Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:30

Mondy schreef:
Als jullie willen weten hoe de politie denkt over het reizen met de trailer nu:

Er is melding gemaakt van een combinatie met trailer (En dus paard) die hier rond een uur of 1800 op de weg zat.
En deze omgeving was rond die tijd nog steeds 38+ graden
Is melding bij NVWA gemaakt en politie vond t te belachelijk voor woorden.

Je paard zal maar met spoed naar de kliniek moeten en je wordt door de NVWA aan de kant gezet omdat die een melding hebben gehad.........

Bonnelover

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:33

Ch de Wolden heeft programma aangepast 7-13.30 en dan om 18 uur weer verder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:48

Hindo, als je zo vroeg kunt starten en zo weer thuis bent is het toch prima, je weet zelf het beste wat je paard kan hebben.
En zo vroeg is nog wel te doen, maar na 10en ging de temp toch flink omhoog en als je dan nog een eind met de trailer moet of in de file komt te staan in het minder grappig denk ik...

Hier koelde het vanavond ineens behoorlijk af, bewolking en wind uit zee, temp vloog zo een stuk naar beneden!
Uiteindelijk toch nog snel opgezadeld en een half uurtje naar de clubles gegaan, was ineens nog heerlijk weer.
Morgen wordt het weer nog warmer en draait de wind weer... -O-

Dus morgen weer een vrije dag voor ze, lekker naar buiten als het nog te doen is en eind van de dag weer.
Vrijdag nog een warme dag en dan is het als het goed is weer aardig voorbij!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:49

Benzz schreef:
Askja schreef:
een licht verhoogde lichaamstemperatuur, maar dat kan geen kwaad zolang deze niet door al te veel inspanning verder verhoogt.

Bij inspanning verhoogt de hartslag maar niet zozeer de lichaamstemperatuur, en zeker niet met 1 graad.

Nou, er gaan ook verhalen rond dat pezen smelten bij 40 graden, dus dan snap ik wel dat mensen bang worden bij 38 graden. Het is weer een wijze les over hoe ongefundeerde informatie in stand gehouden wordt.

Vandaag was het hier niet zo heet, morgen zien we wel weer.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:10

Benzz schreef:
Mondy schreef:
Als jullie willen weten hoe de politie denkt over het reizen met de trailer nu:

Er is melding gemaakt van een combinatie met trailer (En dus paard) die hier rond een uur of 1800 op de weg zat.
En deze omgeving was rond die tijd nog steeds 38+ graden
Is melding bij NVWA gemaakt en politie vond t te belachelijk voor woorden.

Je paard zal maar met spoed naar de kliniek moeten en je wordt door de NVWA aan de kant gezet omdat die een melding hebben gehad.........

Gaat jouw paard met knotjes naar de kliniek ?
En al zou t zo zijn (aan de kant wordt je niet gezet ... moeten ze je wel erg snel vinden)als jij aan kan tonen dat je met spoed naar de kliniek moet zal er geen probleem zijn.
Je zal maar geen melding maken en zo een paard lekker laten creperen omdat iemand anders iets doet wat simpelweg niet mag.

Maargoed ik trek ook mn mond open als ik iemand met zn hond zie fietsen nu of met een bal spelen of een paard al een paar uur met koliek zie liggen (En de eigenaren de deur voor je neus dichtgooien met dat weet ik).
Liever een keer teveel dan een keer te weinig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:32

rien10 schreef:
Dus als het om 5:00 uur 20 graden is en het wordt misschien wel 35 graden, mag ik niet rijden om 05:00 uur want dan is het ineens eeehhh, geen 20 graden meer? Wat is de stress waar je het over hebt? Waarom mag ik niet rijden in 20 graden?

Kan prima imo, al vond ik het vanmorgen om een uur of 5,half 6 al wel plakkerig ondanks de 20-21c. :')
Ik laat de honden nu enkel uit als het onder de 25c is, ergens vannacht t/m morgen een uur of 8 dus.
Betekent dat we om 5u weer naar het park hier om de hoek gaan, waterbak en flesje water mee voor ze en voor mijzelf ook wat drinken en we vermaken ons daar wel ff een half uurtje.
Toen ik nog reed reed ik helemaal niet met deze temperaturen maar dat was ook omdat de stal pas om 9u open ging en het dan al net te warm werd om te rijden. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:44

ElviraKelan schreef:
paddraigh schreef:
Rijden met deze hitte....
Not done

Vanmorgen zelf hardgelopen (loop altijd 3x per week hard)
Maar ik ging al bijna van mijn stokkie om 9 uur in de ochtend.

