sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:37

mijn paarden zijn ook sportpaarden en die staan een 4 tal uur per dag buiten en worden bijna iedere dag gereden.en es een dagje binne staan kan helemaal geen kwaad hoor.er zijn paarden die soms een gevaar zijn voor hun zelf in de wei

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:38

piezze schreef:
IKbenEllen schreef:
Dat heet bagatelliseren Piezze ;)

Ja dat is ook weer waar idd.
Maar vind jij veel zielige paarden dan op je weg? Wat is nou zielig? Ik zie wel eens paarden die in zo'n soort zak verpakt in de wei lopen, kap over hun kop, je kent ze wel. Die herken je eigenlijk niet meer als paard. Ik weet zeker dat de baasjes het goed bedoelen maar ik denk altijd zou die dat nou fijn vinden dat paard? Goed, geen enkele vlieg kan er meer bij maar wel aldoor zon ding aan je lijf.
Misschien staat paardje wel veel liever in zijn koele stalletje. Weten wij veel

Tja mijn paard heeft zomer eczeem en snel last van ontstoken ogen.
Vandaar helemaal ingepakt op de wei. En wat zal ze ongelukkig zijn als ik dat niet
doe. Dan schuurt ze haar manen en staart eraf van de jeuk en kan ze niet meer
kijken door haar ontstoken ogen. Beetje nadeken voor je zulke reacties plaatst hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:39

piezze schreef:
Tja Lowara, ieder zijn mening toch? Beweging kan je ook geven zonder in de wei zetten dus dat raakt kant nog wal. We hebben het niet over op stal laten staan maar over slechts 2 uur in de weide en verderest voldoende beweging, afleiding uitdagen etc.

Wie zegt dat die wedstrijdruiters in die Orun cursus niet op andere wijze in de basisbehoefte voorzien. Jij g aat er meteen vanuit dat ze 24 uur in een hokkie zitten. Vind je het gek dat die mensen zo reageren???

dan ben ik reuze benieuwd hoeveel uur per dag ze dan staan te longeren of te rijden.
als paarden meer dan 15 tot 20 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 worden gezet, kan het mij niet schelen hoe fijn alla pennymeisjes ze gaan wandelen met hun paarden, of rijden.
een dier is en blijft een bewegingsdier, en je kan mij niet wijsmaken dat ruiters die hun paarden zo houden, 4/5 uur per dag die paarden beweging gaan geven. ( en zelfs dat vind ik voor een bewegingsdier belachelijk weinig!!)
en zoveel uur beweging geven dat zo'n dier er voldoende uitkomt is A: niet realistisch, en B: niet paardwaardig, dier kan/mag immers in principe niet zelf beslissen wat hij doet qua lopen,maar moet zich die uren dan houden aan de regels en eisen die wij hem opleggen.
dus noem mij kortzichtig,maar ben reuze benieuwd hoe men dan toch wel vind dat hun paarden een diervriendelijk leven hebben?
Laatst bijgewerkt door Lowara op 19-08-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:39

casperrr schreef:
De recreatieruitertjes die af en toe een wedstrijdje mee pakken hoeven zich niet aangesproken te voelen hoor... :+

Voelde me door je verhaal daarvoor in het geheel niet aangevallen maar "recreatieruitertjes" vind ik behoorlijk neerbuigend :r

Alsof jouw crack andere behoeftes heeft dan mijn pownie... :+ Ze schijten allebei bruin hoor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:40

Ja ik ken ze ook hoor, de amateur wedstrijdruiters die hun paard een roze deken opdoen en nauwelijk los durven laten in de wei. Ja stom vind ik het ook maar ja ieder zijn meug. Als ze er verder goed voor zijn kan je er weinig aan doen. Meestal doen ze het uit liefde en denken dat een paard een menselijke behandeling juist prettig vind. Ik denk persoonlijk van niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:40

kabriolefaye schreef:
er zijn paarden die soms een gevaar zijn voor hun zelf in de wei

Hoe komt dat, denk je?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:41

IKbenEllen schreef:
casperrr schreef:
De recreatieruitertjes die af en toe een wedstrijdje mee pakken hoeven zich niet aangesproken te voelen hoor... :+

Voelde me door je verhaal daarvoor in het geheel niet aangevallen maar "recreatieruitertjes" vind ik behoorlijk neerbuigend :r

Alsof jouw crack andere behoeftes heeft dan mijn pownie... :+ Ze schijten allebei bruin hoor.

