[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:08

kaatjemuts schreef:
nou snap ik hem niet meer ikke... Ik heb aangegeven dat ik jurylid ben, moet ik mijn certificaat laten zien? das een feit..

Een feit is nl iets wat je kan bewijzen, anders is het een mening of constatering, of ben ik nu fout?

En we gaan niet in de verdediging, maar we weerleggen jouw constateringen en meningen met onze meningen en constateringen. Lijkt me meer een discussie dan een verdediging. alleen van jouw kant is hij zo stellig, vooral in bepaalde delen die je, naar mijn mening, van horen zeggen hebt...
ik kan het verkeerd begrepen hebben hoor, maar zo vat ik het op.

Jouw verhaal is dan net zo goed "van horen zeggen" voor mij!
Ik baseer mij op regelmatige gesprekken met juryleden die bewezen hebben iets te melden te hebben, als jury en als ruiter. Die paarden naar het Z2 reden die hier als "minderwaardig" worden weggezet door sommigen.

Ik groom voor wedstrijdruiters, schrijf bij wedstrijden en zet proeven op video voor evaluatie. Ik zie dus de resultaten die jullie als jury opschrijven; ik kan dat vergelijken met wat op video staat en dat gegeven verifieren bij andere juryleden.
Ik heb een Z-jurylid als stalgenoot en enkele M- en Z-juryleden in mijn kennissenkring en het valt mij op dat wat zij beweren meer in de lijn ligt van wat ik zelf op wedstrijden vaststel dan wat jullie mij willen doen geloven.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:11

@babootje .... dat stappen in de wending :) herkenbaar. Ik heb pas drie wedstrijden gereden ( daarvoor 20 jaar geleden vaker, maar dat telt niet toch ) en pas toen ik de proef met m'n instructrice doornam , ontdekte ik dat bij B afwenden en overgang naar stap betekend dat je in de wending de overgang maakt. :j

En als tot nu toe stille meelezer.
Ik snap TS wel, er komen soms best nare dingen voorbij op wedstrijden, waar beide geen lol aan kunnen hebben.
Meesten ( mensen) zien toch echt wel het verschil tussen
- voor de lol, niet goed genoeg maar wel vriendelijk en beide hebben plezier
- jong , onervaren, doet z'n best en die komen er wel
- gefrustreerd, en het paard heeft er last van
- totaal ongeschikt, ziet er niet uit dat ze ooit les hebben (gehad) en hebben dat zelf niet door.

En vooral dat : zelf niet beseffen dat het niet goed genoeg is en daar de jury dan de schuld van geven.

Ik rijd met een haflinger, en als ze ontzettend gespannen is, dan rijd ik net aan een winstpunt ( behalve als ze over de hekjes wil springen... dan net niet :) ) , als ze ontspannen is 2 . Mijn ervaring is van drie wedstrijden :D , maar Vroeguh was het niet veel anders.
Ik kan me prima vinden in het commentaar , hoef het meestal niet eens te lezen, want het is niet anders dan wat ik zelf voelde.
En ja ze loopt thuis beter... zoals veel paarden. kwestie van trainen tot ze voor drie winstpunten loopt thuis, zodat je op de wedstrijd wat speling hebt :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:13

volgens mij zijn bijna al mijn uitspraken als jurylid gedaan, ikke en dat komt dus uit mijn persoonlijke ervaring.
Ik jureer al jaren B tm Z2. Ik heb de opleidingen en bijscholingen doorlopen en de meeste opmerkingen (op een paar uitzonderingen daargelaten, daar heb ik het ook bijgezet, toch?) is allemaal uit eigen observering vanaf de jurytafel. Lijkt mij niet van horen zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:20

ikke schreef:
kaatjemuts schreef:
nou snap ik hem niet meer ikke... Ik heb aangegeven dat ik jurylid ben, moet ik mijn certificaat laten zien? das een feit..

Een feit is nl iets wat je kan bewijzen, anders is het een mening of constatering, of ben ik nu fout?

En we gaan niet in de verdediging, maar we weerleggen jouw constateringen en meningen met onze meningen en constateringen. Lijkt me meer een discussie dan een verdediging. alleen van jouw kant is hij zo stellig, vooral in bepaalde delen die je, naar mijn mening, van horen zeggen hebt...
ik kan het verkeerd begrepen hebben hoor, maar zo vat ik het op.

