[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:49

Oh ik dacjt dat je ze wel op ijzers had sjolvir. Proppen vindt ik idraal op grasconcoursen. Is hier best wel wat zand maar dat is vaak alleen voor de m en z.

Lisanne, hier is dat vrij lastig inderdaad. Zitten in een paardengebied dus meeste hebben een paard em verzorgpaarden worden ook overal aangeboden.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:14

Ik ben ook blij met mijn ijzers, want er is hier bijna alles op gras en rijdt voor mezelf dan toch wat zekerder. Paardlief moet ook springen dus die moet sowieso wel ijzers.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:53

Lisanne: Ik heb de locatie even opgezocht ( omdat Loerbeek idd op verschillende plekken/van verschillende rijverenigingen wedstrijden heeft) en volgens mij was dit de locatie met de slechte bodem. Dus maar niet gedaan.

Vrees dat Jou-Jou er nog niet eens zo erg van onder de indruk is, van een slechte bodem.. Zijn ruiter echter des te meer :+ :+

Mbt het terrein in Hengelo: dat zijn dus de geruchten die ik gehoord heb. Ze hebben de bodem daar gerold, wat kennelijk het risico geeft dat het daarna dan te hard is? Weet er het fijne niet van, maar dat is wat ik zo links en rechts gehoord heb.

Ik rijdt verder nog geen selectie, vind mijn punten daar nog niet goed genoeg voor, dus voor mij maakt het in dat opzicht niet uit of het wel of niet door gaat, maar vind het uiteindelijk natuurlijk wel het leukst om gewoon wel te gaan.

Gaan we elkaar misschien nog tegenkomen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:04

Nou succes!
Ik heb me toch maar afgemeld, zie het echt niet zitten, hij zit ontzettend niet goed in zijn lijf vind ik. Dus ik hoop dat de Equitop Myoplast snel aanslaat en dat ik hem met longeren en basiswerk onder het zadel een beetje fijner ga krijgen.
Enya springt gelukkig alweer vrolijk rond, nu mijn zoontje weer koorts :roll: En Enya moet nog thuis blijven omdat ze nog een stuk antibioticakuur moet nemen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:05

Ach Urielle... Rot zég! Niet fijn dat hij zo niet lekker in zijn vel zit.
Tobben is dat dan hè...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:08

Ja, hij is conditioneel ontzettend opgeknapt weer vind ik met die vitamine erbij maar ik vond hem nog erg strak op de spieren. Heb hem gisteren ouderwets nog eens met bijzets gelongeerd en dan zie ik zo'n groot verschil tussen de lossigheid die hij had en dit! Ik hoop dat het niet het zadel is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:11

Zo Sam staat voor op ijzers maar foei hij misdroeg zich! :x Dat heeft ie nooit gedaan maar nu deed ie echt belachelijk! Hoefijzer ééén stond nog niet en hij ging al verschillende keren omhoog. :x schaamde me dood voor 'm! Kzeg tegen die smid (was een nieuwe smid dusja) "doet ie anders nooit hoor je vast vaker he... Maar ik zwéér dat ie zo normaal niet is... :?" schiet ie in de lach. :D Enfin, ijzers stonden, achter nog beetje bijwerken, vraagt hij " is ie braaf achter?" waarop ik even wacht met antwoorden en zeg "ehm.. Nou, ik zou zeggen "normaal wel maar ik zei ook al dat ie voor zo braaf was... Dus ik durf niet goed... Dus ik ga het maar houden op "hij heeft bij mij nog maar 1x uit gehaald achter toen ik hem net had en toen heeft ie zo'n trap teruggekregen dat ie tien minuten niet meer durfde bewegen en sinds heeft ie het niet meer gedaan tot nu toe..."
Gelukkig was het achter weer de Sam die ik ken. (stond aan een los touwtje gewoon braaf...

Hij is dus gewoon verschrikkelijk kort gekapt, te veel van de zool gehaald en achteraan ook nog veel te kort... :n Zolen zijn daardoor "zacht" en dat verklaart dus zijn lopen. Als hij nu nog niet goed is, komt hij terug en zet hij er nog een leren lapje oid tussen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:06

Oeps, Sammetje stout.
Nou ja, er zitten nu ijzers onder, als ie inderdaad gewoon last had van zijn dunne zolen die zacht waren, zou hij nu weer moeten lopen als een kievit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:15

Ja, zette hem op weide, heb hem de hele tijd niet meer zien draven, nu ging ie na wat stappen ( met die voeten zo hoog op heffend van 'wat is dit nu weer?') door met een showrondje in draf. :Alsof hij wilde tonen can 'nah dat lijkt er meer op!'

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:16

Hij denkt ook he! Mijn voeten doen het weer!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:18

Arme zak, en twee keer gevraagd aan de vorige om ijzers te zetten he! Eerste keer zei hij 'geef het een paar dagen' en na de tweede keer maar een ander gebeld. Ik wil niet dat hij pijn heeft als een simpel ijzer het kan 'oplossen'.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:19

Ben daar ook heel simpel in, geen ijzers als niet nodig, als wel nodig hop gewoon eronder.
Snap niet dat die smid daar zo moeilijk over deed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:24

Eerlijk? Ik vrees dat ie besefte dat het hem schoon zou staan om ze gratis of in elk geval met fixe korting te zetten en iets zegt me dat hij dat niet zag zitten... :) gezien zijn 'reden' was dat hij gewoon gevoelig was op de steentjes in de bak en dat meer paarden dat hebben ( alleen heeft Sam daar nooit last van gehad) en dat zijn zolen dan nog zachter zouden worden. Maar deze smid zei dat dat kul was en die zei meteen bij de eerste blik 'ik raad je aan er een ijzer onder te zetten, snap niet dat de vorige dat niet gedaan heeft...'