Zo'n crack is het niet, en hij schijt op het moment groen :Y)
Wat is er mis met recreatieruitertjes? Ik maak me ook niet druk om dressuurkakkers hoor :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:42

piezze schreef:
Ja ik ken ze ook hoor, de amateur wedstrijdruiters die hun paard een roze deken opdoen en nauwelijk los durven laten in de wei. Ja stom vind ik het ook maar ja ieder zijn meug. Als ze er verder goed voor zijn kan je er weinig aan doen. Meestal doen ze het uit liefde en denken dat een paard een menselijke behandeling juist prettig vind. Ik denk persoonlijk van niet.

:j dit klopt absoluut

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:42

quote Xapple

Vandaar helemaal ingepakt op de wei. En wat zal ze ongelukkig zijn als ik dat niet
kijken door haar ontstoken ogen. Beetje nadeken voor je zulke reacties plaatst hoor.[/quote]

Gewoon niet te persoonlijk opvatten zou ik adviseren. Jij hebt een goede reden om te doen wat je doet. Wat kan jou het ballen wat ik er van vind dan???

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:43

casperrr schreef:
Wat is er mis met recreatieruitertjes?

De denigrerende toon. Klaar.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:43

Jeetje wat zijn we allemaal overgevoelig vandaag???

piezze

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:44

volgens mij is 99% van Bokt recreatieruitertjes? zoveel edward Gallen en Ankies zijn er nu ook weer niet.

Kendra

casperrr schreef:
Hij steekt zn kop naar beneden en vreet aan een stuk door, loopt zn energie eruit. Nee hier hebben ze niet veel puf na een dag op wei. Hij staat er enkele uurtjes op (ik heb hem zelfs liever helemaal niet op wei want hij kan nu ongeveer een enkeltje naar de klinkiek van schumacher verwachten met die buik van hem...) dat hij de rest dan maar op stal staat is niet waar, althans in mijn geval niet.

Maar ik heb het nu over sportpaarden die meerdere keren per maand weg gaan voor concours. En zeer fanatiek trainen. De recreatieruitertjes die af en toe een wedstrijdje mee pakken hoeven zich niet aangesproken te voelen hoor... :+

Hét grote probleem met weidegang...te vette paarden! Vind ik ook. Maar dat vraagt management, weidemanagement. Stripbegrazing, of afwisselend in de wei en in de paddock, of....verzin wat! Het kan.

Wij hebben nooit problemen dat paarden de energie er uit lopen. Oud grapje: een zeer bekende dressuurinstructeur die ooit heeft gezegd: het paard verliest zijn impuls door weidegang.....en de ruiter maar zoeken in de wei...waar is die impuls toch gebleven :D :D .

Juist de paarden die regelmatig op concours gaan gun ik trouwens weiegang. Zeker bij meerdaagse wedstrijden die worden verreden onder de regels van de FEI (waar je je paard dus niet mee mag nemen naar huis 's avonds) vind ik zeer belastend en afstompend voor een paard. Kleine rotstalletjes op concours! Wij proberen dat te compenseren door juist die paarden na zo'n wedstrijd uitgebreid weidegang te geven. Even rust, alleen maar paard zijn, even weer de vrijheid - bevalt prima!

IKbenEllen

He als dat tjes er af gelaten was had je me niet gehoord hoor, want dat is precies wat ik ben, een recreatieruiter ;)
En 90% van wat hier komt.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 19-08-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:45

hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:46

piezze schreef:
IKbenEllen schreef:
Dat heet bagatelliseren Piezze ;)

Ja dat is ook weer waar idd.
Maar vind jij veel zielige paarden dan op je weg? Wat is nou zielig? Ik zie wel eens paarden die in zo'n soort zak verpakt in de wei lopen, kap over hun kop, je kent ze wel. Die herken je eigenlijk niet meer als paard. Ik weet zeker dat de baasjes het goed bedoelen maar ik denk altijd zou die dat nou fijn vinden dat paard? Goed, geen enkele vlieg kan er meer bij maar wel aldoor zon ding aan je lijf.
Misschien staat paardje wel veel liever in zijn koele stalletje. Weten wij veel

Zo'n paard heeft eczeem. Zonder 'zak' vergaat hij van de jeuk. Die paarden worden blij van de deken, steken vaak zelf hun hoofd er al door heen. Als je niet weet waar zo'n 'zak' voor is, kun je daar naar mijn idee helemaal geen oordeel over geven. Je zou het alternatief voor de 'zak' eens moeten zien.

Hier staan sportpaarden ook buiten, hoe lang weet ik niet. Bij Jur Vrieling staan ook met regelmaat paarden in de wei en een ander iemand met sportpaarden, Mirjam Drenth, heeft ook paarden in de wei. Ze staan wel apart (sommigen niet) en hebben zover ik dat kan zien geen bescherming om.

