Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:01

Anders gezegd: Een Z ruiter loopt minder risico op een valpartij door zijn ervaring. (voorkomen van het ongeluk) Maar door het dragen van een hoed ipv een cap loopt hij meer risisco op ernstig hersenletsel.(voorkomen van het letsel)

Nog wat feiten op een rijtje, ook het dragen van een cap wordt hierbij vermeld:

[VN] Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

http://www.viragoclub.com/index/html/helmen.html

http://www.swov.nl/rapport/factsheets/n ... helmen.pdf

http://www.freewebs.com/hersenletsel/is ... rkomen.htm

fredau

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:08

Ik ga voor het hoedje! Daar streeft toch iedereen naar? Ze moeten eerst maar eens de mensen die helemaal zonder cap rijden, of op buitenrit gaan zonder cap maar eens verplichten om een cap te dragen!!
En al die amazones die op de foto staan zonder cap in de paardenbladeren!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:10

Ik denk zelfs dat het voor de maatschappij goedkoper KAN zijn als iemand een hoedje draagt. Het maakt dat kans dat iemand zal overlijden namelijk groter bij een ongeval. En iemand die niet meer leeft, heeft geen medische hulp nodig, en zal nooit meer een uitkering nodig hebben. Zo kan iemand door het dragen van een helm een ongeval net wel overleven, maar zijn hele leven dure medische zorg nodig hebben, in de ziektewet en later WW komen, en wellicht nooit meer kunnen werken.. Tja.. wie moet je dan wat waarvoor laten betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:19

Angela, heb je je pilletjes wel genomen vanochtend :?.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:22

Lovely schreef:
Angela, heb je je pilletjes wel genomen vanochtend :?.

Nou, inderdaad! ALs je hebt over stellige meningen! Hier val ik bij in het niet! :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:24

Met mijn opmerking wil ik aangeven dat het onzinnig is om iemand die met een hoedje wilt rijden meer te laten betalen dan iemand die (terecht!) een cap draagt. Je kunt daar gewoon geen lijn in trekken, simpel omdat onduidelijk is wat nu duurder is, en wat niet. En in het ene geval zal iemand duurder zijn voor de maatschappij door het dragen van een cap, en de andere keer door het dragen van geen cap/hoedje. (ik heb niet voor niets het woord KAN in hoofdletters staan)

Je zou een cap moeten willen dragen omdat het gewoon veel veiliger is, en het in de meeste gevallen waarschijnlijk het verschil geeft tussen "niets aan een val overhouden" en een fikse hoofdwond.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:41

Ninia schreef:
Ik blijf het niet met jullie eens zijn. Zo heb ik het niet over belasting betalen, maar over maatwerk in je verzekeringspremie: neem je meer risico dan een ander? Dan mag je van mij meer betalen. Hoe egoïstisch is het als ik moet betalen voor jullie revalidatie na een flinke valpartij met hersenletsel omdat je liever je hoedje opzet ipv een cap? Je kunt het dus net zo goed de andere kant op redeneren. Het collectieve verzekeringspakket biedt geen maatwerk omdat er op veel letsels of ziekten geen invloed is uit te oefenen. Dat overkomt je, dat kan jou of mij morgen gebeuren, en in ons sociale stelsel is de collectiviteit een groot goed. Toch is het wel of niet opzetten van een cap iets waar je nou juist wél invloed op hebt. Daarnaast is het effect van een cap bewezen. De paardensport staat hoog in de lijst met ongevallen met ernstig letsel. Boksers, wielrenners, autocoureurs nemen bijvoorbeeld ook de voorschreven veiligheidsmaatregelen en zijn daarnaast vaak extra verzekerd tegen letsel. Je bent zelf verantwoordelijk voor het nemen van veiligheidsmaatregelen. Iemand die zonder helm op zijn scooter rijdt, is aansprakelijk en krijgt hiervoor een boete. Als autobestuurder ben je verantwoordelijk voor de gordels van je passagiers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

En wat nou als ik met jou paard loop, jouw paard aan de haal gaat, ik val er onder en heb wat gebroken. Moet IK dan meer premie betalen omdat ik voor jouw paard zorg?

