[HK]Grand Prix debuut....wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:27

Wat leuk dat je LT start. Over internationale wedstrijden kan ik je niet wijzer maken helaas.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:14

@Sassie81: Wat wil je weten? :)

sassie81

Re: [HK]Grand Prix debuut....wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:31

Nou voornamelijk wat de fijnere wedstrijden zijn. Het liefst ook met een jonge paarden rubriek zodat mijn 5jr ook mee kan.
heb je om in nl internationaal te starten ook een fei pas nodig .
Hoe zijn de wedstrijden in Duitsland?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:42

Wat fijne wedstrijden zijn verschilt per persoon. Wil je grotere wedstrijden of juist kleiner en hoe ver wil je er voor reizen? Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil en kan besteden aan de wedstrijd, want dit verschilt ook wel eens per wedstrijd. Startgeld is meestal minimaal 300,- voor de lichte tour maar vaak meer. Dat is dan alleen de startgeld en de stalling.

Om internationaal te kunnen starten moet je paard een FEI paspoort hebben. Deze moet je vroegtijdig aanvragen want zonder kun je niet deelnemen. Hier zitten wel redelijke kosten aan verbonden.

Als je buiten de Benelux start moet je binnen 48 uur voor vertrek je paard laten keuren door de vwa (voedsel en waten autoriteit). Dus kun je op de website van de vwa aanvragen.

Welke wedstrijden er allemaal een LT rubriek hebben en jonge paarden weet ik niet uit mijn hoofd. Ik weet van enkele wedstrijden in Frankrijk dat dit het geval is. Het beste kun je bij de wedstrijdkalender van de KNHS kijken en dan bij zoeken "internationaal" invoeren. Je krijgt dan alle internationale wedstrijden die bij de knhs bekent zijn met daarbij de rubrieken die gereden kunnen worden. Jonge paarden wedstrijden staan aangegeven met CDIYH geloof ik. Daar moet je maar eens naar kijken.

Zelf ben ik 1x naar Duitsland geweest in Babenhausen maar dat was een concours alleen voor de jeugd en wordt dit jaar ook niet meer gehouden. Ik heb niet een specifiek land wat prettig is, want de wedstrijden in 1 land kunnen erg verschillen. Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden is dat je niet altijd garantie hebt dat je kan starten. In het vraagprogramma staat vast hoeveel combinaties er uit bepaalde landen deel mogen nemen. Wanneer er meer combinaties staan ingeschreven gaat knhs (en soms de bondscoach) bepalen obv de resultaten wie er mogen starten. Hoe groter (en vaak leuker) de wedstrijden, des te kleiner de kans dat je mag starten aangezien dan vaak ook grote namen als Edward, HP etc zich inschrijven.

Zelf heb ik deelgenomen aan internationale wedstrijden in:
Roosendaal (nl): niet bijzonder maar mogen vaak wel redelijk veel Nederlanders starten
Moorsele (België): was alleen jeugd
Deauville (Frankrijk): wedstrijd niet heel groot maar wel prettig. Omgeving top maar vreselijk duur!
Babenhausen (Duitsland): wedstrijd gemoedelijk, niet heel Luc of groot maar wel gezellig. Ook alleen jeugd.
Addington (Engeland): binnenconcours,
Goed georganiseerd wel een pittige reis met de boot etc.
Leudelange (Luxemburg): wedstrijd na 2012 niet meer gehouden.