Buitenlucht heeft elk paard nodig, vind ik dan persoonlijk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:47

piezze schreef:
quote Xapple

kijken door haar ontstoken ogen. Beetje nadeken voor je zulke reacties plaatst hoor.

Gewoon niet te persoonlijk opvatten zou ik adviseren. Jij hebt een goede reden om te doen wat je doet. Wat kan jou het ballen wat ik er van vind dan???[/quote]

En zo heeft iedereen een goede reden om te doen wat hij/zij doet.
Ook hun paard kort op de wei/in de paddock enz.

Vind jouw taalgebruik wel bijzonder te noemen trouwens.
Laatst bijgewerkt door xApple op 19-08-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:47

nee hoor heel veel hebben geen exceem en krijgen toch zon zak. Bij ons in de buurt tenminste. Met exceem kan ik het zelfs begrijpen dat je alles doet om het leed te verzachten. kiezen uit de minste van 2 kwaden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:48

Er zijn ook niet-eczeem-zakken ;)

piezze

xApple schreef:
piezze schreef:
quote Xapple

Gewoon niet te persoonlijk opvatten zou ik adviseren. Jij hebt een goede reden om te doen wat je doet. Wat kan jou het ballen wat ik er van vind dan???

En zo heeft iedereen een goede reden om te doen wat hij/zij doet.
Ook hun paard kort op de wei/in de paddock enz.[/quote]

Ja dat vind ik dus ook!!!

Suzanne_J

Ik vind het grote onzin. Mijn sportpaard (als ik haar zo mag noemen) staat 24/7 op de wei (met ander paard en 2 grote open stallen) en is kerngezond en nooit moe of lui onder het rijden. Meestal is ze nog veel te fel terwijl ze eigelijk enkel hooi krijgt en een klein beetje brok maar ze is dan ook voor de helft een volbloed. Ik wil niet weten hoe mijn rijden eruit zou zien als ik haar de hele dag op stal liet staan..
Het andere paard daarentegen is juist heel kalm maar is toch nooit lui onder het rijden.
Onze paarden zijn nooit ziek, hebben nooit hoef en tandenproblemen en ze lijken zeer gelukkig.

Ik zie echt geen redenen waarom een sportpaard niet de hele dag in de wei kan staan. Ik kan me idd voorstellen als het paard na 3 uur op de weide staan, moe is onder het rijden. In die 3 uur zal hij veel van zijn energie hebben opgedaan. Maar paarden die altijd op de weide staan, zijn er niet meer zo van onder de indruk. Ik zie onze paarden zelden rennen in de wei, meestal staan ze gewoon maar wat of proberen ze nog wat te grazen.
Daarbij als het paard lui is bij het rijden lijkt mij het probleem eerder bij de ruiter te liggen..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:49

IKbenEllen schreef:
Er zijn ook niet-eczeem-zakken ;)

Ow echt, zijn er verschillende paardenplaagzakken op de markt (haha). Ik zie hier veel van die zilverkleurige. Die paarden laten de andere paarden ook een beetje links liggen. volgens mij herkennen ze elkaar niet echt meer als zijnde een paard.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:50

IKbenEllen schreef:
casperrr schreef:
Wat is er mis met recreatieruitertjes?

De denigrerende toon. Klaar.

Sorry maar als je je daar nou druk om maakt! :+
Als ik dressuur of springmuts hoor moet ik er alleen maar om lachen! Jij je eigen ding toch? Wees er dan ook trots op ;) Ik verveel me al als ik nog niet eens is de weg uit ben met een buitenrit :P AL ben ik ook geen anky of jeroen dubbeldam. Ben ook maar een prutsertje die hoopt een leuk rondje te kunnen sturen in de ring :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:50

Kendra schreef:
Daarnaast blijft de vraag: wat is een wedstrijdpaard? Is dat Totilas (dan zou ik ook wel 7 x nadenken voor ik die hopla zo de wei op gooide) of is dat de 4jarige die af en toe een B-proefje loopt? Daar zit nogal wat verschil in.

Bij Edward Gal komen vrijwel alle paarden dagelijks een paar uur op de wei. Weet niet of Totilas daar ook bij hoort maar het gros, ook de wedstrijdpaarden, wel.

Overigesn snap ik ook niet waarom zgn. sportpaarden niet op de wei zouden kunnen. Een paard is een paard en ingeacht hun gebruik hebben ze allemaal dezelfde basisbehoefte.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:51

Wat is er erg aan die vliegenkappen of dekens? Je moet is zon masker opzetten, je ziet er alles mee hoor! Anders haal ik ze met ontstoken ogen naar binnen... Niet normaal hoeveel van die vliegen er soms opzitten!