nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:49

ik denk idd dat er veel ruimte voor verbetering is in dit systeem, maar het principe vind ik nog steeds niet slecht.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:03

Het geeft de ruimte voor de persoonlijke opvattingen van juryleden. En dat vind ik slecht.

Het rechtlijnig beoordelen vind ik absoluut geen probleem. En ruimte voor verbetering is er altijd. (gelukkig anders wordt alles wel snel saai) Maar ik zou wel meer tekst en uitleg willen hebben

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:09

Ik sluit mij aan bij méér tekst en uitleg! Ik wacht inmiddels niet meer op mijn coupons. Ik oordeel zélf wel of ik fijn gesprongen heb of niet, want als ik van de jury uit moet gaan, wordt ik tureluurs!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:10

Dat was ook in het eerdere systeem al zo, dat houd je altijd met een stijlbeoordeling. Je kunt betere richtlijnen geven en meer toelichting, maar het blijft een subjectief oordeel. Maar ik vind het principe om rijstijl te promoten bij beginnende combinaties heel goed. In de eventing zie je nu dat de stijlbeoordeling wordt afgetrokken van de behaalde strafpunten, waardoor het dus ook een (beperkte) invloed op het klassement heeft, en dat vind ik ook een goed idee.

Maar alles staat of valt met de kwaliteit van de juryleden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:13

Maar ook in de eventing snap ik er af en toe werkelijk niets van. Markelo heerlijk gereden: onvoldoende. Heino gereden als een natte krant: dikke vette voldoende... Nou schiet mij maar lek! (want in Heino had ik écht geen wp verdiend hoor!)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:15

Dan valt daar nog een grote slag in de slaan. Ik denk voor het geven van duidelijkheid.

leg mij eens het verschil uit dat een meisje die 3 x in de verkeerde galop zit kan winnen van een meisje dat wel alles netjes goed had. het zag er alleen een beetje "dood" uit. Ik zou daar wel eens over willen discuseren met een jury. Maar die zitten veilig boven in een jury hok en komen alleen naar beneden voor de uitreiking.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:44

ik heb al een tijd geen B meer gecrosst maar meestal snapte ik de punten wel redelijk. In Neede zat vorig jaar iemand die het echt perfect zag en super toelichtte, zo mogen er meer zijn.

Marcella, ik kan je dat iig niet uitleggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:52

Ik ben altijd bereid om de stijlpunten toe te lichten, maar tijdens de rubriek zit ik nu eenmaal te jureren vanuit het juryhok. Aan het einde van de dag weet je lang niet altijd meer waarom je iets zo gedaan hebt, maar ik verschuil me absoluut niet voor de ruiters/begeleiders als ze toelichting willen.
Voor toelichting op de coupons is helaas maar weinig tijd, als ik een goede schrijfster heb doe ik dat soms wel, maar dat schiet er vaak bij in.

Winnen met meerdere keren uit galop vallen, verkeerde galop door de wendingen en daardoor weigeringen zou niet mogelijk moeten zijn. Dan kun je nog zo netjes zitten en zo'n goede algemene indruk achterlaten, maar dat kan nooit meer dan een 5 voor de wijze van rijden zijn (grondtempo, ritme en het rijden van correcte wendingen horen hier echt bij!)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:55

dat leek mij ook Gomir!

Maar mocht je een keer in NH landen geef het dan aan! dan wil ik wel eens mee kijken in de B eens wat vragen stellen :D

Dat snap Lielle je bent er niet bijgeweest en je was natuurlijk ook niet de jury :) Nou reed ik zelf niet mee maar was erg verbaasd en dan ben ik toch wel blij dat ik L start

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:03

Ik vind de manier van plaatsing tot nu toe met de nieuwe regeling wel aardig kloppen bij mij in de buurt. Maar ik blijf het nog wel jammer vinden dat commentaar krijgen op je cijfer bijna onmogelijk is. Laatst 4 wedstrijden achtereen gereden en daarbij had ik 3x een 7 of 7.5 voor houding en zit en de laatste wedstrijd ineens een 6, dan wil ik graag weten wat er aan scheelde tov de weken ervoor. Maar helaas...jury weet dan allang niet meer wie je was en waarom je die punten had:( (gemiddeld 90 deelnemers in een rubriek). Hoop dat ik een keer een wedstrijd tegen kom waarbij er een jury/instructeur in de ring staat die uitleg geeft bij de cijfers. En ik zou het eigenlijk ook wel fijn vinden als op elke wedstrijd de losse cijfers ook even worden opgenoemd, hoef ik niet steeds na de wedstrijd de vereniging te irriteren met de vraag of ze mijn protocol kunnen mailen.

