Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:59

[***] schreef:
M_D_H schreef:
Gehandicapten, mensen in een rolstoel, rijden wel

Ja , had een dergelijke reactie verwacht. Maar goed, laat ik het anders stellen;
Hoe zit het met iemand in een rolstoel die ontzettend graag 100 mtr horden zou willen lopen?

Heel simpel; KAN NIET.

Als je echt veel te zwaar bent, dan is paardrijden gewoon niet "jouw sport". Ongeacht of dit nu komt doordat je ziek bent of emo-eter of een zware bouw hebt, zwangerschapskilo's niet kwijt raakt enz enz

Maar wat is dan Veel te zwaar naar jou mening?

Mijn paard heeft bijvoorbeeld geen moeite met mijn gewicht in combi met mijn rijstijl.
Maar een kennis van mij die er op stapte daar had hij wel degelijk moeite mee... en ze was net zo zwaar als dat ik was.

Dus hoe kun jij dat beoordelen?
wittepit schreef:
cp112 schreef:
Dan mag jij mij die eens aanwijzen op concoursen. Die lopen niet op iedere wedstrijd.

Dat weet ik, maar in de situaties dat zo iemand er wel is lijkt me dat de geschiktere persoon. De jury kan het wel kwijt in de beoordeling.

Suzanne F. schreef:
De andere kant is dat paardrijden een sport is en dat je in geen enkele sport op wedstrijdnivo dikke mensen ziet. Als ik ga kijken bij turnen, ballet maar ook balspelen zie ik nooit zulke dikke mensen die ik vaak wel op een paard zie. Waar ligt dat dan aan?

Ik denk, Suzanne F., omdat het een sport is die met redelijk weinig conditie uitgeoefend kan worden. Ik ben er b.v. een beetje bij gaan fietsen om mijn conditie wat op te schroeven.

Bij een cross heb je heel wat conditie nodig hoor :)

En reken maar dat ik 5 tot 10 km hardloop om de dag en dat ik elke dag naar mijn paard toe fiets (45 minuten in totaal :) )
Als mijn conditie niet goed is kan ik geen sgw rijden :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:01

De paardenrug is een soort brug. Hoofd omhoog rug strak gespannen paard heeft moeite met gewicht, zadel enz. Wanneer je je paard goed over de rug rijdt is het gewicht van de ruiter voor een paard beter te dragen. Daarom snap ik ook niet dat hier het recreatieve rijden als positiever wordt beschouwd dan het wedstrijdrijden.?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:01

Winged schreef:
Nessah schreef:
Ik vind dat een jury ook oog zou moeten hebben voor het welzijn van een dier. Want bijt een paard op zijn tong en heeft hij bloed ( of door sporen oid) dan moet een jury daar op wijzen ivm met paardenwelzijn. Wat mij betreft mag dat dus ook met ruiters die gewoonweg te zwaar zijn. Maar op dit moment mag je een ruiter attenderen, maar nooit weigeren.

Probleem is dat bloed een duidelijk signaal is, oordelen op gewicht is vaak subjectief...

Dat klopt, daarom zal die regel er dus niet komen voor een jury. Ik vertel alleen mijn mening, gebasseerd op wat ik te dik vind. Ik vind iedereen met een maatje meer die hoger dan het Z rijdt teveel..Ook als je lager rijdt hoor, maar vooral bij het hogere werk is het voor mij een verbazing. je verwacht top prestaties en top conditie van je paard, verwacht dat dan ook van jezelf. gelukkig is dit bij GP al stukken beter, maar zelfs daar zie je ( voornamelijk vrouwen) met echt een fors maatje meer. Mijn persoonlijke mening is dat een top sporter en uit hoort te zien als een top sporter.. Net zoals je niet met een mega dik paard de ring in komt binnen het GP, het paard is in top conditie en jij ook. gewoon mijn mening, niet een regel en inderdaad subjectief, want wat is dik?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:04

Nessah schreef:
Wat ik niet snap is dat je van je paard prestaties verwacht, een goede conditie en een goed rug gebruik maar vervolgens met veel te veel kilo's op een paard gaat zitten. Waarom verwacht je jezelf niet het zelfde als van je paard? je wilt een sport beoefenen, zie er dan ook sportief uit. Voor je eigen welzijn maar ook als verantwoordelijkheid naar je paard.

