Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:36

Wij kunnen ons terrein wel af :+
Maar wel met het vrachtwagentje.
Binnenbak 500m moeten we p.p. E10,- betalen per uur, en als je dan met 4 pony's komt rijden, zusje 2, en ik die andere 2, word het duur :o

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:12

loesje166 schreef:
dan heb je weer een voordeel als je een pony hebt die niet op ijzers staat :D
wij kunnen ook in de buurt gaan rijden maar daar willen we ze ook niet elke x mee lastig vallen.. en ik moet elke dag om 7.15 wegrijden.. en ben rond 16.30 pas weer thuis dus dan is er weinig mogelijkheid om te rijden

Onze pony's staan wel op ijzers ;) We krabben de hoeven niet uit voor ze naar buiten gaan en de wei was pas ingezaaid en helemaal zonder hobbels ed.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:13

Poeh, dat is idd duur Jeanine!!!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:18

pietsie schreef:
Sorry Esther ,ben het niet met je eens ,hier geen rijke ouders maar wel veel inzet van beide, dus ouders en kind

ja dat denk ik eerder
je hoeft neit meteen rijk te zijn als je zo hoog rijd
reken maar dat er heel wat geld bij elkaar wordt gesraapt voor die lessen en wedstrijden

x_Jeanine_x

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:34

Tja, dat vinden wij ook, en de binnenbak waar we kunnen rijden, is het ook een ijsbaan...dus dat word hemook niet...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:21

Mijn beste vriendin is HTC ruiter, het is geluk, ouders die ook beetje horse fan zijn en heen en weer willen rijden, en geld, ze heeft een tijd gehad dat ze het niet meer leuk vond..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:37

Dan ben ik benieuwd wie jouw beste vriendin is, ik ben ook bij het HTC.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:22

meestal rijke ouders, die willen dat hun kind het helemaal gaat maken...

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:38

talentvol paard? --> heel goed, maar als je er zelf niets van bakt kom je er niet,
talentvol ruiter?--> heel goed, maar met een mindere kwaliteit paard kom je er niet,
talentvol paard & talentvolle ruiter--> top match (mits er getraind word, of course)

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:48

Tja, soms zie je ze wel eens rijden dan denk je echt; wat rijden die slecht o.o
Maar dan springen die beestjes gewoon geweldig goed.

Maar soms zie je ze er tussen die het wel echt kunnne :).

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:06

Ik zit ook bij het HTC :D

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:04

Vaak is het een combinatie van rijke ouders, waardoor mogelijkheden ontstaan. Op een goede pony, met veel les had ik misschien ook wel een stuk verder kunnen komen. Nu is het zo dat we wel geld hebben, maar niet al het geld richting de paarden gaat. Dus heb ik lekker aan Haflinger, waarmee ik binnenkort weer ga mennen en een KWPN-er die ik op wedstrijden uitbreng, die is van iemand voor wie ik de paarden uitbreng.

Wat me altijd wel opvalt is dat veel van deze kleine succesjes, er maar heel weinig paard blijven rijden.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:09

Ik val niet helemaal meer onder de jonge ruiters. (16)
Ik had geen ouders die mij het paard op dieuwde elke dag, ik moet altijd smeken om 1 uurtje per week naar de manege te mogen. Wel kom ik uit een muziek familie, waar ik zeker had kunnen doorbreken met saxofoon spelen. Maar dat was niet wat ik wou. Maar zodrat ik 15 werd heb ik een baantje gezocht. Ik werk elke week keihard. zodat ik 3 privelessen (van een jonge goedkope maar naar mijn mening zeer goede instructeur) per week te volgen. Ik heb ook daar geregeld dat ik een paardje van hun kan rijden. En ik rijd elke dag 2 uur, op weg naar de grand prix :D:P
Ik bedoel maar, die jonge meisjes krijgen vaak hun pony's enzo, maar volgens mij willen die echt niet lekker elke dag rijden. volgens mij moeten die er soms opgetild worden.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:24

veel Geluk
Veel Geld
Veel Oefenen
je kan natuurlijk ook als je veel geld hebt een pony kopen die ZZ springt ;)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:53

Zelf ben ik ook vroeg begonnen, op mijn 8e hadden we een eigen pony met zijn 2en, en niet lang daarna allebei een eigen, omdat mijn zus te groot werd voor de 1e. We zijn allebei naar het M2/Z gereden, niet omdat mijn ouders zo rijk waren, maar door veel inzet van ons én van mijn ouders, en de wil en het doorzettingsvermogen om iedere dag weer te gaan rijden én je best te doen. Mijn vriendinnen had ik inderdaad ook vanuit de ponyclub. Er waren ook dagen dat ik 3 pony's reed van mensen. Daar maak je tijd voor. Het was naar school, even huiswerk, rijden, eten, huiswerk, slapen. Je zet er andere dingen voor opzij. Wij hadden wel 5x per week les, dit was bij de stalling inbegrepen.

