Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:34

Oh dat is een nare plek jaa.. Als ze t niet kunnen hechten goed verbinden met honing en verbandvloeistof! Doet bij de honden met kapotte tenen ed echt wonderen, zal bij paarden vast ook werken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:37

DiscoDipp schreef:
Oh dat is een nare plek jaa.. Als ze t niet kunnen hechten goed verbinden met honing en verbandvloeistof! Doet bij de honden met kapotte tenen ed echt wonderen, zal bij paarden vast ook werken!

Ja dat! Hechten kan denk ik niet daar…

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:51

Dierenarts kon het niet hechten op die plek inderdaad. Hij heeft het ontsmet en helemaal ingepakt. Het moet nu vanzelf genezen. Morgen even contact opnemen met mijn eigen dierenarts over hoe verder. Vanavond werkte mijn eigen DA niet en hebben ze een andere dienstdoende gestuurd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:52

Oeh dat ziet er naar uit, bah...beterschap

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:55

Bah, beterschap LV :(

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:02

Honingzalf schijnt echt goed te zijn.. veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:34

Honingzalf is inderdaad wel een goede! Zal het morgen met mijn DA even overleggen. Dankjewel! Het is een echte brokkepiloot maar zulke grote wond heeft ze nog nooit gehad.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:52

Beterschap! Wat een klote plek zeg.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:59

Wat super balen!

Mijn paard heeft 1,5 jaar geleden een ongeluk gehad, 9 flinke wonden waarvan 3 tot op het bot en dat is wel heel mooi genezen! Onder andere door drie maanden boxrust :(:) maar ook zeker door honingzalf én laseren. Laseren heeft het genezingsproces ook echt bevorderd! Dus misschien is dat ook nog een optie. Hopelijk geneest het snel!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:02

Oohhh wat is dat schrikken LV! Beterschap! Hopelijk wilt het snel genezen!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:51

SophievdV schreef:
Honingzalf schijnt echt goed te zijn.. veel sterkte.

LV19952 schreef:
Honingzalf is inderdaad wel een goede! Zal het morgen met mijn DA even overleggen. Dankjewel! Het is een echte brokkepiloot maar zulke grote wond heeft ze nog nooit gehad.

Ja! Dat kan ik beamen!
Ik trof mijn oude merrie afgelopen najaar aan in de wei met een enorme wond in haar hals. Dat is wel gehecht maar, en dat hadden we al verwacht, dat was toch weer open gesprongen. Dat hebben we steeds behandeld met honingzalf (Vetramil) en nu zie je alleen nog een streep.
De wond (even in een spoiler want niet iedereen wil daar gelijk mee geconfronteerd worden misschien):
Spoiler:
Afbeelding

En hoe het geworden is:
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 05:58

Sterkte Lv zeg! Nare plek, maar hier ook goede ervaringen met honingzalf en zulke nare plekken.

Miss_lizje, ik stuur je even een pb. Hypermobiliteit is 1 van de symptomen van mijn ziekte en waarom ik gedeeltelijk in een rolstoel zit, maar kan wel heel goed doorzitten. Ik kan juist weer slecht lichtrijden en dat gaat nooit meer beter worden, maar heb wel allerlei oefeningen en alles voor houding en zit!

Ik ben het eens met de rest qua impuls en activiteit. Je ziet ook dat paard zich strak houdt en dan kan je ook niet zitten helaas. Hij vindt volgens mij dit tempo ook erg lastig, want gaat soms wat wringen ipv recht blijven zoals bij de S van hand veranderen. Het struikelen ziet eruit als balans probleem. Maar wel echt een leuk paard en de stukjes met lichtrijden zie je jullie beide meer ontspannen en er zitten wel echt fijne stukken tussen dan!

Het enige waar ik het niet mee eens ben js dus die lange stukken doorzitten. Zowel voor het paard niet als voor jou niet. Paard gaat zich wat vast zetten, maar voor jouw lijf is doorzitten moeilijk en de 1e reactie die lijf heeft op moeilijke dingen is vastzetten. Juist omdat je te flexibel bent van jezelf en als je te lang doorgaat worden de spieren moet en ga je dus nog minder controle hebben over lijf.
Het fijne is dat er echt veel aan te doen is. Toen ik huidige paard te rijden kreeg kon ik serieus 10 minuten rijden en daarna moest ik stoppen want dan waren spieren moe en viel lijf letterlijk uit elkaar (iets met veel gewrichten uit de kom haha) om vervolgens meerdere dagen plat op bed te liggen. Dankzij oefeningen naast het paard, super goed van je! Kan ik nu dus 'gewoon' rijden. Mensen zijn altijd heel verbaasd als ze mij na het rijden zien strompelen of in rolstoel zien zitten want met rijden is er niks te zien en dat is dankzij oefeningen ernaast. Maar vooral dus niet doorgaan als spieren moe worden, want net als paarden moeten ruiters kunnen ontspannen in aanspannen en dat lukt niet meer dan. Helemaal als je hypermobiel bent of een ergere aandoening hebt. Maar daar pb ik je verder even over!