Maar hoe zit het dan met slanke amazones zonder conditie? Ik vind de aanname: een amazone van 80 kilo heeft een mindere conditie dan een amazone van 55 kilo een beetje kort door de bocht. Je kan de conditie van iemand niet aan de buitenkant afzien. Ook kan je niet zien hoe gezond iemand is. Iemand van 55 kilo kan veel ongezonder leven dan iemand van 80 kg. En zolang we niet weten wat TE veel is, hoe kan je dan een grens stellen. Voor de een is > 75 kg te veel, voor de ander > 90 kg. Maar wat is de waarheid?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:06

In discussies als deze verbaas ik me altijd weer over de kunst van mensen om goed te praten dat ze met flink overgewicht nog op een paard stappen.

'jamaar, ik ben te zwaar door medicijnen'
'jamaar, ik zit rot in mn vel en paardrijden is mn enige uitlaatklep'
'jamaar, ik werk al hard aan mijn gewicht'
'jamaar, niemand zegt dat ik te dik ben dus het valt wel mee'
'jamaar, mijn paard geeft geen pijn/last aan dus hij kan het wel aan'
'jamaar, iemand die dun is kan het paard ook in de weg zitten'

Al die excuses ten spijt als je dik 20kg overgewicht hebt of meer dan is de belasting voor je paard gewoon (te) hoog. In ieder geval hoger dan wanneer je een gezond BMI hebt, waarom wil je die extra belasting voor je paard? In veel gevallen een egoïstische keuze.
En altijd maar het excuus dat ook dunne mensen het paard in de weg kunnen zitten... Tja, dat kán. Maar wat ik in de praktijk zie is dat mensen met flink overgewicht in 9,9 van de 10 gevallen helemaal niet zo netjes mee zitten. En dat is ook niet zo gek, want dat gaat ook bijna niet als je 20-30 kg overgewicht hebt. En als je het paard dan tegen zit dan wordt dat alleen maar vervelender met die extra kilo's.

Hier op bokt zie ik ook wel eens foto's waar ik echt van schrik. En dan heb ik het niet over twijfelgevallen, maar personen die op een haf klimmen terwijl hun buik gewoon over de schoft heen hangt. Dat kan gewoon niet als je eerlijk bent :n

En for the record: ik ben geen spriet, maar ik ben wel bijna 22kg afgevallen. Ik merk dat ik nu veel soepeler, sterker ben en veeel beter in staat om mijn eigen lichaam te controleren. Dat kon ik echt niet zo goed toen die kilo's er nog aan zaten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:07

Ik bedoel een sportief lichaam, een getraind lichaam zoals jouw paard ook een gespierd getraind lichaam heeft. Toen ik hoge prestaties verwachtte van mijn paard, verwachtte ik dat ook bij mij zelf. Dus naast het trainen en lessen, zelf trainen bij de sportschool.

Er is geen waarheid en daarom geen regel. Ik zeg alleen mijn mening en ik zou nooit met enig overgewicht op een paard stappen, maar dat ben ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:08

Daarnaast hoeft iemand van 75 kilo helemaal niet te zwaar te zijn. Ik ben 1.81 m en weeg rond de 77 kilo, voor mij een gezond gewicht dus. Conditie is inderdaad niet af te lezen van gewicht.
Maar ik blijf bij het punt, dat als je te zwaar bent voor een paard (dus niet per se voor jezelf) je niet meer op dat paard moet stappen.
Ik rij ook niet meer op pony's, hoogstens een stevig ras van 1.50m, kleiner ga ik liever niet. Vanwege lengte en gewicht, maar op een paard kan ik nog wel...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:09

Ik was voor mijn zwangerschap ook 23 kilo afgevallen dat verschil merk je wel, ik moet wel zeggen dat ik nu meer last van mijn lijf en buik heb als toen ik gewoon te dik was.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:09

Mars schreef:
In discussies als deze verbaas ik me altijd weer over de kunst van mensen om goed te praten dat ze met flink overgewicht nog op een paard stappen.

