Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:37

ik heb een lichtgrijze fjord,ik heb meestal een 7 of 8,en reken maar dat het ook hard werken is om haar schoon en netjes te hebben voor de wedstrijd

en idd,keurig schoon en netjes verzorgde manen is toch wat je mag verwachten?en een schoon paard met veel wit een hoger cijfer als een schone vos bv?

Tamara_H

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:43

Een zwarte lijkt ook heel makkelijk schoon te maken, maar probeer die maar is 5 sec. stofvrij te houden zodat je het niet ziet.
Hahaha das ook moordend werk :P

Maar ik denk dat het meer om het totaal beeld gaat bij de verzorging dat alleen het ''poets werk''.
Elke jury heeft hier natuurlijk een andere kijk op

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:45

newamsterdam schreef:
Jolandaa schreef:
Waarom wil je persee een 9 voor de verzorging? :+

dat mag ze toch gewoon vragen doe niet zo dom ik ga toch ook niet z'n reactie plaatsen als jij z'n vraag zou stellen?!!!!!!! ;) :+

je geeft wel een zeer vergelijkbare reactie als antwoord nu.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:44

Abeltje77 schreef:
Ik zie hierboven gewoon een mooi paard, netjes gevlochten, alles schoon. Maar zo zijn ze allemaal toch als ze op wedstrijd gaan (altans, zo zou het moeten en zo zie ik ze ook wel meestal) dus waarom zou dit een 9 moeten zijn?

Waarom niet??

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:09

dodyg schreef:
bij mij krijgen meestal alleen paarden die wit zijn of met veel wit een 9 maar dan ook allen als ze echt mooi wit zijn en verzorgd

Snoevie schreef:
en een schoon paard met veel wit een hoger cijfer als een schone vos bv?

Idd
Er hoeft daar toch geen onderscheid in gemaakt te worden? Of wel?

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:16

Ik ben sinds dit jaar ook jury en ik ben het met jullie eens dat een cijfer voor de verzorging niet standaard gegeven moet worden. Ik heb hier dan ook bijna altijd verschil in zitten tussen diverse combinaties. Iemand die daadwerkelijk aandacht heeft besteed aan de verzorging van zijn of haar paard mag hiervoor beloond worden tov degenen die dit niet doen. Echter, ik neem bij het onderdeel verzorging niet alleen mee of iemand zijn paard goed gepoetst heeft. Ik let voornamelijk ook op de algehele conditie van het paard, en of het paard passend harnachement draagt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:35

dat klinkt goed denk ik.

hoe zie jij aan een combinatie of er echt aandacht is besteed aan de verzorging?

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:43

Ik let op de conditie van het paard ( verkeert het paard in een normale sportconditie - niet overdreven dik of mager, zit er een nomale tot goede glans op de vacht van het paard, is de vacht niet midden in het seizoen nog dik, etc), daarnaast let ik op de conditie van de hoeven voor zover mogelijk te bepalen ( geen extreem lange hoeven of scheuren). En dan kijk ik of het harnachement in orde is, geen scheuren of rare dingen of een niet passend zadel/ hoofdstel, en uiteraard let ik erop of de ruiter er verzorgd uitziet. Dit hoeft niet te betekenen dat er in dure spullen wordt rondgereden maar alles moet wel heel en fris zijn. En tot slot dient het paard in mijn ogen gewoon netjes ingevlochten te zijn en normaal gepoetst, geen grote vlekken of dergelijks. Bij mij is het dus echt niet zo dat alleen een schimmel een 9 kan scoren ;)

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:49

StephanieDK schreef:
Ik let op de conditie van het paard ( verkeert het paard in een normale sportconditie - niet overdreven dik of mager, zit er een nomale tot goede glans op de vacht van het paard, is de vacht niet midden in het seizoen nog dik, etc), daarnaast let ik op de conditie van de hoeven voor zover mogelijk te bepalen ( geen extreem lange hoeven of scheuren). En dan kijk ik of het harnachement in orde is, geen scheuren of rare dingen of een niet passend zadel/ hoofdstel, en uiteraard let ik erop of de ruiter er verzorgd uitziet. Dit hoeft niet te betekenen dat er in dure spullen wordt rondgereden maar alles moet wel heel en fris zijn. En tot slot dient het paard in mijn ogen gewoon netjes ingevlochten te zijn en normaal gepoetst, geen grote vlekken of dergelijks. Bij mij is het dus echt niet zo dat alleen een schimmel een 9 kan scoren ;)

Klink goed :D
Zou het kunnen dat de opleiding veranderd is? Aangezien jij dit jaar jury bent geworden. Of ligt het aan jou?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:51

Ik bijna altijd een 9 op verzorging bij de pony. :D
Weet niet hoe ik het flik, lekker goed poetsen, mooi invlechten, tja..... En toch hebben wij altijd een andere jury :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:53

ik vind het wel goed klinken,eerlijk iig.

ach qua vlechten heb ik het makkelijk met mijn fjord :D

serieus,ik help vaak op de wedstrijden hier en het hoogste,ook bij verschillende jury's is gewoon een 8

rij jij dan gewoon KNHS maaikee?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:08

StephanieDK schreef:

Zo hoort het!

