Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:56

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Thamar zit niet op haar kont maar op haar jeweetwel.

Dat probleem heb ik ook. Heeft ook met je bouw te maken. Thamar heeft er alleen geen last van, die rijdt de hele dag. :D
Ik daarentegen lig compleet open na 1 paard.

Ontopic:
Ik denk ook niet dat het slim is om daarop te gaan selecteren. Tenzij je de grens bij 6 legt want die halen de meeste wel.

Een 6 is voldoende, en daar heb ik het ook de hele tijd over :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:57

Suzanne, Meen je dat :oo Het lijkt mij vreselijk om altijd open te liggen.

Volgens de KNHS is een voldoende een 5 (?), en als ik zelfs zessen en zevens haal is voor het overgrote deel een 5 of hoger wel te halen :D

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:59

Fitzroy schreef:
O en als we toch bezig zijn, misschien moet Edward met zijn kapstokjes ook maar B blijven rijden?
Ja, ik sla nu door :D maar hier gebeurt niet anders.

Dus volgens jou zit Edward onvoldoende omdat hij kapstokken heeft?
Als je mijn posts duidelijk hebt gelezen hebt ik het elke keer over een voldoende zit, niet of iemand kapstokken of pianohandjes heeft... Want ook dan is het wel degelijk mogelijk om een 6 te scoren en je paard niet in de weg te zitten.

Maar volgens mij gaat dit topic er niet over om te zeggen wie er in de GP wel of niet goed zit, maar over de nieuwe dressuurproeven en wat er te verbeteren valt..

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:59

Mootje schreef:
Suzanne, Meen je dat :oo Het lijkt mij vreselijk om altijd open te liggen.

Volgens de KNHS is een voldoende een 5 (?), en als ik zelfs zessen en zevens haal is voor het overgrote deel een 5 of hoger wel te halen :D

Voldoende is idd 5, maar een wp heb je pas vanaf allemaal 6en(180/204).

pearlie

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:05

Gaat dit nog over de nieuwe proeven?

Ik vind trouwens het verschil tussen de L en de M niet heel groot. Uiteraard wordt er meer gevraagd van de combinatie mbt oprichting, overgangen, etc. maar verder zijn het gewoon ándere onderdelen. Zoals schouderbinnenwaarts ipv wijken.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:18

stond laatst toch ook iets over in de paard&sport ?

Zo een hele rubriekding met informatie :Y)
Laatst bijgewerkt door xxOrlando op 14-07-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:50

ambre schreef:
Ik ben geen voorstander van maar 1 jury bij het ZZL.Sterker nog,ik zou graag in het Z2 ook 2 jury's zien.
Zo voorkom je het 'sinterklaas' effect en krijg je een realistischer beeld.

Spuit elf lag even op het strand en ik loop dus wat achter.

De KNHS wil ook best dat er in de Z2rubrieken 2 jury's worden neer gezet, maar dit is wel een hogere kostenpost voor de verenigingen. Ik wil wel Z2 en ZZlicht an elkaar plannen om aan die wens te voldoen, maar dan moet ik weer andere klasses naar de vrijdagavond verplaatsen bijvoorbeeld en of dat lekker gaat lopen, weet ik niet. Het lukt ons niet om B t/m ZZlicht op een zaterdag allemaal te laten rijden, dat zijn er teveel.

Ik weet ook nog wel wat sinterklazen voor je sportpredikaatje, maar we zitten wat ver weg voor jou ;).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:59

maar zoals ik hier lees worden waarschijnlijk niet alleen de proeven veranderd maar ook het gemiddelde van 6 naar 5 om een wp te rijden?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:01

denk het niet hoor Bitje. er worden hier opties aangedragen en verder wordt er een hoop gespeculeerd :+

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:05

Kan er trouwens niks over op de site van de KNHS vinden...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:15

Het gaat al een aantal pagina`s niet meer over de proeven, maar over een mogelijke beoordeling.

Ik denk dat veel mensen wel wat te moeilijk denken, het moet ook uitvoerbaar zijn :j

Het is trouwens wel weer een mooie melkkoe voor de KNHS, weer zoveel nieuwe boekjes en dvd`s :+

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:18

Proeven gewoon van de site halen! :+

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:46

Mag ik nog een suggestie geven?

Jonge paarden( 3 jaar) wel in de L1 kunnen laten starten....

Zo voorkom je dat paarden niet kunnen worden uitgebracht met een ervaren ruiter, immers, 2 keer Z1 en je moet L1 starten....
Maar je paard mag dat niet en blijft nog maanden op stal terwijl hij best in oktober een L1 proefje kan lopen, goed voor de spieren en het hoofd!

