Jurypraatjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:59

Yeps, om de L-cursus te mogen doen moet je tegenwoordig minimaal M1+1 zijn.
Ik weet niet meer precies hoe de eisen liggen voor de M- en Z-cursussen. Ik dacht voor de M-cursus Z1+1 en voor de Z-cursus Z2+5 o.i.d.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:51

[quote="fresco"]even voor de juryleden onder ons:
hoe vaak kijken jullie de regels nog door?

...en krijgen we nog een bepaalde bijscholing als de nieuwe proeven eraan komen?[quote]

Ik hou de wijzigingen goed bij. Is een beetje slordig als je een deelnemer ergens op wijst en het blijkt helemaal niet meer zo te zijn. Omgekeerd kun je juist de deelnemer even attenderen op een wijziging.

Over de bijscholingen van de nieuwe proeven heb ik nog niets gehoord, behalve dan de geruchten onderling dat het nu dan eindelijk toch wel eens goed geregeld zou kunnen worden. De normale bijscholingen stellen niks voor vind ik. Ook na afloop zit iedereen nog op zijn eigen manier te punten en steeds ben ik verbaast over de geringe reglementenkennis van sommige juryleden.

We zullen het wel zien....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:53

het meten van pony's is inderdaad niet altijd correct. Ik had een E van 1.52 en stapte op wedstrijd naast een meisje waarvan de pony echt duidelijk groter was. Toen ik vroeg hoe laat ze moest bleek ze al geweest te zijn, ze had namelijk een D. Oh? (was met springen trouwens

maar denk dat een jury daar weinig aan kan doen. Als zo'n dier door een officiele meter ingemeten wordt kan de jury niets anders dan het meetbriefje geloven lijkt mij. Helaas, maar denk niet dat juryleden het zien zitten om elk twijfelgeval na te gaan meten op concours, of wel?

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:01

Inderdaad gebeurt dit dat een jurylid hieraan twijfelt. Maar deze gaat er inderdaad vanuit dat de meting correct is.

Maar dit kan je dus aangeven als jurylid en als ruiter. Wanneer men dit doet moet men officieel op een wedstrijd vragen naar de official en 25 euro betalen. Dan moet de betreffende pony nagemeten worden, heeft men dan gelijk dan krijgt men zijn geld terug. Dit "protest" maken moet wel binnen een half uur na het sluiten na de betrefende gereden rubriek.

Verder vind ik persoonlijk als jurylid daqt het voor de dressuur weinig uitmaakt. Alleen bij het springen is er natuurlijk een voordeel als je met een grotere pony in een lagere cat. start.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:42

Ik kwam erop omdat iemand mij gisteren vol trots vertelde dat ze een paard kon kopen van een GP amazone( korrel zout...) omdat hij te klein bleef voor het grote werk. Beest is 1.60m maar kon op verzoek wel als pony gemeten worden.....

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:46

tja zo ook bij onze ponyclub waar kleine D pony word terug gemeten naar een C met dank aan de hoefsmid voor het *lekker* kort bekappen en de ijzers er maar even onder uit. persoonlijk vind ik dit niet sportief

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:51

amondi schreef:
Jullie gaan erg off topic, jury's gaan in het algemeen niet over lesindeling of lesgelden.

Mijn post was bedoelt voor jury's: hoe reageren die op paarden die bij de pony's uitkomen. Wordt daar ook aandacht aan besteedt bij de bijscholing of tijdens overleg? Of draait iedereen zijn of haar hoofd weg en denkt, laat maar?

Paarden kunnen volgens mij niet bij de ponies uitkomen. Wel omgekeerd. Om heel eerlijk te zijn controleer ik alleen het combinatie nummer om in ieder geval de juiste combinatie in de ring te hebben. Bij de laatste cursus en bijscholing is ons duidelijk gemaakt dat wij (de juryleden) niet meer de verantwoording hebben over de controle van bijv de inentingen en meetbrief etc. Indien ik twijfel kijk ik even of een en ander aanwezig is. Is de meetbrief geldig dan kan betreffende combinatie starten. Is de meetbrief niet geldig mag de combinatie van mij ook starten maar ik heb wel een opmerking hierover tegen de houder van de papieren. Verder doe ik er niets mee. Dat is namelijk tegenwoordig zaak van de officiele I&R controleur niet die van de jury. Of iemand nu met een paard of een pony naar binnen rijdt zal me om het even zijn. Discussies over een pony die te groot zou zijn en dus ingemeten wordt zijn aan mij echt niet besteed. Het kan me nl niet schelen. Als er een meetbriefje is is het een pony... klaar..... ook al is de afstamming paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:56

organisator schreef:
Verder vind ik persoonlijk als jurylid daqt het voor de dressuur weinig uitmaakt. Alleen bij het springen is er natuurlijk een voordeel als je met een grotere pony in een lagere cat. start.