Jouw verhaal is dan net zo goed "van horen zeggen" voor mij!
Ik baseer mij op regelmatige gesprekken met juryleden die bewezen hebben iets te melden te hebben, als jury en als ruiter. Die paarden naar het Z2 reden die hier als "minderwaardig" worden weggezet door sommigen.

Ik groom voor wedstrijdruiters, schrijf bij wedstrijden en zet proeven op video voor evaluatie. Ik zie dus de resultaten die jullie als jury opschrijven; ik kan dat vergelijken met wat op video staat en dat gegeven verifieren bij andere juryleden.
Ik heb een Z-jurylid als stalgenoot en enkele M- en Z-juryleden in mijn kennissenkring en het valt mij op dat wat zij beweren meer in de lijn ligt van wat ik zelf op wedstrijden vaststel dan wat jullie mij willen doen geloven.......

Die juryleden uit jouw kennisenkring hebben dezelfde opleiding gehad als de juryleden uit dit topic. En waar zie jij mensen paarden als minderwaardig bestempelen Ikke? Er werd gesproken over paarden die niet rad liepen of stijf waren, of dat nou een draver, fjord of WPN-er is, doet er niet toe en is volgens mij ook niet als zodanig genoemd. Of ik heb niet goed gelezen. Waarom voel jij je zo aangevallen eigenlijk? Vond dat je best zinnige dingen te zeggen had in sommige posts. Er worden gewoon meningen en ervaringen van jou weerlegd door mensen die uit eigen ervaring hun mening hebben. Discussie heet dat toch?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:53

Ayasha schreef:
Dan hebben die een gebrek aan rijkunst, dan heeft dat paard geen poedersuiker karakter.

Elk paard heeft een goed karakter als iemand de juiste rijkunst heeft daarvoor. Ik bedoelde meer dat de normale wedstrijdruiter geen Grand Prix paard kan rijden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:01

ikke schreef:
Ik trek het even naar een andere hobby: ik ben Marchall (begeleider) bij de Land Rover Club Holland (http://www.lrch.nl) en als zodanig sta ik in het terrein om de doorstroming te begeleiden en mensen te helpen.
daar zie ik ook auto's (en hun chauffeurs) langs komen waarvan ik me afvraag wat die in een modderpoel komen doen. Heb ooit eens een half uur staan sjorren aan een auto omdat de chauffeur zich in z'n onwetendheid muurvast had gereden.

Het is niet aan ons om daar wat van te vinden maar om te zorgen dat zo'n chauffeur er iets van leert.....

Ik heb het even vet gedrukt, maar hier staat precies hetzelfde als wat TS in haar openingspost heeft geschreven. TS veroordeelt die mensen niet. Ze vraagt het zich alleen maar af.

Verder ben ik zelf ondertussen wel heel erg benieuwd naar wat je zelf rijdt met je paard. Ik zie een hoop commentaar en als er gevraagd wordt van hoe en wat kom je terug met een ontwijkend antwoord. Niet aanvallend bedoeld, puur belangstelling of nieuwsgierigheid. Tis maar net welke naam je het beestje geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:23

martine0503 schreef:
ikke schreef:
Ik trek het even naar een andere hobby: ik ben Marchall (begeleider) bij de Land Rover Club Holland (http://www.lrch.nl) en als zodanig sta ik in het terrein om de doorstroming te begeleiden en mensen te helpen.
daar zie ik ook auto's (en hun chauffeurs) langs komen waarvan ik me afvraag wat die in een modderpoel komen doen. Heb ooit eens een half uur staan sjorren aan een auto omdat de chauffeur zich in z'n onwetendheid muurvast had gereden.

Het is niet aan ons om daar wat van te vinden maar om te zorgen dat zo'n chauffeur er iets van leert.....

Ik heb het even vet gedrukt, maar hier staat precies hetzelfde als wat TS in haar openingspost heeft geschreven. TS veroordeelt die mensen niet. Ze vraagt het zich alleen maar af.

Verder ben ik zelf ondertussen wel heel erg benieuwd naar wat je zelf rijdt met je paard. Ik zie een hoop commentaar en als er gevraagd wordt van hoe en wat kom je terug met een ontwijkend antwoord. Niet aanvallend bedoeld, puur belangstelling of nieuwsgierigheid. Tis maar net welke naam je het beestje geeft.

