Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:20

Ik denk doordat springruiters doorgaans mannen zijn, het meer een mannencultuurtje is en die zijn bij voorbaat al stoer, die willen dat niet.

Dressuur is overwegend vrouwen en vrouwen idd zijn sneller banger, hebben meer het cultuurtje van even vasthouden, even helpen, even ditte en datte en de paarden worden ook vaak nogal snel ingepakt omdat ze anders wat oplopen. De springpaarden is ook weer wat stoerder, die hebben om wat nodig is, maar al die zoete kleurtjes en dingetjes en datjes hebben de mannen niet.

Hierdoor zijn er 2 verschillende paardenwereldjes geschapen.

Geef mij maar de SGW dat is gewoon zoals het is en de tuttetutjes vallen dan idd wel op en dat is gewoon even lachen...of de rijke kinderen op hun dure pownies die mee mogen doen, dat valt ook op, die show, van kijk mij eens, deze is zo duur, die mag niet alleen lopen anders valt hij stuk! :D :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:22

da's ook weer zo'n veralgemening Russel. :)
Maar volgens mij is mijn regio gewoon een uitzondering oid :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:23

En dat is het ook. ;)

Die 2 sporten zijn ook veralgemeend.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:24

Oakland1990 schreef:
schoentje schreef:
ik vind de manier waarop op dit moment gediscusseerd word, absoluut niet prettig en dat was ook niet echt de bedoeling van dit topic.

Verder erger ik me niet aan het touwtje, maar ik vraag me gewoon af waarom. En ja, ik vind het raar dat je een paard super dressuurmatig kunt opleiden, maar niet op eigen houtje met dat paard buiten een omheind terrein kunt rijden. Daar moeten we op een normale colwassen manier over kunnen discusseren vind ik.
En ik vind het raar, juist omdat ik heel veel jonge paarden rijd. Ja, ook in de VION-cup.

Dus dames (en heren?) probeer het een beetje netjes te houden, zonder persoonlijk te worden. Ik vind dit een intressante discussie en wil geen slotje!

Het toppunt van het hele topic?!
Je start een topic op waarin je eigenlijk iedere dressuurruiter uitlacht onwille van het touwtje, komt best wel gemeen uit de hoek en nu moeten wij plots volwassen gaan discussieren terwijl je dat zelf niet doet?

inderdaad er was ook totaal niet te verwachten dat het toppic deze kant op zou gaan :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:29

schoentje schreef:
ik vind de manier waarop op dit moment gediscusseerd word, absoluut niet prettig en dat was ook niet echt de bedoeling van dit topic.

Verder erger ik me niet aan het touwtje, maar ik vraag me gewoon af waarom. En ja, ik vind het raar dat je een paard super dressuurmatig kunt opleiden, maar niet op eigen houtje met dat paard buiten een omheind terrein kunt rijden. Daar moeten we op een normale colwassen manier over kunnen discusseren vind ik.
En ik vind het raar, juist omdat ik heel veel jonge paarden rijd. Ja, ook in de VION-cup.

Dus dames (en heren?) probeer het een beetje netjes te houden, zonder persoonlijk te worden. Ik vind dit een intressante discussie en wil geen slotje!

Vorige week in Ermelo werden verschillende ruiters en amazones begeleid van de stal of auto naar de dressuurbanen.
Allemaal jonge paarden, 4 en 5 jaar oud, veelal hengsten, die honderden meters door het publiek over een afgesloten pad moesten om bij die rijbanen te komen.
Gelukkig dat veel mensen hun verantwoordelijkheid kennen en voor alles voor veiligheid gaan.
En dat is niet alleen in Ermelo het geval. Aan bravour en branie gedrag zit niemand te wachten.
Heeft dus niets met bangigheid te maken. Er gebeuren al ongelukken genoeg, lees het nieuws er maar op na.

Dus top van de dressurruiters, misschien een voorbeeld voor de springruiters?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:35

misterA schreef:
[

Heb je weleens gereden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:43

Allereerst dressuurruiters zijn in C geen schijterds :-) (amazones dus ff uitgesloten) lol
Ook ik werd vaak met jonge hengsten aangelijnd naar de piste gebracht. Waarom, als ruiter reed ik de paarden voor mensen. Jonge paarden, hengsten en nieuwe omgeving kan soms aanleiding geven tot problemen en in het beste geval een enkel explosieve uitspatting. Zeker op zo die wandelstukken (smallere passages met anderen, is het altijd fijn te weten dat er die zekerheid is dat moest je eraf gaan er geen hengst los over een terrein begint te lopen.
Verder was dit evenzeer het geval toen ik springpaarden reed en dat is inmiddels ook al bijna 10 jaar geleden.