Mijn pony was een vrij eenvoudige pony, maar met veel oefenen kan je prima tot het Z komen. Natuurlijk kost het veel geld, en is het niet voor iedereen weggelegd, maar door dingen ervoor opzij te zetten kom je een heel eind. Je hoeft dus niet altijd rijke ouders te hebben.

Nu heb ik zelf een dochter die niets liever wil dan een eigen pony, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om haar elke dag te brengen en te halen, en dan ook nog de weekenden wedstrijden etc. Daarnaast rijd ik zelf ook nog erg graag, dus als ze wat ouder is dan kopen we misschien samen wel een E-pony/klein paard. Ik zou dan toch wel kiezen voor een relatief "makkelijk" te rijden paard voor haar, wat ook een paard is waar je verder mee kunt komen in de dressuursport. Je maakt het jezelf dan ook wel makkelijker. De aanschaf zal dan wel iets duurder zijn, maar de maandelijkse stalling is de grootste kostenpost hier in de buurt. Goede instructie is overigens cruciaal.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:20

het is een combie want al zou ik veel talent hebben zou ik alsnog nu niet in de zz zitten met springen ik ben zelf 15 (bijna 16) en mijn ouders kunnen geen paard betalen dus ik moet het doen met de paarden van de manege die door jan en alleman gereden en verpest worden dus je moet gewoon geluk hebben dan je goed kan rijden lef hebt en geld hebt
ik heb zelf nu 3 jaar gespaard en kan eindelijk me eigen paardje gaan kopen en echt de sport in en die van 11 hebben nooit hun eigen beestje betaald

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:32

Stille meelezer meld zich, ik heb dit onderwerp al een tijdje gevolgd.. maar heb niet alles gelezen. Toch wou ik ook even mijn mening geven. Zelf ben ik nog maar pas begonnen met een beetje dresuur te beoefenen, ik ben altijd (en nog) een recreatieve ruiter geweest die liever een beetje leuk ''rondhobbelt'' dan ambities te hebben om serieus wedstrijden te starten.

Daarmee laat niet weg dat ik best wel sta te kijken van meisjes/jongens van een jaar of 10 die al op hoog dresuur/spring niveau rijden :wow: Om harstikke trots op te zijn als ouder natuurlijk! Wanneer kindlief dezelfde passie deelt, want ja over het algemeen zijn het vaak de kinderen waarvan ouders al rijden of hebben gereden. Daarmee wil ik niet zeggen dat veel trainen en doorzettingsvermogen niet nodig zijn... maar wanneer je ouders niet achter je staan, kun je nog zoveel talent hebben maar dan schop je het echt niet tot het z.. simpelweg omdat je op die leeftijd daar de centen niet voor hebt :)

Het is daarom ook prachtig om te zien wanneer een kind hierin wel gesteunt word door de ouders, alleen heeft het soms ook een keerzijde. Sommige ouders kunnen 'doorslaan' als het gaat om je kind wedstrijden te laten doen. Ik word nogal verdrietig als ik hoor of lees dat ouders hun kind teveel pushen om te 'moeten' presenteren in de ring. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld 6a7 dagen serieus trainen en daarvan ook nog 3x keer les, veel te veel voor een +-10 jarige... rond die leeftijd moet je je geestlijk en lichamelijk nog volop ontwikkelen en ik kan me best indenken dat het daarmee erg slopend is.

Ambitie en talent hebben is mooi... maar ik snap de drang niet zo achter dat presteren of het idee waarom jonge meisjes/jongens nu al op hoog niveau moeten lopen. Mijn mening is dan ook eerst lekker te leren 'spelen' met je pony, spelletjes doen etc. Wanneer er alleen maar aandacht is voor winstpunten word vaak(niet altijd dus) het plezier hebben vergeten. Talent vind zijn weg ook nog wel op latere leeftijd :)

Fidele schreef:
Helmaal waar Espie, ik vind het zelf ook geweldig het is ook mijn hobby natuurlijk!

Dochter is 12 en heeft grote plannen.......... ze wil in augustus na de regio, beide pony's verkopen en dan gaan we al op zoek naar een leerpaard, ze wil graag bij de junioren rijden.

De reden dat we al overgaan naar de paarden op haar 13e is omdat ze nu al 1.72 meet en volgens haar instructeur, LvL, leer je pas echt rijden op een paard........we zullen zien!!!