Al die excuses ten spijt als je dik 20kg overgewicht hebt of meer dan is de belasting voor je paard gewoon (te) hoog. In ieder geval hoger dan wanneer je een gezond BMI hebt, waarom wil je die extra belasting voor je paard? In veel gevallen een egoïstische keuze.
En altijd maar het excuus dat ook dunne mensen het paard in de weg kunnen zitten... Tja, dat kán. Maar wat ik in de praktijk zie is dat mensen met flink overgewicht in 9,9 van de 10 gevallen helemaal niet zo netjes mee zitten. En dat is ook niet zo gek, want dat gaat ook bijna niet als je 20-30 kg overgewicht hebt. En als je het paard dan tegen zit dan wordt dat alleen maar vervelender met die extra kilo's.

Hier op bokt zie ik ook wel eens foto's waar ik echt van schrik. En dan heb ik het niet over twijfelgevallen, maar personen die op een haf klimmen terwijl hun buik gewoon over de schoft heen hangt. Dat kan gewoon niet als je eerlijk bent :n

En for the record: ik ben geen spriet, maar ik ben wel bijna 22kg afgevallen. Ik merk dat ik nu veel soepeler, sterker ben en veeel beter in staat om mijn eigen lichaam te controleren. Dat kon ik echt niet zo goed toen die kilo's er nog aan zaten.

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Al die excuses.. Ik snap dat écht niet. iedereen die gezond is kan een slank en sportief lichaam hebben. Je moet er alleen wat voor over hebben, maar denk je dat je paard altijd zin heeft om te trainen? Die moet trainen om zijn lichaam op peil te houden.. Je vraagt discipline van het paard, vraag die dus ook aan jezelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:10

Mars schreef:

En hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten, in z'n geheel.
Je moet ten alle tijden ervoor zorgen (in mijn opinie) dat je je paard niet in de weg zit. Of dat dan betekent dat je als een malle moet lessen, of als een malle moet afvallen, of allebei; het is niet meer dan eerlijk om te doen naar je paard. Kan of wil je dat niet, dan is de paardensport echt niet voor je weggelegd. Dat is heel rot, en hartstikke naar, maar of je nou ziek bent of gewoon zwaar overgewicht hebt; dan kun je gewoon niet rijden, punt. Dat je paard grondwerken niet leuk vind, dat kan, maar dat is geen reden om dan maar door te blijven rijden tot het punt waar je paard het straks veel te laat heeft aangegeven dat ie het niet meer trekt..

Maar goed. Ik zal makkelijk praten hebben, want ik ben wél een spriet. Alleen toen ik niet meer normaal kon rijden met m'n pony ben ik ook tijdelijk gestopt. Simpelweg omdat ik van m'n dier geen prestatie kan verwachten als ik zélf niet de prestatie kan leveren. En ik vind (let op, vind!) dat dit met gewicht precies zo is. Je kan van je paard geen prestatie verwachten als jij hem zelf ook geen eigen prestatie kan leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:14

M_D_H schreef:
Maar wat is dan Veel te zwaar naar jou mening?

Mijn paard heeft bijvoorbeeld geen moeite met mijn gewicht in combi met mijn rijstijl.
Maar een kennis van mij die er op stapte daar had hij wel degelijk moeite mee... en ze was net zo zwaar als dat ik was.

Dus hoe kun jij dat beoordelen?

Het gaat niet persé om mijn mening, maar ik denk dat zoals TS omschrijft, dat een ruiter waarbij de billen breder zijn dan de achterwerk van het paard, helemaal verkeerd in het zadel zitten, waardoor veel druk achter op het zadel enz enz duidelijk een voorbeeld is van iemand die niet op een paard hoort te gaan zitten.