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel ;)

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:48

Bedankt! Paspoort heb ik al geïnformeerd en wordt aangevraagd.
vwa ben ik ook van op de hoogte. Raar dat het voor Duitsland wel moet. Wordt dit ook gecontroleerd op concours? Geldt dit ook voor als je weer terug gaat?
Ik heb gehoord dat zeker in Frankrijk het nog wel eens verschilt met de gast vrijheid en Engels praten en faciliteiten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:15

Ik neem aan dat je ook weet dat je in België of Duitsland wedstrijden kunt starten zonder dat het een internationale wedstrijd is? Voor Duitsland heb je dan toestemming nodig van de Duitse bond en van de KNHS. Voor België weet ik dat niet.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:58

Ja klopt. Door dmv een gastlicentie. Maar naar mijn idee zit je dan zeker in Duitsland wel echt in het hol vd leeuw als Nederlander op een Duitse nationale wedstrijden met enkel Duitse jury.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:06

Ach ja. Het kan ook voor je werken. Ik heb in Beek ooit gereden met 5 juryleden waarvan 1 Duits jurylid (mvr. Wüst). Ik had bij haar de hoogste punten. :D

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:22

Dat zal je dan net zien :D
Misschien dat ik ook wel keer doe hoor. Ben niet zo gauw bang. En heb een Duits beest dat scheelt misschien ook wel ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:22

sassie81 schreef:
Dat zal je dan net zien :D
Misschien dat ik ook wel keer doe hoor. Ben niet zo gauw bang. En heb een Duits beest dat scheelt misschien ook wel ;)

Dat ie Duits is, scheelt vast. ;) En dat je zelf niet bang bent ook. :j

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:03

Ik ben vorig jaar nationaal gestart in belgie. Moet je een gastlicentie aanvragen bij de knhs en bij de Belgische spotbond en dan is het in orde.

Ik zou zelf nooit buiten de Benelux gaan zonder keuring door de vwa. Het wordt niet bij iedere wedstrijd gecontroleerd maar als je pech hebt kom je het land niet uit/in als ze je wel controleren en je hebt er geen. In sommige landen (waaronder Duitsland en Engeland) moet je op de wedstrijd zelf nog een bepaald bedrag betalen en dan zorgen zij dat je ook een gezondheidsverklaring hebt voor de terugreis.

Moet zeggen dat ik de Duitsers gastvrijer vond dan de Fransen! Het is qua communicatie veel handen en voetenwerk want vele vertikken het om Engels te spreken haha

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:25

Ik breek even in... Wat houdt die vwa precies in? Ik wil dit jaar internationaal eventing starten, dit jaar enkel België en Nederland, maar misschien het jaar nadien Frankrijk. Heb ik dan ook die vwa nodig? Heeft iemand daar evt een linkje van?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:31

Belgie heb je het niet nodig, buiten de Benelux wel ( dus ook in Frankrijk ).

Heb zo snel niet de link maar Google even op "export paard vwa". Ik geloof dat het inloggen gaat via digiD, maar je moet eerst wel lid worden zegmaar, zodat je een klantnummer hebt. Als alles geregeld is kun je via een digitaal formulier de keuring aanvragen. Ik neem aan dat alle info terug te vinden is op de website van de vwa. Mij is het een paar jaar geleden ook gelukt dus het kan niet moeilijk zijn

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:11

@Antonius als je in NL komt starten heb je dat niet nodig zo als wat snoepig zegt.

Anders mail je je bond toch even hoe en wat?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:54

snoeppig schreef:
Ik ben vorig jaar nationaal gestart in belgie. Moet je een gastlicentie aanvragen bij de knhs en bij de Belgische spotbond en dan is het in orde.

Ik zou zelf nooit buiten de Benelux gaan zonder keuring door de vwa. Het wordt niet bij iedere wedstrijd gecontroleerd maar als je pech hebt kom je het land niet uit/in als ze je wel controleren en je hebt er geen. In sommige landen (waaronder Duitsland en Engeland) moet je op de wedstrijd zelf nog een bepaald bedrag betalen en dan zorgen zij dat je ook een gezondheidsverklaring hebt voor de terugreis.

Moet zeggen dat ik de Duitsers gastvrijer vond dan de Fransen! Het is qua communicatie veel handen en voetenwerk want vele vertikken het om Engels te spreken haha

De meeste Duitsers kunnen geen Engels, of heel gebrekkig. In Duitsland is het dan weer makkelijker communiceren omdat de talen op elkaar lijken.

Ik vind het echt heel interessant om dit allemaal te lezen!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:13

Bedankt voor de info!

