[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:08

Aawgh jij ook een witte athrose knappert :(:)
Ik durf nu nieteens foto's te plaatsen.
In m'n profiel staan foto's van toen Reindert er was, toen was ie goed

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:09

Hier hetzelfde probleem: zet ze op de wei en je kunt ze omrollen. Sara is van november t/m januari bezig geweest om Luca weer in sportconditie (lees normaal gewicht) te krijgen. Nu staan ze 3 weken op het land en is hij al weer lekker bol. Gelukkig niet zo erg als vorig jaar omdat we aangegeven hebben dat ze (hij staat met mijn jaarling) maar een mini stukje erbij mogen per dag. Maar de staleigenaar is soms erg eigenwijs en geeft ze toch een flink stuk erbij. Voor mijn jaarling niet zo erg, al hoeft ze van mij ook niet mega dik te worden (is helemaal niet fijn voor al die botten die nog groeien), maar Luc moeten we echt een beetje in model houden. Hier staan ze overigens sinds 3 weken 24/7 in de wei tot oktober (zodra het land echt te nat wordt, gaan ze eraf). En op stal terug mag niet, dus veel keuze heb ik nou ook weer niet.... Kleine krijgt nog Podo Grow erbij en Luc nog wat brok om de benodigde mineralen etc. binnen te krijgen. Maar verder helemaal niks.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:10

Oh, jij ook al knap schimpie!

(en als ie nu wat minder wit is, wat minder bespierd en wat spekkiger maar gelukkig, dan is het toch goed?)

saskiaojan

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:12

Knappe schimmel!

Als Cordia met haar kudde een nieuw land krijgen, dan merk ik dat in het rijden direct de eerste 2 dagen, dan loopt ze minder ruim door alle spekkies dan als het land weer kaal is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:38

Suus___ schreef:
Aawgh jij ook een witte athrose knappert :(:)
Ik durf nu nieteens foto's te plaatsen.
In m'n profiel staan foto's van toen Reindert er was, toen was ie goed

Jep, deze winter bevestigd. Maar hij heeft het al zolang ik hem heb (op twee plekken zelfs al vanaf zijn 3e of geboorte). Maar met lekker buitenrijden is hij nog heerlijk happy te houden, in de zomer ook niets aan te zien. In de winter heeft hij het wel pittig. Mooi dier heb je, had al even in je profiel gespiekt.

bedankt voor de complimentjes, zal het aan witje doorgeven :p is goed voor zijn ego haha.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:45

Sjolvir: wat een ongelofelijk leuk filmpje zeg!! Heerlijk paardje heb je!

En over overgewicht. Pffffff.. praat me er niet van. Mijn Connemara's worden dik van niets, en daarbij krijgen ze snel last van mijt en jeuk als ze ook maar iets te veel eiwitten/suikers binnen krijgen. Heeft werkelijk 2 seizoenen piekeren en hoofdbrekens gekost voordat we dat onder controle hadden.

Ze krijgen nu 1 x pd een halve kilo subli zonder en vanuit 2 slowfeeders in de wei ( en slowfeeders op stal) een onbeperkt mengsel van royaal graszaadhooi, hooi vanuit een koeienweide, en voordroog.)

Dit mengsel hebben we zo gemaakt omdat we het weidebeheer precies andersom doen dan gebruikelijk: Zomers en mn in het groeiseizoen van het gras ( voor- en najaar) staan ze op een paddock en op een schraal track van ongeveer een halve kilometer in omtrek, die volledig om de wei heen loopt. Ze komen dan niet op de wei. Swinters staan ze dan op track, paddock én dan wel op de volledige wei.