Ik geloof je direct als jij zegt dat jouw paard geen moeite heeft met jouw gewicht en jouw rijstijl. Het gaat in veel gevallen om een combinatie van gewicht en rijstijl.

Nu wordt er hier in topic ook meerdere malen genoemd, dat sprieten een paard ook kunnen hinderen, ja duh!! Dat is zeker waar, maar het gaat nu net in dit topic om de VEEL te zware ruiter, die niet netjes op een paard kan zitten.

Het gaat natuurlijk om de nuance. Er is namelijk een wereld van verschil tussen een "gezond gewicht" en "veel te zwaar".

Ik vind het jammer dat veel mensen zich aangesproken voelen die "stevig of iets ze zwaar zijn" en dat juist degenen die zich aangesproken zouden moeten voelen niet reageren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:16

Nessah schreef:
Hier sluit ik mij volledig bij aan! Al die excuses.. Ik snap dat écht niet. iedereen die gezond is kan een slank en sportief lichaam hebben. Je moet er alleen wat voor over hebben, maar denk je dat je paard altijd zin heeft om te trainen? Die moet trainen om zijn lichaam op peil te houden.. Je vraagt discipline van het paard, vraag die dus ook aan jezelf. :)

Maar wat is dan een slank en sportief lichaam? Ik vind mijzelf met 70 kg er erg slank en sportief uitzien. Als ik 55 kilo zou wegen, zie ik er zwaar ondervoed uit... Ik ben het absoluut met je eens dat je met zwaar overgewicht en weinig balans niet op een paard moet stappen. Maar vind alle omschrijvingen zo vaag. Wat is slank? Wat is een sportief lichaam?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:17

Nessah schreef:
Mars schreef:

Maar niet iedereen is gezond. Er zit nog iets tussen slank en ernstig overgewicht in. Ik mag door mijn lichamelijke beperking weinig tot geen ander sport doen dan paardrijden en rustig wandelen/ korte fietstochten. Maar ik ben lang en heb een stevige bouw. Ja ik let op wat ik eet, maar door mijn bouw en door het feit dat ik niet intensief kan sporten zal ik nooit een slanke den worden, jammer maar helaas. Ik weeg geen 120 kilo hoor, maar. zal toch wel iets meer dan 80 kilo wegen. Ik pas mijn paard en de training hier wel op aan, maar slank zijn is niet altijd voor iedereen weggelegd. Er zit nog iets tussen slank en zwaar overgewicht in, gelukkig :) .

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:20

Tango1979 schreef:
Nessah schreef:

Maar wat is dan een slank en sportief lichaam? Ik vind mijzelf met 70 kg er erg slank en sportief uitzien. Als ik 55 kilo zou wegen, zie ik er zwaar ondervoed uit... Ik ben het absoluut met je eens dat je met zwaar overgewicht en weinig balans niet op een paard moet stappen. Maar vind alle omschrijvingen zo vaag. Wat is slank? Wat is een sportief lichaam?

Dat kan ik je niet zeggen, want dat is een mening. Hou een beetje de BMI standaard aan, alles boven gezond gewicht ( en kijk dan niet op 1 of 2 kilo.. maar 10 kilo overgewicht) vind ik gewoon te veel)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:20

Ik denk dat je als jury kan aangeven dat naar jou beoordeling de combinatie van paard/ruiter met elkaar niet optimaal vindt...

Dan kan een ruiter daar zelf over nadenken waarom dat zou kunnen komen...

Persoonlijk zou ik de woorden "te zwaar" of "te groot" niet gebruiken om rellen te voorkomen...