Misschien is dit een beetje afwijkend van het onderwerp maar ik ben erg benieuwd naar de argument(en) van de instructice waarom je op een paard pas echt leert rijden? :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:38

xCarolaa schreef:
Tja, soms zie je ze wel eens rijden dan denk je echt; wat rijden die slecht o.o
Maar dan springen die beestjes gewoon geweldig goed.

haha de mijne doet het ook, dressuur lijkt nergens op, neit aantezien (oorzaak wel gevonden :Y) )
maar springen gaat als de beste, en we vliegen er door heen.

ik denk dat het een goede pony met een goede ruiter moet zijn, die ook perfect les krijgt.
Niet iedereen heeft natuurlijk veel geld, maar valt mij wel op dat er veel dure vrachtwagens rijde met van die arogante kinderen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:48

paf schreef:
Ik val niet helemaal meer onder de jonge ruiters. (16)
Ik had geen ouders die mij het paard op dieuwde elke dag, ik moet altijd smeken om 1 uurtje per week naar de manege te mogen. Wel kom ik uit een muziek familie, waar ik zeker had kunnen doorbreken met saxofoon spelen. Maar dat was niet wat ik wou. Maar zodrat ik 15 werd heb ik een baantje gezocht. Ik werk elke week keihard. zodat ik 3 privelessen (van een jonge goedkope maar naar mijn mening zeer goede instructeur) per week te volgen. Ik heb ook daar geregeld dat ik een paardje van hun kan rijden. En ik rijd elke dag 2 uur, op weg naar de grand prix :D:P
Ik bedoel maar, die jonge meisjes krijgen vaak hun pony's enzo, maar volgens mij willen die echt niet lekker elke dag rijden. volgens mij moeten die er soms opgetild worden.

Hartstikke goed!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:49

ik zou het ook wel willen ik heb een meisje op school en die schept er veel over op maar zei is ook heeel rijk ze heeft altijd de duurste dingen ;)

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:54

Ja, het valt me ook op. Het is misschien een combinatie van puur geluk en rijke ouders; de rijke ouders kopen dure pony's, waarmee de ruitertjes geluk hebben, en waardoor ze zo omhoog stromen.

Hoewel ik achteraf ook wel zo'n ruitertje had willen zijn, die een supergoede pony onder zijn kont kreeg, en waarmee ik alles zou winnen met twee vingers in mijn neus, denk ik niet dat de sport dan leuker zou worden. Door goede pony's leer je veel minder dan door slechte; die moet je zelf omhoog rijden, wat echt een prestatie is, en waar je veel van leert. Verder denk ik dat zo'n jong ruitertje nog niet beseft hoe een goede pony hij/ zij heeft. En vaak worden die jonge ruitertjes gepusht, waardoor ze vaak stoppen als ze ouder zijn.
Laatst bijgewerkt door Marilyn_C op 24-01-10 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:58

Citaat:
De reden dat we al overgaan naar de paarden op haar 13e is omdat ze nu al 1.72 meet en volgens haar instructeur, LvL, leer je pas echt rijden op een paard........we zullen zien!!!

Maar wat maakt het uit of het een paard of een pony is? :? Ik hoor zelfs vaak dat je van de pony's veel kunt leren omdat die meer een eigen willetje hebben. Ik zou ook wel willen weten waarom je pas echt leert rijden op een paard.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:06

Marilyn_C schreef:
Citaat:

Maar wat maakt het uit of het een paard of een pony is? :? Ik hoor zelfs vaak dat je van de pony's veel kunt leren omdat die meer een eigen willetje hebben. Ik zou ook wel willen weten waarom je pas echt leert rijden op een paard.

Misschien omdat de gangen van en paard anders zijn? Een groter paard met extra bewegingis waarschijnlijk moeilijker uit te zitten, misschien wordt dat bedoeld.

Horse 321: ik denk dat het ook verschil maakt of een kind uit zichzelf traint omdat het graag beter wil worden in het rijden (en daardoor op de wedstrijden ook goede punten krijgt) of dat het uitgangspunt echt is dat ze wedstrijden willen rijden om punten/prijzen/kampioenschappen te halen. Soms gaat die visie samen maar niet altijd. Mijn dochter vindt het iedere keer een kick als ze voelt dat er iets beter gaat doordat ze iets beter aanvoelt of betere hulpen geeft, voor haar zijn de prijzen op een wedstrijd een leuke bijkomstigheid. De punten zeggen haar meer en ze zou zonder wedstrijden volgens mij net zo serieus ofenen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:18

@Martie: dat is wel een heel goede instelling, van je dochter!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:45

Dank je, Ava! :D

Komt misschien wel omdat het allemaal niet vanzelf is gegaan. Eerst alleen op de manege gereden, toen verzorgshetje erbij, later een wat grotere verzorgpony, toen 1,5 jaar een leasepony om te kijken of het allemaal kon en wilde en pas 1,5 jaar geleden een E-pony gekocht en toen ook pas privéles van iemand anders 1x per week. Ze voelt nu echt het verschil omdat ze nu dingen doet die eerst niet mogelijk waren (voor haarzelf EN de andere pony's). Ze zit nu overigens wel in een vrij steile leercurve, vind ik zelf! :D