Dus je paard lkkr laten staan

Het was vanmorgen om die tijd al hier 26/27 graden

Dan kun je beter tussen 1 en half 7 's morgens gaan idd, dan is het nog ruim onder de 25c. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 01:06

Ik heb eerder het woord hittestress wat te makkelijk gebruikt. Ik bedoelde meer de moeite die het lichaam moet doen om op temperatuur te blijven, dus om uit de hittestress te blijven. Maar dat blijft zwaar werk voor het lichaam, juist als de omgevingstemperatuur hoger is dan de gewenste lichaamstemperatuur en het dus niet meer 'automatisch' gekoeld wordt. Verder maakt het voor het verhaal weinig uit.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 05:30

Nou ik kom net van buiten en het is nu al vreselijk plakkerig. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar ik kies er bewust voor om mijn paarden 3 dagen vrij te geven. Moet er zelf ook niet aan denken eerlijk gezegd om te gaan rijden. Lekker op de wei, onder de bomen met 2 tonnen water.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 05:54

Is 23,5 graden hier maar de lucht is niet bepaald schoon. Honden liepen aardig te hijgen al met wandelen

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:35

Toen ik klaar was vanochtend 18 graden, gevoelstemperatuur 20 graden. De 30 graden van het teletekst bericht was dus zoals verwacht lichtelijk overdreven. Ik vind het inderdaad wel behoorlijk zweterig weer, maar paarden hadden er weinig moeite mee en slechts wat zweet op de singel.

Laat die 39 maar weer komen vanmiddag. Wij zijn er klaar voor :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:36

Het was echt heel laat nog 30 plus dus zo overdreven was het niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:40

Soms baal ik er wel eens van dat het hier altijd minder warm is, maar nu is het toch wel een groot voordeel hoor. :') Het is hier nu 20 graden en ze voorspellen voor vanmiddag 34 graden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:42

Nu echt een geluk dat wij aan de kust zitten, om 7.00 19 graden, nu 21, is echt wel wat afgekoeld!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:49

Ja, nouvel, het scheelt veel warmte als je aan de kust woont.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:53

Her is hier al 26 graden inmiddels. Alles gaat zo weer dicht. En het teletekst bericht is natuurlijk voor een stukje nederland. De kust is veel minder warm.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-07-19 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:59

Hier alles nog open, tocht nog door, temp zakt nog in huis.
Paarden zijn rond 6.00 al buiten gezet door stalgenootje, morgen ik weer vroeg aan de beurt...
Zo alles even doen op stal en stukje met ‘m lopen na de osteo van gisteren, voor het echt warm gaat worden...
Echt wel blij inderdaad, dat we aan de kust zitten nu!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:01

karuna schreef:
Her is hier al 26 graden inmiddels. Alles gaat zo weer dicht. En het teletekst berocht is natuurlijk voor een stukje nederland. De kust is veel minder warm.

Ik woon aan de kust en t wordt toch 38 graden hier straks.
Nu 22 graden maar het loopt rap op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:04

Ik zit ook aan de kust, gister in de volle zon was het al 36... en vandaag gaat het nog een paar graden omhoog.
Ik zou met dit weer nooit op wedstrijd gaan, die van mij rij ik niet met deze temperaturen. Voornamelijk wandelen, gras eten, afspoelen en los in de overdekte paddock... dat ding is nu met die warmte echt een uitkomst, het blijft daar binnen best koel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:06

Wat apart, Quera. Ik woon ook in ZH, maar voorspelling is dus 34 graden. Alleen in mijn achtertuin vele malen warmer, hele dag zon en geen wind... -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:06

Wat apart, Quera. Ik woon ook in ZH, maar voorspelling is dus 34 graden. Gisteren ook 'maar' 33 graden. Alleen in mijn achtertuin vele malen warmer, hele dag zon en geen wind... -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:09

Hier aan de kust geeft ‘ie voor vanmiddag 16.00 ook 36 graden en dan blijft het lang warm...

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:19

Askja schreef:
Danique, Elnienjo, MyWishMax, jullie nuance is vrees ik niet aan bepaalde mensen besteed.
Er moet blijkbaar koste wat kost een punt gemaakt worden richting iedereen die zijn paard nu niet twee weken stil zet. Of eigenlijk: tegen sportruiters in het algemeen.
Ik zou in dit kader eigenlijk weleens de mening over dit onderwerp (hittestress en hoe slecht het al dan niet is om op hete dagen je paard 's ochtends vroeg te rijden/trainen) willen horen van de kant van een echte deskundige, zoals een inspanningsfysioloog, of een dierenarts die ervaring heeft met het begeleiden van sportpaarden.

Zijn er overigens inmiddels meer wedstrijden en paardenevenementen afgelast? Dat hoop ik wel. Daar ging het hier immers over.
En hoe zit het eigenlijk met manegelessen? Lijkt me toch ook dat maneges een tijdelijke lesstop moeten hebben, of een tropenrooster met alleen les in de vroege ochtend en avond.

Helaas kan ik het meer wetenschappelijke artikel zo snel niet terug vinden. Albert van Unen is een deskundige en die heeft toch een wat andere mening dan de meeste bokkers in dit topic.
https://www.google.com/amp/s/heelhollan ... armst/amp/

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:23

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:26

Afbeelding