Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:16

Haha ja. En terecht ook!

Ik mag volgende week weer, maar dit keer voor het eerst een rondje Z2 op weer een nieuwe locatie.. nu is het ook pas de derde keer na 2 jaar, maar ik ben heel benieuwd! Het is nog outdoor, ik kan indoor ook nog niet heel veel vinden hier in de buurt op korte termijn.

Selecties zijn wel al bekend. Ik denk dat ik die wel ga rijden, maar wacht het eerst nog even af hoe we het in het Z2 überhaupt gaan doen haha.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:53

LV19952 schreef:
Dat is wel knap dat je dat alleen doet!

Ik durf dat nog niet. Durf inmiddels wel zelf helemaal alleen met mijn paard op de trailer te rijden maar heb nog wat hulp nodig met op en af de trailer halen. Ze is ook nog jong en pas een aantal keren mee geweest naar vreemd terrein dus vertrouw het nog niet helemaal om echt volledig alleen te gaan. Maar iedere keer dat we op pad gaan worden we weer een beetje zelfstandiger dus wie weet gaan we inderdaad nog eens een keertje helemaal alleen op pad als we beide wat meer ervaring hebben!

Snap ik helemaal!!!

Als ik niet ga, zou ik gewoon amper kunnen gaan.

En heb, zoals gezegd, een heel makkelijk paard

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:47

Paar weken op vakantie geweest dus geen 10 pagina's teruggelezen, maar ik vind het echt heel knap dat sommige van jullie het uit je hoofd rijden!
Op het begin voor online proefjes dat ook wel is gedaan, omdat ie zo druk werd van het voorlezen zelf :+ maar ik vergat dan te rijden, was alleen maar bezig met "oh waar moet ik zo ook alweer heen"

Ik heb zaterdag mijn eerste oefencross ooit, heel veel zin in!
Dan weekend erop onderonsje op de vereniging L1 met schimmel en M2 met mijn eigen (eerste keer weer nadat ie in april kreupel is geworden *\o/* ) en het weekend erna weer voor het echie :j
En de week daarna voor het eerst een echte springwedstrijd, wel 80cm maar dat is al meer dan dat ik een halfjaar terug durfde, dus een lekker drukke maand voor de boeg met veel eerste keren maar wel veel zin in :o

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:36

Grappig hoe dat werkt! Ik denk juist veel meer na als in “ oké ik moet nu mijn schouderbinnenwaarts dus dit dit en dit doen om daarna de volte op te draaien dus dit dit en dit”. Toen ik werd voorgelezen was ik juist te veel gefocust op de lezer, ondanks dat ik mijn proef kende. Dan wachtte ik soms op een bevestiging ofzo. Oh en mijn paard luisterde mee..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:43

Eve_16 schreef:
Grappig hoe dat werkt! Ik denk juist veel meer na als in “ oké ik moet nu mijn schouderbinnenwaarts dus dit dit en dit doen om daarna de volte op te draaien dus dit dit en dit”. Toen ik werd voorgelezen was ik juist te veel gefocust op de lezer, ondanks dat ik mijn proef kende. Dan wachtte ik soms op een bevestiging ofzo. Oh en mijn paard luisterde mee..

Ja! Zelfde hier. Ben juist veel bewuster aan het voorbereiden en rijden als ik het uit m'n hoofd doe

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:50

Leuk om te lezen hoe iedereen dat doet. Ik ging vroeger altijd met mijn moeder als chauffeur/groom/voorlezer/mental support :Y). Sinds k weer wedstrijden rij ben ik zelf de chauffeur en was mijn moeder groom en voorlezer, mijn paard stond bij haar aan huis. Nu ben ik verder weg verhuisd. Plan is om voortaan zelf te laden op stal en dat mijn moeder dan naar de wedstrijdlocatie komt om voor te lezen en te helpen (ik zoek de locaties uit zodat ze een beetje in het midden liggen). Heb daar weleens over nagedacht of ik helemaal alleen zou gaan. Proefje uit mijn hoofd leren lukt wel, na 1/2 keer rijden rij ik hem zo uit mijn hoofd. Maar weet niet of ik het leuk zou vinden zo zonder iemand om ook mee te sparren hoe het ging en samen te genieten/balen van de resultaten.