( regionale) wedstrijden rijden is een prima voorbereiding op B.v. PAVO cup etc.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:41

Frantic:ik ben het prima eens met de leeftijdsgrens.Een 3 jarige hoort naar mijn idee niet eens op concours.Zeker niet pootje over te gaan.

Fitzroy:Thamar heeft regelmatig een 8 of 9 voor haar zit en bovendien is stuiteren altijd nog veel minder erg dan duwen en knijpen met de zit.

Ik denk dat het allemaal niet te moeilijk moet worden.Zo slecht is het nu ook weer niet.
We hebben het hier over de paar rotte appels die er doorheen glippen en die blijf je toch houden.
Een aparte groep voor profs en amateurs lijkt mij ook niets.
Waar zou ik bv onder vallen?Ik rijd subtop met 2 matige paarden en de paar goede paarden die ik rijd heb ik te weinig begeleiding mee.
Zo rijd ik dus nooit bovenaan mee en kan ik mij zeker niet meten met de profs!
Niet dat dat mij iets uitmaakt,maar altijd onderaan is ook geen feest.

Misschien moet het oude diploma rijden weer terug?
En de Z proeven kunnen best iets duurder zodat er 2 juryleden kunnen zitten.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:41

blacknorton schreef:
daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.

even terugkomend op dit stukje:

Ik ben het enerzijds met je eens dat de proeven aangepast mogen worden anderzijds absoluut niet.
Zelfs de B -AB zijn officiele wedstrijden met officiele eisen. Sommige shetten kunnen inderdaad gewoon niet goed galloperen, vooral op kleine delen als een volte. Maar toch, de galop is een basisgang, die iedere basisruiter moet beheersen. Kan je dit niet, dan kan je in mijn ogen beter bixie gaan rijden.

De M1, M2 B bestaat al en is eigenlijk nog te weinig, als je veel mensen ziet. Ik kom regelmatig (op kampioenschappen) mensen tegen die met hun pony veel meer kunnen dan dat stukje wijken of schouderbinnenwaarts, pony's die zo mogelijk meer getalenteerd zijn dan die internationale pony's. Nu moet je bij de B pony's vanaf de L2 gaan denken richting leeftijd +11 van de ruiter. Natuurlijk zitten er jongere kinderen bij, maar is dat niet nou juist knap? Ik vindt dat dat de paardensport zo charmant maakt. een 80 jarige kan nog uitkomen tegen een 20 jarige. Mannen en vrouwen, alles kan je tegen komen. In welke sport heb je dat nou?

De L1 en L2 zijn er allang voor de kleintjes, evenals de M1 en de M2 (alleen B). De proeven mogen langer doorgaan, tot de Z2, want nu wordt je "gedwongen" door de knhs om de overstap naar een groter pony te maken. Wat als dat kind gewoon nog een jaar of 2 eigenlijk op haar super goede kleintje past? Is het niet zonde dat deze pony's gewoon de kans niet krijgen om echt te laten zien wat ze kunnen?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:43

Frantic, daar ben ik het dus niet mee eens. Jij zegt dat een paard van 3!! in het L1 mee moet mogen rijden?

Als je ziet hoeveel (semi) profs er bij ons in de kring meerijden (Den Bosch) dan is het al helemaal niet meer leuk om mee te rijden in de klasse waar deze ruiters/amazones in meedoen.
Ik heb eens in de L1 een jaar of 5 geleden (met een ander paard) tegen een prof gereden: ik reed een nette proef, volgens het boekje. Zij reed een vreselijke proef, bij halt houden maakte het paard 3 pirouettes en bokken tijdens de proef, tegen de hand etc. en tóch werd zij eerste. Iedereen (mijzelf incluis) lag van verbazing naast zijn kruk.
Voor mij mag het zo geregeld worden dat er aparte prof-klasses komen, dan zijn we gelijk van deze oneerlijke concurrentie af.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:47

Dat hoor ik wel vaker:dat de profs op hun naam al punten krijgen.
Ik geloof dat niet zo.Voor die slechte stukken scoren zij ook laag,maar voor andere onderdelen misschien juist weer heel hoog.
Zoals fitzroy een tijdje terug al neerzette:een proef door jury ogen bekijken is soms heel anders:onderdelen los van elkaar bekijken en beoordelen maakt soms dat er totaal iets anders uitkomt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:11

op zich snap ik wel dat je geen prof in je baan wilt, maar kom op!
Je denkt toch niet dat een prof blijft starten in de L1? Alleen om te klasseren en de ervaring voor het paard. En"pootje" over, dat neemt toch iedereen al mee in de training? Het is notabene maar 5 meter.
In januari mogen ze trouwens wel in de L1 starten, alleen niet in oktober al.
Daarbij heb ik het over mensen die 2 keer Z gereden hebben.....

