[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:48

Wat kletsen jullie veel :D gezellig!

Ik ga vaak wel over met 10-15 wpt, ook als dat punten rond de 185 waren dat maakt me niet uit. Als ik nog niet helemaal klaar ben voor de nieuwe klasse start ik wat minder vaak (en bijv mn andere paard weer wat meer) dat gaat over het algemeen erg leuk.

Paard waar ik M2 mee ga starten rij ik 3-4x per week, soms 5x, ook een beetje afhankelijk van het weer en de bodem. Ik heb met hem 1x pw clubles en ongeveer 1x per 2-3 weken privéles. En als het lukt elke week een bosrit. Af en toe springen.
Hij staat de hele dag in de wei en krijgt daarnaast 1-1,5 basisbrok en een berg hooi

Mn M1 paard rij ik 5x per week; 1 clubles, 1 privéles, 1x bosrit, 1-2x dressuurtraining of daarvan 1x longeren maar net wat beter uitkomt. Ze loopt het fijnst als ze vaker gereden wordt.
Zij krijgt 0,5 kg sportbrok en een berg hooi.

Ik heb geen vast schema van rijden voor de wedstrijd, maar zorg wel dat ze geen 2 dagen stil staan voor een wedstrijd.

Fleurr; Een paard wat niet buiten wil staan> Die is het niet gewend denk ik? Wel balen, ik zou m toch gewoon laten staan, niet naar kijken ;) dan maar staan voor het hek, ook dat verveelt ze op een gegeven moment :)

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:24

Het is gewoon een verwende pony haha!
Ze krijgt ook super veel eten en als ze het niet lekker vindt krijg ze slobber en eet ze daarna weer netjes der brokjes :')
Ze krijgt sochtends 1 kilo sportbrok, smiddags 1 kilo sportbrok + maïs/lijnzaadbrok, s'avonds maïsbrok en muesli. En zo veel mogelijk hooi en heel veel extra's zoals brood dat over is en oude peren/perenschillen/appels etc

Diegene die op wedstrijd gaat dit weekend succes :D

ziezoziezo22

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:41

Fleurr
Hoe lang heb je dat zwarte paard.volgens mij ken ik die.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:44

Mijne loopt doorgaans zo'n 6 dagen onder t zadel. Mams rijdt hem 2 dagen meestal en ik de rest. Wel wisselend alleen loswerken, sprongetje, bos (maar daarvoor moet ik wel ruim een half u met de trailer. Lukt op lange zomerdagen makkelijker dan in de winter) of keer echt doortrainen. Ga 1x per maand naar les (ook een uur heen en uur terug).
En qua voer: hij krijgt 3,5 sportbrok, half graan en nog slobber (nu vanwege de lijnzaad, in de zomer met elektrolyten). En goed hooi natuurlijk.
Hij is heel lang heel sober geweest, maar half jaartje terug zag je dat ie meer nodig had, dus langzaam opgebouwd in voer en nu staat ie dr weer netjes bij.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:45

Mei vorig jaar gok ik?
Heeft eerst tijdje bij mijn trainer gestaan daarna hier thuis maar kreeg het heel druk met school dus hij staat nu weer even bij mijn trainer :)

Weet iemand iets echt heel dikmakend? Coco heeft echt een afgetraind lichaam zeg maar, er mag best wat vet op :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:46

Seniores priores, worden ze ook niet heet van.
Is bietenpulp met zemelen oid.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:49

fokfanaat schreef:
Seniores priores, worden ze ook niet heet van.
Is bietenpulp met zemelen oid.

