Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ricoh

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:28

Ben gister avond ook geweest, vond het wel erg langdradig trouwens. Nou was het ons niet helemaal duidelijk of je wel gewoon 2 proeven per wedstrijd mag blijven starten, aangezien er nou maar 3 proeven per categorie zijn? (kwamen we vanochtend pas op, dus konden we gister ook niet vragen)

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:32

Dat blijft toch zeker gewoon hetzelfde?!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:55

Ik vond het ook onwijs Langdraadig!!!!
Ben ook na de M1 paarden weg gegaan.. Kon me paardje nog
ff in de molen

Die vond het maar raar dat het zo druk was om die tijd..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:32

wat ik heel erg raar vind met de proeven voor jonge paarden, dat is er toch juist voor het welzijn voor de paarden??

Er werd gisteren gezegd dat bij deze proeven je met een 4 jarige L1L2 moet starten, met een 5 jarige M1M2 niveau en met een 6 jarige Z1Z2 niveau. Wanneer je verplicht bent om met die proeven dat niveau te starten, dus een 6 jarige in het Z (dan kan je dus ook gewoon officieel starten) waarom is het dan goed voor de paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:54

Ik volg jou verhaal niet helemaal Michelle...
Maar die proeven zijn er dus vooral voor de ruiters die niet meer in de L/M mogen starten. Voor een ruiter die wel in die klasse mag starten heeft het geen zin, tenzij je het leuk vind om zelf een proef in elkaar te zetten.

Viel me gisteren trouwens tegen hoeveel mensen er waren, had er meer verwacht.

Ook vroeg een meid of een correct wijkend paard dat van D naar B wijkt, meer punten krijgt dan een even correct wijkend paard van D naar de hoek. Daarop antwoorde die man; 1e paard krijgt een punt hoger. Maar eigenlijk is dat toch hartstikke krom?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:56

Ja, dat heeft met de moeilijkheidsgraad te maken: schuinere lijn en dus meer scharen van de benen.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:28

Het viel ons niet tegen met mensen...

Ze hadden 200 klapstoelen gehuurd, die waren allemaal op, dat ze dus
zelfs nog plastic tuinstoelen moesten pakken, dus er waren toch echt 220 mensen ofzo..

Er stond buiten ongeveer 111 auto`s....

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:44

Eliene schreef:
Volgens mij komen er 4 proeven per categorie, alleen in het Z was dat geloof ik anders ivm proeven voor 2 verschillende bakafmetingen.

Klopt, voor alle klasses 4 proeven, met uitzondering van de z2 pony's. Deze hebben namelijk 3 'eigen' FEI proeven en 3 20*40 proeven.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:47

Sjonniej schreef:
Ook vroeg een meid of een correct wijkend paard dat van D naar B wijkt, meer punten krijgt dan een even correct wijkend paard van D naar de hoek. Daarop antwoorde die man; 1e paard krijgt een punt hoger. Maar eigenlijk is dat toch hartstikke krom?

Ik ben bang dat we op deze manier weer alleen deelnemers gaan vergelijken, ipv de techniek van de afzondelijke ruiters beoordelen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:48

Ja, die kans loop je wel. Zouden de jurybijscholingen verplicht worden? Mss dat dat wat helpt om de jury's beter op 1 lijn te krijgen?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:50

Eliene schreef:
Ja, die kans loop je wel. Zouden de jurybijscholingen verplicht worden? Mss dat dat wat helpt om de jury's beter op 1 lijn te krijgen?

Zijn altijd verplicht
Ieder jaar.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:23

OK, dat wist ik dus niet, had wel eens begrepen dat dat altijd nogal vrijblijvend was.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:00

Zwelgje schreef:
Kan iemand me vertellen wat zo'n nieuwe proef precies inhoudt?
Ik begrijp dat alles niet meer zo op de letter gereden hoeft te worden maar dat het meer gaat om de kwaliteit van de overgang in plaats van WAAR de overgang gemaakt wordt.
Wat moet ik me bij zo'n proef voorstellen?

Ik zou zeggen ga naar een bijeenkomst en het wordt je helemaal duidelijk
De oefeningen moeten nog steeds op de letter (afwenden enzo) maar de overgangen naar en treug uit galop bv heb je straks in de L 2 weer een hele hoek de tijd voor, dus tussen 2 letters in. In de B spring je aan vanuit de volte enz enz.
Dus je kunt niet in het wilde weg een overgang rijden, dr wordt wel aangegeven tussen welke letters het moet gebeuren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:11

Sjonniej schreef:

Nee hij zei in principe een punt hoger, MITS het paard dan ook perfect in balans, buiging enz ging. En das logisch want de moeilijkheidgraad is hoger, echter verkloot je een van de onderdelen waaraan een superscherp wijkende combinatie aan moet voldoen, tsja dan krijgt degene die voor DM/DH kiest een hoger punt als deze daar verder wel aan voldoet, je hebt iig keus genoeg in deze proeven.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:50

Sjonniej schreef:
Ik volg jou verhaal niet helemaal Michelle...
Maar die proeven zijn er dus vooral voor de ruiters die niet meer in de L/M mogen starten. Voor een ruiter die wel in die klasse mag starten heeft het geen zin, tenzij je het leuk vind om zelf een proef in elkaar te zetten.

Viel me gisteren trouwens tegen hoeveel mensen er waren, had er meer verwacht.