Op het moment dat jij als ruiter op je protocol ziet staan dat de jury de combinatie niet optimaal vindt kun je bij jezelf te raden gaan...
Laatst bijgewerkt door ynskek op 08-07-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:21

Tango1979 schreef:
Nessah schreef:

Het lijkt moeilijk te begrijpen hier in dit topic, maar het gaat niet om jou, en niet om jouw gewicht. Het gaat er om of het gezond is voor een paard om te dragen. Een kind van 10, die 50 kilo weegt is echt wel te dik. Maar een gezonde KWPN-er zal met dat gewicht weinig moeite hebben.

Iedereen mag zelf weten hoe dik hij wil zijn, de vraag is of het verantwoord is om op een paard te stappen. En de vraag in dit topic is of een jury er wat van mag zeggen, wanneer het gewicht van de ruiter de prestatie in de proef (negatief) beinvloedt.

Sannnn

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:23

En die vraag is al beantwoord door verschillende juryleden die vanuit de KNHS te horen hebben gekregen dat dit niet mag, dus dan kan het topic net zo goed gesloten worden. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:25

Anoeska schreef:
Het lijkt moeilijk te begrijpen hier in dit topic, maar het gaat niet om jou, en niet om jouw gewicht. Het gaat er om of het gezond is voor een paard om te dragen. Een kind van 10, die 50 kilo weegt is echt wel te dik. Maar een gezonde KWPN-er zal met dat gewicht weinig moeite hebben.

Iedereen mag zelf weten hoe dik hij wil zijn, de vraag is of het verantwoord is om op een paard te stappen. En de vraag in dit topic is of een jury er wat van mag zeggen, wanneer het gewicht van de ruiter de prestatie in de proef (negatief) beinvloedt.

Natuurlijk mag een jury een opmerking maken als het gewicht van de ruiter de proef beïnvloed. Je kan dan melding maken over tactfouten/balansfouten oid. Een jury mag echter NIET een opmerking maken waardoor dit ontstaat. Dus geen melding ruiter is te dik/ niet in sportconditie oid, omdat dit niet aan de jury is om te bepalen.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 08-07-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:26

Het is misschien niet de taak van de jury om er iets van te zeggen, maar ik denk wel dat de jury de mogelijkheid heeft om de ruiter erop te wijzen. En tuurlijk kunnen we met z'n allen vinden dat die taak bij iemand anders ligt, maar zolang iedereen vindt dat de taak bij iemand anders ligt zegt uiteindelijk niemand er iets van en denkt de ruiter dat het er voor de buiten wereld blijkbaar wel oke uit ziet, anders zou iemand er vast wel iets van zeggen, toch?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:27

Sannnn schreef:
En die vraag is al beantwoord door verschillende juryleden die vanuit de KNHS te horen hebben gekregen dat dit niet mag, dus dan kan het topic net zo goed gesloten worden. :)

:') Dan zouden alle topics binnen 2 pagina's gesloten kunnen worden. Wanneer je de OP góed leest staat er dat het de bedoeling is er een gezonde discussie over te voeren :) Dus meningen te delen over dit onderwerp. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:29

Amable schreef:
Het is misschien niet de taak van de jury om er iets van te zeggen, maar ik denk wel dat de jury de mogelijkheid heeft om de ruiter erop te wijzen. En tuurlijk kunnen we met z'n allen vinden dat die taak bij iemand anders ligt, maar zolang iedereen vindt dat de taak bij iemand anders ligt zegt uiteindelijk niemand er iets van en denkt de ruiter dat het er voor de buiten wereld blijkbaar wel oke uit ziet, anders zou iemand er vast wel iets van zeggen, toch?