Het is wel leuk om te noemen dat de cijfers zo hoog zijn maar daar hebben we niks aan. Kom dan eens met getallen, percentages, verloopoverzichten of zoiets! maar die zijn nog nooit voorbij gekomen. Zelfs in het hele topic heeft nog niemand eenn ongeluk kunnen benoemen die voorkomen had kunenn worden als er met cap gereden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:51

Bovendien wordt er een beetje teveel gedaan alsof je lijf alleen uit je hoofd bestaat.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:54

Tsjah....ik kan me heel goed vinden in de mensen die ervoor zijn, maar aan de andere kant kan ik me ook heel goed vinden in de mensen die er tegen zijn. Persoonlijk vind ik dat het rijden met een hoedje staat voor een goede dressuurruiter. Je mag dat hoedje immers pas op als je hebt bewezen dat je een goede dressuurruiter bent. Ik zou ook echt trots op mezelf zijn als ik eindelijk met dat hoedje zou mogen rijden (dat zou bij mij namelijk nog jaren duren ;))
Aan de andere kant begrijp ik ook dat je meer risico neemt en dat je wel kunt zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is, maar als je valt kost dit altijd andere mensen geld. Hoe dan ook. Aangezien het met de economie slecht gaat, begrijp ik dat mensen liever zien dat er zoveel mogelijk aan wordt gedaan om de veiligheid te waarborgen.

Ik zou het er wel mee eens zijn als ervoor wordt gekozen dat je met je proefje het hoedje op mag, maar dat de rest van de tijd (inrijden, buitenrijden, les krijgen, etc.) de cap verplicht is. Je komt als ruiter al snel verkeerd terecht, aangezien je van een aardige hoogte valt. Ik ben wel heel benieuwd hoe de topruiters hierop reageren en wat zij er allemaal van vinden...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:22

Nou, ik ga in herhaling vallen, maar Vibabu: 1: een cap voorkomt niet het ongeluk, en 2: het voorkomt wel de mate van hersenletsel. Dat kun je terugvinden in mijn links.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:32

het zal best letsel voorkomen. Maar ga eens kijken wanneer het letsel is gebeurd. Is dit tijdens een wedstrijd geweest waar iemand met een hoedje reed? of is dit geweest toen een ontwetend iemand eeen buitenrit ging maken zonder ap en er af viel?
Ik ben benieuwd naar de stijging van letsel tijdens het rijden met een hoedje. Dat een cap letsel kan voorkomen dat geloof ik best... maar het aantal ongelukken lijkt me toch wel handig als je iets wel of niet gaat verbieden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:34

Iets heel anders. Ziektekosten.... iedereen zegt doodleuk dat het zo duur is. Misschien even heel offtopic maar komt dat niet door de ziekenhuizen zelf? 2x bloedprikken voor eenzelfde onderzoek omdat 2 verschillende artsen uitslag willen? het maken van foto's waarvan je op voorhand weet dat ze gaan mislukken. Misschien moeten we daar ook een regeltje voor verzinnen dat dat niet meer kan/mag voordat we weer die ziektekostenverzekering omhoog gooien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:44

Ninia schreef:
Nou, ik ga in herhaling vallen, maar Vibabu: 1: een cap voorkomt niet het ongeluk, en 2: het voorkomt wel de mate van hersenletsel. Dat kun je terugvinden in mijn links.