Ik had 1 oktober een mooi concours opgegeven (Geldrop Hippique), maar vind mijn paard net niet fijn genoeg eraan nadat hij net een week heeft stilgestaan na een aanvaring met een weidegenoot. Dus maar afgemeld en even doortrainen voor de eerste selectiewedstrijd 15 oktober.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:51

Getup schreef:
Eve_16 schreef:

Ja! Zelfde hier. Ben juist veel bewuster aan het voorbereiden en rijden als ik het uit m'n hoofd doe

Hier ook hetzelfde, voor mijn gevoel krijg ik een oefening ook beter afgewerkt. Zeker nu in het Z de oefeningen echt aan elkaar zitten.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:32

Ik ken de proefjes ook wel uit mijn hoofd, als je niet weet wat er komt en af moet wachten ben je sws te laat. Regelmatig ook gehad dat m'n moeder verkeerd las of in de war was ("bij A halthouden, uuhh galop, uuh nee halthouden, nee galop") :')
dan weet ik precies wat ik moet doen en raak ik ook niet van in de stress maar ik ben als de dood dat ik 't vergeet en ben ik dus alleen nog maar bezig met het proefje in m'n hoofd te herhalen om maar te zorgen dat ik het niet vergeet :+

moet het thuis misschien is vaker oefenen, alleen mijn paard kent de proefjes uit z'n hoofd na 2x rijden voorlezer of niet dus ik oefen thuis bijna nooit de hele proeven :Y)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:10

Wij hebben gister met de les eens een L2 proefje geoefend.
Moeder heeft gefilmd dus ik kan het hier delen (wat ik wel een beetje spannend vind).

Er zijn nog genoeg verbeterpunten. Doorzitten vind ik nog erg lastig en kom dan ook tegen de beweging in. Toch wil mijn instructeur wel dat we dit gewoon meenemen in het oefenen.

Eerste keer achterwaarts zonder hulp van grondpersoon vind ik wel al een overwinning sinds we dit oefenen.

Ik leer mijn proeven wel zo goed mogelijk uit mijn hoofd. Maar dus niet uit het hoofd te rijden. Ik vergeet vaak waar de overgang is. Dus ik onthoud wel dat de overgang op de korte zijde is. Maar of het voor of na de A is weet ik dan weer niet.

Apple

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:28

Ik ken de proefjes wel uit mijn hoofd, maar heb toch altijd nog een voorlezer bij me.

Ik merk dat paardlief ook precies weet wanneer we een proefje gaan oefenen, die komt dan in een soort focus terecht.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:55

@miss_lizje,Vind je het prettig om feedback te krijgen?
Ik houd het voor nu even kort, ik heb even snel een paar stukjes gekeken, niet de hele proef. Maar ik zou je proeven voorlopig nog niet doorzitten (wel meenemen in je je training, maar kortere stukjes). Je mist namelijk best wat impuls en dat zie je ook terug in je aanleuning in de onrustige mond.

Ik zie liever een amazone die lichtrijd op een ontspannen en actief paard, dan een doorzittende amazone die het paard in de weg zit en dat laatste lijkt een beetje het geval te zijn (al is het lastig te zeggen zonder vergelijking met lichtrijdend). Ik denk dat je dat zelf ook wel verwachtte omdat je aangaf het moeilijk te vinden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:04

Miss_lizje: wat heb je een gaaf paard! Rijd je bewust laag in het tempo? Je paard stopt als het ware met lopen. Dat heeft ook een nadelig effect op de tact.

Je hebt je eigen middelpunt vrij ver naar achteren liggen. Niet alleen bij het doorzitten maar ook bij het licht rijden. Is je dat wel eens opgevallen?
Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen een heel fijn beeld kunt creëren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 13:22

Ik rij uit mijn hoofd omdat ik op wedstrijd toch niet kan luisteren :+ zit dan in soort van hyperfocus en er komt helemaal niets meer binnen.

