlak, wat ik het liefst heb), zodat ik onbalans meteen kan afwentelen zeg maar.

Hij moet zeker nog actiever en meer gedragen, maar ik vind dit al erg fijn gezien waar we vandaan komen en hoe hij op concours loopt. Met name achter mag hij nog wat meer erbij komen. Maar ik heb er nu wel weer vertrouwen in dat het goedkomt!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:00

Leuk je filmpje!
Kan alleen meegaan in sofie haar verhaal. Helpt het om kleinere stukjes te verruimen en meer terug te zetten, op achterbeen? Of valt hij dan helemaal stil?
Heb eht gevoel dat je hierbij meer de grenzen kan opzoeken en hij hierin veel winst kan behalen nog :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:55

Hebben jullie ook van die meedenk paardjes. Douwe begint de proefjes aardig te kennen en gaat nu voor de hulp uit al van alles doen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:53

Laura1982 schreef:
Hebben jullie ook van die meedenk paardjes. Douwe begint de proefjes aardig te kennen en gaat nu voor de hulp uit al van alles doen.

Heel herkenbaar :') Sommige lijnen moet ik niet of net even anders oefenen, anders gaat paard te veel meedenken. Nu valt het nog wel mee, want ben pas 1x Z gestart, maar in het M had ik er bijvoorbeeld veel last van in de eenvoudige wissels door draf. Toen we nog B reden was al helemaal grappig. Mede-eigenaar en ik startte dan eigenlijk altijd samen, dus hij liep vier proefjes op wedstrijd. Degene die als tweede reed was eigenlijk alleen bezig met zorgen dat Vic niet uit zichzelf al de oefeningen liep :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:11

Haha Sofie dat is grappig maar ook lastig.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:19

Haha, ik heb het ook. Werkt niet mee dat vrijwel alle proeven uitgestrekte stap hebben tot K en dan bij A galop :+
Maar het is wel een hele goede gehoorzaamheid toets zullen we maar zeggen :D

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:19

mellamoshan schreef:
Wat een gaaf paard die barock pinto. Hele mooie foto en welkom in dit topic.

Michelle, die jas. Daar willen we allemaal naartoe. Hele mooie foto's ook! Ben je alweer opnieuw ingeschreven of eerst thuis met trainer overleg over het dichtklappen?

Janine, leuk meer beeldmateriaal! Altijd leuk en leerzaam om te zien hoe het bij jullie gaat.

Wij morgen weer lessen. Zin in!

Ik heb me gisteren weer ingeschreven om 8 september op de wedstrijd te starten waar ik eigenlijk altijd wel graag start! Gaan het gewoon weer proberen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:39

Noukie schreef:
Haha, ik heb het ook. Werkt niet mee dat vrijwel alle proeven uitgestrekte stap hebben tot K en dan bij A galop :+
Maar het is wel een hele goede gehoorzaamheid toets zullen we maar zeggen :D

Uhm ja gisteren was het echt een soort van schiet stoel bij a hahaha

Succes alvast Michelle

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:44

Ik train eigenlijk zelden mijn proeven - om die reden dus.
Rijd wel de oefeningen en de lijntjes zeg maar.

Kunnen we de titel niet veranderen naar Z2-debuut? O:)

Wat gaaaaf die slipjas. Wil ik oooook.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:49

Jaa het voelde ook zo speciaal om deze aan te hebben! Ik wil hem ooit officieel aan mogen!