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:27

@sharintje1, ik zou eerlijk gezegd niet weten of de opleiding veranderd is. Maar in mijn ogen houdt verzorging zoveel meer in dan degene met het duurste spul dat het meeste blinkt het hoogste cijfer geven. Alles moet gewoon,zoals het woord zelf ook al zeg, verzorgd zijn :) Dus niet alleen het plaatje ruiter- spullen, maar de algehele conditie van het paard. Als ik vind dat een paard echt in onwijze over of onderconditie verkeert, geef ik dit aan bij de ruiters. Over het algemeen wordt dit gewaardeerd hoor! Soms heeft men het met de beste bedoelingen niet eens in de gaten.. en dan kunnen ze er in de toekomst beter op letten :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:29

als je een schimmel echt goed wit hebt krijg je een 9!!
of een paard met hoge witte benen krijg je ook sneller een 9
maar met een paard met weinig aftekening blijft het waarschijnlijk een 8 ;)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:32

dieketje schreef:
als je een schimmel echt goed wit hebt krijg je een 9!!
of een paard met hoge witte benen krijg je ook sneller een 9
maar met een paard met weinig aftekening blijft het waarschijnlijk een 8 ;)

Je hebt het verhaal van Stephanie niet goed gelezen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:40

zou toch ook zot zijn,als je met veel wit of geheel wit een hoger cijfer krijgt als iemand met een bruine oid

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:42

Snoevie schreef:
zou toch ook zot zijn,als je met veel wit of geheel wit een hoger cijfer krijgt als iemand met een bruine oid

Ja tuurlijk zou dat te zot zijn!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:47

Ik heb een keer een 9 gehad, en ze kwam haar hokje uit omdat ze er zo veel respect voor had haha *D

Mijn tinker heeft veel sokken en heeft veel zit en een witte staart ( zie profiel foto's )
hengsten vlecht in, vlecht in staart aan de bovenkant!, net wit dekje, ik net in mijn pakje en plastron, en haar netje met strik! En mijn pooony spier en spier wit, ook de sokken, staart en manen. Daar moet ik altijd nog veel voor wassen voor ik op wedstrijd ging want hij lag altijd nog in zijn stront haha ;) Maar ik ga nooit met mest vlekken naar wedstrijden :o

maar ligt ook heel erg aan je jury! Maar in principe is het die 9 wel waard, al dat boenen en gedoe voor wedstrijd pff haha

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:56

Verzorging is een onderdeel, die in principe niet van belang is.
Het is een handig onderdeel om het aantal punten wat je haalt, aan te passen. Ben je in de ogen van een jury eigenlijk niet helemaal winstpunt waardig, maar met het punten aantal zou je deze wel krijgen, dan kan het onderdeel verzorging toch wel eens uitkomst brengen. Jury leden kunnen dit goed beoordelen. Dus heb je een zes op verzorging, maar ziet je viervoeter er in jouw ogen schitterend uit, dan heb je hoogst waarschijnlijk toch nog niet helemaal voldaan aan de rij-technische eisen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:58

chaatje16,iemand met een bruin paard kan ook wel heel veel tijd en moeite in de verzorging hebben gestoken,dan zou het die 9 net zo goed waard zijn,alleen valt dat natuurlijk minder op als bij een paard met veel wit

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:02

Vandaag wedstrijd gehad in de B dus cijfer "verzorging" telde weer mee.
Nu ben ik iemand die alles tot in de puntjes voor elkaar heeft, dat kan Share hier op bokt beamen :o
* Paard gewassen
* Netjes ingevlochten manen en staart
* Paard heeft goede conditie
* Zadel en hoofdstel schoon en in uitstekende staat
* Nieuw jasje, rijbroek, handschoen en cap plus gepoetste laarzen

Cijfer een 6
Schiet mij maar lek maar dat heb ik nooit eerder meegemaakt.
Was het een 7, 8 of 9 geweest had ik ook nooit aan een winstpunt gekomen dus daar hoefde de jury het niet voor te doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:22

een 6 is idd niet erg hoog nee,geeft die jury altijd een 6 voor verzorging?

want het is alsnog wel voldoende,maar idd aan de lage kant in vergelijking met de meesten

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:03

nou mijn zus reed een schimmel en die was bijna wit en als die goed schoon was kreeg ze een 9 nu rijd ze een bruine met 4 hoge witte benen en die zijn altijd spierwit en ze krijgt ook een 9
terwijl ze met haar donkere paard bijna zwart niks geen aftekeningen een 8 krijgt bij de zelfde jury

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:09

@dieketje, ik snap je redenering wel, het lijkt misschien (en het zal waarschijnlijk ook wel zo zijn...) dat er veel jury's zijn die zo denken. Ik vind dat echter niet de manier om een verzorging te beoordelen. Het gaat om het geheel, en als iemand dan een vos heeft zonder aftekeningen, die verder aan alle in mijn ogen 'eisen' voldoet, dan krijgt deze net zo goed een 9 onder aan het protocol als dat een schimmel zou krijgen :) Omgekeerd hetzelfde. Al is een schimmel nog zo mooi gepoetst, maar ishij mager/ slechte hoefverzorging en niet passend harnachement, dean krijgt deze van mij hier eveneens een lager cijfer voor bij het onderdeel verzorging.

@Johanna59, ik snap je verhaal en het onderdeel verzorging mag ook NOOIT de beslissende factor voor een promotiepunt zijn, echter als een combinatie in de ogen van de jury absoluut niet winstpuntwaardig is, dan mag hetook al niet zo zijn dat 1 of 2 punten hoger / lager het verschil kunnen maken tussen wel of geen winst. Dan zit er al iets fout in de eerdere beoordeling ( het totaal aantal punten komt dan te hoog uit). Echter bij een twijfelgeval wel/geen winst kan iemand hier ooit wel eens geluk/ pech mee hebben ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:49

@ Kabouterdans
Ik snap er werkelijk ook niks van :n alles was werkelijk tiptop! super netjes.. ik denk dat ze die 9 gewoon verkeerd om hebben opgeschreven ;)