Merk dat mijn standaard wedstrijd faalangst weer een beetje aan gaat voor zondag, met alle varianten van "wat als mijn paard ineens niet meer zo fijn te rijden is als thuis help". Stom brein :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:45

Je hebt een gaaf paard miss_lizje. Leuk dier. Is er een reden dat je hem zo terug rijdt? Ik zie hem op veel momenten ook zijn mond open hebben. Weet je of er een reden is dat hij dat doet?
Je mag in de L2 trouwens toch ook licht rijden?

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:52

Gaaf paard miss_lizje. Goed dat je oefent met doorzitten. Ik ga mee met mijn voorgangers, zou eerst nog even blijven lichtrijden en het doorzitten blijven oefenen.

Ik rij nog niet uit m'n hoofd, hoop wel dat dat uiteindelijk lukt. Maar eerst ritme opbouwen en het voor ons beide wat normaler laten worden. Voorlezen is ook het enige waar ik nog iemand voor nodig heb, ga dus ook wel eens alleen op pad met een voorlezer van de vereniging.
Mijn inschrijving voor volgende week is goedgekeurd! Zag in zowel de L2 als B al mensen op de wachtlijst staan dus ik had verwacht dat ik ook op de wachtlijst zou komen, maar schijnbaar konden er bij de L1 nog een paar bij dus heel blij :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:13

We hebben 1x eerder in de les een hele L2 proef meegepakt. Mijn instructeur liet mij expres doorzitten op een lager tempo om gewoon het doorzitten te oefenen terwijl we de proef lijnen meepakken. Ik ben mij bewust dat ik heel onbewust ben van mijn eigen lijf, mede door mijn hypermobiliteit voel ik soms gewoon niet eens wat mijn eigen lijf dus doet. Als ik denk dat tik rechtop zit, zit ik scheef naar achter en andersom. Ik train zonder paard thuis mijn core met oefeningen/zwemmen en fitneshoelahoepen, maar voor mijn gevoel loop ik altijd achter de feiten aan.

Op de wedstrijden rijden we ook gewoon lekker licht met een beter tempo en impuls.

Morgen heb ik de eerste avond van mentale training. Ben benieuwd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:52

Ik herken wel wat dingen uit je filmpje miss_lizje. Het tempo is te laag voor een proef maar voor het oefenen van het doorzitten snap ik het wel. Wel twijfel ik een beetje aan je zadel, je lepel lijkt bijna lager dan de voorkant van je zadel tijdens het doorzitten. Kan het zijn dat je zadel te ver achterover kiept en jij daardoor ook achterover kiept in je houding? Of ligt je zadel in stilstand in balans maar kiept hij doordat jouw zwaartepunt te ver naar achter ligt in het doorzitten? Kan het op de film niet duidelijk genoeg zien. Misschien dat daar wat winst te behalen valt.

Moet nu ook het doorzitten vaker oefenen en vind het ook rete moeilijk. Maar nu met een zadel dat beter in balans ligt gaat het echt 10x makkelijker.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:19

Fly_high schreef:
Ik rij uit mijn hoofd omdat ik op wedstrijd toch niet kan luisteren :+ zit dan in soort van hyperfocus en er komt helemaal niets meer binnen.

Merk dat mijn standaard wedstrijd faalangst weer een beetje aan gaat voor zondag, met alle varianten van "wat als mijn paard ineens niet meer zo fijn te rijden is als thuis help". Stom brein :')

Herkenbaar. M debuut was dramatisch, was ook een uur te laat. Enige voordeel is dat ik bij het lopen dacht, is dit echt 1.20? Had er in m'n hoofd een 1.60 parcours van gemaakt :')

Kop is eraf in ieder geval, in oktober gaan we het nog 2 keer proberen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:42

Ik heb wel altijd een voorlezer mee, ben bang dat ik het vergeet halverwege :') Probeer ze wel uit het hoofd te kunnen, dan kan je ook makkelijker herkennen wat eraan gaat komen.

Ik heb weer 2 wedstrijden op de planning *\o/* Hopelijk gaat nu ook alles door en kan ik eindelijk ritme opbouwen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:59

Bowo schreef:
@miss_lizje,Vind je het prettig om feedback te krijgen?
Ik houd het voor nu even kort, ik heb even snel een paar stukjes gekeken, niet de hele proef. Maar ik zou je proeven voorlopig nog niet doorzitten (wel meenemen in je je training, maar kortere stukjes). Je mist namelijk best wat impuls en dat zie je ook terug in je aanleuning in de onrustige mond.