Het verschil is dat ik die chauffeur zinvolle, concrete tips mee geef hoe hij met die auto wel door de modder kan (want het kan altijd wel), waar de grenzen zitten en waarom.
Sterker nog: als iemand vraagt of het wel kan, zal ik nooit zeggen dat het niet kan. Als ik ook maar enigszins denk dat de auto het kan, klets ik een chauffeur er wel door; dat is niet zo moeilijk. Bij ons kan alles tenzij het tegendeel is bewezen.

Daar kan de dressuurwereld een voorbeeld aan nemen: ik parkeerde mijn Pinda 4x4 tussen "de grote jongens" en waar de dressuurwereld zo'n situatie af zou branden, kwamen "de grote jongens" eens belangstellend kijken en we stelden met elkaar vast dat we niet raar op moesten kijken als dat Pindaatje in bepaalde situaties verder zou komen dan zij met hun grote, dikke en geprepareerde Defenders. Simpelweg omdat het Pindaatje maar 1/3 weegt van die "grote jongens"....

Verder heb ik geen niveau want ik rijd geen wedstrijden. Ik heb te veel gezien om daar nog trek in te hebben. Ik groom bij een leuke ruiter met een leuk paard en de juiste instelling. En als ik dan weer eens voorlees bij een bekende jury, dan hebben we het er achteraf weleens over. Heel zinvol :j

JeaDH

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:00

@ Ikke, het feit dat jij geen wedstrijden meer rijd omdat je "te veel" hebt gezien is dat de schuld van jury's?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:04

pizza64 schreef:
@ Ikke, het feit dat jij geen wedstrijden meer rijd omdat je "te veel" hebt gezien is dat de schuld van jury's?

Nee. De jury speelt daar soms een rolletje in.
Als je goed gelezen hebt wat ik schrijf (en niet wat sommigen willen lezen) heb ik helemaal niks tegen goede juryleden. In tegendeel; ik ga graag zinvolle discussies met ze aan en daar ben ik niet dommer van geworden }>

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:23

En daar zit hem nou net het verschil. Wat jij doet, is meer een training. Een wedstrijd is geen training. Dat is het grote verschil. Daar staat niemand langs de kant je aanwijzingen te geven van wat je moet doen. Zou helemaal mooi worden. Wel ben ik van mening dat een jury opbouwend commentaar op je protocol mag schrijven. Mag van mij best verplicht onderaan los iets geschreven worden waar je als ruiter wat aan hebt. Hoeft niet bij de onderdelen zelf. Zet daar maar neer of het wel of niet goed is.

Edit, autosport vergelijken met paardensport is een beetje appels met peren vergelijken, helemaal als je off road gaat. Dan spelen er weer hele andere zaken mee. En ja ik ben daar diverse keren geweest en mee gereden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:21

martine0503 schreef:
En daar zit hem nou net het verschil. Wat jij doet, is meer een training. Een wedstrijd is geen training. Dat is het grote verschil. Daar staat niemand langs de kant je aanwijzingen te geven van wat je moet doen. Zou helemaal mooi worden. Wel ben ik van mening dat een jury opbouwend commentaar op je protocol mag schrijven. Mag van mij best verplicht onderaan los iets geschreven worden waar je als ruiter wat aan hebt. Hoeft niet bij de onderdelen zelf. Zet daar maar neer of het wel of niet goed is.

Edit, autosport vergelijken met paardensport is een beetje appels met peren vergelijken, helemaal als je off road gaat. Dan spelen er weer hele andere zaken mee. En ja ik ben daar diverse keren geweest en mee gereden.

Wat is training? Voorlezen bij een dressuurproef?
Voor mij was dat in het begin even training, ja, om te zorgen dat ik correct verstaanbaar ben voor mijn ruiter. Dat heb ik onder de knie, dus wij gaan lekker samen.

Off-road is precies als paardensport: zo subtiel als mogelijk, zo bruut als noodzakelijk. Hoe groot je marges zijn, is jouw punt, niet dat van het paard of de auto.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:38

Wat jij doet bij de autosport, dat zie ik als training. Correct me if I'm wrong.

