Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:09

vencedor schreef:
Dat invlechten is echt zo, letterlijk gezegd door een jury. Wij zijn het gaan vragen waarom ze een 9_9_6 had. Niet gevlochten, bandages ipv beenbechermers

Beetje offtopic, maar je springt toch niet met bandages? Die bieden toch geen bescherming tegen balken.

_lautje_

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:13

Met bandages springen vind ik ronduit gevaarlijk :o

Apple: Ik was zaterdag op dezelfde wedstrijd als jullie en idd een gemiste kans dat er geen commentaar werd gegeven. Overigens moet ik wel zeggen dat er relatief hoog gepunt werd voor stijl.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:30

Was zaterdag op concours en heb mij verbaasd over de stijlpunten. Ruiters die echt het paard meerdere keren half in de hindernis parkeren die gewoon met een 7 of hoger voor wijze van rijden thuis komen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:12

En wij waren vorige week ergens en verbaasden ons ook over de stijlpunten. Paar keer een keurig rondje gezien, mooi tempo en ritme, nergens noodsprongen. En dan een 2x een 6,5 krijgen......

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:56

Luz_ElenaE schreef:
dan krijg je een beetje het equitacion idee Percy of niet? Vind dat trouwens wel een hele goede opstap naar het normale springen. Die Amerikaanse kinderen zien al van mijlen en ver de afstand omdat ze gedwongen worden zo netjes te rijden.

Pechbalken kunnen ook komen door een zeer onhandig paard. Ik zag er laatst nog 1 daar waar de ruiter hem op een goede afstand zette maar die steeds zelf een pas bij maakte dat hij jawel 1x tussen de grondbalk en de sprong afzette :') Hij nam maar meteen de halve oxer mee :') Paard was wel een dressuurknol dus dat verklaard het wel deels haha

Denk het. Ken dat systeem eigenlijk niet echt. Dit Belgische systeem is nogal overdreven w.b. verzorging. Kwamen daar met een geschoren paard aan maar dat zag de jury niet dus kreeg ze een lager punt daarvoor want paard moet geschoren zijn. Je staat ook de laarzen af te doen van je kind nadat ze parcours hebben gelopen want er mag geen kruimel zand aan zitten.

Maar verder is het wel een goed systeem omdat het heel leerzaam is. Voor elke hindernis staat er commentaar bij zodat de ruiter of amazone precies kan zien wat er fout of goed ging.

Dat vind ik nu zo misselijk aan het Nederlandse systeem. Je krijgt geen feedback. Op wedstrijd springen is toch heel anders dan thuis of in de les. Zeker mensen die net beginnen hebben die feedback juist nodig omdat ze niet altijd door hebben dat hun afstand niet lekker zit of dat hun tempo te hoog/te laag ligt.

Invlechten maakt inderdaad wel degelijk uit. Zie nu ook het gros ingevlochten bij de B.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:03

Dat invlechten is wel weer jammer :))

Eerst waren wij de enigen die dat deden (en hadden dus meestal een 9), nu doet iedereen het en nu heeft iedereen een 8 (en wij dus ook :)) )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:06

Om even terug te komen op de bandages, wordt normaal ook niet gesprongen met bandages. Paard had een schaafwond en korstje precies bij randje vd peesbeschermers dus dat zat niet prettig. Dit waren bandages met "ingebouwde onderlappen" Extra straps eromheen ivm veiligheid.

Mikebrdt71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:50

Ik ben als herintreder weer gestart
En heb een niet te makkelijke merrie
Nu krijg ik bij 4 balken 68,5 en bij foutloos ook en bij ern balk ook

Ik heb vroeger M springen gehaald maar die info is niet terug te vinden bij knhs 26 jaar terug ...,

Heb het gevoel dat je uber top moet rijden en dan nog hopen op punten.

Heb vandaag de jury gevraagd maar een zinning antwoord krijg je niet
Ze moeten toch ook door hebben dat je verder wil

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:02

Ik vind de punten echt zo onwijs wisselen per jury..
Afgelopen weekend heb ik 2x foutloos gereden en kreeg ik 65,5 en 68,5

Het weekend daarvoor, waar ik mijn inziens minder netjes heb gereden en 1 stop had kreeg ik 75,5..

Dat scheelt gewoon 10 punten.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:46

Je moet de jury maar in een goed humeur treffen! :D

Nee grapje. Alle jury's willen toch iets anders zien. De 1 wil zien dat je een verkeerde afstand voorwaarts oplost terwijl de ander wil zien dat je je paard nog een keer extra terug neemt. En ga zo maar door over kleine dingen waar iedereen een andere mening over heeft.
Gewoon zorgen dat je voor jezelf fijn rijd, en dan maar op naar het L

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:04

Mikebrdt71 schreef:
Ik ben als herintreder weer gestart
En heb een niet te makkelijke merrie
Nu krijg ik bij 4 balken 68,5 en bij foutloos ook en bij ern balk ook

Ik heb vroeger M springen gehaald maar die info is niet terug te vinden bij knhs 26 jaar terug ...,

Heb het gevoel dat je uber top moet rijden en dan nog hopen op punten.