Dressuurpaarden zijn zeker niet gekker dan springpaarden. Enkel doet een springpaard explosiever werk en kan je, zeker in de basis, je paard echt meer aan het werk zetten. Bij dressuur willen we ontspanning en rust, bij springen in C ook, maar een druktemaker kan je dan alsnog relatief een parcours doorsturen zonder echt afgestraft te worden. Simpel vb. Zowel springpaard als dressuurpaard vinden hoek x eng. De ene rijd je er in galop zo voorbij, met mss gewoon ff een lichte verkeerde stelling of houding en gewoon ff geen fijn moment, maar als de volgende sprong foutloos genomen wordt dan is er geen probleem. Datzelfde bij de dressuurbok zal zwaar punten kosten (paard is niet aan de hulpen dus aftrek in gehoorzaamheid, dan mss nog aftrek in je oefening etc)
Is de ene schijteriger als de andere? Enkel worden ze anders geevalueerd.

Dat het een deel mode is, dat ben ik wel eens. Soms heb ik ook zoiets van 'trop is trop', maar ach het is vaak door jongeren die dingen willen nadoen. Zolang ze niemand hinderen is dat toch geen probleem.

Het is maar net waar je je druk om wil maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:48

Moeni11 schreef:
misterA schreef:
[

Heb je weleens gereden?

Wat heb jij zelf eigenlijk al bereikt Moeni? Want ik zie je hier nu al een paar keer afgeven op andere ruiters maar van jezelf is er ook niet veel bewijs van kunnen...

Schoentje

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:50

@oakland: waar kom ik gemeen uit de hoek? Als jij dat zo opvat, mijn excuses.

@ de rest: tot pagina 11 ofzo, ging het redelijk. Nee het was niet mijn bedoeling dat dit topic deze kant op zou gaan, jammer dat hier dus niet normaal gediscusseerd kan worden in het waarom wel of waarom niet.
Misschien kunnen ze dan maar beter de hele discussie fora sluiten.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:51

Ayasha schreef:
[
Wat heb jij zelf eigenlijk al bereikt Moeni? Want ik zie je hier nu al een paar keer afgeven op andere ruiters maar van jezelf is er ook niet veel bewijs van kunnen...

Ik vraag of Mister A gereden heeft. Dat is niet afgeven, afzeiken of wat dan ook. Dat is gewoon een vraag.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:03

In je beginpost schoentje. Komt heel denigrerend over.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:12

Oakland1990 schreef:

Citaat:
Ik ben gewoon eens heel nieuwgierig naar de mening van allerlei soorten paardenmensen...

Door deze vraag vind ik het juist niet denigrerend overkomen. Maar wat ik me wel af vraag. Het gaat er om dat er iemand in de buurt is. Waarom vinden springruiters het dan over het algemeen goed dat er iemand naast loopt zonder touwtje en waarom is het bij dressuurruiters vaak niet voldoende?

Daarnaast valt het mij op dat er steeds wordt gezegd die jonge dressuurpaarden hebben nog niet zo veel gezien, maar een 4-jarig springpaard hoeft ook nog niet zoveel te hebben gezien. Toch wordt daar wel van verwacht dat ze zich gedragen op concours. Waarom zou dit niet bij een dressuurpaard kunnen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:23

Lithya schreef:
Oakland1990 schreef:

Citaat:
Ik ben gewoon eens heel nieuwgierig naar de mening van allerlei soorten paardenmensen...

Door deze vraag vind ik het juist niet denigrerend overkomen. Maar wat ik me wel af vraag. Het gaat er om dat er iemand in de buurt is. Waarom vinden springruiters het dan over het algemeen goed dat er iemand naast loopt zonder touwtje en waarom is het bij dressuurruiters vaak niet voldoende?

Daarnaast valt het mij op dat er steeds wordt gezegd die jonge dressuurpaarden hebben nog niet zo veel gezien, maar een 4-jarig springpaard hoeft ook nog niet zoveel te hebben gezien. Toch wordt daar wel van verwacht dat ze zich gedragen op concours. Waarom zou dit niet bij een dressuurpaard kunnen?

Ik zie minstens evenveel jonge springhengsten met een touwtje begeleid.
Plus, en ook niet te vergeten, springpaarden mogen extra hulpteugels om.
Slof met inrijden, martingaal, andere soorten bitten etc. Dus helemaal met elkaar vergelijken kan je niet echt.
Ik heb beide takken beoefend, en heb minstens evenveel 'zotte' springknollen gereden als dressuurbokken.
Jong, spannend en bloederig, dan hoeft er weinig te gebeuren of je gaat af. Los van het feit of je zelf spanning hebt ofniet. 9/10 blijft het ook bij wat rondhuppelen en bokkensprongen. Maar soms ook dat het anders uitpakten dan is het donders heel handig en veilig dat iemand hem nog heeft.