Omdat de paddock en het track zomers natuurlijk snel zanderig worden willen we dat ze wel voldoende ruwvoer krijgen, om zandkoliek te voorkomen. Daarom maken we een mengel van verstandig hooi ( graszaadhooi: zit hoegenaamd niets in, maar is ook niet zo lekker) en weidehooi ( erg lekker, maar veel suikers en eiwitten) en voordroog ( minder suiker, erg lekker maar wat slapper van structuur...). Door de mengeling eten ze het hooi net zo graag als gras, doen er veel moeite voor en de calorie inname blijft toch beperkt. Daarnaast hebben we dit voorjaar ook overleg gehad met de boer waar we staan, en hebben we op eigen kosten het weiland om laten ploegen en er een fructaanarm mengsel in laten zaaien, in de hoop dat ze volgend jaar mogelijk zomers wel ( beperkt) op het gras kunnen.

Beleid lijkt wel te werken: we hebben nu niet schurende pony's, zonder mijt en mooi op gewicht. ( laat ik het afkloppen....)

Zal even kijken of ik nog een filmpje hebt van hoe ik mijn paarden houdt

Edit: "feest-filmpje" waarop mijn wei/stuk van het track te zien is ( 2de koppel pony's galoppeert over het track langs de wei, het eerste koppel staat hier dus op de paddock):

en had ik deze hier al laten zien?
Titel: "Het is wél ZIJN hooi!!!":

Dit is het hooinet op de paddock, bij de stallen. Helemaal aan de andere kant van de wei, op de tegenoverliggende 'korte kant" hebben we ook een slowfeeder hangen. Paarden lopen dus de hele dag lekker heen en weer van slowfeeder, naar waterbak, naar slowfeeder, naar een een grasje...

Kortom: ben wel erg blij hoor, met de plek waar mijn paarden nu staan!

EditEdit: voor de oplettende kijker: Já, er loopt ook een arabier bij ( een vanuit een"inbeslagname door verwaarlozing"- reddingsprojectje)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:46

Dat lijkt me dus echt heel lastig, als ze gaan schuren van de eiwitten.

Ik heb juist het omgekeerde probleem van te dik, ik ben altijd bezig om de paarden goed op gewicht te krijgen en houden. Gras is echt door niks te vervangen. De tinker en de hengst zijn heel makkelijk in shape te houden, maar de grote warmbloeds komen door het gebrek aan gras makkelijk te ribbig te staan. Vorige zomer mochten ze het weilandje van mijn buren op, toen waren ze heel mooi vond ik. Helaas is dat verkocht en was het eind vorig jaar al verhuurd dus einde van de pret. Voor de merrie ben ik op zoek naar een stal met weidegang waar ik haar tzt met het veulen een half jaar kan zetten omdat ik vind dat veulens en zogende merries echt wel het gras op moeten, maar het is nog niet gemakkelijk. Voor Wrangler zoek ik eigenlijk al jaren naar een graasweitje wat ik bij kan huren, dat hij gewoon elke dag een paar uurtjes erop kan (kwestie van de grasmat netjes en bruikbaar houden) of desnoods maar een vakantiewei dat hij in de zomer twee weekjes vakantie kan pakken op de wei, maar dat is dus nog niet gemakkelijk!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:47

urielle waar woon je over de grens? Mijn zus heeft nl een tijd in kalmthout gewerkt en gewoont, misschien weet zei nog een plek met wei.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:47

Hier een uurtje per dag weidegang in de zomer periode.
Staat verder overdags met andere pony buiten.

Staan op een boerderij, dus kunnen niet te lang op het weiland.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:47

Het is inderdaad ZIJN hooi, maar dat snappen de anderen ook, goed geregeld heeft hij dat :D .

Hier dus ook schuren van de eiwitten, als meeste gras eraf is verdwijnt het weer.

Ondertussen wordt het weiland nu weer te nat... grr.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:56

Ja geweldig is dat hè.... En dat terwijl ik hem eigenlijk nog nooit geweld heb zien gebruiken. Althans niet meer dan wat hier zichtbaar is..