Bedankt ga eens kijken of ze die hier bij de voerhandelaar hebben :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:09

Zuppa van Equifyt werkt ook heel goed :)

Ik probeer 5 a 6 x te trainen. Maar nu in de winter is dit wat minder.
1x per 2 weken privéles.
Longeer 2x per week, op aanraden van de fysio.
Probeer regelmatig het bos in te gaan.. Dat is niet zo ingewikkeld, woon aan een zandpad.. en kan vandaaruit zo het bos in :)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:12

Ik train zes keer per week, 1 keer springen, 1 keer bos, 1 keer longeren en dan drie keer dressuur waarvan een priveles. Paard staat in zomer van 8-8 buiten en in wimter van 8-2. Ze krijgt vijf x per dag kuil, 2 kilo sportbrok, 2 kilo sportmuesli. Echt dikmakend vind ik zemelen met gebroken mais, heeft mijn paard ook tijdje gehad.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:47

Die van mij wordt 5 a 6 keer per week gereden.
Vaker 6 dan 5 keer.
1 keer in de week door mijn zus die haar gewoon lekker simpel rijdt.
Rest van de week door mij afwisselend met alleen loswerken of een zwaardere training.
En heb 1 keer in de week les.
Wissel een rijdag nog wel om met longeren, vrijspringen of onder het zadel springen.
Maar vindt haar altijd wel fijn als ze in een lekker ritme zit.

Die van mij krijgt 4 keer per dag een plakje hooi van de pensionstalhouder + 2 keer daags een halve kilo basisbrok.
Van mij krijgt ze 1 keer daags een halve kilo power plus van Havens en een halve kilo Energie classic van Hartog.
Verder krijgt ze aan suplementen vital compleet van Pavo.
E-plus poeder van Excellent en Synovium Prefit.
Hier doet ze het erg goed op.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:50

Mijn paard staat de hele dag , elke dag het hele jaar door op de weide. Er word bij te kale weides bijgevoerd met kuil op de weides.
In de winter staan ze minimaal 7/8 uur per dag buiten en in de zomer wel 12 uur.
Mijn paard krijgt sochtends 1 kg sportbrok en 1 schep muesli/lucerne/bietenpulp en kuil op de wei, na het rijden krijgt ze van mij 1/2 tot 1 hele schep muesli incl equilin basic suppl, savonds krijgt ze weer veel kuil en 1 schep sportbrok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:18

Fleurrr_ schreef:
Mei vorig jaar gok ik?
Heeft eerst tijdje bij mijn trainer gestaan daarna hier thuis maar kreeg het heel druk met school dus hij staat nu weer even bij mijn trainer :)

Weet iemand iets echt heel dikmakend? Coco heeft echt een afgetraind lichaam zeg maar, er mag best wat vet op :')

Omega 3-6-9 mix van Subli, is op basis van vetten. Geeft veel langzame energie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:24

Ik heb zowat alle dikmakers al geprobeerd.....heb al jaren een paard wat niet dikker/voller wil worden.

Na heel wat getest voer ik sinds september nu de mais-lijnzaad brok van Horsefood, makkelijk voeren en het zet flink aan.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:05

Niobe, succes vandaag!!! Op de ontspanningstour :D

Pfff ik had gister les, ik heb zelden zo'n ruzie moeten maken met paardlief. Hij denkt nu alles zelf wel te kunnen doen (zonder dat ik een hulp geef), hoppa travers, in stap een kw inzetten terwijl ik alleen stelling vraag etc etc... We hadden echt even een behoorlijke discussie nodig gister! Uiteindelijk wel goed af kunnen sluiten gelukkig, maar ik blijf er altijd een naar gevoel over houden als ik zo boos heb moeten worden. Zo boos valt ook wel mee hoor trouwens, haha. Maar ik hoef eigenlijk nooit echt discussies te voeren met paardlief, dus als ik dat dan wel een keer moet doen lijkt het heel wat voor mezelf.
Ga zo weer even rijden, ben benieuwd. Hoop dat hij er wat van heeft opgestoken ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:11

Wat hebben jullie alweer flink gekletst.