Maar dit zijn zo van die stereotypen topics.Het gebeurd in beide takken (en anderen ook), en heeft vnl een veiligheidsreden. Eens in de baan rijden de ruiters dan ook direct voorwaarts en kan eventuele spanning direct afvloeien (ook niet altijd in dank afgenomen door medegebruikers van de piste :-) )
Maar dan zit je al in een iets of wat afgesloten terrein.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:29

bulck schreef:
Ik zie minstens evenveel jonge springhengsten met een touwtje begeleid.
Plus, en ook niet te vergeten, springpaarden mogen extra hulpteugels om.
Slof met inrijden, martingaal, andere soorten bitten etc. Dus helemaal met elkaar vergelijken kan je niet echt.
Ik heb beide takken beoefend, en heb minstens evenveel 'zotte' springknollen gereden als dressuurbokken.
Jong, spannend en bloederig, dan hoeft er weinig te gebeuren of je gaat af. Los van het feit of je zelf spanning hebt ofniet. 9/10 blijft het ook bij wat rondhuppelen en bokkensprongen. Maar soms ook dat het anders uitpakten dan is het donders heel handig en veilig dat iemand hem nog heeft.

Maar dit zijn zo van die stereotypen topics.Het gebeurd in beide takken (en anderen ook), en heeft vnl een veiligheidsreden. Eens in de baan rijden de ruiters dan ook direct voorwaarts en kan eventuele spanning direct afvloeien (ook niet altijd in dank afgenomen door medegebruikers van de piste :-) )
Maar dan zit je al in een iets of wat afgesloten terrein.

Slof zie je toch eigenlijk niet landelijk en regionaal op het losrijterrein. Tenminste niet hier in de omgeving. Maar je schrijft eens inde baan rijden de ruiters dan ook direct voorwaarts. Was dit maar waar. Daar heb ik minder moeite mee dan als er eerst een ouder/groom een aantal rondjes moet meelopen. Veiligheidsreden of niet. Heb het een aantal keer zien gebeuren dat de ouder/groom een tik kreeg omdat zij vonden meer rechten te hebben dan een ander. Vond de veiligheid van deze mensen dan ook ver te zoeken.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:31

Lithya schreef:
Slof zie je toch eigenlijk niet landelijk en regionaal op het losrijterrein.

Met springen of met dressuur ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:31

Oakland1990 schreef:

sorry dan :) het was niet zo bedoeld. Ik wil gewoon een korte vraag opschrijven zonder overal vind ik, denk ik, of een smiley achter te zetten.

Ik dacht gewoon een mooie discussie te beginnen. Er is nou eemaal een groot verschil tussen de spring- en dressuurwereld.
Ik meen niet dat ik op een gemene manier ben begonnen. 1 of meer pagina's terug vond ik de discussie wel gemeen worden. En dat hoeft niet vind ik, een pittige discussie mag wel denk ik :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:33

Slof mag alleen vanaf het Z.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:33

Je kon natuurlijk wachten op alle stereotiepe verhalen.
Springruiters vinden dressuurruiters "mutsen", en andersom vinden de dressuurruiters de springer "boeren".
Misschien dat iets meer respect over en weer op z'n plaats zou zijn.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:34

Moeni11 schreef:

Dus ?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:35

Michel123 schreef:
Moeni11 schreef:

Dus ?

Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:36

Lithya schreef:
Dus heb je er met jonge paarden in het B L of m niets aan met het springen en is het niet als extra hulpteugel aan te merken.

Als dressuurprikker snapte ik dit niet, maar nu dus wel.
Bedankt.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:38

bij dressuur mag geen slof niet dacht ik.
En bij springen pas vanaf het Z. Hier in de regio word er ook behoorlijk op gecontroleerd.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:39

schoentje schreef:
bij dressuur mag geen slof niet dacht ik.

Dat dacht ik toch ook, ja.
Helaas zie je ze in de training maar al te vaak, en niet altijd even deskundig gebruikt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:39

Ik denk niet dat Schoentje haar vraag denigrerend bedoeld is maar gewoon als een vraag.
Jammer dat de discussie zo vervelend word!!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:40

Adriana schreef:
Ik denk niet dat Schoentje haar vraag denigrerend bedoeld is maar gewoon als een vraag.
Jammer dat de discussie zo vervelend word!!

Vind ik ook.