Nee, het mag gewoon niet. Wij als jury kunnen niet weten hoeveel iemand weegt en wat acceptabel is. Wij mogen beoordelen hoe de oefeningen worden uitgevoerd en hoe het paard loopt en hoe de hulpen van de ruiter inwerken. Daar mogen we iets over zeggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:30

Anoeska schreef:

Niet alleen verantwoord om op een paard te stappen, maar vooral: is het eerlijk naar het paard toe?
Je zadelt een paard letterlijk op met een flinke extra belasting, en dat wordt door velen hier goed gepraat. Ik kan daar weinig begrip voor hebben, want wat de redenen ook zijn achter het extra gewicht, dat veranderd niks aan de extra belasting voor het dier.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:36

Er moet vind ik ook wel iets van gezegd worden, en als de jury dit dan mag? wie wel? ik vind dat instructrices of instructeurs hier ook een oogje in het zeil mogen houden, natuurlijk NIET om het gewicht. maar of het t paard belemmerd. En dan maar hopen dat er niet opmerkingen komen als "die instructeur heeft geen verstand van zaken''.
Denk aan de welzijn van je paard.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:42

Nessah schreef:
Mars schreef:

daar zeg je iets, wat is Gezond?

voorbeeld, kwa organen ben ik gezond, op een aangeboren nier afwijking na, maar dit hinderd niet in gewicht, sterker nog ik moet juist op letten met wat ik eet.

maar mijn rug is belabberd, en mijn enkel dramaties, een enkele pas rennen is voldoende voor weken krukken, sterker nog met veel pech, een levenslange niet meer kunnen lopen op dat been.
tsja de meeste sporten mag ik niet, en zelfs mijn voet in de stijgbeugels houden is a not done,
voor het mooi minder, maar ik hinder mijn paard niet. en dat vind ik dan toch echter het belangrijkste.
door mijn rug is door zitten onmogelijk, maar op de juiste manier licht rijden en licht neer komend hinder ik mijn paard echt niet, sterker nog als ik tegen willens en wetens in ga doorzitten, hinder ik mijn paard veel meer.
het punt is, dat mensen evengoed onzichtbare gebreken kunnen hebben,
wie zijn wij omdat in twijfel tetrekken?
ja er wordt veel met excuses gesmeten, maar wij weten niet of dit waarheid is of niet, en dus zijn wij niet de persoon om dit in twijfel te trekken.

een stevige/zzwaar overgewichts ruiter op een ranke KWPN ziet er niet uit, die zien we liever op een stevige koud bloed,
maar toch een Kwpn met een goed getrainde sterke rug zal dit better kunnen dragen als een stevige koudbloed die niet getraind is, en dus zwakere rug spieren heeft,

ik wil niemand aanvallen, en het is zeker iets waar over nagedacht moet worden en zeker een goede discussie verdient, maar anderzeids heeft het veel kantekeningen.

en ook mensen met zwaar overgewicht verdienen een hobby

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:44

Ik heb een aantal pagina's gelezen maar niet alle dus weet niet of er al zoiets gezegd Is.

Ik ben zelf erg lang Met mijn 1.86m. Na de bevalling bleven de kilo's wat plakken en ik was al fors toen ik zwanger werd. Afgelopen december zei mijn dressuur instructeur aan het eind van de les tegen mij alleen dat het mij zou helpen als ik wat af zou vallen. Mijn zit was niet meer zoals vroeger (toen ik wel slank was, ver voor de zwangerschap)

Ik had al een poosje dat ik van mezelf baalde maar had ook nog geen echte schop onder mijn hol gehad dus echt aanpakken deed ik niet. Maar ja ik wilde wel graag mijn paard zo fijn en goed mogelijk kunnen rijden. En als afvallen daar mee zou helpen dan wilde ik dat proberen.
2 december gestart met het gezond eten en brood zo veel mogelijk laten staan. Geen extra tussendoortjes en ipv 2 koekjes eens 1 koekje. En ipv frisdrank water thee of (gezond) sap. Afgelopen week kreeg ik de vraag van mijn dressuur instructeur of ik überhaupt nog at. Mijn antwoord was zeker weten! Maar veel gezonder! Ik eet rustig een gebakje op een verjaardag maar ben in iets meer dan een half jaar 17 kilo afgevallen. Heb nu een gezond gewicht en voel me Keigoed blij en fit. Ik ben van 92.7 naar 75.6 kilo gegaan.

Ik was blij met de woorden van mijn instructeur. Die gaf me net even mijn welverdiende schop onder mijn hol :D