Ik vind het juist andersom. Voor het springen maakt het echt niet zoveel uit of een pony nou 1.36 is of 1.45 om over een hindernis van 80 cm te komen. Het is niet voorniks dat er E pony's bij de paarden meespringen (en nog gemakkelijk ook). Denk maar eens aan Jappeloup van Pierre Dunand. Die was 1.51 en sprong het hoogste van allemaal op de OS.
Nog duidelijker wordt het bij de paarden. Je hebt paarden van 1.60 maar ook van 1.85. En het is niet zo dat de rubrieken allemaal gewonnen worden door de grote paarden. De kleinere (meer lenige) paarden hebben dan juist weer voordeel).

Voor de dressuur zie ik eerder nadeel. Een paard dat groter is heeft een iets ruimere pas. Dat scoort gewoon gemakkelijker. Een paard met kortere pasjes zal het meer van het netjes rijden moeten hebben.
In de praktijk hoort het natuurlijk niks uit te maken, maar ik merk het zelf bij de paarden ook wel.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:04

Fitzroy schreef:
Ik ben wel goed op de hoogte, ja, maar ik heb net de M-opleiding gedaan dus moest alle wijzigingen weer kennen voor mijn theorie-examen
En als ik het dreig te vergeten ga ik gewoon op voor de Z-cursus

@amondi: ik maak dat eigenlijk niet vaak mee, van die grote pony's bij de paarden, maar als het voorkomt ga ik ervan uit dat die netjes gemeten zijn.

1) Ik heb net de Z-cursus gedaan, heb mijn hele hebben en houwen altijd in de auto en kan bijna precies zeggen hoe of wat. Ik zoek het echter altijd nog even op voor ik iets op het protocol laat zetten of iets zeg....

2) Het maakt toch niet uit of ponies die bij de paarden starten gemeten zijn of niet. Daar doen we toch niets mee of wel??

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:10

Ik hou de wijzigingen goed bij. Is een beetje slordig als je een deelnemer ergens op wijst en het blijkt helemaal niet meer zo te zijn. Omgekeerd kun je juist de deelnemer even attenderen op een wijziging.

Over de bijscholingen van de nieuwe proeven heb ik nog niets gehoord, behalve dan de geruchten onderling dat het nu dan eindelijk toch wel eens goed geregeld zou kunnen worden. De normale bijscholingen stellen niks voor vind ik. Ook na afloop zit iedereen nog op zijn eigen manier te punten en steeds ben ik verbaast over de geringe reglementenkennis van sommige juryleden.

We zullen het wel zien....
[/quote][/quote]

ben het roerend met je eens.... [/quote]

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:11

dat was een quote van GeJe.....
(ging een beetje fout)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:19

GeJe schreef:

Maar dat doen helaas niet alle juryleden: je wil de juryleden niet de kost geven die niet weten dat de Z2-proeven pony's niet meer de proeven uit het boekje zijn, maar andere apart gepubliceerde.
Een stalgenootje start Z2 bij de pony's, en die hebben standaard een aantal extra kopiën van de proef bij zich, om aan de jury te geven. Zeker de helft heeft niet de goede proef bij zich...................

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:22

GeJe schreef:

haha dat gebeurde laatst nog op een wedstrijd. Meisje valt met paard en al onderste boven in de proef... (op zich al heel grappig hoe dat ging..) meisje staat naast haar paard, hij krabbelt weer omhoog en ze kan eigenlijk zo weer verder rijden. Om even de kleding weer goed te doen houdt de voorlezer het paard even vast... gevolg: Uitsluiting wegens hulp van derden.....
Dit was bij een jury die altijd nogal met de regeltjes gooit en dus hebben we haar er maar even op gewezen dat dit in geval het vasthouden van het paard niet als hulp van derden wordt beschouwd en indien de amazone binnen 60 sec weer op haar paard zit zij haar proef kan vervolgen.... De tijd die zij nodig had om weer te gaan zitten in het zadel was ongeveer 10 a 15 sec dus ruim binnen de tijd..