Onze paarden staan overdag buiten. Zomers en 's winters. In de winter voeren we voordroog in de paddock en in de zomer naast het gras in de wei wat hooi 's avonds op stal. Verder twee keer per dag een halve voerschep sportbrok van Havens en een halve schep Omega van Horsefood. Verder niks. Al onze paarden doen het er prima op.
Lessen doe ik naar behoefte. Ik denk gemiddeld 1 x per maand hooguit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:30

Fabienne dat herken ik wel hoor, die van mij begint er ook mee.. draaien en doen, een rechte lijn is soms een hele opgave. Denk dat het best verwarrend is allemaal voor een paard.
Ik probeer rustig te blijven, want ik zie eigenlijk een paard wat heel erg zn best wil doen, en dus teveel zelf denkt. Ik straf het ook niet erg af maar ga weer consequent verder met wat ik graag wilde zien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:34

Lijkt mij een goede aanpak Nibbit. Ook is het goed om te kijken wat je zelf nog kunt verbeteren aan je eigen balans, houding en onwillekeurige onbewuste hulpengeving. Tenminste, daar ben ik altijd mee bezig, want ik rij altijd met de instelling dat als er iets niet lukt, dat het dan wel aan mij zal liggen. Of ik wil te veel wat het paard nog niet aan kan bijvoorbeeld, dus doe een stapje terug of werk eerst aan meer nageeflijkheid of aan de hulpen staan, voordat ik de oefening nog eens vraag en kijk dus of ik wel stil zit en recht zit. Dat helpt mij altijd heel goed en voorkomt dat ik "het gevecht" aan ga uit frustratie.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:45

Klopt Nibbit en Vur, zo rijd ik normaal ook altijd. Maar nu was hij al de hele week bezig, niet alleen met vooruit denken maar gewoon klieren de hele tijd. Tijdens het rijden zelf heb ik daarom dus maar niks gevraagd verder en gewoon basis gereden. En zoals ik eerder schreef heeft hij extra vrij gehad en extra gelongeerd. Maar gister in de les begon hij weer, niet alleen met meedenken maar ook steeds wegschieten, door me hand heen lopen etc. En IN DIT GEVAL lag het niet aan mijn balans oid. Normaal gesproken zoek ik altijd de fout bij mezelf, maar dit was anders dan een miscommunicatie of een paard dat het niet snapt, dit was uittesten. Als ik dan de discussie aanga, doe ik dit ook expres in mijn les zodat mijn instructrice mee kijkt of het niet aan mezelf ligt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:54

Ah op die manier, nouja ik hoop dat je m dan nu weer 'gereset' hebt :D en dat het nu weer beter gaat!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:22

Dan zelfs in het geval dat jij beschrijft, zoek ik verder naar oplossingen om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen of beter of sneller op te lossen. Dat gaat bij mij heel ver. Misschien in jullie ogen wel belachelijk ver, maar voor mij werkt het. Ik heb dat door schade en schande geleerd, maar nu pluk ik daar de vruchten van.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:40

Ik les 1 keer in de 2 weken soms iets vaker .
Fijne les sinds ik daar les is hij enorm verbeterd .

Als het financieel kon ging ik elke dag :D

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:13

@ Nibbit: dat was het zeker, vandaag liep hij super. Heb hem een half uurtje losgewerkt en overgangen gereden, maar hij was zo braaf dat ik hem al weer snel heb uitgestapt.

@ vur: ik ben precies zo hoor. Als mijn paard niet fijn loopt, neem ik regelmatig een zitles (ja zoals een beginner, aan de longeerlijn zonder teugels zonder beugels ;) ) om zo te checken hoe ik zit en of het probleem bij mij ligt. Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben en wanneer het probleem bij mij ligt (in 90% van de gevallen) en wanneer niet.
Ik bedoel het overigens niet aanvallend ofzo hoor mocht dat zo overkomen, maar ik wil alleen even duidelijk maken dat ik niet zomaar boos op mijn paard wordt ;)

Even voor de duidelijkheid, aangezien 'boos' en 'discussie' op meerdere manieren kan worden opgevat: ik reed zonder zweep, met een klein knopspoortje die ik amper gebruik en heb een zachte hand. Ik ben absoluut niet hard, maar ik moest wel even goed duidelijk zijn. Vandaag was hij weer heel fijn, dus heeft blijkbaar gewerkt. Ik hoef er verder ook geen discussie over, zowel mijn instructrice als ik weet wat we doen :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:05

Vandaag weer wedstrijd gereden, ze was met losrijden echt ontzettend druk, dus ik vroeg me af of het wel wat zou worden, uiteindelijk ontspande ze wel en heb ik de eerste proef echt heel fijn gereden, had 185 punten en een tweede prijs(eerste prijs had 186). Tweede proef was ze moe na al dat druk doen en die fijne proef, zelf was ik er ook niet meer helemaal bij omdat ik twee proeven direct na elkaar moest. De tweede proef had ik 179 punten net niet, dus beetje jammer. Maar toch genoten van de eerste proef en weer een puntje erbij.