Het is een mooi begin! Maarja even de puntjes op de i :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:04

marcella, ik bedoelde het ook ironisch :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:07

Als ik mij niet vergis is het verplicht om de cijfers apart op te noemen... Staat in het reglement volgens mij! Maar ik had dat laatst ook niet idd. Maar toen was ik allang blij dat ik wer B durfde te starten na mijn blessure :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:10

Lielle schreef:
marcella, ik bedoelde het ook ironisch :D

whahahaha sorry! :o? heb zo mijn goede acties.... ^)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:54

Mocht ik een keer in Noord-Holland jureren dan laat ik het je weten Marcella :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:59

Top Gomir! Bestaat er een mogelijkheid om mee te kijken met de jury of is dat echt uitgesloten? Wil ook best schrijven dan hoor. Mits ik zelf niet op pad moet uiteraard

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:08

Jezelf aanbieden als schrijfster is een hele legitieme optie om een keer mee te kijken ;)
Meeste verenigingen hebben ook geen bezwaar tegen een 'stagiaire', maar de juryhokjes zijn vaak al overvol met de normale bezetting.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:09

gomir schreef:
Jezelf aanbieden als schrijfster is een hele legitieme optie om een keer mee te kijken ;)
Meeste verenigingen hebben ook geen bezwaar tegen een 'stagiaire', maar de juryhokjes zijn vaak al overvol met de normale bezetting.

}> ik bied me wel aan als schrijver }>

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:14

Ik spring nu sinds 2 maanden, heb altijd dressuur gereden, maar kan er momenteel wel van balen dat ik me bij het springen bijna strenger gejureerd voel dan bij de dressuur. Heb nu een aantal wedstrijden gereden, bijna altijd foutloos maar de 5 op mijn houding zorgt er voor dat ik altijd weer met 59 punten thuis kom.. Ik weet dat mijn houding niet perfect is, maar het werkt weinig motiverend...

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:54

Ik heb van de week mijn 2e springwedstrijd gehad.
De eerste had ik 57 punten en nu 61 helaas 2x een balk, maar ik heb goede hoop.
Het paard wat ik rij springt ook voor het eerst wedstrijden dus ik ben niet ontevreden. Meer commentaar op het protocol zou best fijn zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:56

Ik lees hier over stijlpunten in de BB ik ben nu drie maal gestart in BB geen enkele keer stijlpunten gehoord / gehad?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:20

vencedor schreef:
Ik lees hier over stijlpunten in de BB ik ben nu drie maal gestart in BB geen enkele keer stijlpunten gehoord / gehad?

Ik ook nog nooit en ben evenvaak BB als B gestart...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:23

Misschien verschilt dat per regio?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:24

Toevallig vandaag B gestart en werd netjes aan het eind van het parcour gezegd hoeveel stijlpunten je had en waar het uit opgebouwd was. Of ik de nieuwe manier van jureren fijner vind ben ik nog niet over uit, maar geloof het niet.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:42

In de BB wordt geen stijlbeoordeling gegeven, geen klassement opgemaakt etc. Er zijn organisaties die vragen aan de jury om het wel te doen, maar normaal gesproken is er geen stijlbeoordeling in de BB (terwijl dat i.m.o. wel goed zou zijn)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:56

Terwijl dat hier dus vrijwel standaard is, er is ook bijna altijd een klassement in de BB. Vaak alleen een lintje of een borstel ofzo, maar er wordt wel een wedstrijdelement aan toe gevoegd iig.