Ik heb begrepen dat ze die proeven voor 456jarigen gemaakt hebben zodat de profruiters toch hun paarden op concours uit kunnen brengen op een lager niveau. Omdat de ruiters in die gevallen niet in een lage klasse mogen starten. I.p.v. de paarden snel snel klaarstomen om toch naar de wensen vd eigenaar op concours te gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zo kunnen die paarden toch uitgebracht worden, eigenaren kunnen het paard zien/laten zien enz. Maar de paarden krijgen iets langer de tijd om op het niveau te komen dat de ruiter mag starten.

nog steeds mee eens.

Maar gister werd er gezegd dat de deelnemers aan die vrije proeven voor 456jarigen niet zomaar in een klasse kunnen starten. Wanneer je een 4jarige rijdt, moet je een L1L2 proef rijden, kom je met een 5jarige dan moet je een M1M2 proef rijden en kom je met een 6jarige dan moet je een Z1Z2 proef rijden. Ik ben het niet eens met die verplichting, ik vind dat je als ruiter zelf moet kunnen bepalen in welke van deze klasse je start, niet dat je verplicht bent om een 6jarige in het Z1Z2 te starten. Als je een 6jarige al op Z niveau hebt, waarom dan aan deze proeven meedoen. Bovendien vind ik het bizar dat van die jonge dieren al op dat niveau lopen.

Ik snap wel dat het ene paard rijper en sneller is dan de andere, maar ik vind die verplichting gewoon raar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:31

Ja inderdaad, dat klopt inderdaad niet. Nu loopt dat paard nog veel te snel een Z-proef....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:22

Een 4-jarige op L nivo, een 5-jarige op M-nivo en een 6-jarige op Z nivo is toch helemaal niet raar? Dat zie je nu toch ook op de concoursterreinen?
Alleen kunnen "profs" hun paarden nu ook uitbrengen in deze speciale proeven en zitten ze de "amateurs" niet in de weg.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet...

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:12

KarinvdM schreef:
Een 4-jarige op L nivo, een 5-jarige op M-nivo en een 6-jarige op Z nivo is toch helemaal niet raar? Dat zie je nu toch ook op de concoursterreinen?
Alleen kunnen "profs" hun paarden nu ook uitbrengen in deze speciale proeven en zitten ze de "amateurs" niet in de weg.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet...

Ik weet wel dat je het nu ook ziet, maar het gaat mij vooral om DE VERPLICHTING.

Wanneer je een paard hebt dat het allemaal goed doet is het heel anders, dan nog vind ik het allemaal erg jong, maar dat is mijn mening. Maar vooral dat je verplicht bent om een bepaalde klasse te starten bij een bepaalde leeftijd vind ik niet juist. Dan nog worden de paarden (te) snel klaargestoomd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:23

Niemand is verplicht een paard uit te brengen!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:34

Nee dat is zo, maar je ziet wekelijks dat dit toch gebeurt. De proeven voor jonge paarden zijn zelfs in het leven geroepen om te voorkomen dat jonge paarden te snel worden klaargestoomd om toch uitgebracht te kunnen worden, maar nu moeten ze toch op een bepaald niveau lopen.

tuurlijk is niemand iets verplicht, maar wanneer je met een jong paard wilt deelnemen aan die proeven ben je wel verplicht dat niveau te rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:25

Iemand al iets wijzer over die 'extra punten' onderaan het protocol?
Houding en zit van de ruiter?
Inwerking op het paard?
kwaliteit van de stap?
" " " draf?
" " " galop?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:40

Michelle77 schreef:
tuurlijk is niemand iets verplicht, maar wanneer je met een jong paard wilt deelnemen aan die proeven ben je wel verplicht dat niveau te rijden.

Als gewone amateur maakt dat toch helenmaal niet uit? Dan kan je met een 15-jarige gewoon in de reguliere B starten, als je dat nog mag en anders L1.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:10

GeaB schreef:
Bettine schreef:
Tsja zo zijn er wel meer dingen die ik vreemd vind.

Zo hebben ze dus besloten dat je met een 5 jarig paard geen Z meer mag rijden 'in verband met het welzijn van het paard'.

Er werd afgelopen maandagavond over dit onderwerp vergaderd. Is het al bekend dat het definitief doorgaat?

Dat zou jij toch moeten weten

Er nu weer over moeten vergaderen .....iets over het hoofd gezien misschien

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:51

KarinvdM schreef:
Michelle77 schreef:

Als gewone amateur maakt dat toch helenmaal niet uit? Dan kan je met een 15-jarige gewoon in de reguliere B starten, als je dat nog mag en anders L1.

Dat weet ik wel, maar het gaat me erom dat de proeven voor jonge paarden er zijn zodat de paarden rustiger klaargestoomd kunnen worden, dus eigenlijk beter voor het paard, maar dan moet je alsnog een bepaald niveau starten. Dat vind ik een stuk minder voor het paard

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:25

Er zijn ook een heleboel paarden die op 6-jarige leeftijd het Z niveau (of hoger) lichamelijk gewoon aan kunnen. Ik vind het ook niet erg dat ze de leeftijd 1 jaar verhogen, maar ja, nu worden er een heleboel paarden thuis Lichte Tour klaargemaakt, lopen een paar Z-proeven met 65-70% en starten binnen de kortste keren bij de ZZGP. En ja, dan vraag ik me weleens af, wat is beter?