Merk wel dat ik haar, omdat we ook langzaam richting het M2 trainen steeds meer op het achterbeen moet krijgen en dat ze dat vaak nog wel lastig vind (spierpijn, soms ook wat sneller moe omdat alles zwaarder word, daar hadden we in de L nooit last van, dan had ze na de proef nog energie voor 10) vraag me af of ik haar nog meer krachtvoer zal geven? Hooi krijgt ze al onbeperkt, hoe deden jullie dat, meer voeren bij zwaarder werk?!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:37

Fabienne_S schreef:
@ Nibbit: dat was het zeker, vandaag liep hij super. Heb hem een half uurtje losgewerkt en overgangen gereden, maar hij was zo braaf dat ik hem al weer snel heb uitgestapt.

@ vur: ik ben precies zo hoor. Als mijn paard niet fijn loopt, neem ik regelmatig een zitles (ja zoals een beginner, aan de longeerlijn zonder teugels zonder beugels ;) ) om zo te checken hoe ik zit en of het probleem bij mij ligt. Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben en wanneer het probleem bij mij ligt (in 90% van de gevallen) en wanneer niet.
Ik bedoel het overigens niet aanvallend ofzo hoor mocht dat zo overkomen, maar ik wil alleen even duidelijk maken dat ik niet zomaar boos op mijn paard wordt ;)

Even voor de duidelijkheid, aangezien 'boos' en 'discussie' op meerdere manieren kan worden opgevat: ik reed zonder zweep, met een klein knopspoortje die ik amper gebruik en heb een zachte hand. Ik ben absoluut niet hard, maar ik moest wel even goed duidelijk zijn. Vandaag was hij weer heel fijn, dus heeft blijkbaar gewerkt. Ik hoef er verder ook geen discussie over, zowel mijn instructrice als ik weet wat we doen :)

Tja, het is lastig om dingen goed uit te leggen zonder beeld en geluid erbij. Dat maakt soms dat er soms wat ruis op de lijn zit. Sorry hoor. ;) Ik bedoelde het ook niet verkeerd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:39

dressuur518 schreef:
Vandaag weer wedstrijd gereden, ze was met losrijden echt ontzettend druk, dus ik vroeg me af of het wel wat zou worden, uiteindelijk ontspande ze wel en heb ik de eerste proef echt heel fijn gereden, had 185 punten en een tweede prijs(eerste prijs had 186). Tweede proef was ze moe na al dat druk doen en die fijne proef, zelf was ik er ook niet meer helemaal bij omdat ik twee proeven direct na elkaar moest. De tweede proef had ik 179 punten net niet, dus beetje jammer. Maar toch genoten van de eerste proef en weer een puntje erbij.

Merk wel dat ik haar, omdat we ook langzaam richting het M2 trainen steeds meer op het achterbeen moet krijgen en dat ze dat vaak nog wel lastig vind (spierpijn, soms ook wat sneller moe omdat alles zwaarder word, daar hadden we in de L nooit last van, dan had ze na de proef nog energie voor 10) vraag me af of ik haar nog meer krachtvoer zal geven? Hooi krijgt ze al onbeperkt, hoe deden jullie dat, meer voeren bij zwaarder werk?!

Hoeveel krachtvoer geef je nu en welk?

Ik had altijd al wel energierijkvoer. Toen ie nog jonger was, kreeg ie gewoon minder. Nu krijgt ie 2 kilo per dag en daar heeft die van mij genoeg aan.