Het aspect zo subtiel als mogelijk, zo bruut als noodzakelijk is dan wel hetzelfde. Echter daarna houdt het voor mij op. Zoals je zelf al schreef kun je met je Panda 4x4 heel erg in je voordeel zijn omdat het gewicht veel lichter is dan die uitgeruste Defenders. Heeft niks met kwaliteit rijder/auto te maken. In de paardensport komt het toch echt neer op de rijkunsten van de ruiter en hoe hij/zij het paard voor elkaar heeft. Dus wat jij schrijft van: "hoe groot je marges zijn, is jouw punt, die dat van het paard of de auto." Maar goed, we dwalen weer af. Als voorlezer vertel je niet aan de ruiter tijdens de proef van wat ie op dat moment moet doen om beter door de proef te komen. Dat verschil bedoelde ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:13

martine0503 schreef:
Wat jij doet bij de autosport, dat zie ik als training. Correct me if I'm wrong.

Het aspect zo subtiel als mogelijk, zo bruut als noodzakelijk is dan wel hetzelfde. Echter daarna houdt het voor mij op. Zoals je zelf al schreef kun je met je Panda 4x4 heel erg in je voordeel zijn omdat het gewicht veel lichter is dan die uitgeruste Defenders. Heeft niks met kwaliteit rijder/auto te maken. In de paardensport komt het toch echt neer op de rijkunsten van de ruiter en hoe hij/zij het paard voor elkaar heeft. Dus wat jij schrijft van: "hoe groot je marges zijn, is jouw punt, die dat van het paard of de auto." Maar goed, we dwalen weer af. Als voorlezer vertel je niet aan de ruiter tijdens de proef van wat ie op dat moment moet doen om beter door de proef te komen. Dat verschil bedoelde ik.

Waar zeg ik dan dat ik dat wel doe?

Oh, enne er zijn mensen (juryleden) die daar toch echt anders over denken, ondervond mijn instructeur toen zij met een PSG-opgeleid paard opnieuw door de rubrieken ging.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:39

ikke schreef:

Het verschil is dat ik die chauffeur zinvolle, concrete tips mee geef hoe hij met die auto wel door de modder kan (want het kan altijd wel), waar de grenzen zitten en waarom.
Sterker nog: als iemand vraagt of het wel kan, zal ik nooit zeggen dat het niet kan. Als ik ook maar enigszins denk dat de auto het kan, klets ik een chauffeur er wel door; dat is niet zo moeilijk. Bij ons kan alles tenzij het tegendeel is bewezen.

Dit zijn nou net de dingen die je tijdens een dressuurwedstrijd niet kan en mag doen. Tevens is er op het protocol ook geen ruimte om dit uitgebreid neer te zetten en ook geen tijd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:04

Ayasha schreef:
Moet er dan wat veranderen aan de paarden of zouden we beter werken aan de rij-opleidingen?

Ten eerste koop een paard wat bij je past!!! En stel daar je doelen op aan!! Ten 2e zoals mijn onderschrift al stelt: werk eerst aan de relatie en dan pas aan de prestatie!! Ik ken echt geen slechte Jazzen, Gribaldi's ect ect..Ik ken wel mensen die niet weten wat ze met een paard aanmoeten,mensen die zich niet verdiepen in t wezen paard, zich de paarden taal niet eigen hebben gemaakt, duidelijke signalen van t paard negeren of gewoonweg niet weten wat er mee aan te vangen en dus maar op hun manier doorgaan. Wat mij betreft leren alle kinderen die nu starten met paardrijden wat mij betreft op een manege eerst een een stukje horsemanship!!
Ten derde ken jezelf als ruiter, wat kan je aan? Hoe bereidt ben je om er tijd in te stoppen? Kun je een jong paard wel gedegen opleiden?
En als laatste: hoeveel "probleempaarden" ik wel niet ben tegen gekomen die rete scheef gebleven zijn ( elk paard is tenslotte scheef) en die dus niet systematisch getraind zijn in t rechtrichten is ontelbaar..Vele paarden ondervinden hierdoor pijn in hun lijf, onmacht, en uiteindelijk vaak onherstelbare blessures ( kissing spines , hoefkatrol, bekkenproblemen ect ect.. niet raar dat een paard staakt!
Er zal heel wat moeten veranderen in paarden wereld!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:14

ikke schreef:

En waar sta jij dan te filmen met je camera. In het juryhok? Want dan kun je pas hetzelfde zien wat de jury ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:26

Picasso schreef:
Die paarden naar het Z2 reden die hier als "minderwaardig" worden weggezet door sommigen.