In jouw links kan ik helemaal niets terugvinden over het hersenletsel als gevolg van het dragen van een hoedje.
Het gaat over motorrijders, fietsers en ruiters die geen cap droegen. Maar niet over Z-+ ruiters die een hoedje droegen ten tijde van een ongeval. Dus aan jouw links hebben we helemaal niets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:08

Is eigenlijk bekend wat de reden (aanleiding) is dat deze regel wordt ingevoerd? Dat zou wellicht ook inzicht geven in de zin/onzin daarvan.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:47

Fitzroy schreef:
Ninia schreef:

In jouw links kan ik helemaal niets terugvinden over het hersenletsel als gevolg van het dragen van een hoedje.
Het gaat over motorrijders, fietsers en ruiters die geen cap droegen. Maar niet over Z-+ ruiters die een hoedje droegen ten tijde van een ongeval. Dus aan jouw links hebben we helemaal niets.

Hoe bedoel je niets:
Het is toch duidelijk dat je met bescherming op je hoofd minder hersenletsel oploopt dan zonder?
Maar goed, jongens, doe wat je wilt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:54

Lovely schreef:
Bovendien wordt er een beetje teveel gedaan alsof je lijf alleen uit je hoofd bestaat.

Zonder hoofd kan je niks :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:24

Maar een lijf zonder hoofd kan wel op een paard zitten en een hoofd zonder lijf niet :)* Vandaar!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:46

Nikka schreef:
Risico is nog altijd kans x effect en het zou me niks verwonderen als hierbij het daadwerkelijke risico in feite erg laag zal zijn.

Ik ben inderdaag zeer benieuwd naar dit sommetje...

Natuurlijk is met hem áltijd veiliger... Want die ene keer dat je op je kop valt in de dressuurring met je hoedje kan een hoop schade voorkomen worden. Valt niet aan te tornen lijkt me :n

Al met al denk ik dat de helmverplichting uiteindelijk onvermijdelijk gaat zijn..... En dan eerst beginnen met de risicogroepen, de <18 ruiters en <6 paarden? En de ruiters op de openbare weg? (asfalt is hard!)

Ik haal trouwens nog steeds niet exact uit de FEI regel of er nu volledig op de helm wordt overgestapt of niet...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:01

Angela schreef:
Is eigenlijk bekend wat de reden (aanleiding) is dat deze regel wordt ingevoerd? Dat zou wellicht ook inzicht geven in de zin/onzin daarvan.

Ik denk dat de val van Courtney King hier een grote rol in heeft gespeeld. Echter, zij had helemaal niets op haar hoofd op toen dat gebeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:31

De val van Courtney King zal er niet zo heel veel mee te maken hebben omdat de US de termijn hebben opgeschoven zodat ze voldoende tijd hebben om te wennen en het woord te verspreiden. De US hebben dus juist op de rem getrapt.

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:43

Scum schreef:
Ontzettend jammer en betuttelend.

Maar ik ben bang dat de KNHS gaat volgen...

Vorig jaar voor ruim 200.- een mooi blauw hoedje gekocht....kan staraks dus ook in de zak van Max, net als al die coupons, lang leve de KNHS!!!!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:04

Angela schreef:
Daar gaat dus iemand goed geld aan verdienen.. namelijk degene die als eerste met een veiligheidshoedje komt dat WEL mooi is.

L'Hiver heeft best een mooie :j
Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:12

Ik snap echt niet al de commotie hoor!
Het gaat toch om je veiligheid en niet om de mooiheid van iets!
Ik snap dat het even balen is, maar Get over it, ga dan ook niet zeuren als je wel in het ziekenhuis zou liggen...

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:12

Ik vind dit hartstikke goed, eerst zag je sommige Z-ruiters nog gewoon verstandig met cap rijden en er reden mensen mee met een hoedje...
Sommige juryleden zouden dan onderscheid in punten kunnen maken, niet iedereen kijkt puur naar de proef helaas... Nu word alles door een veiligheidsreden gelijk getrokken, en dat is zeker goed!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:18

Ik vond het eerst ook jammer maar heb me er al overheen gezet.
Ik koop gewoon een mooie cap en doe daar wel een satijn (roze) lintje om.