[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiaojan

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:23

Ik heb dinsdag ochtend ook eerst nog les, in het kader dan is ze savonds moe en los ...

nou ja je bent gewoon zuinig op je pony, niks mis mee toch?

Geloof best dan de ponys daar moe van worden en dat er even een paar kwartjes moeten vallen daarna....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:26

Ja klopt, we hebben hem ook lekker even vrij gegeven. Soms hebben ze dat even nodig. Luca is nogal een heethoofd soms en om die reden zijn we met hem gaan springen, zodat hij iets anders in zijn koppie heeft. En dat werkt goed (en helpt hem meteen af van zijn bodemangst en angst voor al die grote paarden op het losrij terrein).

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:26

Ik zit er over te twijfelen om de D pony die wij in verkoop hebben staan te starten. Gezien mijn leeftijd moet ik tussen de paarden starten. Nu kan ik betreft gewicht makkelijk op die pony alleen qua lengte (vind ik zelf ) ben ik voor het mooi te lang.
Zijn hier ook mensen die eigenlijk te lang zijn voor hub pony maar toch starten ? Wat zijn de ervaringen daarmee?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:33

Kady1 schreef:
Ik zit er over te twijfelen om de D pony die wij in verkoop hebben staan te starten. Gezien mijn leeftijd moet ik tussen de paarden starten. Nu kan ik betreft gewicht makkelijk op die pony alleen qua lengte (vind ik zelf ) ben ik voor het mooi te lang.
Zijn hier ook mensen die eigenlijk te lang zijn voor hub pony maar toch starten ? Wat zijn de ervaringen daarmee?

Kijk eens naar Marjolein v.d. Bosch van Stoeterij Du Bois. Die is echt heel lang, maar rijdt gewoon al hun dekhengsten tussen de paarden. Als het plaatje een beetje klopt (en dan bedoel ik dat ze een correcte proef neerzetten), dan is dat prima te doen !

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:05

In het B en L moet je een overgang van halt naar draf via de stap rijden.

Ik ben ook altijd zuinig op mijn jonge paarden,ik rij zeker een jaar gewoon rechtuit zonder zijgangen.

Vandaag een klein rondje buiten gestapt op mijn rooie.
Wel achter mijn andere poown aan,maar ze was super braaf!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:10

E proeven hier ( b ) is ook halt-draf. Over stap moeten ze in principe aan rekenen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:04

Heeee Lisanne: was jij ook in Westervoort?? En wat leuk dat je door had dat ik er ook was!
Heb je niet gezien/niet herkend .Hoe laat heb je gereden? Had het leuk gevonden om je te zien! In ieder geval gefeliciteerd met je punten!!

Ik heb inderdaad 2 (krappe) winstpunten gereden: Vond eigenlijk dat ik voor de eerste proef ( 181) wat te veel punten heb gekregen ( proef was te slordig, te onrustig, had geen winstpunt hoeven zijn), en voor de tweede proef (180) wat te weinig. Vond zelf dat hij in deze proef superfijn liep, denk dat het voor mij mijn fijnste proef tot nu toe was.

Maar ben even goed tevreden. Het wijken was tot nu toe echt een probleem, afgelopen woensdag heeft mijn instructrice ( zij heeft hem even gereden), me over een hobbeltje heen geholpen.

En vandaag ging het wijken in de proeven drie van de vier keer gewoon goed. Ben ik superblij mee. Net als ik blij ben met het feit dat hij mn het eerste deel van de tweede proef gewoon echt super lekker liep. Geen neiging om op mijn hand te gaan hangen, geen strakke, te korte toestand... Gewoon echt fíjn. Kortom: hier zit een tevreden mens!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:43

Fijn dat je tevreden bent Punz! Blijft dan toch weer lastig of het beeld overeen komt met je gevoel bij zulke punten. En super dat het wijken niet meer het grote struikelblok lijkt te zijn!
Ik heb je niet gezien hoor! Zag je naam op de uitslagenlijst voorbij komen haha, dus vandaar. Maar ik moest om 10.50 en 11.15 uur rijden. :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:16

Vanavond mijn eerste buiten wedstrijd gehad met de pony, ik vond het goed gaan, eerste proef dacht ik net wel net niet wp, 2de proef was de batterij leeg en de concentratie op, had ik 169 in de eerste proef en 155! in de 2de proef.... maar we zijn binnen de bordjes gebleven, niet op hol gegaan en ik kon redelijk blijven rijden en er niet vanaf gevallen :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:50

Zoooo ik kom weer onder mijn steen vandaan. Hoe is het met iedereen hier?

Nuadhu heeft half maart koliek gehad en ik heb gisteren pas voor het eerst weer gereden. Ging hartstikke goed.
Il had 16 mei mijn m1 debuut gepland maar dat heb ik afgezegd. Ik heb al mijn geplande wedstrijden afgezegd. We gaan weer lekker oppakken nu :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:21

Er niet van af vallen is altijd fijn Saskiaojan!
Cp112: fijn dat je paard weer in orde is!

Lisanne: als je zo rond de 180 rijdt... tja dan is het in principe niet goed genoeg om twijfelloos je punten te scoren en ben je voor mijn gevoel inderdaad wat meer afhankelijk van de goodwill van de jury, en de twijfel of beeld/gevoel wel overeenkomen. Dit bedoel ik niet ten nadele van de jury, maar als opdracht aan mezelf: "gewoon" beter gaan rijden :D

Maar voor een tevreden gevoel ben ik gelukkig niet afhankelijk van mijn punten hoor. Ik vind het fijn als ik na een proef kan concluderen dat het beter ging dan de week er voor... ( in dit geval; dat het me lukte hem niet vast te pakken en lekker met voldoende halslengte kon laten lopen. Helemaal super was het natuurlijk dat het wijken gewoon goed ging.. Dat was wel de kers op de taart.. ).