Er worden hier geen paarden als minderwaardig weg gezet. Dat zegt niemand hier. Wat wel wordt gezegd is dat er soms paarden zo beperkt zijn in hun bouw door bijvoorbeeld overbouwd of steil achterbeen dat je ze er geen plezier mee doet ze met alle geweld naar het Z te willen rijden. Als dat uberhaupt al lukt.
Als je met alle geweld wil dressuren, koop dan een paard dat ze bouw daarvoor mee heeft (en dat kan best een haf of een tinker zijn). En als je wil springen ga je dat ook niet met een shire doen toch? Dat is voor iedereen wel duidelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:58

isabel_94 schreef:
Ayasha schreef:
Dan hebben die een gebrek aan rijkunst, dan heeft dat paard geen poedersuiker karakter.

Elk paard heeft een goed karakter als iemand de juiste rijkunst heeft daarvoor. Ik bedoelde meer dat de normale wedstrijdruiter geen Grand Prix paard kan rijden.

Dan is het imo een slecht opgeleid grand prix paard of een slechte ruiter. Een goed opgeleid paard is fantastisch om te rijden. Niet per se makkelijk, maar super om van te leren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:58

Babootje schreef:
ikke schreef:

En waar sta jij dan te filmen met je camera. In het juryhok? Want dan kun je pas hetzelfde zien wat de jury ziet.

Als ik ernaast ga staan, heb ik voldoende hetzelfde beeld.
Zoals gezegd; goede juryleden die goede protocollen laten schrijven, voegen iets toe. DAT is waar een jury voor zit!!

En ja, ik heb het allemaal voorbij zien komen. Uitstekende protocollen met heldere onderbouwingen en correcte complimenten waar je mee verder kon, ook al had je dan geen winstpunt. Maar ook winstpunten met een protocol waar je echt niks mee opschoot. Alle varianten er tussenin ook, trouwens.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:37

Babootje schreef:
Picasso schreef:
Die paarden naar het Z2 reden die hier als "minderwaardig" worden weggezet door sommigen.

Er worden hier geen paarden als minderwaardig weg gezet. Dat zegt niemand hier. Wat wel wordt gezegd is dat er soms paarden zo beperkt zijn in hun bouw door bijvoorbeeld overbouwd of steil achterbeen dat je ze er geen plezier mee doet ze met alle geweld naar het Z te willen rijden. Als dat uberhaupt al lukt.
Als je met alle geweld wil dressuren, koop dan een paard dat ze bouw daarvoor mee heeft (en dat kan best een haf of een tinker zijn). En als je wil springen ga je dat ook niet met een shire doen toch? Dat is voor iedereen wel duidelijk.

Euh, wel even juist quoten: ik heb dit niet gezegd....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:40

haha nee dat was jij niet dat was ikke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:41

Babootje schreef:
haha nee dat was jij niet dat was ikke

+:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:22

Lante schreef:
isabel_9 schreef:

Dan is het imo een slecht opgeleid grand prix paard of een slechte ruiter. Een goed opgeleid paard is fantastisch om te rijden. Niet per se makkelijk, maar super om van te leren.

inderdaad. Prix st. George paarden rijdt een gewone ruiter zonder dat niveau met de juiste begeleiding (bv van degene die het paard op geleid heeft) zo mee weg. :) die beesten maak je niks meer wijs, die kennen hun taak en vraag jij correct doen zij het. moet ie wel goed opgeleid zijn natuurlijk. En die dingen zitten dan ook nog eens heerlijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:16

Ik denk dat de meest GP paarden helemaal gek worden als er de gemiddelde ruiter op gaat zitten. Zoveel tegenstrijdige signalen dat het paard krijgt. Desalniettemin geen onmogelijkheid om daar wel netjes mee te gaan rijden, maar opstappen en rijden maar no way voor het gros.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 00:13

Even een vraag tussen de hele discussie door:
@martine0503 wie bedoel je met de "gemiddelde ruiter", of anders gezegd, tot welk niveau reken je een gemiddelde ruiter?