Maar kan me voorstellen dat de dames besloten hebben dat ze hem in de waan laten.... :D

Verder ben ik met mijn ingezaaide en nu net beginnend groeiend fructaanarm grasmengsel nu toch best een beetje blij met de regen.....

Edit: het schuren was hier toch zo ernstig ( boer had echt gras me textreem hoog suikergehalte...120gr per kilo !!) dat we wel moesten ingrijpen.. Dus de boel maar grondig aangepakt. (2 jaar geleden track aangelegd, en nu dus wei om laten ploegen en nieuw gras in laten zaaien)

Moet zeggen: wel met succes: schuren/mijt en andere ellende tot op heden onder controle!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:33

Michelleex schreef:
Staan op een boerderij, dus kunnen niet te lang op het weiland.

Wij staan ook op een boerderij, maar die van ons staan 24/7 buiten. Alleen voor mijn nieuwsgierigheid: waarom kan dat niet langer?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:39

Wou net zeggen, sta ook bij een boer...
Die vind het allang prima dat ik die van mij gewoon 24/7 buiten heb staan, scheelt hem weer werk op stal.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:44

Hier hetzelfde !! Minder leuk is dat ze bedacht hebben dat we de hele zomer zelf de stront van het land moeten halen. Ben iedere dag minimaal 3 kwartier aan het scheppen. Heb nu maar aangegeven dat ze een kleiner stuk krijgen, want ik kan het met de kruiwagen niet meer belopen (en dijk op, dijk af) :D

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:45

Wij mogen zelf kiezen of we mest lopen, ik doe t wel anders worden de plekken waar ze niet eten steeds groter..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:47

Mest uit de paddock/wei halen moeten wij hier ook zelf doen, maar die van mij staan niet op een heel groot stuk dus dat scheelt. Ben er een kwartiertje mee zoet, als het gras een beetje kort is tenminste. Paddock is zo gedaan, maar drollen scheppen in de wei is niet mijn hobby.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:55

In de winter zetten we bij toerbeurt de paarden binnen (8 stuks) en dan moeten we de paddocks leegscheppen. Aangezien wij er 2 hebben, betekent dit 2 keer per week alle paddocks leegscheppen. Maar dat doe ik 100 keer liever dan het grote stuk land van onze 2 banjers schoonhouden, want die hebben bedacht dat één plek maar saai is, dus ze zoeken overal naar plekken (vooral waar het gras lang is). Dan heeft onze stalhouder nog eens een waardeloze mestvork (notitie voor mezelf: ik ga het weekend een nieuwe kopen :D ) en voor ik bij ons stuk land ben, moet ik door 5 draden heen en later (met een kruiwagen met een kop erop) weer terug. Ga morgen maar eens met ze praten of ieder stuk een eigen kruiwagen kan krijgen en dat we ze op het centrale pad kunnen laten staan. Heb ook nog zoiets als een baan, een gezin en weinig tijd O:)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:01

Onze paardjes kunnen niet te lang op het gras omdat het land ook voor het melkvee is.
Dit is veelste eiwitrijk voor paarden en niet goed.

Zodra het weiland wat 'kaalgegeten' is door de koeien mogen de paarden erop.

Ook is onze boer niet zo'n fan van de paarden, de paarden zijn voor z'n vrouw en hij doet de koeien haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:06

Koeienland wordt je niet blijer van inderdaad.

Hier doe ik niet meer aan wei uitmesten.. dan kan ik niet meer rijden, heb het wel een tijd gedaan.
Maar mijn rug en andere gewrichten vinden het geen feest, als ik gemest heb hoef ik niet meer te gaan rijden.
Tevens werkt het goed als het droog weer is, maar ahum.. zoals nu, morgen blijft je kruiwagen in de blubber steken, kom je het land niet meer uit.
Wel rijdt de boer af en toe over het land met tractor en verspreidt de mest.