En je hebt nog de tijd, je mag nu gewoon nog lichtrijden op wedstrijd en volgens mij is die L2 dan echt geen probleem. Op een kleine twijfeling na ging achterwaarts wel goed zo voor de 1e keer, knap hoor!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:02

Ik sluit me bij iedereen aan over het lichtrijden: beter 2/3 goede pasjes en dat uitbouwendan zo'n heel proefje "net niet" :j

Morgen een oefencross, bedacht me van de week ineens dat dat ook wel lang galopperen is dus ben benieuwd hoe dood ik van het paard af kom :P

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:07

Oh die halswond, jezus wat zal je dan schrikken als je ze zo aantreft.

Ik zag op insta nog een goede tip mbt lichtrijden. Ipv denken aan zitten zitten zitten, denk omhoog omhoog. Alsof een touwtje je vanuit je kruin omhoog trekt, zodat je juist wat lichter zit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 09:25

Enzo_Ollie schreef:
Morgen een oefencross, bedacht me van de week ineens dat dat ook wel lang galopperen is dus ben benieuwd hoe dood ik van het paard af kom :P

Dood. Heel erg dood :+

@LV19952 wat een k*tplek dit zeg : Veel beterschap gewenst, hopelijk knapt die zo op!

Pantykous schreef:
Fly_high schreef:
Merk dat mijn standaard wedstrijd faalangst weer een beetje aan gaat voor zondag, met alle varianten van "wat als mijn paard ineens niet meer zo fijn te rijden is als thuis help". Stom brein :')

Herkenbaar. M debuut was dramatisch, was ook een uur te laat. Enige voordeel is dat ik bij het lopen dacht, is dit echt 1.20? Had er in m'n hoofd een 1.60 parcours van gemaakt :')

Kop is eraf in ieder geval, in oktober gaan we het nog 2 keer proberen.

1.20 is wel knap hoor! Het is misschien nog steeds geen 1.60 maar je wordt dan al wel flink afgestraft als je fouten maakt. oliebol happens en op naar de volgende toch :)

-----------------------

Ik ben mijn proef wezen oefenen en stap en draf onderdelen gaan dikke prima maar galop gaat echt bagger :\ niet dat er iets boeiends gebeurt, dat niet, maar ik kan niet gewoon niet terugschakelen in galop zonder dat mijn paard alle activiteit verliest en uit elkaar valt :') En ja we hebben het afgelopen maanden wel veel gedaan alleen dan in de springlessen dus met balken/cavaletti of hindernissen en dat is echt valsspelen met dit paard :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:34

@ Noisy: oh jeetje die halswond is wel echt een nare wond! is wel mooi genezen zeg!

@ Miss_lizje: ik denk dat je wellicht beter kleine stukjes doorzitten kan gaan oefenen. Op het filmpje zie ik nu een paard dat zich helemaal strak houdt en belemmerd wordt door de ruiter. Wellicht als je met een paar pasjes begint en het steeds iets uitbreidt dat dat voor jouzelf en je paard wat fijner is. Ik moet er nu ook aan geloven. Mijn paard blijkt meer baat te hebben bij het doorzitten, alleen ben ik nog niet zo ver. Wij oefenen het nu aan het einde van de even een paar minuutjes. Steeds even doorzitten en dan weer een paar passen lichtrijden.