Ik zie liever een amazone die lichtrijd op een ontspannen en actief paard, dan een doorzittende amazone die het paard in de weg zit en dat laatste lijkt een beetje het geval te zijn (al is het lastig te zeggen zonder vergelijking met lichtrijdend). Ik denk dat je dat zelf ook wel verwachtte omdat je aangaf het moeilijk te vinden.

Sluit ik me bij aan.
Ik zie dat je problemen hebt in de aanleuning (mond open van je paard, etc). Aanleuningsproblemen komen altijd van achteren. En hier wordt gezegd, je paard is te traag/ heeft te weinig impuls. Ben ik het mee eens.
Voorwaarts naar de hand toe is de basis. Daar moet je heen.
Het is zo te zien echt een leuk paard. Dus aan de slag met de basis. Voorwaarts (maar dan ook echt voorwaartse drang krijgen) naar de hand toe.
Ik lees dat je instructeur je een lager tempo laat rijden zodat jij kan doorzitten. Maar dat kan niet zonder impuls. Zonder impuls gaat je paard zn rug niet zo gebruiken dat jij kan zitten. Dus dat heeft geen zin
Eerst de voorwaartse drang bevestigen; dan leren zitten.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:05

Je hebt wen prachtig paard Miss_Lizje om daar mee te beginnen! <3 Het eerste wat mij opvalt is inderdaad ook de impuls/tempo, kwa leren doorzitten zou dit niet mijn keuze zijn want je duwt hem nu helemaal achter de loodlijn en op de voorhand waardoor hij zwaar in de hand wordt/lijkt en zijn mond inderdaad opent.

Ik zou eerder gewoon het lekker bij lichtrijden houden, echt van achter naar voor rijden zodat ie wat meer onder treedt en het doorzitten oefenen met steeds een paar passen.

Wat betreft de hypermobiliteit snap ik je heeelemaal! Dit heb ik ook, mijn benen/heupen/rug doen soms helemaal iets anders dan dat ik voel en dat is echt kneiter moeilijk! Mij heeft het bovenstaande dus echt geholpen, ik heb er een die zonder zitten niet terug komt dus langzamer gaan was voor mij geen optie. Maar ik vind het bij jou zonde van de impuls/tempo want het lijkt een mega paard als die goed op achter loopt! Dus ik zou daar wellicht een andere keuze in maken, maar dat is wat voor jou het beste voelt natuurlijk :)

Heel goed van je dat je hier buiten het rijden om zo veel mee bezig bent! Zou ik mij eigenlijk een voorbeeld aan moeten nemen _O-

Je lijnen zijn fijn en je hebt een mooi paard! Je klinkt heel goed uitgedacht en bewust bezig dus jullie komen er vast wel :D Heel knap van je dat je je les durft te delen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:07

Ik hoor heel vaak: ik wil dat mn paard licht is aan de voorkant. Aan het bit. En daarom wordt heel vriendelijk gereden met teugels in boogjes. Maar licht aan de voorkant, kan alleen - correct - bereikt worden als het paard impuls heeft. Het komt allemaal uit de achterhand. Regel 1 is het. Wil je een paard - met correct ruggebruik - licht hebben in de hand, moet het achter actief zijn. Als je paard te zwaar is in de hand, is het er achter niet voldoende bij. Heel simpel.
In L hoef je nog niet door te zitten. Voorwaartse drang bevestigen is echt belangrijk. Dus als je niet kan doorzitten dat maar even laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:10

Waar ik deze week nog schreef dat ik even wat vaker op wedstrijd wilde gaan heb ik mij vandaag toch uit moeten schrijven voor ons L1 debuut. Staleigenaresse trof mijn paard vandaag zo op het weiland aan:

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:12

Oooo nee. Wat ontzetten k&@€t zeg en ook een ontzettende rotplek

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:31

Oh bah! Dat is echt een nare plek inderdaad. Konden ze hechten of moet het zelf genezen? Beterschap iig!