Echte profs moeten in de M of Z beginnen, maar ook die paarden hebben eerst wedstrijd ervaring nodig.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:35

maar dan nog hoort een 3jarige gewoon niet op concours..?

profs mogen van mij best lager maar gewoon naar de leeftijdsklasses die we nu hebben ;) laat ze lekker in april in het L1 starten dan..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:39

Ze mogen pas in April van het jaar dat ze 4 worden L lopen.
En ik ben het met je eens dat een prof geen L1 meer start,maar dacht dat we het over alle klasses hadden?
En wie is er prof en wie niet?Een amateur met een geweldig goed paard die GP heeft gelopen zou dan ook niet moeten mogen starten?
En 2x Z zegt toch ook niets?Wil echt niet zeggen dat je de sterren vd hemel kunt rijden.Misschien heb je er met beide paarden wel 8 jaar over gedaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:44

Ik vind het niet zo erg dat ze een aantal maanden dezelfde proef hebben. Start niet zo vaak en rij ze uit mijn hoofd dus dat scheelt weer leren ;)

Ik snap alleen niet dat er in het M1 geen SB en travers meer in 1 proef zit. Dat was vroeger (denk 13 jaar geleden dat ik voor het laatst gestart ben in het M2) volgens mij wel zo.

Dat de eventing de reguliere proeven rijdt vind ik niet zo verkeerd, hoewel de proef voor het M (L2 proef) wel wat moeilijker mag.

Wijken ben ik geen fan van en lichtrijden is vooral het juiste been een probleem :o Ga dat teveel analiseren waardoor ik de kluts kwijt raak. In theorie weet ik het prima en ik moet echt wachten tot de bocht om het te voelen

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:47

of reed je een hoog geklasseerd paard naar het Z en de volgende startte je gelijk z ;) ben het met je eens dat dat niets hoeft te zeggen ambre!

en idd pas als ze 4 zijn mogen ze L lopen en dan zou ik het niet erg vinden als een 'prof' zn jonkie voor de ervaring in het L1 mee laat lopen..

ik vind het wel saai en raar dat er maar 4 proeven per klasse zijn.. van mij mogen dat er wel wat meer zijn, en iedere 2 maanden vond ik leuker..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:59

nu even over een heel andere boeg,

wat vinden jullie van het promoveren obv klassering in de rubriek ?

mijn schoonzus rijd in Duitsland en daar promoveer je pas als je daadwerkelijk een aantal keer tot de prijswinnaars behoort.

bijvoorbeeld: 3 x eerste geweest in een rubriek met meer als 15 deelnemers = verplichte promotie
of: 1e prijs 10 punten 2e prijs 5 punten en 3e prijs 1 punt.... promotie bij 30 punten

het grote voordeel is dat mensen niet meer achter een speciaal jurylid hoeven aan te rijden omdat deze wekelijks 25 ruiters van de 27 starts een winstpunt geeft.

als het goed is komen de beste ruiters uit elke rubriek zo bovendrijven en die kunnen vrij snel promoveren naar een volgende rubriek, is paardlief qua leeftijd nog niet startgerechtigd in die rubriek dien je thuis te blijven tot hij dat wel is.

Verder hoop ik ook dat in de nieuwe proeven de opbouw tussen de klasses wat gelijkmatiger wordt .

als voorbeeld de keertwending, waarom in vredesnaam wordt de keertwending in de M2 net zo zwaar aangerekend als in de Z2 als hij niet perfect is ?
maak een vorm van opbouw in deze toch (voor veel mensen) moeilijke oefening...

bijvoorbeeld in de M1 een grote wending om de achterhand (bijvoorbeeld een meter in doorsnee),
In de M2 dezelfde keertwending al wat kleiner laten zijn en pas vanaf de Z1 verkleinen tot de huidige gevraagde grootte.

hetzelfde met de schouderbinnenwaarts, laat een M1 combinatie schoudervoor rijden en pas vanaf de M2 een schouderbinnenwaarts,

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:00

Tja hier in Zuid Holland heb je ook wel een rubrieken waar je alleen bent. Dan heb je makkelijk je punten dus :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:02

Citaat:
bijvoorbeeld: 3 x eerste geweest in een rubriek met meer als 15 deelnemers = verplichte promotie
of: 1e prijs 10 punten 2e prijs 5 punten en 3e prijs 1 punt.... promotie bij 30 punten