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:25

Kelan schreef:
Maar dat doen helaas niet alle juryleden: je wil de juryleden niet de kost geven die niet weten dat de Z2-proeven pony's niet meer de proeven uit het boekje zijn, maar andere apart gepubliceerde.
Een stalgenootje start Z2 bij de pony's, en die hebben standaard een aantal extra kopiën van de proef bij zich, om aan de jury te geven. Zeker de helft heeft niet de goede proef bij zich...................

Ik heb als jury zelf een aantal kopieen in de auto liggen van alle proeven 57a, 58a en 59a. Indien een mede-jury het niet heeft krijgt hij die dan van mij ... Het is trouwens niet een zaak van de jury om het juiste protocol hierbij te hebben maar de organisatie dient er eigenlijk voor te zorgen (zie paard&sport)... maar vind het zelf wel handig om ze te hebben iig vind ik de kopieen handiger dan de (nieuwe) coupons die niet eens het juiste aantal onderdelen van sommige proeven kunnen weergeven

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:41

hallo scum,

dat is ook wat ik bedoelde bij springen maakt het uit en bij dressuur vind ik niet dat je mag laten meewegen hoe groot een pony is.

Zo bedoelde ik het eigenlijk.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:01

ik vind namelijk dat je moet kijken of je met een goede techniek uit je paard/pony haalt wat er inzit. Combinaties mag je namelijk niet met elkaar vergelijken.

Als dit al zo was dan kom je dus met een draver die lekker ruim kan gaan ook aan je punten.

Het is inderdaad waar dat grotere paarden(ponys) over het algemeen ruimer lopen maar dat wil nog niets zeggen.

Er zijn ook zat Dponys die geweldig lopen en als deze dus bewuste cobinatie een gedragen en goed door de rug gereden middendraf laat zien, dan zal deze altijd hogere punten krijgen bij mij, dan een combinatie die veel ruimer is maar niet aan deze toch zeer belangrijke voorwaarden voldoet.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:56

hoi ik ben jorieke en ben ook jury.
maar heel raar in onze kring (de enige kring in nederland) mag je niet in je eigen kring jureren.
Ik jureer ontzettend graag maar kan dus niet vaak omdat ik altijd ver weg moet en ja verenigingen hebben liever juryleden uit de buurt want dat is goed koper.
Dus een vraag als je een jury nodig hebt ik woon vlak bij Gorinchem en jullie kunnen mij altijd even bellen.
groetjes joor

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:14

Over het algemeen houd ik de regelementswijzigingen redelijk goed bij........
Maar door de jaren heen zijn die reglementen al zó vaak veranderd...... (A wordt B, B wordt later C, en later weer veranderd in A) ......... dat CGJ het soms ook niet meer precies weet. Die wordt namelijk zo langzamerhand ook al zo'n ouwe veteraan.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:16

joor schreef:
hoi ik ben jorieke en ben ook jury.
maar heel raar in onze kring (de enige kring in nederland) mag je niet in je eigen kring jureren.

Altijd goed voor de kilometers...............

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:40

Het is in iedere kring verschillend. Als er hier in de kring een kringwedstrijd is, dan zijn de kringjuryleden gewoon aan het jureren, met als gevolg dat je de uitslag vooraf al kan invullen , vandaar dat ik geen kringwedstrijden meer rij.

En voor wat betrefd de regeltjes, die hou ik behoorlijk goed bij, je zou maar iets zeggen wat niet klopt... Nee dat kan niet

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:26

oversized schreef:
2) Het maakt toch niet uit of ponies die bij de paarden starten gemeten zijn of niet. Daar doen we toch niets mee of wel??

Lekker blonT van mij, ik zie dat ik het niet goed geformuleerd heb. Ik bedoelde te zeggen, dat ik eigenlijk maar weinig paarden bij de pony's zie.
Dat vroeg Amondi toch?

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:51

Hiya CGJ12 en wat dacht je van wel in de ring inrijden en niet
wel of niet afgesloten etc etc

Is pas ook weer veranderd
Het leuke aan al die veranderingen is dat mensen in Ermelo dit even voor ons juryleden uitmaakt

En of wij het daarna snel maar weer even oppakken lol

Ik denk zelfs dat jonkies onder ons het maar met moeite kunnen bijhouden.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:57

Vind er opzich nog wel wat inzitten dat je niet in je eigen kring mag jureren, van de winter bij de selectie was de jury een instructeur van 2 verenigingen, is later een hele hoop commentaar op geweest..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:02

als degene die jureert het gescheiden kan houdn is er niks mis mee, ook juryleden van buiten de kring kunnen zo hun voorkeur hebben

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:23

Als instructeur (en ook jurylid) mag je niet eens je eigen leerlingen jureren...