Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ninia schreef:Ik blijf het niet met jullie eens zijn. Zo heb ik het niet over belasting betalen, maar over maatwerk in je verzekeringspremie: neem je meer risico dan een ander? Dan mag je van mij meer betalen. Hoe egoïstisch is het als ik moet betalen voor jullie revalidatie na een flinke valpartij met hersenletsel omdat je liever je hoedje opzet ipv een cap? Je kunt het dus net zo goed de andere kant op redeneren. Het collectieve verzekeringspakket biedt geen maatwerk omdat er op veel letsels of ziekten geen invloed is uit te oefenen. Dat overkomt je, dat kan jou of mij morgen gebeuren, en in ons sociale stelsel is de collectiviteit een groot goed. Toch is het wel of niet opzetten van een cap iets waar je nou juist wél invloed op hebt. Daarnaast is het effect van een cap bewezen. De paardensport staat hoog in de lijst met ongevallen met ernstig letsel. Boksers, wielrenners, autocoureurs nemen bijvoorbeeld ook de voorschreven veiligheidsmaatregelen en zijn daarnaast vaak extra verzekerd tegen letsel. Je bent zelf verantwoordelijk voor het nemen van veiligheidsmaatregelen. Iemand die zonder helm op zijn scooter rijdt, is aansprakelijk en krijgt hiervoor een boete. Als autobestuurder ben je verantwoordelijk voor de gordels van je passagiers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ninia schreef:Nou, ik ga in herhaling vallen, maar Vibabu: 1: een cap voorkomt niet het ongeluk, en 2: het voorkomt wel de mate van hersenletsel. Dat kun je terugvinden in mijn links.
Fitzroy schreef:Ninia schreef:Nou, ik ga in herhaling vallen, maar Vibabu: 1: een cap voorkomt niet het ongeluk, en 2: het voorkomt wel de mate van hersenletsel. Dat kun je terugvinden in mijn links.
In jouw links kan ik helemaal niets terugvinden over het hersenletsel als gevolg van het dragen van een hoedje.
Het gaat over motorrijders, fietsers en ruiters die geen cap droegen. Maar niet over Z-+ ruiters die een hoedje droegen ten tijde van een ongeval. Dus aan jouw links hebben we helemaal niets.
Nikka schreef:Risico is nog altijd kans x effect en het zou me niks verwonderen als hierbij het daadwerkelijke risico in feite erg laag zal zijn.