Heb vandaag de jury gevraagd maar een zinning antwoord krijg je niet
Ze moeten toch ook door hebben dat je verder wil

Heb jij het bewijs niet meer? Ik heb nog wel de oude coupons, de knhs is bij mij ook ergens vergeten punten te registeren en als ik ooit weer ga starten moeten die er alsnog bij omdat ik dan minder winstpunten hoef te rijden om over te gaan (ik ga bij 10 punten over). Ik heb daarom de coupons bewaard. Van anderen heb ik gehoord dat het dan geen probleem is om de punten alsnog weer geregistreerd te krijgen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 05:15

Iedereen mag toch bij 10 punten over germie?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:49

Maar als je nog 4 niet geregistreerde punten hebt die je er nog bij kunt laten tellen zit je wel eerder aan die 10 Madelein ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:07

gomir schreef:
Maar als je nog 4 niet geregistreerde punten hebt die je er nog bij kunt laten tellen zit je wel eerder aan die 10 Madelein ;)

Aha! Ik snapte het al niet haha! }:0

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:35

Ik stop er maar mee om de punten te begrijpen. Er is vaak geen touw aan vast te knopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:25

Lithya schreef:
Ik stop er maar mee om de punten te begrijpen. Er is vaak geen touw aan vast te knopen.

Het is ook subjectief net als met dressuur. De ene jury wil hem in de krul zien tussen de hindernissen en de andere juist iets meer met de kop erop.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:29

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:39

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:54

Nou, als je het zou vergelijken.. Als de KNHS 54 dagen lang iedere dag een boos mailtje zou krijgen over het springen zouden ze zich toch ook eens achter de oren krabben? Is hetzelfde als een petitie met 54 ondertekeningen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:01

Gewoon proberen inderdaad. Is sowieso beter dan niks doorsturen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:02

Ja ook weer waar! Zal straks eens een mailtje wagen naar de knhs.
Ben momenteel niet zo actief door m'n zwangerschap dus was er allemaal een beetje bij in geschoten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:17

Heb een mail gestuurd, volgens mij open en niet puur als kritiek maar ook oplossingen aandragend.

Willen jullie dat ik een kopie van de mail hier neer zet?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:05

Ja ben wel benieuwd! Heb er ook aan zitten denken om te mailen dus kan ik misschien even kijken hoe jij het hebt verwoord en zelf ook even een mail opstellen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:16

Beste knhs,
Begin dit jaar is de Winstpuntenregeling voor het B springen veranderd.
Helaas vind ik het zelf niet eerlijker geworden. Het blijkt nu erg moeilijk om een punt te rijden, de stijlpunten worden soms erg laag gepunt, en ik vind dit niet erg motiverend voor een beginnende spring ruiter.
Ik heb al eens eerder een mail hieraan gewijd, maar kreeg als reactie van jullie dat er verder maar weinig klachten over de regeling zijn geweest.
Verder was jullie motivatie voor deze regeling dat er op deze manier minder snel doorgestroomd wordt naar de L en ruiters meer parcours ervaring hebben.
Dit lijkt mij op zich een goed punt, alleen promotie is nu niet moeilijker maar bijna onmogelijk voor de gewone basis ruiter. De ruiters die boven de 75 stijlpunten rijden op concours zijn vaak de pro's die jonge dieren uitbrengen. De gewone ruiter zit naar mijn ervaring bijna nooit boven de 70 stijlpunten.
Je hoeft toch niet continue een perfect parcours te rijden om naar de L over te gaan? Er moet ook ruimte overblijven voor ontwikkeling ala combinatie.

Ik ben aan de slag gegaan, en heb een petitie aangemaakt.
Inmiddels is deze door 54 mensen, die allemaal starten in de B, ondertekend. Hieruit blijkt toch ontevredenheid.
Verder is er een onderwerp op bokt.nl opgestart waar ook het een en ander aan punten uitkomt.

- mensen misschien tips/commentaar van de jury, met name bij lage punten. Er is nu vaak onduidelijk waarom er laag gepunt is, en bij navraag krijg je geen gehoor bij de jury. Stijlprotocollen ophalen zou een optie zijn, maar hier wordt niks bijgeschreven behalve de punten. Zo heb je er dus nog niks aan, en weet je eigenlijk niet wat er op concours fout gaat en waar je thuis aan kan werken om de volgende keer betere punten te rijden.
Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn dat de jury kort wat commentaar op het protocol zet ( daar moet dan ruimte voor komen) zoals bij de dressuur.
- een tweede punt is dat mensen het idee hebben dat de manier van punten erg verschilt per jury. Dit is natuurlijk onderhevig aan jury sport, maar soms is het erg vreemd verdeeld.
- als derde vinden mensen de grens voor de stijlpunten met een balk veel te hoog. Een balkje kan gebeuren, en je wordt wel heel erg afgestraft daarvoor nu.

Ik hoop dat jullie serieus naar deze mail en de aangedragen punten zullen kijken. Het is niet bedoeld als kritiek maar puur als aanwijzing dat er , volgens de mensen die daardwerkelijk de sport beoefenen, dingen verbeterd kunnen worden. Zo blijft de sport motiverend voor iedereen, veilig en leuk!

Vriendelijke groet,

Een kopie van de petitie:
https://petities.nl/petitie/wijzig-reglement-b-springen
Een link naar het onderwerp op bokt.nl:
[WD-V] Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:17

Bij deze ;)
Heb er ook de andere punten bij geschreven die hier genoemd zijn.
Als anderen ook mailen lijkt me alleen maar goed!