Om wormbesmettingen te voorkomen is het uiteraard het beste om het er wel uit te halen.
Hier hebben we gelukkig nog schapen die er eerst overheen gaan. (helaas wel weer heel nat, dus leverbot is dan wel weer risico factor)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:06

Ik sta op een manege/pensionstal, paarden staan in groepen buiten , hebben allemaal hun eigen hectare, dat dan weer in 3en is verdeelt, om de 2 week schuiven ze een stuk op en dan gaat de trekker met maaier en zon mat erdoor.... Ideaal

Cordia gaat volgende maand naar een vriendin op de boerderij, omdat 2 in pension iets te duur wordt, daar gaan ook eerst de koeien op t land en daarna de paarden en ook hier gelukkig een boer met trekker. In de winter draai ik ze om ojan op de boerderij en cordia weer bij de binnenbak

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:58

Netje schreef:
Hier hetzelfde !! Minder leuk is dat ze bedacht hebben dat we de hele zomer zelf de stront van het land moeten halen. Ben iedere dag minimaal 3 kwartier aan het scheppen. Heb nu maar aangegeven dat ze een kleiner stuk krijgen, want ik kan het met de kruiwagen niet meer belopen (en dijk op, dijk af) :D

Dan heb je je fitness idd wel gehad!
Wat een buttweer zeg....

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:45

Nou het is echt herfst... wat een water komt er naar beneden zeg...

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:25

Ik had gisteren helaas in een buitenbak les! BAH!

sharonwhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:01

ik start met me pony tussen de paarden :)
ben net l1 gestart :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:32

sharonwhis, welkom hier, heb je ook foto's van jullie als combinatie?

Michelleex, dan ben je wel verzopen ja.
Had gisteren menles en eigenlijk daarna nog afgesproken met potentiele verzorger, maar die heb ik maar afgebeld. (paarden nat, alles nat).

Vandaag hadden we ons M2 debuut.
Wat een weer! Bijna van mijn paard gewaaid en voorlezer? Die heeft zich paars staan schreeuwen, maar stormde zo, heb er weinig van meegekregen.

Begon goed, kwam op stal vond daar een bibberend zwart paard in de wei, dus wollen deken erop en berg kuil voor zijn neus gegooid.
Ook zijn beige collega's maar uit de wei gered (die wouden niet gered worden, hadden het niet koud, maar ik dacht aan de zomer die nog komen ging en de grasmat die nu aan het overlijden was).

Inrijden ging ie super fijn, op gehinkstapspring bij verruimen na. (had daar al door dat dat in mijn proef vandaag dus niet zou gaan werken, jammer..)
Buiten met proeven, vooral slordigheden van mijn kant, gewoon alles net niet afgewerkt.
(pas te veel aw, overgang strak genoeg gereden,)
Helaas heeft had Toobs (bij inrijden ook al) bedacht vandaag alleen weer hinkstapsprong uitgestrekte draf te kunnen en dat levert terecht niet veel op.
KW's waren wat groot, maar ja... 2 wkn terug waren ze nog huge!
Galop was hilarisch... kom bocht in/uit, proest.. zoef weg was ie.. gas erop, wind in zijn oren.
Dat leverde 2 hele crea bea slangenvoltes op. (waarbij hij ook nog uit galop viel in 1 van de 2).
1 van de gebroken lijnen schoot zijn achterhand ook tikje uit de bocht omdat we wat uptempo gingen :+ .
In stap lastig hem dan actief te houden.
En baal baal, uitgestrekte stap was om te janken, is toch iets waar ie normaal echt goed in is.
Sb en travers lichtelijk verknalt kan beter.
2e proef reed ik ook nog verkeerd, zucht :o (ik leer het ook echt nooit).
Resultaat echter (tevreden over Toobs, die deed het leuk en bleef lopen!, dus we komen er wel) 176 en 174.

Maar het werkt wel! In deze proeven heb ik veel minder tijd om hem zinloos aan zijn hoofd te zeuren, dus loopt ie eigenlijk lekkerder.