Coriien: ik ga inderdaad wel even contact opnemen met de Belgische federatie voor de zekerheid, maar ik had er nog nooit over gehoord, vandaar dat ik even hier wat meer info vroeg.

Ik vind het sowieso niet makkelijk om wijs te raken uit alle reglementen/procedures in de overstap naar internationaal en ben wel graag goed voorbereid. Ik wil trouwens een internationale rubriek starten, waaronder 2 in eigen land en 1 in Nederland, dus een gastlicentie is dan niet mogelijk veronderstel ik. Het gaat bij mij niet om een nationale rubriek in een ander land. Weet niet of ik het duidelijk verwoord?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:32

Antonius, klopt vaak zijn de regels wel te vinden in de FEI, maar alles staat in het Engels, je eigen federatie moet het dan met je kunnen overleggen hoe het in zijn werk gaat :j

Gast licentie is pas als ik het goed las rendabel als je vaker start dan 5 x, hang me er niet aan op zou dit ook over leggen met de bond :)

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:48

Ja van dat handen en voeten werk had ik al wat vernomen idd...of moet ff wat Frans leren :D
Heb jij nog tips wat betreft dingen meenemen waar je van tevoren niet aangedacht had :o
Of onnodig dingen teveel meenemen =:)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:13

Ik denk altijd liever te veel of onnodige dingen mee dan te weinig. Zorg altijd voor voldoende dekens, dekjes, beenbeschermers aangezien je niet kan wassen. Verder maak ook voor mijzelf en m'n paard altijd even van tevoren op m'n gemak een paklijst wat mee moet. De dag van inpakken print ik die dan uit en vink alles af. Kun je niets vergeten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:04

Stal schort, als je paard wat rust wil, voor de rest hooi en genoeg brok, jerrycan water.

meer extra neem ik niet mee.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:48

Holy moly wat kost dat veel om internationaal te starten ( los van alle vrije dagen die je moet nemen). Hoe doen jullie dat allemaal? Qua vrije dagen en kosten (sponsoren ofzo)? Als ik dit zo lees is het bijna een half maand salaris ( reiskosten, startkosten, vrije dagen en verblijf)?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:43

Geen idee hoeveel dressuur kost?
Eventing hangt af van wedstrijd tot wedstrijd, rond de €300 voor 1 wedstrijd met 1 paard, stal inbegrepen, voer en strooisel uiteraard niet. Meestal keuring op woensdag of donderdag, en dan wedstrijd tot zondag.
Sponsors hoef je niet op te rekenen tenzij je prof bent en echt goed rijdt, maar met enkel eigen paarden te rijden, moet je daar niet aan denken. Tja, hoe doe je dat? Niet op reis gaan, zulke weekendjes zijn onze reis. Ik reed tot nu enkel nationaal, dat is wel wat goedkoper, maar ook steeds meerdaagse dus wedstrijd + stalling kost ook al gauw €150.
We gaan ook niet elk weekend op wedstrijd, maar proberen wel de mooiere locaties uit te zoeken.
Mijn ouders hebben gelukkig geïnvesteerd in een mooie vrachtwagen met mobilhome dus hier slapen en koken/eten we ook in.
Vrije dagen: ik werk 4/5 en heb daarnaast nog 30 verlofdagen, dus dat is geen probleem bij mij. Maar op dit niveau rijden vraagt veel opoffering zowel qua tijd als geld, maar ja, het is een passie of het is het niet :+

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:37

Dressuur betaal je dit ook wel hoor om te starten.

Echt bizar wat het allemaal kost.. helaas

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:21

Is allemaal idd pokkeduur :$ Was vroeger al zo...toen ik nog wedstrijden reed :) Nooit ingeschreven voor het buitenland wegens de kosten, dan was ik failliet vrees ik :') :')

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:49

Ja het is idd niet niks. Maar goed. Nou heb ik zo'n paard en wil ik. Mits we er klaar voor zijn. Toch wel graag een paar meepakken.