Als het dan ook nog een leuke score oplevert, dan is het extra leuk... Maar voorlopig ga ik voornamelijk voor mijn ontwikkeling als ruiter /onze ontwikkeling als combinatie, daar haal ik toch mijn grootste voldoening uit ( en sjaaaa... ik ben geen mega talent... (helemaal níet zelfs), dus de ontwikkeling gaat stapje voor stapje... Maar dat maakt me niet uit..zolang er maar ontwikkeling is)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:18

saskiaojan schreef:
Vanavond mijn eerste buiten wedstrijd gehad met de pony, ik vond het goed gaan, eerste proef dacht ik net wel net niet wp, 2de proef was de batterij leeg en de concentratie op, had ik 169 in de eerste proef en 155! in de 2de proef.... maar we zijn binnen de bordjes gebleven, niet op hol gegaan en ik kon redelijk blijven rijden en er niet vanaf gevallen :')

:(:) Dat is niet leuk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:19

Punz schreef:
Lisanne: als je zo rond de 180 rijdt... tja dan is het in principe niet goed genoeg om twijfelloos je punten te scoren en ben je voor mijn gevoel inderdaad wat meer afhankelijk van de goodwill van de jury, en de twijfel of beeld/gevoel wel overeenkomen. Dit bedoel ik niet ten nadele van de jury, maar als opdracht aan mezelf: "gewoon" beter gaan rijden :D

Maar voor een tevreden gevoel ben ik gelukkig niet afhankelijk van mijn punten hoor. Ik vind het fijn als ik na een proef kan concluderen dat het beter ging dan de week er voor... ( in dit geval; dat het me lukte hem niet vast te pakken en lekker met voldoende halslengte kon laten lopen. Helemaal super was het natuurlijk dat het wijken gewoon goed ging.. Dat was wel de kers op de taart.. ).

Als het dan ook nog een leuke score oplevert, dan is het extra leuk... Maar voorlopig ga ik voornamelijk voor mijn ontwikkeling als ruiter /onze ontwikkeling als combinatie, daar haal ik toch mijn grootste voldoening uit ( en sjaaaa... ik ben geen mega talent... (helemaal níet zelfs), dus de ontwikkeling gaat stapje voor stapje... Maar dat maakt me niet uit..zolang er maar ontwikkeling is)

Wel een goede instelling :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:21

Zometeen met de merrie naar de kliniek om te scannen wanneer we sperma kunnen bestellen *\o/* (lees: *\%/* :# *\%/* :# *\%/* )

En de uitslag van het bloedonderzoek van mijn zwarte is binnen, hij is op en top gezond. Veearts weet het ook niet meer -O- en adviseert hem voor de vacht dan maar een paar weken op het gras te gooien (maar waar he)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:25

SJ, je bent blijven zitten! Jammer dat het verder niet helemaal top ging.

Urielle hoop dat je kan laten insemineren.
Heb je nergens iets met gras in de buurt waar hij kan staan?
Wel fijn dat er niets mis was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:02

Gras genoeg in de buurt hahaha, maar dat is allemaal hooiland. Weilanden voor paarden zijn er niet veel, misschien dat ik eens vraag bij de overburen of ik hem tussen de koeien mag zetten voor twee weekjes ofzo.

De merrie is gelijk op de kliniek gebleven, zat een ei klaar van 4,5 cm :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:09

Mooi! Dat is handig scheelt weer keer rijden, duim met je mee.

Wel oppassen als je hem tussen de koeien gooit, koeienland is vaak veels te rijk voor paarden.
Zeker niet zomaar ineens doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:11

Mijn zwarte krijgt al jaren zeer eiwitrijk kuil omdat hij op hooi of 'droge paardenkuil' graatmager wordt, hij heeft juist extra eiwitten en voedingsstoffen nodig om een beetje in shape te blijven ;) Maar bedankt voor het advies :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:18

Staat die van jou nooit op de wei dan? Dat lijkt me maar niets eigenlijk..Staat ie op een paddock ofzo?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:23

Grinnik, als ik mijn fjord een koeienwei opzet, kan ik haar morgen rollen, vreetzakjes die fjorden.

Maar koeienwei die geschikt is voor melkvee is wel wat anders dan gewoon paardenweitje, zou daar wel voorzichtig mee zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:26

Suus___ schreef:
Staat die van jou nooit op de wei dan? Dat lijkt me maar niets eigenlijk..Staat ie op een paddock ofzo?

Nee, ik heb geen wei. Alleen mijn rijbak helaas. En een klein stukje wat ik ooit gebruikte als weitje maar binnen de week zo kapot getrapt was dat het paddock werd, nu is dat stukje mijn mesthoop ondertussen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:28

Jammer, is zo lekker paardjes op de wei, heb mezelf vandaag ook paardrij vrij gegeven, kan in de zomer.
Ze staan lekker op de wei, scharrellen lekker rond.
(Toobs heeft al aantal dagen zijn best gedaan, mocht wel dagje vrij kan ik doorrijden tot wedstrijd zondag vanaf morgen en Sjol was zaterdag niet helemaal goed, dus heeft ook week rijvrij, ga zaterdag wel weer kijken hoe de vlag erbij hangt. )

Kan er zo van genieten als ik ze dan daar samen zie staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:31

:o ik vind het houden van paarden zonder weide eigenlijk not done...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:32

Dat mag, ik heb ze gewoon buiten met een paar hopen kuil erbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:34

Ze staan in de rijbak dan?
Had nl begrepen dat er geen uitloopmogelijkheid was ( paddock = mesthoop )