Paard was vanochtend gelukkig niet kreupel en leek er weinig last van het hebben. Ze had natuurlijk wel gisteravond een pijnstiller gehad. De antibiotica at ze vanochtend gelukkig heel goed. Dat is al wel eens anders geweest. Pijnstillers krijgt ze niet meer gezien ik alleen maar Inflacam kon krijgen en zij zo een gevoelige maag heeft dat Inflacam geheid gaat zorgen voor fikse maagzweren. Zolang ze zonder pijnstillers goed blijft lopen blijft ze zonder lopen. Eigenlijk mag ze ook niet naar buiten en moet ze op een klein stukje staan maar paard breekt de tent af als ze niet bij de rest kan staan :7 Ze staat dan rustiger in de kudde op het weiland. Dus het is momenteel even kiezen tussen verschillende kwaden helaas ;( Zometeen weer even overleg met mijn eigen dierenarts.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:05

Enzo_Ollie schreef:
Ik sluit me bij iedereen aan over het lichtrijden: beter 2/3 goede pasjes en dat uitbouwendan zo'n heel proefje "net niet" :j

High five :') ik doe ook nog twee rondes morgen dus vrees dat ik ook dood ben daarna haha.

Noisy, poeh dat is een flinke wond zeg, maar wat is die mooi herstelt

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:25

hahahah ik heb nu al respect voor je, ik vond 1 rondje genoeg adrenaline voor de 1e keer als dressuurmuts :Y)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:06

Oh mensen wat is het ineens koud |(

Ik moet nog vlechten ed en dan vertrekken we, waarschijnlijk is het daar een grote modder bak maar dan zie ik dan wel _O-

Mocht hier iemand suggesties hebben voor instructie voor midden-Limburg dan heel graag. Ik ben inmiddels door al mijn opties heen.. Want tegenwoordig zijn ze nog te goed om 15 mijn te rijden om ergens les te geven schijnbaar :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:35

Veel succes!!

Het is inderdaad fris! Mijne staat als enige nog zonder deken op stal. Hij moet geschoren worden over paar weken, dus lekker nog even zonder deken.

Hij ziet er al schandalig uit en zal zo mee naar een paar selecties moeten haha.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:20

DiscoDipp schreef:
.. Want tegenwoordig zijn ze nog te goed om 15 mijn te rijden om ergens les te geven schijnbaar :')

Als ik dit lees, zou ik de moeite ook niet doen :')

Als je meerdere leerlingen op 1 plek hebt, vooral als ze op locatie komen, is dat natuurlijk handiger en verlies je geen tijd met heen en weer rijden....

Ja, 't is echt kkkkkoud ineens. Mij paarden stonden nog buiten s nachts, maar sinds eergisteren staan ze d nachts weer op stal.

Had laatst kampioenschap, waar niets lukte. Afgelopen weekend grote wedstrijd op 170 km van huis, en daar ging het best fijn en waren we nog 5e van de 25 . Was wel even goed voor de motivatie ( niet perse die klassering, wel t feit dat we fijne proeven konden rijden).
Laatst bijgewerkt door Getup op 23-09-23 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:22

Ik heb jarenlang buiten de deur gelest of moeten lessen. Nu geluk dat er 1 op stal komt, maar dan zijn we idd met meerdere. Andere zou ik alsnog naar instructie toe moeten. Voor hen is dat veel logischer.

5e bedoel je denk ik? Dat is heel goed, maar het gevoel nog beter! Dat herken ik wel. Natuurlijk had ik een goed weekend vorige week, maar gevoel had beter gekund en dat heb ik liever.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:43

Ik sta bij mijn instructrice op stal, makkelijker kan je het niet hebben. Voorheen ging ik een keer per maand naar Theo Hanzon, 20 minuutjes rijden. Dat is goed te doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:25

@ LV19952 jeetje wat een nare wond, spoedig hersteld gewenst!

@ iedereen, ik zal jullie tips/commentaar meenemen voor mijn volgende les. Als jullie het leuk vinden kan ik over een tijdje wel weer een stukje training laten filmen.
Bedankt ook voor de mensen die via PB het 1 en ander gestuurd hebben.

Ik stond op een stal waar mijn instructeur werkzaam was. Tot hij daar niet meer dagelijks werkzaam was was dat echt heel fijn. Hij heeft mij ook veel kunnen leren buiten het rijden. Nu staan we omdat mijn huidige stal er toen mee stopte weer op een ander plekje. Mijn instructeur komt wel aan huis maar we spreken eigenlijk liever af op de vereniging ivm betere bodem en meer mogelijkheden. Gemiddeld gaan wij 3x per week richting de vereniging zo'n 20 minuutjes verderop.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:49

Ik stond vroeger goedkoper maar verder van huis en ging dan om de week naar mijn instructie toe, 25min met de trailer.

Toen brandstof rekensommetje gemaakt en maar lekker bij mijn instructie gaan staan :+