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:16

DC staat al een jaar op ijzers omdat zowel de kliniek als mijn eigen smid hem beter op zijn voeten wilde hebben. Als het moet, moet het. Komende winter kijken of hij het zonder ook redt.

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:25

kan iemand mij uitleggen waarom ze sommigen paarden op alleen de voorhoeven op ijzers zetten?
De mijne staan niet op ijzers maar mijn nieuwe paard moest op ijzers en de smid zei alleen voor.
Ik vroeg nog waarom maar ik kreeg geen antwoord.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:22

de mijne schraapt en vaak worden ze voor te plat als je niet op een ijzertje hebt.
Mijn paard heb ik ook voor op ijzer maar mijn andere 2 ponies niet, die gaan goed zonder en zonder vind ik nu eenmaal beter (voor de pony zelf maar ook voor mijn portemonnee)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:33

Mijne staan ook alleen voor op ijzers.
Voorvoeten worden meer en anders belast en ik heb ze liever op een ijzer vanwege alle steentjes bij ons op het terrein.
Bovendien vind ik het netter staan.Achterijzers heb ik liever niet ivm het samen op de wei staan.
Ik rij nooit op gras dus stiften draai ik nooit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:16

Pepper2010 schreef:
kan iemand mij uitleggen waarom ze sommigen paarden op alleen de voorhoeven op ijzers zetten?
De mijne staan niet op ijzers maar mijn nieuwe paard moest op ijzers en de smid zei alleen voor.
Ik vroeg nog waarom maar ik kreeg geen antwoord.

Mijn merrie heeft mn voor dunne zolen en platvoeten dus staat op een ijzertje. Nou had ze haar achterijzer weer eens afgeslagen en daardoor was de hoefwand beschadigd. Om dat te laten herstellen dus achter even geen ijzer. En eerlijk gezegd bevalt dat prima dus ik denk dat ik het ook zo laat voortaan.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:50

Hier wel vierkant op ijzers vanwege het altijd rijden op gras en dan komen ze juist achter vaak aan het glijden. Daarnaast springen we ook op gras dus dan vind ik dat wel zo prettig. 's winters gaan ze er overigens onder vandaan en dat gaat prima. Hij heeft sterke hoeven van zichzelf.

Wij zijn weer terug van Loerbeek. Twee keer vrijwillig de proef verlaten. Was weer een groot drama. Ringen lagen naast de springring maar daar keek meneer niet naar. De hekjes en letterblokken waren aanleiding om weer totaal te blokkeren. Helaas... Wel erg frustrerend weer.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:01

Vandaag Suus en spirit lekker getraind.
Wel grappig dat ie de moeilijkere oefening eigenlijk zo oppakt maar constant blijven op een volte nog lastig blijft vinden. Volgens mij verveelt ie zich dan :)
Heerlijk om te zien hoe Suus en Spirit elke week weer vooruit gaan.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:20

Lisannee, balen... en dan vooral omdat het nou net de "gewone" dingen waren.

Suus, gaat lekker hoor met Spirit.

Vandaag menwedstrijd gehad, wat een drama.
Proef 1 totaal verknald door mij zelf
Proef 2 was stukken beter.
(geen idee wat de punten waren, iemand anders zou mijn protocol oppikken)

Nog een vraagje:
Ben ik nou gek als ik denk dat als een foutje ontdekt wordt je als jury gewoon automatisch roept, dat iedereen die wil het over mag rijden?
Nu mocht het uiteindelijk omdat iedereen had lopen zeuren.
Ik had het gemeld, maar toen mocht er nog niet worden overgereden
(toen was ik al uitgespannen en had paard al afgesponsd, andere menner ook, 2 combi's hebben overgereden ik en hij dus niet)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:25

begrijp je vraag niet helemaal Sjolvir

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:26

Als jury kan je toch zelf meteen roepen als zo'n fout ontdekt wordt, jongens wie wil mag overrijden?
Lijkt me zelfs het meest handige en je hebt geen discussies achteraf.

Neem aan dat een jury dat kan beslissen, toch?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:45

Lisanne: wat oprecht vervelend zeg! Zeker omdat het inderdaad om toch typische dressuur dingen gaat, en niet om bv de springring er naast.
Ben overigens wel heel benieuwd of het inderdaad op de locatie was waar vorig jaar de bodem zo slecht was.....( en hoe was het nu?)

Spirit: fijn is dat he, als het trainen lekker gaat?

Sjolvir: Ik heb eigenlijk geen idee wie dat dan mag besluiten.... Kan me voorstellen dat het niet iets is wat een individueel jurylid zomaar kan besluiten, dat daar toch iets van overleg voor nodig is... Maar hoe het officieel zit zou ik niet weten..

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 00:09

Balen lisanne :(:)

Zie ineens mezelf langskomen, begin mezelf eindelijk een combi te voelen met spritje :)
En idd hoe moeilijker de oefening hoe makkelijker hij het lijkt te vinden :=